Soja

soja
En kinesisk soja som jag brukar använda. Mrs Chengs mushroom soy är också bra.

Soja framställs av jästa och saltade sojabönor och vatten. Soja används världen över i såser, grytor, dressingar, marinader, m.m. och kommer ursprungligen från Asien.

Olika sorters soja

Soja finns i många olika färg- och smakvarianter, olika sorter har olika användningsområden. Gemensamt för alla är att de ger sälta och färg på maten och därför kan man minska saltmängden i en rätt där man använder soja. Alla sorters soja kan användas till matlagning.

Japansk soja

En tunn soja som är lite sötare och ljusare i färgen än den kinesiska. Ett vanligt märke i svenska affärer är Kikkoman.

Kinesisk soja

Tjockare i konsistensen än den japanska och mer salt i smaken. Det finns både ljusa och mörka kinesiska sojasåser. De mörka är kraftigare i smaken och ger kraftigare färg, och de ljusa är mer åt det japanska hållet, men saltare och mindre söta.

Mushroom soy

Är mörk i färgen och har en tydlig smak av svamp. Den har inte samma asiatiska smak och lämpar sig bäst till traditionella svenska rätter.

Kolloritsoja, oäkta soja

Oäkta soja innehåller färgämnen (sockerkulör) och andra tillsatser och har inte speciellt mycket sojasmak. Den är ett bra alternativ då man mest är ute efter färgen och inte så mycket efter sojasmaken.

Ketjap manis (kecap manis)

är en indonesisk sojasås som är betydligt sötare i smaken och tjockare i konsistensen är de övriga sorterna.

Soja är glutenfritt

Vetemjöl används när soja tillverkas men i slutprodukten så finns inte gluten i detekterbara mängder enligt Livsmedelsverkets och Celiakiförbundets analyser. Enligt experterna ska därför glutenintoleranta kunna äta mat med soja i.

Innehållsinformation

gul flagga Tillsatsfritt:  kan innehålla tillsatser

Kolla innehållsförteckningen!

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av soja.

Energi: 126 kcal
Kolhydrater: 23 g
Protein: 8 g
Fett: 0 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

soy sauce

Datum Hållbarhet och förvaring:

Oöppnad flaska kan förvaras var som helst. Öppnad flaska förvaras i kylskåp. Soja håller sig mycket länge. Se bäst före datum.

Sedlar Pris:

ca 35 kr för en flaska

Byt ut Ersätt med:

Salt (ungefär hälften av volymen).

Vad väger soja?

Måttomvandla soja mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Smaksättning |


asiatisk oxfilé

Asiatisk oxfilé

Detta recept på oxfilé är perfekt till festen. Asiatisk smak fås med mango chutney, vitlök, ingefära, sambal oelek m.m.

klocka Tid: 1 timme
biffgryta

Biffgryta

Recept på biffgryta! Enkel och mycket god gryta med grytbitar av nöt eller nötstek. Köttet blir mört och gott!

klocka Tid: 1-2 timmar
Fläskfilé i chutneysås

Fläskfilé i chutneysås

God festmat med fläskfilé i sås med purjolök och mango chutney. Enkelt recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
grillad kycklinglårfilé

Grillad kycklinglårfilé

Recept på grillad kycklinglårfilé. Gott och saftigt kött med enkel marinad som grillas snabbt och enkelt.

klocka Tid: 15 min + tid för marinering och ev. värma grillen
Gryta med bambuskott

Gryta med bambuskott

Recept på mycket god gryta med fläskkött, bambuskott och champinjoner. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 40 min + marinering minst 2 timmar
Gräddsås

Gräddsås

Enkelt recept på god gräddsås som passar bra till kött. Blanda mjölk och grädde i valfria proportioner till valfri fetthalt.

klocka Tid: 10 min
helstekt kalkon i halvor

Helstekt kalkon i halvor

Recept på helstekt kalkon i halvor. Enkelt och gott. Köttet går bra att frysa in. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 2 timmar varav 1,5 timmar i ugnen
kantarellsoppa

Kantarellsoppa

Gott och enkelt recept på kantarellsoppa till vardag eller fest. Använd färska eller förvällda kantareller. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 minuter
kantarellsås

Kantarellsås

Recept på en riktigt god och lyxig kantarellsås. Mycket god och krämig sås där kantarellsmaken verkligen kommer fram.

klocka Tid: ca 30 minuter med färsk svamp, 10 minuter med svamp på burk
Kinesisk gryta

Kinesisk gryta

En god kinesisk gryta med smak av ingefära och kardemumma. Enkelt recept med bilder steg för steg!

klocka Tid: 25 minuter
Kyckling i julmustsås

Kyckling i mustsås

Enkelt recept med julmust och kyckling. Tid: 25 minuter. 4 portioner. Bryn kyckling. Blanda crème fraiche, julmust, ingefära, rosmarin. Låt koka 10 min. Servera.

klocka Tid: 25 minuter
kycklingen serverad med grönsaker

Kyckling i ugn med sambal oelek

Ett riktigt superrecept! Supergott och endast 10 minuters arbetsinsats. Perfekt recept på bjudrätt! Bilder steg för steg!

