Kommentarer till Mockarutor / Kärleksmums / Snoddas

"Recept på klassiska mockarutor, även kallade kärleksmums och snoddas. En mjuk chokladkaka med chokladglasyr och kokosflingor."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Jessica
Vad kan man ersättas med kaffet? Hur mycket av det ska man ha isåfall?
penna Skrivet av AP
Hej,
Fantastisk blogg!
Har en fråga, förstår inte riktigt hur det går utan ägg då med no egg lr äggersättningen? Hur mkt skulle det bli? Om du har nån tips för mig om jag ska dubbla receptet ? t ex i en stor ugnsform? X 4
Tack på förhand
penna Skrivet av Hiba
Tack så mycket för receptet. Det blev 'light as a feather'. Mycket gott
penna Skrivet av Timmia
Hej Susanne,

Viken fantastisk blogg! Tydliga recept och instruktioner, jättefina bilder som guidar en igenom hela processen steg för steg. Tummen upp, verkligen!
Men... just det här receptet lyckas jag inte alls bra med. Har använt det två gånger och varit supernoga med att mäta upp ingredienserna på rätt sätt osv. Känner min ugn osv. Ändå blev kakan extremt torr bägge gångerna. I andra recept på samma kaka har man ofta fler ägg. Kan det vara boven här?
Tack än en gång för en fin blogg!
penna Skrivet av Maja
Hej Susanne.
Först vill jag tacka för en superbra matblogg!
Jag läser aldrig bloggar men letade recept en dag och hamnade på din sida och sedan dess är jag "fast". Letar oftast recept på din sida.
Min fråga är om det går att baka chokladdrömmar/snoddas med neutral matolja/vatten? Samt att göra glasyren med olja istället för smör?
Tacksam för svar.
😊
penna Skrivet av Ann
Om man som jag, inte kan äta kokosflingor, går det lika bra med strössel
penna Skrivet av Kim
Tack för ett super gott recept som jag ofta använder.
Men sist jag bakade så hade jag saffran kvar sen i julas. Så jag bytte ut kakao mot saffran. En påse saffran var perfekt mängd för att få en fin smak på kakan.
Jag kom på sen att vit choklad och saffran är väldigt gott ihop så nästa gång blir det att smaksätta glasyren med vit choklad istället för kaffe och kakao.
penna Skrivet av Saima
Hej Susanne! Jag älskar alla dina recept, du visar steg för steg med bild vilket är så bra. Jag har testat det här recept tidigare och ska göra snart igen. Och som du säger utsmetn får va slarvig det blir en fin och god kaka iaf. Folk kommer med konstiga elaka kommentarer, jag vill bara säga du gör ett jätte fint jobb. Lärt såna som jag som va kass på baka, när jag får komplemang så tänker jag det tack vare dig jag vågat testat så många saker. Så Sussane lycka till med allt det du gör, önskar dig gott nytt år och god fortsättning, kram Saima
besökare Svar till Malo penna Skrivet av Susanne
Jag tycker smeten är ganska jämnt utbredd men oavsett vilket så behöver man inte breda ut den mer jämnt än så för kakan flyter ut i ugnen. Varför lägga tid i onödan på att vara noggrann med sådant som ändå inte ger något bättre slutresultat? Jag tycker inte om att lägga tid på onödiga saker när jag lagar mat och bakar och det är även utifrån det jag skriver mina receptbeskrivningar men självklart får du göra precis som du vill när du bakar och lagar mat.
penna Skrivet av Malo
Jag måste säga att det är slarvigt utsmeting av kakan innan inställning i ugnen inför tillredningen av kakan. Man smetar ut kakan jämnt.

Malo
besökare Svar till Lana Tillaeus penna Skrivet av Susanne
Tack för goda tips! Låter smaskens! :)
penna Skrivet av Lana Tillaeus
Brukar ha i en krossad dubbeldajm i glasyren (typ strör på den som kokosflingor).Tillsätter även ca 100 gram mjölkchoklad i det varma smöret. Ja jag är galen i choklad!
besökare Svar till Emma penna Skrivet av Susanne
Kul att höra! Tack för att du skrev! :)
penna Skrivet av Emma
Jag dubblar alltid satsen. Har alltid gjort. Går utmärkt om man har en nog hög långpanna. För övrigt är det här receptet det bästa jag provat. Och lovar att det är väl beprövat. ☺
besökare Svar till Malin penna Skrivet av Susanne
Ja det antar jag, tänk bara på att ugnsformens yta också ska dubblas. (Och det är ytan som ska dubblas, du kan inte dubbla båda kanterna för då blir ytan 4 ggr större istället för 2 ggr större, det kanske du vet men skriver det för säkerhetsskull eftersom det är ett vanligt misstag.)
penna Skrivet av Malin
Hej, går det att dubbla hela satsen?

MVH/malin
besökare Svar till Maria penna Skrivet av Susanne
Jag tror faktiskt inte det spelar någon roll, det går bra vilket som.
penna Skrivet av Maria
Hej! Jag tänkte baka dessa goda kärleksmums 1 dag före servering. Hur ska jag då bäst förvara dem? I kylskåp eller rumstemperatur?
besökare Svar till Ida penna Skrivet av Susanne
Om kakan blev torr och glasyren inte räckte till så har du förmodligen använt en större form än vad som jag angivit i receptet. Tänk på att tiden i ugnen måste minskas om man tar en större form eftersom smeten i formen får en lägre höjd och gräddas snabbare då. Detta gäller alla bakverk av den här typen. Samma sak med glasyren så behövs det ju mer glasyr för att täcka en större yta. Sedan är det så klart viktigt med rätt ugnsinställningar och att man inte tar för mycket mjöl, gräv inte med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och man tar för mycket, faktiskt inte ovanligt att man kan ta dubbelt så mycket så det gör stor skillnad. Hoppas dessa tips hjälper, inte bara detta recept utan även många andra! 
penna Skrivet av Ida
Kasst recept! torr kaka å för lite glasyr
besökare Svar till Sanna penna Skrivet av Susanne
Kul att du tycker om receptet! :) Tiden kan behöva kortas lite i ugnen också om du har en större form.
penna Skrivet av Sanna
Jätte bra recept på kärleksmums! Jag gör dock alltid dubbel sats av glasyren, både för att jag använder en större form än i receptet och för att jag älskar glasyr:-)
besökare Svar till Diana penna Skrivet av Susanne
Låter jättegott! Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Diana
Jag har Baileys i min glasyr i stället för kaffet och det blir kanon gott =)
besökare Svar till Cécile penna Skrivet av Susanne
Varför skulle glasyren sugas upp av kakan bara för att den är varm? Jag har brett på glasyren innan kakan svalnat och det har inte varit något problem. Har du provat själv? Bredde du på glasyren direkt när kakan kom ut ur ugnen då? Jag har nog aldrig provat breda på den förrän efter kanske 5-10 minuter så jag bör kanske uppdatera texten till det.
penna Skrivet av Cécile
Meningen "det spelar ingen roll om kakan är varm eller har svalnat helt när du breder på glasyren" borde tas bort från receptet! Om den breds på när kakan är varm blir ju hela kakan kladdig eftersom glasyren sugs upp av kakan!
penna Skrivet av namnam
blev super bra :-D
besökare Svar till Josefin penna Skrivet av Susanne
Det spelar ingen roll.
penna Skrivet av Josefin
Skall kaffet vara varmt eller Kallt till glasyren?
besökare Svar till Marie penna Skrivet av Susanne
Smöret ska inte koka och du ska ta bort kastrullen från värmen när smöret smält, du kan t.o.m. ta bort kastrullen från värmen när drygt hälften av smöret smält och så kan du röra tills resten smälter av befintlig värme. Rör därefter ner resten av ingredienserna.
penna Skrivet av Marie
Glasyren skär sig. Andra gången nu.....
besökare Svar till Chris penna Skrivet av Susanne

Ja kakan kan göras i långpanna. Mät upp ytan och jämför med den formstorlek jag angivit. Kanske behöver du dubbla satsen för att det ska bli lagom till din långpanna? Tänk på att ugnstider och mängd glasyr kan behöva justeras om formens yta skiljer sig mycket.

Varsågod! ;) Kul att du gillar min receptsida! :)

besökare Svar till Zara penna Skrivet av Susanne
Ja receptet stämmer. Om din form har en mindre yta än den jag angivit så kan det behövas lite längre tid i ugnen men kontrollera också att du har rätt ugnsinställningar med över- och undervärme och att ugnen haft rätt temperatur från att du satte in kakan i ugnen.
besökare Svar till Malin penna Skrivet av Susanne
Du kan göra dubbel glasyr om du vill ha mer. Kanske gör du din kaka i en större form än den jag angivit, mät och kolla gärna, för min glasyr blir inte så tunn som du beskriver, det är inga som helst problem att få den att täcka. Om din form har en större yta än min så går det ju också åt mera glasyr. Tiden i ugnen kan då också kortas något. Men dubbla gärna glasyren, det är många som gjort det och skrivit om det här i kommentarerna. Prova gärna det och skriv gärna igen! :)
penna Skrivet av Chris
Kan man göra denna kaka i långpanna?

Tack för en kanonfin receptsida! :)
besökare Svar till Malin penna Skrivet av Helene
Jag gör alltid dubbel sats glasyr, annars blir den så tunn och lite
penna Skrivet av lillajag
Skulle den verkligen stå 10-15 min i ugnen? Min var helt rå i mitten när jag kollade efter 15 min :-(
penna Skrivet av Zara
Den var jätte god!!!
Mina föräldrar älskade den :)

Tack för receptet
penna Skrivet av Malin
Är det bara jag som tycker det blev för lite glasyr? Den är inte ens en mm tjock, den täcker precis. Hur har ni fått det på eran?
besökare Svar till Kent penna Skrivet av Susanne
Vad bra!! :) Tack för återkoppling! :)
penna Skrivet av Kent
Tack till både Jenny och Susanne!

Provade det nya receptet, och det blev riktigt bra. Känns som att glasyren blev lite tjockare nu, mycket bättre.

