Timjan

timjan
Timjan går att köpa som färsk örtkrydda eller torkad i kryddburk.

Timjan är en örtkrydda vars blad kan användas färska, frysta eller torkade. Timjan får oftast starkare smak vid torkning.

Timjan kan man odla själv och det finns många olika arter att väja emellan t.ex. kryddtimjan/trädgårdstimjan till matlagning och citrontimjan till fisk, ägg och fruktdesserter.

Timjan används t.ex. till te, kött, fisk, grytor, soppor och såser.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av timjan.

Energi: 433 kcal
Kolhydrater: 64 g
Protein: 9 g
Fett: 7 g
Fibrer: 37 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Thyme

Hitta Finns i affären:

Färsk i kruka på grönsaksavdelningen, torkad på kryddavdelningen.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Färsk timjan kan förvaras i rumstemperatur. Vattnar man så håller den sig lite längre och planterar man om den kan den leva riktigt länge. Torkad timjan håller sig i flera år. Se bäst före datum.

Sedlar Pris:

En färsk kruka timjan brukar kosta ca 15 kr, en kryddburk ca 15 kr.

Byt ut Ersätt med:

Andra örtkryddor t.ex. basilika, mejram, oregano.

Glödlampa Tips:

Odla egen timjan! Köp frön och så i krukor. Ställ ut på balkongen på sommaren. Annars kan den stå i ett soligt fönster. Vattna ofta. Har du trädgård kan du odla där.

Vad väger timjan?

Måttomvandla timjan mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Färska kryddörter |


Burgundisk oxfilé

Burgundisk oxfilé

Recept på Burgundisk oxfilé. Lyxig och god varmrätt. 6-8 portioner. Tar ca 1 timme att tillaga.

klocka Tid: 1 timma
ugnsstekta rotsaker och lammstek och skysås

Citronmarinerad lammstek

Gott och lyxigt recept på marinerad lammstek med citron och vitlök som serveras med skysås och rostade rotsaker.

klocka Tid: lammstek: 30 minuter effektiv tid
fetaostlax

Fetaostlax

Gott och enkelt recept på lax med fetaost. Bilder steg för steg. Lågt GI och LCHF.

klocka Tid: 20 minuter, varav 15 minuter i ugnen
fetaostsås

Fetaostsås

Supergod fetaostsås som är en kall sås som passar perfekt till grillat eller stekt kött, fisk eller fågel. Såsen är enkel och går snabbt att göra.

klocka Tid: 10 minuter
färskpotatissallad

Färskpotatissallad

Recept på en mycket god och fräsch potatissallad gjord på färsk potatis med god dressing.

klocka Tid: ca 5 timmar, varav ½ timmes arbete om man skalar potatis i maskin
gulaschsoppa

Gulaschsoppa

Värmande och god gulaschsoppa med köttfärs och goda kryddor. Enkelt, gott och billigt!

klocka Tid: 30 min varav 10 min koktid
helstekt entrecote

Helstekt entrecôte

Recept på helstekt entrecote som du enkelt gör i ugnen. Mycket gott, passar bra som huvudrätt.

klocka Tid: ca 1 timme 45 min varav 1 ½ timme i ugnen
kotlettrad, potatis, balsamsås

Helstekt inlindad kotlettrad med pesto

Ett recept på en riktig festmåltid! Helstekt kotlettrad fylld med pesto inlindad i skinka. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 4 timmar, varav 10 min jobb
helstekt kalkon i halvor

Helstekt kalkon i halvor

Recept på helstekt kalkon i halvor. Enkelt och gott. Köttet går bra att frysa in. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 2 timmar varav 1,5 timmar i ugnen
hjortstek med timjan

Hjortstek med timjan

Recept på hjortstek med timjan och en god sås. Enkelt att göra. Servera gärna med en god potatisgratäng.

klocka Tid: ca 3 timmar varav 15 minuters jobb
Italiensk köttfärssås

Italiensk köttfärssås

Recept på en italiensk lyxigare köttfärssås med rött vin och timjan. Mycket gott och enkelt. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 min
kycklingsoppa

Kycklingsoppa

Tillaga en god äkta kycklingsoppa på hel kyckling som får koka länge och ger en fantastisk smak. Enkelt recept.

klocka Tid: 10 minuter + 2 timmar kokning + 15 minuter
Köttfärspaj

Köttfärspaj

Ett recept på en mycket god köttfärspaj med en god och enkel pajdeg. Fyllning med köttfärs, lök, champinjoner.

klocka Tid: 75 minuter varav 40 minuter i ugnen
enkla lammfärsbiffar med timjan

Lammfärsbiffar med timjan

Recept på Lammfärsbiffar med timjan. Supergoda men enkla att göra. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 30 minuter
fisk med vinkokta rotsaker

Lax med rotsaksröra i vinsås

Gott och enkelt recept på en fiskrätt till vardag eller fest med vinkokta rivna rotsaker och fiskfilé som serveras med ris eller quinoa. Tid: 30 min.

klocka Tid: 30 minuter, lite längre om du inte har matberedare
pastagratäng

Pastagratäng

Recept på Pastagratäng. Mycket god och enkel. Med köttfärs, lök, pasta, tomater, ost och kryddor. Bilder steg försteg.

klocka Tid: 35 minuter varav 10 min i ugnen
piroger

Piroger

Recept på goda piroger. Matig pirogdeg med fullkorn och två olika fyllningar med köttfärs! Mums! 10 portioner.

klocka Tid: 2 ½ timme
Pizza

Pizza med pizzadeg på bakpulver

Jättegod pizza med bakpulverdeg som går snabbt att göra! Recept med förslag på fyllning med champinjoner, bacon och ananas.

klocka Tid: 1 timme
porterstek

Porterstek

Recept på porterstek med en himmelskt god sås med fyllig smak som görs på kokspadet som man kokar steken i. Perfekt bjudmat.

klocka Tid: 2 timmar varav 15 min arbete
Rotsakspytt

Rotsakspytt

Potatis i ugn är alltid gott. Detta recept där även morötter och rotselleri ingår blir ännu godare. Timjan och honung piffar till ytterligare och ger en riktig smakupplevelse.

klocka Tid: 1 timme
skinkstek

Skinkstek

Gör en god skinkstek i ugnen med passande sås till som man gör enkelt av stekspadet. Köttet blir mycket mört och saftigt. Enkel maträtt att laga till många.

klocka Tid: 2 timmar
tomatsås till pizza

Tomatsås till pizza

Otroligt god tomatsås till pizza. Kan göras både med färska tomater och krossade. Mycket enkelt recept som går snabbt att göra!

klocka Tid: 25 minuter
lax med fetaost och örter

Ugnsstekt lax med fetaost och örter

Mycket gott och enkelt recept med lågt GI med laxfilé på en bädd av wokgrönsaker och ett täcke av crème fraiche, fetaost och örtkryddor. Endast 10 minuters jobb.

klocka Tid: 35 minuter
vitlökssås

Vitlökssås

Recept på vitlökssås. Mycket enkel och jättegod varm sås med grädde, mjölk och vitlök. som går snabbt att göra.

klocka Tid: 5 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer