Kommentarer till Morotskaka - Sida 1

"Mycket god och saftig morotskaka med len och fin färskostglasyr. Kakan går extra snabbt och enkelt att göra i matberedare."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   5   nästa sida
penna Skrivet av Pardeep 2017-11-30 20:37
Hej!
Jag undrar om kan man baka morotskaka utan ägg också eller van kan jag lägga istället ägg.
person Svar till Alice Jonasson penna Skrivet av Susanne 2017-06-01 17:53
Nej det är ingen bikarbonat i mitt recept, det är endast bakpulver. (Bakpulver är för övrigt en blandning av bikarbonat, en syra och stärkelse. Läs mer om bakpulver.)
penna Skrivet av Alice Jonasson 2017-06-01 06:18
Hej hej,,,
Ni har glömt i ingrediensen 0.5 tsk Bikarbonat !!!

Mvh
Alice
person Svar till Katarina penna Skrivet av Susanne 2017-02-14 17:59
Glasyren ska inte bli rinnig, det är ju bara 1 tsk vätska i den. Detta är alltså en frosting. Om den blir rinning så måste det vara vätska från färskosten i så fall. Häll av vätskan från den om den separerat eller köp en annan sorts färskost som är fastare i konsistensen t.ex. Philadelphia eller Arlas färskost. Kul att du tyckte om receptet!
penna Skrivet av Katarina 2017-02-11 16:12
Till Malin och andra som kanske undrar varför glasyren är så rinnig: En förklaring kan vara att det är just glasyr, inte frosting som en del recept visar. Frosting ska vara fast i formen och ligger ovanpå bakverket, glasyr ska snarare rinna ut över ytan. Jättegott recept för övrigt, väldigt uppskattat!
person Svar till enti penna Skrivet av Susanne 2017-02-09 17:56
Det känns lite som att man bör ha morötter i en morotskaka, eller? 😉
penna Skrivet av enti 2017-02-03 16:32
måste man ha morötter i kakan. alla dina recept är bäst
person Svar till kajsa penna Skrivet av Susanne 2016-08-05 18:09
Det är ju bara 1 tsk vätska i glasyren/frostingen så om den blir jättelös måste det komma vätska från färskosten eller att du köpt någon färskost som är väldigt rinnig. Har färskosten separerat? Häll av vätskan. Men annars köp en annan sorts färskost som är fastare i konsistensen t.ex. Philadelphia eller Arlas färskost.
penna Skrivet av kajsa 2016-08-02 14:32
hej, min glasyr blir rinnande och jättelös när jag gör enligt receptet, ska den stå kallt och stelna till eller vad gör jag för fel?
person Svar till sabrin penna Skrivet av Susanne 2016-06-01 18:12
Ja det kan man men blir inte riktigt lika gott!
penna Skrivet av sabrin 2016-05-09 18:48
Hej, jag ska göra morotskaka för första gång, men har inga mandel hemma. går det att utan mandel? Mvh sabrin
person Svar till adam penna Skrivet av Susanne 2016-05-01 03:16
Jag gjorde glasyren precis som det står i receptet. Jag blandade färskost, florsocker och pressad lime. Färskosten jag använde var den från Arla som ses här. Det går även bra med philadelphiaost eller liknande. Det händer inte mer när du blandar än att det blir blandat. Vet inte riktigt vad du menar?
penna Skrivet av adam 2016-04-30 14:12
hur gjorde du glasyren, jag har blandat jättelänge och der har inte hänt nånting,den är bara enkel
penna Skrivet av Susanne 2016-04-16 17:00
Receptet på morotskakan är nu uppdaterat med nya bilder steg för steg. Jag har även ändrat till 2 tsk bakpulver och tagit bort bikarbonat (istället för tidigare 1 tsk bakpulver + 0.5 tsk bikarbonat) - det blir samma resultat men tycker det är enklare att använda en ingrediens istället för två och det är ju inte alltid man har bikarbonat hemma.
person Svar till Calle penna Skrivet av Susanne 2016-03-27 16:59
Kul att du tycker om morotskakan!
penna Skrivet av Calle 2016-03-23 17:45
Redigt najz kaka
person Svar till Barwaqo penna Skrivet av Susanne 2016-03-03 23:09
Trevligt! :) Varsågod! ;)
penna Skrivet av Barwaqo 2016-03-03 18:20
Bästa morotskaka :) älskar dina recept tusen tack:)
person Svar till Carl Eneskjöld penna Skrivet av Susanne 2016-02-14 15:09
Vänd formen upp och ner och lägg den sedan ovanpå kakan så att kakan hamnar i formen. På så vis svalnar kakan långsammare utan att ytan torkar så den blir lite saftigare. Dock gör det kanske inte jättestor skillnad så man kan även låta den svalna under bakhandduk. Jag ska förtydliga det i receptet! Kul att du tycker om mina recept! :) /Susanne