Och jag provade även att lite försiktigt platta till kakan direkt efter att jag tagit den ur ugnen, gick hur bra som helst. Nu blir mina kärleksmums perfekta :)
besökare Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne
Se gärna även mitt förra svar som jag precis skrev. Jag har nyligen uppdaterat receptet. Vätskemängden i glasyren spelar stor roll, visst tjocknar den när den svalnar men det enklaste är ju att minska vätskan i glasyren så blir det minst problem och enklast tycker jag. Jag har nu ändrat det i receptet och skrivit in det i texten också så jag hoppas det ska bli väldigt tydligt och enkelt! Tack för dina synpunkter och tips som du delar med dig av! Skriv gärna igen och berätta vad du tycker om förändringarna!
besökare Svar till Kent penna Skrivet av Susanne
Man kan ta lite mindre vätska i glasyren så rinner den inte av så lätt. Jag har nu uppdaterat receptet med nya bilder steg för steg och då har jag tagit lite mindre vätska i glasyren också. Tar man för mycket vätska i förhållande till florsocker så blir glasyren för rinnig och då rinner det lätt av. Så det enklaste är att minska mängden kaffe lite (vilket jag nu redan gjort i receptet) men går förstås att minska ännu mer. Märker man att glasyren blir för tjock kan man alltid ha i mera kaffe (eller vatten), men man får vara försiktig för det är små mängder vätska vi pratar om. 1 tsk kaffe eller vatten gör stor skillnad.
besökare Svar till Madelaine penna Skrivet av Susanne
Ja jag tror att det går bra att byta till mjölkfritt. Skriv gärna hur det blev om du provar!
besökare Svar till Jenny penna Skrivet av Kent
Hej Jenny!

Tack för tipsen! Ska försöka platta till den nästa gång, det kanske kan hjälpa. Däremot att låta glasyren svalna, det är lite klurigt. Den blir ju väldigt tjock väldigt snabbt, så det är svårt att låta den svalna. Har du mer vätska eller något i den som gör att den inte "stelnar"?
besökare Svar till Kent penna Skrivet av Jenny
Hej Kent,
Mina tips till dig;
När kakan kommit ut ur ugnen försöker jag försiktigt "platta" till det toppa på kakan så den blir mera jämn i formen.
Mitt tips om glasyren;
Gör den direkt när kakan ställts in i ugnen, men jag brer aldrig på den när kakan är varm.
Låt glasyren bli sval och "tjockna" till innan du brer den på den lite avsvalnade kakan. Då rinner den inte av kakan.
penna Skrivet av Kent
Kärleksmums är min favoritkaka och jag gör den alltid efter detta recept. Har nu börjat fundera kring glasyren dock, och hur jag egentligen ska göra med den.

Jag har oftast vänt på kakan, för att på så sätt få en ganska plan yta att använda mig av, men det känns som att då sugs vätskan in istället för att ligga ovanpå.

Om jag däremot låter kakan vara kvar i pannan så rinner den mesta glasyren ut i kanterna, pga av att den är lite "toppig". Går det att lösa toppigheten på nåt sätt eller hur gör man med glasyren på bästa sätt egentligen?

Tack för hjälpen och ett fantastiskt gott recept!
penna Skrivet av Madelaine
Hej

Jag är laktosintolerat..Kan jag bara byta rätt av mot mjölkfritt på dessa?
Tack på förhand.
besökare Svar till anonym penna Skrivet av Susanne
Vad är det som är oklart?
penna Skrivet av anonym
vad menar du med 12 och 13
besökare Svar till yvonne skarpsvärd penna Skrivet av Susanne
Tack! Roligt att höra! :)
besökare Svar till anna penna Skrivet av Susanne
Tack snälla du!
penna Skrivet av yvonne skarpsvärd
tack för ett till lyckat recept och så gott det blev
penna Skrivet av anna
det blev jättegott och jag älskar din receptsajt så fortsätt med det du gör älskar dig
besökare Svar till mina penna Skrivet av Susanne

Oj, nej det ska inte vara bryggkaffepulver utan det ska alltså vara färdigbryggt kaffe (rinnande). Jag har nu förtydligat det i receptet, jag lade till färdigbryggt inom parentes, jag hoppas det inte går att missuppfatta nu! Det andra alternativet är som du redan provat att blanda snabbkaffe med vatten.

Kul att höra att du gillar min receptsajt! :)

penna Skrivet av mina
min glasyr blev tjock och klumpig,det gick knappt att blanda (tog starkt vanligt bryggkaffe utan vatten), andra satsen blev lite bättre då smöret fortfarande var varmt men det blev återigen tjockt så då hällde jag lite vatten i. Har bakat utifrån det här receptet förut men då med alt 2 (snabbkaffe) och då var det jättesmidigt så ska nog köra på det igen nästa gång. men annars superbra recept och sida! :)
besökare Svar till Lavin penna Skrivet av Susanne
Det låter väldigt konstigt. Jag har ingen aning faktiskt.
besökare Svar till Frida penna Skrivet av Susanne
Glasyren blir tjockare om man antingen minskar på vätskemängden och/eller tar mera florsocker.
Kul att du gillar min sida och receptet! :)
penna Skrivet av Frida
Hej! Riktigt bra recept och kakan blev god. Jag hade dock lite krångel med glasyren. Jag tyckte den blev för lös, för rinnig. Den lade sig i kanten av plåten så jag gjorde en sats till. Hur får man den tjockare?
Tack för en bra sida!
penna Skrivet av Lavin
Vad gör jag för fel? Min kaka är knaprig som om sockret inte har smält ordentligt.
besökare Svar till marre penna Skrivet av Susanne
Javisst!
penna Skrivet av marre
Hej!

Kan man byta ut mjölken mot grädde? Tacksam för snabbt svar! :)

Mvh Marre
besökare Svar till Isabell penna Skrivet av Susanne
Läs gärna receptet en gång till och fundera över om du inte kan ha gjort något fel. Felaktiga ugnsinställningar? För lång tid i ugnen? Receptet har funnits på nätet i många år. Jag har själv gjort det massor av gånger och massor av andra personer har också gjort det och att döma av kommentarerna så är det inget fel på receptet.
besökare Svar till Linda penna Skrivet av Susanne
Tack! Roligt att höra! :)
besökare Svar till Isabell penna Skrivet av chris
Aa fast det e ju inte receptets fel att du fick "kolkaka"...
penna Skrivet av Isabell
Skit recept! Fick kolkaka jah!
besökare Svar till sakda penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra!
penna Skrivet av sakda
den var jätte god
det är min favorit
penna Skrivet av Kristy
Min smet vart inte rinnig utan den vart som skum typ. Men nu när den står i ugnen så ser den ut som vanligt! Och min sats stå längre än 15 minuter.
penna Skrivet av Linda
Älskar verkligen din sajt! :) använder mig av din app på min iPhone dagligen i princip :) fortsätt så :)
Följ gärna min blogg :)

Leyasmatte.wordpress.com
besökare Svar till Caroline penna Skrivet av Susanne
Tack, roligt att höra! :) Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Caroline
Tack för ett jätte bra recept, jag och barnen hade jätte roligt när vi bakade den nu på eftermiddagen jätte god var den också ha de gott mvh Caroline
besökare Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket, trevligt att höra att du gillar mina receptsajt! Självklart blir jag glad för konstruktiv kritik och förslag. Angående ditt förslag så fungerar det på sätt och vis om du matar in ingredienserna i sökrutan och sätter plustecken framför de ingredienser som måste vara med. Du kan hålla musen över informations-ikonen till vänster om sökrutan för mer info om hur man kan söka mer avancerat. På samma sätt kan man dessutom även söka på Google. Tyvärr vet de flesta inte om det.
besökare Svar till Angie penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket! Jag försöker självklart skriva recepten så tydligt som möjligt för att minimera risken att misslyckas men det är omöjligt att täcka upp för precis allt.
Verkligen roligt att höra att du gillar mina recept! :)
besökare Svar till Angie penna Skrivet av Johanna
Håller helt med!

Tycker det är alldeles för mycket klagomål på denna sida (skillnad på klagomål och konstruktiv kritik), vissa personer borde rannsaka sig själva lite grann...

Jag tycker sidan är jättebra, tydlig och lättläst. Har hittat många receptfavoriter via denna sida och går in här först när jag vill hitta ett exakt recept eller bara få inspiration!

Ett önskemål, som jag inte vet om det är genomförbart, skulle vara en sökfunktion med "vad har du hemma" och därifrån visas lämpliga recept. :)
besökare Svar till Anonym penna Skrivet av Angie
Men du, det är ju ganska standard att man sätter på ugnen innan man börjar baka. Du kan inte på allvar tycka att det är Susannes fel att du inte insåg det. Jeez.
Inte för att du kommer läsa detta iallafall.

Jag har precis bakat denna underbara kaka och min sambo älskade den. Första gången jag bakar kärleksmums till honom. Jag gjorde som min mamma alltid gjorde och smälte ner 72% choklad i smöret till både smeten och glasyren. Det blev toppen!

Och så vill jag säga tack också, till dig Susanne. Jag har lagat massor med recept från din sida och det blir alltid toppen. Tycker att du får alldeles för mycket elaka kommentarer när du är snäll nog att dela med dig av dina goda recept.