klocka Tid: 1 timme och 40 minuter
köttbullar

Köttbullar

Hemgjorda köttbullar är de godaste! Så här gör du dem enkelt! Även recept på god sås. Jättegoda och perfekt både på julbordet och till vardags.

klocka Tid: 45 min
köttfärslimpan serverad

Köttfärslimpa

Mycket god köttfärslimpa med brunsås. Tillaga denna klassiska maträtt med mitt goda och enkla recept.

klocka Tid: 1 timme och 15 min varav 1 timme i ugn
Limefilé

Limefilé

Limefilé - Recept på fläskfilé i en mycket god limesås med crème fraiche, kalvfond, sambal oelek, soja och honung. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
grillmarinad karrékotletter

Marinad till grillat kött

En enkel och god marinad som du själv gör och låter köttet ligga i innan du grillar det.

klocka Tid: 5 minuter
Nasi goreng

Nasi Goreng

Ett recept på den indonesiska rätten Nasi Goreng. Mycket gott och dessutom nyttigt och enkelt recept!

klocka Tid: ca 35 min
pannbiff med löksås

Pannbiff med löksås

Mycket god pannbiff med löksås. Servera med kokt potatis och lingonsylt. Klassisk svensk husmanskost.

klocka Tid: 40 minuter
piroger

Piroger

Recept på goda piroger. Matig pirogdeg med fullkorn och två olika fyllningar med köttfärs! Mums! 10 portioner.

klocka Tid: 2 ½ timme
porterstek

Porterstek

Recept på porterstek med en himmelskt god sås med fyllig smak som görs på kokspadet som man kokar steken i. Perfekt bjudmat.

klocka Tid: 2 timmar varav 15 min arbete
rödvinssås

Rödvinssås

Lyxig rödvinssås med mycket god fyllig smak. En klassisk sås med rött vin, schalottenlök och kryddor. Passar perfekt till en bit kött.

klocka Tid: 40 minuter
kotletter i ugn

Sambal-kotletter

Mycket gott och enkelt recept på kotletter i ugn som bara smälter i munnen. Endast 5 minuters jobb för en riktig festmåltid!

klocka Tid: 1 h och 45 min
stekt fläsk med löksås

Stekt fläsk med löksås

Recept på stekt fläsk med löksås. God och enkel klassisk svensk husmanskost. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 minuter
Svampstuvning med kantareller

Svampstuvning

Recept på svampstuvning. God och krämig som kan användas som fyllning eller läggas på en smörgås.

klocka Tid: 30 minuter
Sötsur sås

Sötsur sås

Supergod sötsur sås. Passar t.ex. till wok eller friterat. Enkelt recept.

klocka Tid: 10 min
tacopaj

Tacopaj

Otroligt god Tacopaj - en tacokryddad köttfärspaj med krämigt täcke. Enkelt recept. Perfekt till fredagsmyset eller festen.

klocka Tid: 1 timme och 10 min
tacorulle

Tacorulle

Recept på tacorulle. En tunnbrödsrulle med köttfärs med tacosmak och sås som du enkelt gör själv utan färdigköpta kryddblandningar. Ekonomiskt, enkelt och gott!

klocka Tid: ca 40 minuter
Wok med sötsur sås

Wok med sötsur sås

Recept på god wok med sötsur sås. Bilder steg för steg. Marinera och stek kött, wokgrönsaker. Servera med sötsur sås.

klocka Tid: 30 minuter
Örtkryddad sås

Örtkryddad sås

En god örtkryddad sås. Gott till alla sorters kött. Enkelt recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 10 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Hen ✏️ Skrivet av Susanne
Tyvärr har jag inte antecknat källan på det men det är något jag läst någonstans från någon källa som jag fann trovärdig vid den tidpunkten jag skrev texten. Dock så är det ju information som kan ändras med tiden och kan vara olika i produkter då dessa utvecklas och förändras över tid så det är svårt att alltid veta allt 100% säkert. Det bästa är att du kontaktar leverantören av en specifik soja som du kan tänka dig köpa och frågar den hur det förhåller sig för just deras produkt för att vara helt säker.
✏️ Skrivet av Hen
Har du någon källa på att sojas vetegluten försvinner i processen? Har kollat på Livsmedelsverkets hemsida och inte hittat något om det.
💬 Svar till Marika ✏️ Skrivet av Susanne
Svårt att säga något generellt. Soja har ju en speciell smak men som är mest salt. Man får väl helt enkelt ersätta med någon annan smaksättning beroende på vad det är. Kanske finns det även någon bättre sorts soja på konsumentmarknaden? De sojaprodukter man ger till djuren tillverkas ju i helt andra volymer där lågt pris är högsta prioritet men på konsumentmarknaden finns det ju efterfrågan på fler parametrar än pris så det borde finnas bättre produkter som är ok att använda hoppas jag.
✏️ Skrivet av Marika
Vad kan man ersätta soya med ? Förutom salt. Vi ger inte våra kor soya pga skövling och klimat. Då ska inte jag heller använda det matlagning.
💬 Svar till Ewa ✏️ Skrivet av Susanne
Hej, tyvärr har jag inget recept på sojasås.

Visa alla kommentarer