penna Skrivet av Carl Eneskjöld 2016-02-12 11:42
Hej
Varje lördag har jag ansvar för elva-kaffet.
Ett tungt och trevligt ansvar!
Jag använder oftast dina tydliga och pedagogiska recept med bilder och bra text.
Men - jag är man och mycket bokstavstrogen, så nu har jag fått ett problem med följande från din recept
" stjälp sedan upp morotskakan på ett serveringsfat"
Fattar jag men sedan kommer det "lägg formen ovanpå och låt morotskakan kallna ". !!!
Jag kollar bilderna och ser inte detta mycket ovanliga moment.
Skall formen ligga ovanpå som press, ?
Eller handlar det om att ta hand om värmen från formen ?
Varför skall man lägga formen på kakan ?
Frågar en som aldrig frågat förr och som vill att det skall bli rätt
!!
Ser fram mot din kommentar !!
Hälsar vänligt
Carl Eneskjöld
penna Skrivet av fia 2015-06-16 14:28
Underbart god morotskaka!
person Svar till agnes penna Skrivet av Susanne 2015-02-28 15:08
Låter jättegott! Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av agnes 2015-02-27 13:04
Första gången jag gjorde morotskaka och med detta recept blev den helt grym! Använde en form ca 26cm i diameter, gräddade kakan i 30 min och den blev precis lagom saftig. Hade sen dubbel sats glasyr och rostade hackade mandlar på - superfint och galet gott:D
person Svar till tasha penna Skrivet av Susanne 2015-02-15 23:37
Verkligen kul att höra att du gillar receptet på morotskakan! :)
person Svar till Disa penna Skrivet av Susanne 2015-02-15 23:28
Ja du kan dubbla satsen. Kakan blir lite tunnare om du tar en så stor långpanna (men det kanske också passar bättre med tunnare kaka när man gör i långpanna så inget fel med det). Då så då blir det också kortare tid i ugnen (eftersom en tunnare kaka blir färdiggräddad fortare), jag skulle gissa på ca 30 minuter. Skriv gärna hur det blev om du provar!
penna Skrivet av Disa 2015-02-14 23:37
Hej!Undrar om man kan göra denna kakan i långpanna ca 30*40 och i så fall dubblar man bara satsen?
penna Skrivet av tasha 2015-01-31 14:55
Bästa morotskaka någonsin! Jag bor i Paraguay, och denna kaka var bättre än även några kakor jag försökt i sverige. Övergripande underbart receptet.
person Svar till Marielouise penna Skrivet av Susanne 2014-08-17 23:20
Jag tror att det generellt fungerar bra att göra det. Jag tycker det är lagom med 0,75 dl sötströ istället för 1 dl strösocker. Men eftersom jag inte provat att byta ut detta i alla mina recept vågar jag inte lova något. Skriv gärna om du provar!
penna Skrivet av Marielouise 2014-08-17 21:59
Kan man ersätta strösocker med typ ICA:s Sötströ i era recept?
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2014-06-14 15:39
Kan du ha tagit för mycket pressad citron? Annars så måste vätskan komma från Philadelphiaosten och den är ju i normala fall fast i konsistensen och inte alls vattnig så det verkar konstigt. Annat att kontrollera är väl att du använde en torr skål och sked att röra ihop glasyren med. Skriv gärna igen och berätta om du kommer på vad det kan ha berott på!
penna Skrivet av Malin 2014-06-14 13:32
Allt blev super bra förutom att glasyren blev så vattnig. Vad kan det bero på?
person Svar till Helene penna Skrivet av Susanne 2014-04-06 22:06
Kul att höra! :)
penna Skrivet av Helene 2014-04-06 17:31
Mycket god morotskaka! Jag gjorde dubbelsats glasyr och tog den mindre mängden florsocker. Den kommer att göras igen./Helene
person Svar till lina penna Skrivet av Susanne 2014-04-05 02:13
Kul att höra! :)
penna Skrivet av lina 2014-04-04 23:58
Jätte god morotskaka och enkel att göra :)
har gjort den 2 gånger nu, är roligt att laga mat när det är så lätt.
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2014-02-19 00:11
Formen jag använt som du ser på bilderna är 22 cm i diameter. Lycka till och hoppas du även gillar morotskakan! :)
penna Skrivet av Emma 2014-02-16 16:21
Hej, tänkte baka en morotskaka när vi får gäster och eftersom de flesta bland kommentarerna tyckte den blev bra så får jag nog testa på den! Har aldrig misslyckats med ett recept härifrån så det ska nog gå bra!