Skärpning folk! Att ni misslyckas med Susannes recept är inte hennes fel, utan enbart ert eget.
besökare Svar till Bumbibjörn penna Skrivet av Susanne
Tänk på att oboy innehåller kakao, mjölkpulver och socker så om man ska använda oboy så kan man dra ner på sockret och ta större mängd oboy än mängden kakao i receptet. Dock så får man nog ta ganska mycket för att uppnå samma chokladsmak så kakao är att rekommendera. Skriv gärna hur det blev om du provar!
besökare Svar till Bumbibjörn penna Skrivet av Susanne
Det borde väl gå bra.
penna Skrivet av Bumbibjörn
Går det att använda laktosfri mjölk?????
penna Skrivet av Bumbibjörn
Går det att lägga Oboy istället för Kakao isåfall hur mycket?
penna Skrivet av Receptson
Det här kommer alltid vara det godaste bakverket! Man får inte snåla med glasyren bara! ;)
besökare Svar till Therese penna Skrivet av Susanne
Ja det kan man men man får vara försiktig så man inte mosar dem med något annat i frysen, särskilt under infrysningen. Det är därför jag brukar rekommendera att frysa in kakor i burkar eftersom de är mer skyddade där.
penna Skrivet av Therese
Hej! Kan man frysa in kärleksmums i fryspåsar? :)
besökare Svar till Sara penna Skrivet av Susanne
För många! ;)
Det är bättre du gör recept i LCHF- och GI-kategorin om du vill äta nyttigare. Recept som innehåller mycket socker och vetemjöl är aldrig nyttiga.
penna Skrivet av Sara
Hur mycket kalorier är det i detta recept? :)
besökare Svar till Susanna penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket! :)
besökare Svar till Liinh penna Skrivet av Susanne
Det är möjligt, jag har inte provat. Det brukar dock alltid bli godare med smör i bakverk.
besökare Svar till katherine penna Skrivet av Susanne
Antingen tar du 3 msk färdigbryggt kaffe eller också blandar du 3 msk vatten med 0.5-1 tsk snabbkaffepulver.
penna Skrivet av katherine
e det flyttande kaffe eller pulver kaffe?
penna Skrivet av Liinh
hej, kan jag byta smör till olja istället ? tack
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Susanna
Ok tack, har nämligen inte kaffe hemma :/
Jag vill också tilläga att din receptsajt är den bästa som finns! Recepten är väldigt enkla men blir ändå goda.
besökare Svar till Susanna penna Skrivet av Susanne
Klart att man kan men det blir inte lika gott. ;) Vill även tillägga att jag inte dricker kaffe men tycker det är gott i bakverk!
penna Skrivet av Susanna
Hej!
Kan man baka kärleksmumset utan kaffe?
besökare Svar till gäst penna Skrivet av Susanne
Nej det blir svårt, bättre att du bakar något annat recept.
penna Skrivet av gäst
heej kan man göra dem utan kakao och florsocker _?
penna Skrivet av Marie
Jag gjorde dubbel sats av glasyren!
besökare Svar till Marlene penna Skrivet av Marie
Du måste ha gjort något fel? Jag gräddade 10 min och det blev perfekt. Försök igen!
besökare Svar till Elin penna Skrivet av Susanne
Tråkigt att höra att det misslyckats. Detta recept är verkligen väl beprövat av både mig och massor av andra personer så du måste gjort något fel när din kaka verkar blivit mer eller mindre ogräddad. Det låter som att du inte haft rätt ugnsinställningar. Det ska vara över- och undervärme och det ska vara åtminstone ungefär den ugnstemperatur och tid som anges i receptet.
besökare Svar till Elin penna Skrivet av Marlene
Kanske har du gjort nåt fel när du bakade.
penna Skrivet av Elin
Det här receptet rekommenderas verkligen INTE tycker jag! vi tog den i 40 minuter ( i ugn ) och den var jätte kladdig. EEEUW! jag kommer aldrig göra om detta!!! Inte nog med att den var kladdig så smakade den jätte mycket margarin och florsocker! EUUW!
besökare Svar till Denni penna Skrivet av Susanne
Varsågod och tack! :)
penna Skrivet av Denni
Bästa tipset EVER ! Jag hade hemkunskap idag och jag och tre andra fick baka kärleks mums och vi tog det här receptet !! Klassen tyckte att den var jätte god !! TACK Recepten.se för bästa receptet i hela världen :)
besökare Svar till Mattias penna Skrivet av Susanne
Tack! Ja det kommer många nya recept och förbättringar av gamla recept framöver! :)
besökare Svar till Klara penna Skrivet av Susanne
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Klara
Tycker snoddas är för torrt, det är glasyren som är det goda. Provade därför vanlig kladdkaka med denna glasyr uppe på, super gott!!
penna Skrivet av Mattias
För jävla fin, riktigt gott, alla som smakat den tycker detsamma, mycket bra recept eller är jag överduktig i köket ;)
Tackar och bugar fortsätt lägga ut bra grejer
Mvh
penna Skrivet av Susanne
jag gör en just nu och har redan gjort glasyren som det står i receptet men det är ju fel. Det är ju bättre att göra glasyren när kakan är färdig och svalnat eftersom det inte är förräns då man ska hälla över den + att glasyren bör vara varm då.....
besökare Svar till sofia penna Skrivet av Susanne
Hej, vad synd. Jag har nu ändrat från långpanna till ugnsform i utrustningslistan, hoppas det blir bättre, i beskrivningstexten står det redan ugnsform och måtten står redan på båda ställena.
penna Skrivet av sofia
Hej! missade att det inte var standard på långpannan så två av de kakor som jag gjorde från ditt recept blev tunna och torra så de åkte direkt i soporna, skulle vart noga med att läsa men lag läste bara långpanna. Kanske ska förtydliga mera.

Allt som bakas är godast nybakat i synnerhet det som bakas med bakpulver. Jag brukar frysa in allt som inte serveras samma dag som det bakas.

Generellt så håller sig annars kakor i plastpåse i rumstemperatur minst en vecka men som sagt blir de mycket godare om man fryser in dem.

I frysen håller de sig minst 3 månader. Jag brukar skriva detta i recepten, som i detta. Säg gärna till om jag missat det i något annat recept.

penna Skrivet av Emma
Hur länge håller dom nybakade? Tycker det är skit svårt och veta hållbarheten på sånt man bakar. :(
besökare Svar till Zeynab penna Skrivet av Susanne
Tack Zeynab! :)
penna Skrivet av Zeynab
HELT UNDERBART!!! bästa hemsidan som finns, TACK Susanne!!!
besökare Svar till Julia penna Skrivet av Susanne
Ja jag har glömt uppdatera formstorleken när jag uppdaterade receptet, formen jag hade senast och som visas på bilderna är 25x35 cm. (De gamla måtten har jag också gjort efter men då blev kakan betydligt tunnare, det blev bättre med den mindre formen.) Så nu har jag uppdaterat receptet! Tack så mycket! :)
penna Skrivet av Julia
Angående storleken på formen, du anger 40x30cm vilket jag hade och kakan blev för tunn. Du säger att formar är olika och har man dubbelt så stor form behöver man dubbla smeten. Jag vågar påstå att INGEN vanlig ugn har plåtar som är dubbelt så stora. De skulle då vara ca 40x60cm. Väldigt stort alltså. Nej, du ska nog uppdatera storleken som står i receptet.
besökare Svar till Bia penna Skrivet av Susanne
Ja det står angivet i receptet hur stor form som är lagom till en sats. Långpannor kan ha många olika mått. Så om man har en långpanna som har ungefär dubbelt så stor yta som den angivna i receptet så blir det lagom med dubbel sats precis som du skriver!
penna Skrivet av Bia
Jag följde receptet och det blev för lite smet för en långpanna. Man får dubblera receptet annars får man egentligen en rulltårtsbotten.
besökare Svar till Lina penna Skrivet av Susanne

Det generella svaret är för mycket vätska. Men glasyren ska "rinna" men självklart ska den inte vara för tunn. Men den ska gå att hälla på kakan och flyta ut, men man ska behöva "hjälpa till" för att breda ut smeten jämnt.

Sedan får man vänta ett tag tills glasyren stelnat vilket tar längre tid ju mer rinnig glasyren är men räkna med 1-3 timmar.

penna Skrivet av Lina
Glasyren jag gjorde blev alldeles rinnig... Vad gör jag för fel?
besökare Svar till Minna penna Skrivet av Susanne
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Minna
Mammas specialitet. Ack så många minnen... Tänkte bara tipsa om det där med att skära kakan i bitar, glasyren spricker lätt upp och blir mindre vacker att se på (vi använder betydligt mindre kokosflingor än på bilden så det syns bättre) För att få finare resultat kan man doppa kniven man använder i hett vatten med jämna mellanrum (ganska ofta) då får man rena och fina kanter på dessa underbara läckerheter!
besökare Svar till Andreas 13 år penna Skrivet av Susanne

Det vanligaste felet är att man vispar smeten för länge efter att man har haft i vetemjölet. Tänk på att bara vispa på lägsta hastighet med elvisp eller röra tills smeten är blandad och inte längre tid än så.

Lycka till!

besökare Svar till Ellendellen penna Skrivet av Susanne
Tack för bra tips!
besökare Svar till soso penna Skrivet av Susanne
Ja de går att baka dagen innan och blir minst lika goda då.
penna Skrivet av soso
Hej alla bakglada!

Ska göra detta recept till min sistadag på praktiken kan man göra det på natten innan.
Kan man göra så? eller blir dem inte lika goda?
penna Skrivet av Ellendellen
Bra recept. Jag brukar dock bara ta 2 dl strösocker, socker torkar ut och det är lätt att kakan blir för smulig tycker jag. Det räcker fint med 2 dl, blir ändå sött och gott :-) Sen brukar jag ta filmjölk istället för mjölk för att få kakan lite extra saftig. Testa det vetja! :-)
penna Skrivet av Why knott
Fett recept! Gör det minst 2 gånger i veckan! Love love love sooooooooo much
penna Skrivet av Andreas 13 år
Jag använde en form om var mindre en den angivna men dem blev ändå inte så höga som på bilden, vad kan jag ha gjort för fel?
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Han som vet
Det står inte att den skall bli högre bara att du skall använda dig av en 3 cm hög form. Så det är ju inte felskrivet på nått sätt. Gör om gör rätt
penna Skrivet av KARIN
Väldigt bra recept! Resultatet blev väldigt gott!!! Rekommenderar starkt, MUMS! :D
besökare Svar till Milla penna Skrivet av Susanne
Hur hög kakan blir beror på hur stor form du tar. Om ytan är mycket större än den som står angiven i receptet så blir kakan lägre. Tyvärr är det svårt att skriva ett recept som passar alla eftersom det finns så många olika storlekar på formar.
penna Skrivet av Milla
Man kunde ju ha skrivit dubbel sats i receptet. Min blev 1-2 cm hög, bara ställa sig och slava i köket igen! Arg!!!
besökare Svar till nina penna Skrivet av Susanne
Det gäller att måtten överensstämmer ungefär med vad som är angivet i receptet. Prova gärna med en mindre långpanna eller gör dubbel sats.
penna Skrivet av nina
jag lyckade inte med denna kakan. Den blev inte så hög jag tog långpannan.
besökare Svar till Helén penna Skrivet av Susanne
Vad roligt att höra! :) Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Helén
Jag lyckades sista gången jag gjorde dessa kakor, jag följde receptet slaviskt och sen tog jag en mindre form hälften så stor som långpannan. Mina kärleksmums blev så höga och fina denna gång.....
Nu är jag nöjd igen över dessa kakor...
besökare Svar till Frida penna Skrivet av Susanne
Nej det är ingen mening med det. Florsocker smakar bara socker. Det är samma sak som att utesluta vaniljsockret och det kan man göra, dock blir det förstås ingen vaniljsmak. :)
penna Skrivet av Frida
kan man byta ut vaniljsockret mot florsocker ? x)
penna Skrivet av Märtha
Jättebra recept! Tar dock alltid lite extra kakao i både smeten och glasyren. Sen gör jag även dubbel glasyr eftersom att det är den som gör kakan enligt mig ;).
besökare Svar till Emelie penna Skrivet av Susanne
Tråkigt att det misslyckats för dig. Kakan ska bli färdiggräddad i ugnen precis som en sockerkaka. Du kan testa med en provsticka. Tänk på att om du tar en mindre form än vad som är angivet i receptet så tar det längre tid för kakan att bli gräddad. Men om din kaka blev alldeles smetig så låter det som att du inte hade rätt ugnsinställningar. Tänk på att att både övervärme och undervärme måste vara på och det ska vara rätt temperatur när du ställer in kakan.
penna Skrivet av Raija
Istället för långpanna lagade jag degen i muffinsformar och bredde sedan glasyren , det blev jättebra !
penna Skrivet av Emelie
Jättedåligt recept. Alldeles för kort tillagningstid, det blev bara smet av allting. Jag har inte bakat detta innan så jag tänkte att kakan kanske skulle stelna efter att jag tagit ur den, men nej det hände inte.
penna Skrivet av Anna TS
Fantastiska! Jag brukar ha lätt för att misslyckas med mjuka kakor men de här blev perfekta. Tack!

Jag tror inte det beror på ugnen bara du har rätt inställning på den med över och undervärme men jag antar att du har det för annars skulle nog inte kakan bli gräddad på utsatt tid.

Har du provat att köpa nytt bakpulver? Det är ju viktigt att när du har bakpulver i smeten att det blir jämnt fördelat, därför kan man även blanda det med vetemjölet, dock brukar inte jag göra det, jag vispar ner det direkt efter jag vispat ägg och socker.

Sedan så är det viktigt att man inte har i varmt smält smör i en smet som innehåller bakpulver OM man inte är snabb in med smeten i ugnen. När värme kommer i kontakt med bakpulvret så börjar det arbeta. Så se till att ugnen är varm och att inte smeten behöver stå och vänta på att ugnen ska bli varm. In med smeten direkt i ugnen alltså så fort den är klar, särskilt om inte smöret svalnat ordentligt.

Ta inte heller för mycket vetemjöl då blir kakan för tung. Mät upp mjölet med litermått istället för att gräva med decilitermått i en påse för då tar man oftast alldeles för mycket mjöl. Väga mjölet går förstås också bra.

Kan något av detta hjälpa?

penna Skrivet av Helén
Tack för svar men jag har gjort så tidigare.....
Kan det bero på ugnen kanske vi flyttade för två år sedan, och har en ugn från 2010 ny och modern men tidigare har kakorna blivit jättefina och höga.... Tacksam för svar....

Hej!  Det kan bero på att du vispar smeten för länge efter du haft i vetemjölet och smöret. Rör bara om tills det är blandat.

Om du tar lite mindre socker bör inte påverka, tar du mycket mindre socker så vet jag inte. Sedan så får man ju högre kakor om man tar en mindre form. Men de ska höja sig i ugnen och bli väldigt fluffiga och smula ganska lätt. Detta är ingen kompakt kaka.

Hoppas dessa tips hjälper!

penna Skrivet av Helén
Hejsa..
Jag älskar att baka denna kaka och alla uppskattar detta bakverk. Men vad beror det på att mina kärleksmums alltid blir så låga och inte höjer sig mer i ugnen? Kan det bero på att jag tar mindre socker än vad det står i receptet? Snälla svara snarast till en som lider att inte kakorna blir perfekta....
besökare Svar till Petra penna Skrivet av Susanne
Du ska inte koka glasyren. Smält smöret på svag värme och när lite drygt hälften av smöret har smält kan du ta bort kastrullen från plattan för då smälter resten av värmen den redan har. Vispa ner övriga ingredienser till en jämn fin smet. Bred den direkt över kakan medan glasyren fortfarande är varm.
penna Skrivet av Petra
Hejsan! jag har en fråga vad gäller glasyren. Ofta blir min glasyr hård och/eller får en vattnig yta i kastrullen (som jag brukar hälla bort eftersom den inte blandar sig med resten) Vad gör att det blir så och vad ska jag göra för att d INTE ska bli så?
besökare Svar till Sofie Franzen penna Skrivet av Susanne
Kolla upp någon receptbok eller samling på nätet med just sådana recept. Att försöka göra om ett vanligt recept som inehåller alla tre komponenter du är allergisk mot kan bli svårt.
penna Skrivet av Sofie Franzen
Hej är både laktos intolerant, gluten och tål inte ägg något tips på hur man ska göra då ?
besökare Svar till Ellenor penna Skrivet av Susanne
Du kan ju köpa laktosfri mjölk om du vill. Annars kanske det går att ta vatten istället för mjölk men jag har inte provat det själv.
besökare Svar till Ellenor penna Skrivet av Ellenor
vill om det fin om är mjöklfri
besökare Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne
Jag har inte gjort det så jag vet inte. Om du hittar något recept så hör gärna av dig så provar jag det gärna!
penna Skrivet av Johanna
Hej! Hur kan man göra mockarutor, fast med kolasmak istället? Utesluter man bara kakaon eller ska man tillsätta typ sirap istället? Har provat "jordnötsmums" på ett café, och blev inspirerad, men kan inte hitta något recept.
penna Skrivet av ......
<3<3<3 Jag älskar dena kaka <3<3<3
penna Skrivet av Zahra
Jag lyckades göra den goda kärlekmumsen :)
besökare Svar till Pillej penna Skrivet av Susanne
Det tror jag, 1 dl flytande margarin motsvarar 100 g. Dock blir det godare med smör och dessutom slipper man alla konstiga ämnen som finns i flytande margarin.
penna Skrivet av Pillej
Kan man använda flytande margarin?
besökare Svar till Anonym penna Skrivet av Susanne
Ja till glasyr går det åt mycket florsocker. Det är ju t.o.m. många som skriver att de gör dubbel sats av glasyren så att göra mindre glasyr än det står i receptet är inget jag rekommenderar.
penna Skrivet av Anonym
behöver man verkligen så mycket florsocker?
penna Skrivet av Anonym
Jag bakade den idag och den blev jätte god! tack för receptet Susanne :)
besökare Svar till catha penna Skrivet av Susanne
Ja det är viktigt med smör. Tänk på att inga kakor blir särskilt nyttigare utan smör när de innehåller stora mängder socker och vetemjöl.
penna Skrivet av catha
är smöret viktigt ?
besökare Svar till Ciara josebell penna Skrivet av Susanne
Nej, inte rakt av. Oboy innehåller förutom kakao även socker och mjölkpulver och lite diverse tillsatser. Ska du ersätta kakao med oboy bör du alltså ta en större mängd oboy och ta bort en del av sockret.
penna Skrivet av Nina Dahl
Strunta i kaffet och ha i mera kakao istället. Vi kallade kakan för "Herrarnas Förtjusning" på 70-talet.
penna Skrivet av Ciara josebell
Om man inte har kakao kan man använda oboy?
penna Skrivet av amanda
jag ska testa denna kakan på mitt jobb nu, önska mig lycka till!
besökare Svar till Anonym penna Skrivet av Susanne
Har skrivit dit det nu!
penna Skrivet av Anonym
Jättegott men kom snälla ihåg att skriva att man ska sätta på ugnen först. Om man bara lser igenom det snabbt innan kan man lätt missa det! Tänk på det till nästa recept. Min ugn är väldigt långsam så jag kom en halvtimme försent till en grej. Bara ett tips

//MVH en anonym person
penna Skrivet av deruuu
man ska ju ha vindruvor; lila & gröna och jordgubbar de e SKIT GOOOOOOOOOOT
haha
// deru :DDD
penna Skrivet av Xia
Jag är 11år och har bakat den. den blev jättegod!!
penna Skrivet av Maria
Hej jag har bakat det reseptet jätte länge det är jätte bra och gott :)
penna Skrivet av Linda
Jättebra recept!! Har gjort flera ggr, dock gör jag alltid dubbel sats av glasyren
penna Skrivet av Monica
SUPERGOD & BRA!
besökare Svar till Jojjo penna Skrivet av Susanne
Ok, ja detta är glasyren till klassiska mockarutor.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Jojjo
Gjorde glasyren 2 ggr.Tyckte den blev lika blaskig. Hittade dock ett recept som hade ett krämigare resultat :) Var nog insnöad på krämigare glasyr då jag var ute efter kondisstuket :)
besökare Svar till Jojjo penna Skrivet av Susanne
Nej glasyren ska inte bli vattnig. Du borde gjort något fel om din glasyr blev vattnig. Antingen tar man 3 msk kaffe eller 3 msk vatten + kaffepulver och övriga ingrediensmängder enligt receptet. Då blir inte glasyren vattnig.
penna Skrivet av Jojjo
Vilken tråkig glasyr.. ganska vattnig :(
penna Skrivet av Chris
Hej jag heter christoffer och är 23 år jag ska baka denna kakan tillsammans med min flickvän som jag tycker mycket om, jag hoppas att den kommer att bli jättegod!!
mvh
en fantastiskt gedigen kakälskare
penna Skrivet av nasse
glasyren blir bättre om man kokar den lite tyyp
penna Skrivet av Ola
Hej jag heter Ola och är 32 år. Jag ska baka den här kakan nu och hoppas den blir super god.
penna Skrivet av Antigon
Hej jag heter Antigon, jag är 17 år och jag ska baka kakan till min kompis som jag tycker mycket om.
Receptet verkar jätte super bra!
MVH
En kak-älskare!
penna Skrivet av amanda
hejsan jag heter Amanda och är 11 år och jag ska baka kakan till min klass för att jag ska börja på en annan skola
penna Skrivet av Elisabeth
Jag gjorde dubbelsats av glasyren.. Det är ju den som är bäst ;)
penna Skrivet av sara
heeej jag heter sara och är 12 år gammal jag har bakat kakan men jag lägger i smultron (färska) så blir den mycket godare men självklart så är detta receptet jättegott <3<3<3

kram: Sara ...
besökare Svar till saris :) penna Skrivet av klara
det tror jag att det kommer bli eftersom att den är så god!! :)hoppas att ni har trevligt :)
besökare Svar till emma penna Skrivet av klara
eller hur dem är så goda att det är värt att vara fet för fast för mycket glasyr kan göra att man mår illa lite synd :(
penna Skrivet av emma
sååå goda att dom är värda att vara fet för :D
besökare Svar till Eva i Aten penna Skrivet av Susanne