Men vilken diameter har du använt på formen för att ha den här tiden och värmen i ugnen? En form på 1,5 liter säger inte så mycket då den kan vara bred och kort eller liten och väldigt hög :)
person Svar till Patrick penna Skrivet av Susanne 2014-01-27 01:07
Tack för att du skrev! Roligt att höra! :)
person Svar till constanza penna Skrivet av Susanne 2014-01-27 01:03
De flesta glasyrer innehåller florsocker eftersom om du använder strösocker så känner du sockerkornen i munnen. Dessutom innehåller florsocker stärkelse som binder vätska vilket gör att du får den här krämigheten som stelnar och blir bra. Däremot går det ju bra att göra glasyr utan philadelphiaost, den enklaste glasyren består ju bara av florsocker blandat med lite vatten.
penna Skrivet av constanza 2014-01-26 18:43
hej kan man gära glasyer utan florsocker och philiadelphiaost
penna Skrivet av Patrick 2014-01-24 22:19
Hej

Jag vill tacka för ett recept som gav oss en fantastiskt god morotskaka. Jag valde att skålla mandlarna innan jag mixade de och rev ner lite citronskal i glasyren som en extra "touch". Det enda problemet är att vi på två personer åt upp hela kakan så jag tror nog att vi får göra två kakor nästa gång.

Tack igen :)
person Svar till Paulina penna Skrivet av Susanne 2013-08-06 10:51
I princip ja men det blir andra tider och temperaturer i ugnen som dessutom beror på vilken form du tar, det spelar roll hur tjock smeten blir i formen. Jag kommer därför göra ett separat recept för morotsrutor framöver.
penna Skrivet av Paulina 2013-08-01 17:44
Går det att dubbla receptet och göra i långpanna?
person Svar till Jassa penna Skrivet av Susanne 2013-07-10 20:20
Ja. Du kan lägga bakplåtspapper mellan skivorna om du vill kunna ta upp och tina en skiva i taget.
person Svar till Yuum penna Skrivet av Aja Christiansson 2013-07-10 12:28
Byt ut mjölet mot ljus glutenfri mix.Inte svårare än så.
penna Skrivet av Jassa 2013-06-26 20:09
Hur fryser jag uppskuren morotskaka, är det bara att lägga på burk?
person Svar till Erik karlsson penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 03:43
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av helena 2013-04-10 13:34
kanoners, gjorde den idag
penna Skrivet av Erik karlsson 2013-03-22 17:54
Så jävla bra recept! Den blir perfekt varje gång!
45 minuter tycker jag är perfekt tid! Perfekt! Perfekt! :D
penna Skrivet av Erik 2013-02-12 18:32
Det räcker att grädda kakan 35 minuter, då blir kakan lite kladdig i mitten och inte torr.
  1   2   3   4   5   nästa sida