Tack så mycket! :) Ja det är alltid intressant, du kan skicka länken till din blogg via kontaktformuläret om du vill! :)

Ha en trevlig första advent! ;)

penna Skrivet av Eva i Aten
Väldigt bra receptblogg! Kul, kul, man blir alltid glad när man hittar något nytt!Just de här chokladrutorna brukar jag oxå göra, men jag har inget kaffe i p.g.a ungarna...de känner ju allt med deras smaklökar!
Jag bor i Grekland och har lite grekiska recept på min blogg om du är intresserad.
Ha en bra dag!
penna Skrivet av Ebba
Jag tycker att det här är ett väldigt bra recept som jag kommer att använda mig av flera gånger. Men jag tror att det är en bra idé att dubbla glasyren för det blir lite annars.
penna Skrivet av Camilla
Måste bara säga att denna är jätte god, gör alltid ifrån detta recept och får massa bra respons. Tycker dock att det blir för lite galsyr så jag brukar göra 1½ eller dubbel sats :)
Nej det är inte fel, men jag tror säkert att receptet går att förbättra. Glasyren har jag gjort flera gånger och den ska inte rinna. Faktiskt så tror jag det är fler kommentarer på att glasyren är för hård. Så resultatet verkar bli väldigt olika. Men jag ska själv göra det här receptet igen snart och se om jag kan göra några justeringar både i receptet och beskrivningen så att det blir bättre och tydligare. Dock är ju de flesta av kommentarerna här väldigt positiva så någon katastrof verkar ju inte föreligga.
penna Skrivet av somebody
Hejsan! Jag tycker receptet är jätte bra, jag får till den exakt som jag vill ha det.
Dock så sätter jag alla torra ingredienser och rör om för sig, sedan tillsätter jag dem i de andra ingredienserna.
Det är jätte viktigt att röra om nogrant, riktigt nogrant. Annars kan det förstöra hela kakan, tro det eller ej. Men det är faktiskt sant.
Alla som jag serverat mockarutorna till har varit nöjda.
Tack för ett riktigt bra recept!
penna Skrivet av Emma
Den som har skrivit in det här receptet måste ha skrivit fel!

Det är inte meningen att den goda och fylliga glasyren ska rinna ut på sidorna och förstöra hela kakan!
Alldeles för mycket margarin i detta receptet!!

Se upp!!!!!!
penna Skrivet av Andrea
Hej, sitter här och äter en mockaruta nu.
Jag är ingen rookie när det kommer till mockarutor, jag _älskar_ dem. En mockaruta skall enligt min mening vara saftig och fast, med en krämig glasyr ovanpå. Det här receptet uppnådde inte mina förväntningar.

Jag har följt receptet till fullo, läst igenom admins kommentarer för att få lite tips. Resultatet?
Torra smuliga kakor med ett tunt lager krispig glasyr ovanpå. Ett riktigt nybörjarbak. Det finns bättre recept.
besökare Svar till Li penna Skrivet av Doris
När du vispar ägg å socker, vispa länge! Riktigt länge.

När du vispar i den andra får man inte vispa för länge.

Ha i allt "pulver" rör om lite med en sked, i med elvispen.

lagom så det blir några små bubblor i smeten.

ha i mjölk och mjöl som det står i receptet.

Lycka till :)
penna Skrivet av Li
Har gjort detta recept ett antal ggr men kakan blir kompakt och platt, tar exakt det som står. Förstår ej vad jag gör för fel ? Nått tips ?
besökare Svar till Klara penna Skrivet av Susanne
Nej det kan man inte. Det blir ingen bra glasyr av strösocker. Florsocker består av strösocker och potatismjöl så möjligtvis kan du tillverka florsocker själv. Klicka på florsocker i ingredienslistan för att läsa mer om florsocker.
penna Skrivet av Klara
men om man inte har florsocker till glasyren kan man använda vanlig socker?
penna Skrivet av Diana
Jätte god kaka!

Istället för kokos så tog jag jordgubsströssel. Bland det godaste jag ätit! :D
besökare Svar till lena penna Skrivet av Susanne

Om glasyren när man rör ihop den blir för trög och tjock kan man man alltid späda den med lite vatten .

Att kakan blev hård - ja kanske att du tagit för mycket vetemjöl. Tänk på när du mäter upp med decilitermått att inte packa mjölet. Det ska vara strukna, ej rågade, opackade mått. Eftersom det är så lätt att packa mjölet när man använder declitermått eftersom det automatiskt blir så när man gräver i mjölpåsen så rekommenderar jag alltid om man ska ta mer än 2 dl att använda ett halvliter eller litermått som man häller upp mjölet i. En köksvåg går också bra att använda. Då får man rätt mängd mjöl. Detta gäller alla recept med mjöl.

penna Skrivet av lena
Jag gjorde som det stog men glasyren blev torr och kakan blev hård , gjorde jag nåt fel?
Ja antingen om du har färdigbryggt kaffe eller också kan du blanda vatten med frystorkat kaffepulver, t.ex. néscafe. Men du kan inte ta bryggkaffepulver och blanda med kallt vatten.
penna Skrivet av anonym
kan man ta vilket kaffe som helst?
Ja det kan man. Dock blir det väldigt gott med kaffe, tycker till och med jag som inte dricker kaffe.
besökare Svar till Carin penna Skrivet av Susanne
Vad undrar du över mjölken? Det går bra med vilken sorts mjölk som helst. Kakan blir som en sockerkaka. Hur det blir om man tar mindre mjöl vet jag inte.
penna Skrivet av Carin
Hej jag heter Carin och jag tänkte baka den här kakan för den är fin. Jag har bara två frågor som måste besvaras... Först undrar jag över mjölken. Sen undrar jag också om kakan blir krämigare om det tillsätts mindre mjöl?
Kram Carin
penna Skrivet av anonym
kan man byta kaffe mot choklad eller något annat?
besökare Svar till ;) penna Skrivet av Susanne
Varsågod! Hoppas den smakade! ;)
penna Skrivet av ;)
Gjorde nyss den gooooda kärleks kakan & längtar tills den har svalnat ordentligt, tack för receptet !
Mvh
;)
besökare Svar till ika penna Skrivet av Susanne

Kan bara hålla med om margarinet! Jag har inte köpt margarin på många år, köper inte heller längre dessa olika smörgåsmarginer; lätta, becel och allt vad de heter utan det blir bara bregott och valios som endast innehåller smör och rapsolja. Mycket godare och nyttigare med naturliga och äkta råvaror! När man bakar blir det en otrolig skillnad i smak med smör än med margarin. Jag brukar därför skriva det i recepten och när jag uppdaterar gamla recept nu så tar jag i många fall bort margarin som alternativ.

Jag håller även med om att det blir godare med mera kakao om man gillar choklad!

penna Skrivet av ika
Vill du ha riktigt goda moccarutor använd 100% kakao och öka på mängden!
Och använd ALLTID riktigt SMÖR när du bakar (och lagar mat), margarin är ett otyg som både smakar illa och innehåller transfetter, usch och fy!
besökare Svar till Anna-Lena Magnusson penna Skrivet av Susanne
Hur tunn kakan blir beror ju på hur stor form du tar. Jag har i receptet skrivit hur stor form som kan vara lämplig. Sedan hur tjock kaka man vill ha är också en smaksak. Kanske tycker du att den ska bli tjockare än vad jag tycker. Det här är ett standardrecept som av kommentarerna att döma passar de flesta och sedan får man självklart anpassa det efter sina egna preferenser.
penna Skrivet av Anna-Lena Magnusson
Tack så hemskt mycket för att det blev en alldeles tunn kaka...

Det behövs minst dubbla satsen för att göra en anständig fotbollskaka.

Mvh A-L
besökare Svar till Elin penna Skrivet av Susanne
Om glasyren blir för trögflytande så får man späda den med lite vatten. Då blir den lättare att breda ut och den stelnar långsammare. Tänk på att späda försiktigt bara för det är väldigt små mängder vatten som behövs för att göra stor skillnad.
besökare Svar till sara (: penna Skrivet av Emil W
Hej Sara !

Det brukar oftast stå på pappret som är runt smöret med streck hur mycket 50 g är.
besökare Svar till Daniel penna Skrivet av sara (:
hej !, jag heter sara jag bara undrar hur mycket 50 gram smör är ungefär ?
penna Skrivet av Elin
Kasst recept!

Jag har bakat jättegoda kärleksmums många gånger förut, men tänkte testa detta recept nu. Glasyren stelnar alldeles för fort, man hinner knappt breda ut den och absolut inte hälla på kokosen innan den har stelnat. Ska bjuda folk på det här nu och är jättebesviken att de blev så dåliga.
penna Skrivet av Daniel
jättesmarrigt!! :)
penna Skrivet av Johanna
God men lite väl tunn kaka för min smak ..Nästa gång blir de dubbel sats :)
penna Skrivet av linn
den ser väldigt smarrig ut
penna Skrivet av Lena von vander
hej! ville bara tipsa er som älskar snoodas!:)
istället för glasyr brukar jag lägga nougat óch på toppen strör jag över med shweizsernötter !
Hiiiiiimmmmmmmmelskt ! rekommenderar till er alla snoodas lovers!
penna Skrivet av Maria
Detta recept har jag använt mig av flera gånger och det är super. Dock väntar jag tills kakan svalnat (under bakduk) innan jag breder ut glasyeren. Jag låter även glasyren svalna något så den blir lite tjockare innan jag breder ut det. Första gången jag gjorde kakan följde jag receptet exakt och då räckte inte glasyren och den blev tunn. Därför gör jag såhär och det blir toppen.
penna Skrivet av Dea
Varför är det så många avstängda inlägg? Har folk skrivit taskiga inlägg angående receptet? I så fall undrar jag verkligen om något någonsin kan få vara ifred. Ja, hemskt i så fall. Jättebra recept! Ja, kanske 2 msk kaffe istället för 3. Tack för receptet!
penna Skrivet av Tammy
Det var de goaste rutorna jag har ätit. Lättfattat recept. Alla mina vänner älskar dom.
penna Skrivet av Stefan
Möcke goa. Tack för receptet.
penna Skrivet av EdinDzeko<3
Skiiit bra recept <3 Verkligen jätte gott och enkelt att göra :D:D
penna Skrivet av johanna
Ett enkelt och smidigt recept att följa med barn,Och en underbar kaka att njuta av
penna Skrivet av nikki
Isabella " - jag tror dom menar att det tar 1 timme ungefär att göra hela kakan, men man ska bara ha den i 15 min i ugnen:)
penna Skrivet av Isabella
Hej jag fattar inte det här reseptet det står 1 tim men sen 15 min
penna Skrivet av cici
tack så mkt det var gott och enkelt att göra tack till dig som har gjort detta receptet
penna Skrivet av Sanna
Hur gott som helst! Tack! Jag har nyligen hittat din hemsida och besöker den VARJE dag. Jag har aldrig gillat att baka och hålla på i köket men din hemsida har gjort mig besatt! :) Älskar alla bilder och enkla förklaringar i dina recept. Tack! :)
penna Skrivet av Yayamensan
- Tack så mycket, det blev jättegott och var enkelt att göra !!
penna Skrivet av djellza
glasyren blev inte bra ska man inte ha i mjölk?
penna Skrivet av ....
man ska blanda de torra ingredienserna för sig å blanda i. annars blir smeten för tjock och kletig.
penna Skrivet av Jimmy
Barnen uppskattar detta recept =) Men ännu mer uppskattat blir att ersätta kaffet med starkt gjord OBOY :)
penna Skrivet av emma
min blev bränd :(, kan det bero på receptet eller tiden i ugnen eller att jag mätt fel på något??
penna Skrivet av nina
Blev väldigt bra dessa.
Jag har bakat dom många ggr från olika recept, detta e bäst hittils.
penna Skrivet av hej
men då har vell ni konstig ugn då :)
min blev jätte bra !
penna Skrivet av hej
hej vi hade bara 7 min och den blev bränd
penna Skrivet av anonym
de var super goda.Bra recept
penna Skrivet av Liv-Johanna
Varför blir de så lösa för??? Går ju knappt att äta utan att de ramla ihop..
besökare Svar till lolo penna Skrivet av Susanne
Jag tror inte det blir så bra. Skillnaden mellan florsocker och vanligt strösocker är att det är stärkelse i florsocker. Kanske att det fungerar med en mindre mängd strösocker. Läs annars på sidan om florsocker (klicka på florsocker i ingredienslistan på receptet) så står det hur man kan göra florsocker själv.
penna Skrivet av lolo
kan man ha vanligt socker i glasyren istället för florsocker?
penna Skrivet av Susanne
Svar angående glasyren: Om man upplever att glasyren inte räcker och inte vill göra dubbel sats så kan man röra i lite vatten. Då blir den mera tunnflytande och då kan man breda ut den över en större yta.
penna Skrivet av siri
Det här är ett av de godaste jag har ätit men man jag sätter alltid dubbel sats glasyr för annars räcker den inte
penna Skrivet av Pamela
Bästa receptet nånsin! Varje gång jag bakar det kommer det massor av beröm... :)
penna Skrivet av jennifer
det där recept har jag skrivit upp på ett paper för att det var så gott!
penna Skrivet av jennifer
det här var en stor succe jag gillar kakan den var mycket god tyckte jag
penna Skrivet av Ester
Det här receptet är så himla bra, jag har sparat det i favoriter för att kunna använda det igen! Stort plus för denna sajt som räddat mej mer än en gång! :)
penna Skrivet av anonym
glasyren räcker inte till hela kakan vet någon varför
penna Skrivet av Susanne
Svar till Krister: Jag har mätt upp den form jag använder och mina mockarutor blir så höga som på bilden. Om du vill ha högre så kan du förstås göra dubbel sats eller ta en mindre form. Om din kaka blev plattare än min så kan det bero på att du hällt i varmt smör och inte varit tillräckligt snabb in i ugnen med kakan. Varmt smör sätter igång bakpulvrets jäseffekt och den vill man helst ha under tiden i ugnen. Det kan också vara så att du arbetat smeten för länge. Efter man tillsatt vetemjöl så ska man inte röra smeten längre tid än att den blir blandad annars kan man ha sönder äggtrådarna vilket leder till platta bakverk.
penna Skrivet av Krister
Måtten är kraftigt underminerade! Jag behövde göra dubbel stats för att kakan skulle bli hög nog. Då blev den i en långpanna 32*40 cm hög kant.
penna Skrivet av Anki
Asch, jag gillar när det är övertydligt, det behöver jag! :D
penna Skrivet av Susanne
Svar till Emmi: Haha, jo jag försöker ju skriva så tydliga beskrivningar som möjligt men detta var nog lite i överkant! :-) Jag ska nog omformulera den meningen! Tack för påpekandet! ;)
penna Skrivet av Emmi
"Bred den varma glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm"

Här kan ingen missa vad som ska göras i alla fall =)
Jordens godaste bakverk detta.
penna Skrivet av Anna
Älskar det här receptet men jag dubblar också glasyren ;)
penna Skrivet av Hej
Jag gör dubbel smet i stor panna. åååh, så gott och räcker till många kaffestunder.
penna Skrivet av Emma
Jag har gjort den här kakan med detta recept många gånger och den blir så förbaskat GOD! Jag dubblar mängden glasyr för jag tycker det är lite snålt. Men annars, perfekt! Uppskattas av alla i familjen dessutom. :)
penna Skrivet av mallaa
den blev super..!;) toppen ! tack för receptet!! :)
penna Skrivet av beyonce's faan
jättejätte good!!!
blev lite dålig,, lite seg att skära men tack så mkt ändåe!!:D<3<3
penna Skrivet av Susanne
Svar till Anonym: Man kan späda ut glasyren med lite vatten så att den inte blir lika trögflytande och då kan den bredas ut lättare.
penna Skrivet av Anonym
Den blev okej.. men glasyren räckte inte !
penna Skrivet av bella
den var jätte god och bra ja andvände den till att sälja den i skolan alla älska den tack så mkt!!!
penna Skrivet av mammaaas prinssesa
den va god
penna Skrivet av Noa
tack så mycket den blev väldigt bra :)
penna Skrivet av ewa
den var bra
penna Skrivet av Marina
Verkar väldigt gott, kärt barn har många namn: mockarutor, kärleksmums oc snoddas!
penna Skrivet av karin
hej det va det godaste kakan jag har ätit tack för den goda recepten hej då
penna Skrivet av Jenna
Nu blir de till och baka, och tycker detta recept verkar bra! Så får se hur de blir! Det ser ut som att de inte är så svårt iaf :)
penna Skrivet av Sandra
Tycker det är jättebra att det är lättlästa recept! :) Tycker att det är bra att även de "utan basic kunskaper" kan få försöka sej på att baka....hur lär man sej annars..=)
penna Skrivet av Gabriella
detta är jette GOTT tycker jag mums mums :) gott
penna Skrivet av Susanne
Svar till Hans: Min ambition är att ha så tydliga recept som möjligt så att även nybörjare kan förstå och lyckas med recepten. Självklart är det så att om man har mer kunskaper så är det lättare att förstå vad man menar. ;)
penna Skrivet av Hans
Ska man baka får man väl ha lite basic kunskaper. :)
penna Skrivet av Susanne
Svar till jossan: Synd att du missförstod beskrivningen. Jag har nu förtydligat den.
penna Skrivet av jossan
först läser jag nederst i ugnen.. så jag sätter den där.. sen ser jag första valsen ch då sätter jag den längst upp istället! så den blev bränd.. ta bort "första valsen" bara dumt och förvirrande!
penna Skrivet av Elsa
Gott gott tycker jag
penna Skrivet av Nathalie
nu har jag bakat ihop en snoddas. ska se hur det blir verkar fått bra kritik.
penna Skrivet av Susanne
Svar till Mika: Till glasyr tror jag faktiskt man måste ha florsocker.
penna Skrivet av mika
jag har inte 3 dl florsocker har du tips nåt annat än florsocker tack
penna Skrivet av Lollo
dubbla glasyren och det blir perfekt! :-D
Jätte bra recept.
penna Skrivet av Susanne
Svar till J: Om glasyren blir för tjock så kan man tillsätta 0.5-1 tsk vatten så blir den mer lättflytande och går då enkelt att breda ut över hela kakan. Jag skulle tycka att dubbel glasyr blir alldeles för sött men smaken är ju som baken ;) Det går utmärkt att göra med dubbel glasyr om man vill!
penna Skrivet av J.
Förutsatt att jag inte gjorde något fel tycker jag det blir på tok för lite glasyr. Hade en något mindre form än i receptet och jag fick den inte att täcka hela kakan. Kommer att dubbla glasyren en eventuell andra gång.
penna Skrivet av Susanne
Svar till Malin: Nej du måste läsa i receptet hur stor formen ska vara ungefär annars blir kakan tunn om du tar en mycket större form och frasig blir den för att temperaturen och tiden i ugnen blir för lång om kakan är tunnare. För att jämföra storlek så får man räkna ut ytan och om din plåt har ungefär dubbelt så stor yta som formen jag rekommenderar så kan du göra dubbel sats. Det är alltså viktigt att läsa i alla recept vilken storlek på form som rekommenderas eftersom receptet är anpassat efter det. Sedan behöver så klart inte formen vara exakt så stor men på ett ungefär, kanske +/- 25%.
penna Skrivet av harriet
Testade det här nyss, och det blev superbra! :D Fluffigt, och underbar glasyr<3 tack för receptet!
penna Skrivet av Malin
Det här var det sämsta receptet jag testat på Kärleksmums! kakan ska ju blir tjock, men den här blev tunn o frasig. Smeten räckte inte till en hel plåt!! Trist!
penna Skrivet av Lola
Aa aa a helt undeeeerbar sida.......
penna Skrivet av Sannah
E jag i himlariket eller??
Bästa sidan någonsin...man blir bara hungrig här.
penna Skrivet av Sannah
Ojojoj så himla gott och underbart! Man bara blir förälskad i denna hemmsida.
penna Skrivet av Ingrid
Svingoda... om du dubblar mängden kakao i smet och glasyr
penna Skrivet av Olivia
Mums till dessa kärleksmums som var även lätta sno ihop.
penna Skrivet av Susanne
Svar till B.: Jo det står i receptbeskrivningen vad ugnen ska vara på. Läs igen...
penna Skrivet av B.
Men de står ju inte hur mycket ungnen ska vara på...
penna Skrivet av Trebarnsmamma
Åh, grymt smarrigt!
penna Skrivet av nilla
Jag vet en god tårta som alla borde pröva.Gör tårtbottnar av samma smet som till kärleksmums.På understa botten lägger man mossade bananer.på andra botten lägger man marsankräm.Överst brer man på vispad grädde och strör över karamellströssel.Här hemma blev det en stor glädje när tårtan stod färdig.
penna Skrivet av kärleksmumskvinann
det är verkligen gott när jag gjorde det hemma
penna Skrivet av Elin
Bra recept.
Däremot, så finns det andra glasyrer, som jag tycker passar bättre. Denna glasyren som står i receptet, är nästan lite för söt. Men det är ju en smaksak. :)

För er som inte gillar kokos: Man kan även ha strössel på, men ta då inte ett färgglatt som smakar jättemycket frukt, utan ta hellre chokladströssel, eller färgglatt som inte smakar någonting.

Har gjort detta receptet flera gånger, tack för att du la ut det. :)

Mvh Elin.
penna Skrivet av Susanne
Det bästa och godaste är att använda riktigt smör, helt utan fett blir det varken gott eller bra tror jag.
penna Skrivet av Måste man?
Måste man verkligen ha i smör? Eller? :/ Hade inget flytande smör eller margarin hemma x) hehe
penna Skrivet av Cihm Bäck
Måste testa med Baileys nästa gång lät supergott undrar om de funkar me xante lr nån annan likö!!
penna Skrivet av Susanne
Svar till dena: Jag menar rinnade kaffe som man antingen har bryggt eller som man själv blandat. Till exempel kan du blanda 3 msk vatten med ca 1 tsk frystorkat kaffepulver (t.ex. nescafe) så får du 3 msk starkt kaffe. Välj mängd kaffepulver efter behag.
penna Skrivet av dena
vad menar du med kaffe, menar du klart kaffe(asså som man har hällt i vaten)
eller menar du bara själva kaffe sakerna?
penna Skrivet av Susanne
Svar till Sussan: Nej du kan ta vatten istället, men det blir godare med kaffe.
penna Skrivet av Sussan
måste man ha kaffe..har inget hemma
penna Skrivet av sara
jag älskar de hära de är så underbara med en kopp kaffe
penna Skrivet av Susanne
Svar till nora: Du kan ta lite mindre florsocker, men ta då också lite mindre vätska så att inte glasyren blir för lösrinnande, den ska vara lite krämig.
penna Skrivet av noraa
venne om jag ska testa. alltså jag har inte så mkt florsocker kvar, räcker det med en smula mindre elr måste man ha 3 dl? äcssch, ska nog testa ändåe' blire inte bra såå kastar jag, värt ett försök iallafall! :)
penna Skrivet av carolina
tackar för receptet! blev ju supergoda!! Nästa gång så ska jag ha lite mer kakao i smeten, men de är ju en smaksak!
penna Skrivet av Susanne
Svar till Yasse: Om du har frystorkat kaffepulver t.ex. nescafe kan du ta det och blanda med vatten. Annars fungerar även kahlua eller baileys (likör). Kanske kan apelsinjuice bli gott. Annars kan du ta vanligt vatten och lite extra kakao.
penna Skrivet av Yasse
Jag har inget kaffe hemma kan man ta något annat ?
penna Skrivet av Frida
Jättegoda kärleksmums blir det ! Men jag föredrar att ha strössel på :) Och dessutom så tar jag 3 msk kakao i smeten...smakar mera choklad då :)
penna Skrivet av Susanne
Svar till Issa The Queen: Strössel går också bra. Finhackade hasselnötter, valnötter eller mandel borde gå bra liksom flagad mandel.
penna Skrivet av Anna
Mmm, Baileys, sounds very nice, have to try it next time :) Or Kahlua might be nice aswell as Baileys!?
penna Skrivet av Issa The Queen
Jag har ingen kokos hemma, kan man ta något annat över ?
penna Skrivet av basil
I substituted the coffee in the icing with the same amount of Baileys and also added 1 generous teaspoon of instant coffee granules to the mix. Not bad at all. I guess just Baileys without coffee would still be fine.
penna Skrivet av Susanne
Svar till Ba: Ja, eller också blandar du frystorkat kaffepulver t.ex. nescafe med vatten.
penna Skrivet av Ba
Ska kaffet vara bryggt?
penna Skrivet av annou
dom är lika goda utan kaffe , det har jag provat förut ,men idag bakar ja den med kaffe
penna Skrivet av Emilia
Måste man ha kaffet i?
penna Skrivet av Sahar & Armin
Väldigt lätt att baka och ett smarrigt resultat!
penna Skrivet av Katten
Verkligen superbra smak på dessa mockarutor!
penna Skrivet av hanna
jo de blev perfekta! en ut av de godaste som jag har smakat!
penna Skrivet av Sofia A
bra & gott. tackkvakk.
penna Skrivet av JE
Det korrekta namnet på denna kaka är ju Kramforskaka!!! (Åtminstone i Kramfors...)
penna Skrivet av Tea
Superlätt och snabbt ... blev perfekta =) !
penna Skrivet av Susanne
Svar till Amanda Jansson: Ja, i rumstemperatur brukar alltid jag låta min kaka stå när glasyren stelnar.
penna Skrivet av clara & josefine
jag och min kompis bakar sådana kakor just nu, de ser skit goda ut !!! :D
penna Skrivet av Amanda Jansson
Ska den stå och stelna i rumstempratur?
penna Skrivet av Susanne
Svar till Valentina: Du måste ha en form med kanter som är ungefär lika stor till ytan som det står.
penna Skrivet av Valentina
Måste man ha en långpanna??
penna Skrivet av Susanne
Svar till monica: Om du följt receptet till punkt och pricka bör du ha gräddat den i ugnen. Efter att man brett på glasyren ska den inte in i ugnen om det var det du menade.
penna Skrivet av monica
det här var det värsta receptet som jag någonsin har varit med om. den smakade bara KAFFE. och inget mer. följde receptet efter PUNKT och PRICKA och den blev smulig. ska den in i ungen föresten?
penna Skrivet av emelie
jätte goda men glasyren måste göras i dubbelstats för att det ska bli nått på kakan.
penna Skrivet av Sara
Bakade dessa nyss och jag säger bara MUMS! Jätte lätta att baka och tog inte så lång tid heller. Nu blir nog pojkvännen glad när han kommer hem och får se dessa godingar :)
penna Skrivet av Ranja<33
den e så god hehehe jag ska baka en idag:)<33
penna Skrivet av Jag som älskr allt<3
Jag ska baka det hära till skolan hoppas att dom kommer att gila den har redan bakat det hära förut den var jätte god<333
penna Skrivet av Susanne
Svar till Jag: Nej den behöver inte det. Smeten är ju ganska tunt utbredd i formen om man jämför med sockerkaka.
penna Skrivet av Jag
Måste inte kakan gräddas längre än 10-15 min?
penna Skrivet av ....
hoppas det blir bra , ska försöka första gången idag ! =)
penna Skrivet av Filip
Det heter överkörda igelkottar eller igelkottar!
penna Skrivet av Susanne
Svar till Kocken: Ja det kan du göra för att vara säker på att bakpulvret fördelar sig jämnt i smeten. Men man kan också blanda i bakpulvret i smeten innan man har i mjölet och röra ordentligt eller använda elvisp så blir det inga klumpar av bakpulvret och då går det bra ändå. Jag brukar alltid använda elvisp och ha i bakpulvret direkt i smeten så sparar jag både tid och disk och mina sockerkakor har aldrig misslyckats.
penna Skrivet av Kockern
Ha för mig man ska blanda mjölet med bakpulvret! eller har jag fel?
penna Skrivet av Susanne
Svar till Ewelina: Du kan ta mer vatten och mindre kaffe i glasyren. För att smula mindre kan du vänta lite längre, kanske några timmar eller mer innan du skär upp den men det är inte säkert det blir någon jättestor skillnad, för det är en ganska smulig kaka. Tänk också på att skära upp med en vass kniv.
penna Skrivet av Ewelina
Kakan var god men jag skulle vilja ha mindre kaffe smak i glasyren. Vad kan man göra? Och det blev smulig. Hur ska man göra för att få den att inte smula? Lätt recept, tack!
penna Skrivet av Susanne
Världens godaste! Jag brukar ta dubbelsats glasyr och strössel istället för kokos. mumma!
penna Skrivet av meeg dolk
Toppengod och så lätt att göra när ungdomarna vill baka. jättegod!!!!!
penna Skrivet av Micke
Glöm inte att hålla på den varma glasyren när kakan har svalnat.
penna Skrivet av mm
as goda, skulle kunna äta hur många som hällst;)
penna Skrivet av amanda
smaskens
penna Skrivet av amanda
jag tyckte inte alls att de var goda, tvärt om smakade de skit!
penna Skrivet av elinor och amanda
dem är obeskrivligt goda, lätta och baka och ett bra recept.:):)
penna Skrivet av Jessie
Jättegod! Ett tips är att som idag på alla hjärtans dag använda sig av en hjärtformad pepparkaksform och skära ut hjärtan i stlället för rutor...uppskattas alltid..
penna Skrivet av shahoz
jätte god
penna Skrivet av Marianne
Helt underbart god!!!
penna Skrivet av Manri
Det var är stitgott jag jag bakat den i skolan när vi hade hemskunskap det va kull som .FAN!
penna Skrivet av Johanna
Om man bakar kakan som det står så blir den utmärkt!! Och jättegod! Förväxla dock inte denna kaka med brownies..det ska va kaffe i moccarutor!Jag tyckte en sats glasyr räckte gott. : )
penna Skrivet av rochm
jag ska snart börja baka dena recept hoppas den blir jätte god.Men jag ska göra dubbel glasyr för jag tycker om safftiga kakor.<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
penna Skrivet av Susanne
Svar till Gerd: Nej, de recept som är GI-recept är makerade med GI recept och alla de finns också i kategorin Må bra - GI recept som finns i menyn "Recept" uppe till vänster. Recept som inte ingår i kategorin GI-recept, som t.ex. det här har inte lågt GI.
penna Skrivet av Gerd
Är verkligen alla recept här på sajten GI_recept?
penna Skrivet av pinglan
felet med glasyren är att du har tror jag lagt i kaffet bara sådär det brukar jag göra för att jag tycker om kaffe men annars ska man koka eller brygga kaffet o sedan tillsätta 3msk kaffe..
penna Skrivet av Jörgen
Är det bara jag som har lyckats få glasyren att skära sig när man blandar i kaffet? Det ser verkligen märkligt ut när jag försöker röra ihop den. Vad kan felet vara?
penna Skrivet av Sara
verkligen goda mmm
penna Skrivet av jessika
hej asså vilken god kaka jag bakade den men plötsligt så blev det en bra kaka det var det jag önskade mig men tack för du sa att jag kunde baka dennna kakan hejdå
penna Skrivet av R T
Glömde att nämna att jag bara har två dl florsocker i min glasyr. Det är kanske därför. :)
penna Skrivet av R T
Det är kul och veta att det finns andra som också vågar göra ändringar i det här receptet. Jag har gjort det här receptet två gånger. Den blev god och fin första gången. Jag hade i två msk kaffe och msk kakao första gången och tyckte att det blev bättre än när jag hade tre msk kaffe för att göra glasyren alltså. Då blev glasyren för vattnig tyckte jag. De som vill snåla med sockret som jag kan prova med att ha i två dl socker istället för tre. Den blir fortfarande jättegod!
penna Skrivet av SARA
MUMMS DEN VAD JÄTTE GOD JAG LA OXÅ TILL LITE NÖTTER :-) :)
penna Skrivet av MAJA
JAG TRODE ATT DEN SKULLE BLI SÅ GOD !!
penna Skrivet av Helena
Jag gör alltid dubbel sats av glasyren. Blir mycket godare och saftigare. En glasyrsats räcker knappt till att bre över kakan!
penna Skrivet av Monia Lönn
Mm det ser jätte gott ut. Har precis bakat den själv o jag är 11 år och har gjort den helt själv. Nu har man något att mumsa i sig till nyår.. :)
penna Skrivet av Ume-Sandra
Mitt favvo recept. Pojkvännen säger att de är de godaste mockarutorna han har smakat =D

Jag brukar variera mjölkmängden, har oftast i 2 dl stället för 1 1/5 dl, det beror på hur mycket man har haft i av de andra ingridienser.
penna Skrivet av AL *** ANNALENA
SÅ GRYMT GOD MAN KAN INTE MISSA DEN
HAR BACKAT DEN I FRÅN BARNS BEN : )
I KVÄLL BLIR DET EN PLÅT TILL
GOD JUL GOD JUL GOD JUL
MVH:ANNALENA AL.B
penna Skrivet av ad gänget
god men glöm inte mjölet och det är jul hej
penna Skrivet av l;et
kakan är jättegod men man får inte glömma ströbröd i botten ;)
penna Skrivet av lajla
man ska göra receptet som det står med en halv sats till annars blire nte bra ! 2 satser glasyr !!!!!!
penna Skrivet av Amanda
Väldigt bra recept, väldigt lätt att förstå.
Mvh. Amanda
penna Skrivet av Emma
Tummen upp för denna UNDERBARA KAKA!!! :-) Men som ni säger, gör 2 satser med glasyr! och lite mer kakao för den chokladige ;)
penna Skrivet av sara
det var jätte gott
penna Skrivet av Arnold
Ursäkta mitt fula språk men det var jävligt gott!!
penna Skrivet av Susanne
Svar till Mia: Måste, måste man inte, men ska det bli mockarutor så ska det vara kaffe, tycker iaf jag. Men du kan ta vatten istället. Dock blir det inte lika gott och det tycker jag som aldrig dricker kaffe eftersom jag inte gillar den beska smaken. Men lite kaffe som i det här receptet tillsammans med kakao och massa socker, det blir riktigt gott!
penna Skrivet av Mia
Måste man ha kaffe?
penna Skrivet av Susanne
Svar till besviken: Om man rör runt med en sked en stund eller använder en visp så försvinner klumparna ganska fort. Man kan också vispa ner lite i taget i det smälta smöret. Se också till att ta bort kastrullen från plattan när smöret är smält, så att det inte kokar när du vispar ihop glasyren.
penna Skrivet av Susanne
Svar till jenny och micki: Jag tror inte det för glasyren är väldigt söt och pärlsocker är ju socker. Men gott blir det säkert.
penna Skrivet av besviken!
receptet SUGER! glasyren blir ju fan helt jävla körd, bara massa klumpar :S
penna Skrivet av tina
mumsar för fullt. lyckades perfekt!!
kanonbra recept. gott och enkelt :)
penna Skrivet av jenny och micki
hmm.. e de lika gott med pärlsocker på?
penna Skrivet av Susanne
Svar till Sofia: Ja jag tror det går lika bra med matlagningsgrädde.
penna Skrivet av Sofia
Så sugen på att baka denna men har ingen mjölk hemma, kan man använda matlagningsgrädde istället för mjölk??
penna Skrivet av Susanne
Svar till LINA: Du kan ersätta kaffe med vatten. En annan glasyr med mer chokladsmak är den till chokladtårtan.
penna Skrivet av Max
Vet att det har ökats med kakao en gång i det här recepten. Men för ännu mer chokladsmak så skulle en matsked till passa perfekt, beroende på vad man själv gillar förstås. :)
penna Skrivet av LINA
Jag undrar om man kan byta ut kaffe mot något ?
penna Skrivet av lina
kan man inte ersätta kaffe med något annat som smakar mer choklad eller något
penna Skrivet av hemma
det var inte mycket chokladsmak, inte det goaste receptet.
penna Skrivet av stud
den var hiskelit good :D mums, vad blir kostnaderna ? :D
penna Skrivet av mamma Eva
Oj, vad god den var.
penna Skrivet av Ina
min syster lagade mockarutor, dom blev så goooda!
penna Skrivet av emma
den var supergod
penna Skrivet av bullmamma
Dessa är alltid lika goda!!! mmmmmmmmums!
penna Skrivet av gabbe
kärleksmums är skit gott!!!!!!!

förstagången ja åt de va de i kyrkan svenska juniorer fan va gött de va!!!:D
penna Skrivet av Susanne
Svar till läänaah: Du kan säkert ha hackade nötter i glasyren.
penna Skrivet av bullbella
Väldigt bra recept går även att göra som muffins
penna Skrivet av läänaah
ska fyllningen va saftig då kan man väl ha nötter på eller?
penna Skrivet av Elin
hacka vit och ljus blockchoklad o blanda i kakan så blir den lite saftigare. Ta även 1 tsk salt och 2 extra msk kakao i smeten så får du en perfekt brytning. Dubbla receptet på glasyren. Risken är att man inte kan sluta äta!
penna Skrivet av Monika
Undrar om det går bra att baka bröd o desserter med andra "bättre" mjölsortet som bovete, dinkelmjöl el havrekli? Är ju nyttigare med fruktsocker, så jag undrar oxå om det funkar lika bra som "vanligt" strösocker i bakverk?
penna Skrivet av jenglan
har precis bakat denna kaka, mmmmm va goo den blev! men jag va tvungen att dubbla receptet på glasyren för annars skulle det inte räckt =/
penna Skrivet av Susanne
Svar till HJÄLP!: Det brukar stå på förpackningen, men oftast är 1 dl = 100 g. Alltså ska du ta 1,5 dl flytande smör.
penna Skrivet av HJÄLP!
asså 150 g smör hur mycket är det i dl?!..vi har bara flytande mör och jag vet inte hur mycket jag ska ha i?
penna Skrivet av Bellan
Receptet på Kärleksmumsen var SUPER gott!!!:D
Verkligen att rekommendera!
penna Skrivet av Agatons mamma
Supergott! Jag bytte ut äggen mot No Egg eftersom sonen är allergisk mot ägg, fungerade jättebra. Kan verkligen rekommendera det det här receptet!
penna Skrivet av Pejonkat
Mina o R:s blev oförglömligt goda .. Mummms säger efter vi va klara :)
penna Skrivet av linda
tycker dom vart jättegoda... men lite lös botten!gjorde jag något fel kanske? den smulades liksom sönder så fort man tog i den!
penna Skrivet av amanda
mm skit gottt mina blev as bra
penna Skrivet av sandra
Mina kärleks mums blev jätte goda! =)
penna Skrivet av Simone
Jag tycker att min kaka blev både god och uppskattad, och för er som tycker att eran glasyr blir som vatten häll i lite extra florsocker i den.. För en glasyr kan aldrig bli för söt :)
penna Skrivet av Ida
Har nog använt detta recept 10 gånger. Alla som smakar, avgudar denna kaka! Och den är så himla lätt att göra.
penna Skrivet av jin
nej jag menade inte så, dom var smuliga men mkt goda =D
penna Skrivet av Millan
Helt suveränt recept! Har aldrig lyckats så bra med denna "kaka" tidigare *tummen upp* ! Jag och min dotter är mer än nöjd!
penna Skrivet av Silvia
mycket god kaka, men jag hade ett litet problem med glasyren, den blev väldigt lös, det var nästan som att ha på vatten över kakan, jag följde ju receptet. vad gjorde jag fel?
penna Skrivet av Susanne
Svar till jin: Det här är ett recept på klassiska mockarutor och visst är de lite smuliga, men inte så att jag håller med dig om att receptet skulle vara dåligt för det. Men smaken är ju olika. Har du ett annat recept på någon annan sorts mockarutor som inte smular så får du gärna skriva det här eller skicka det till mig via kontaktformuläret.
penna Skrivet av jin
Dåligt recept, dom smular ju bara sönder?
penna Skrivet av sara
jag gjorde också med dubbel sats på glasyren.UNDERBART
penna Skrivet av Tess
Underbart goda, dock gjorde jag dubbel sats galsyr att ha på, blev perfekt tycker jag :)
penna Skrivet av Susanne
Svar till Sara 2008-05-18: Det finns en massa olika recept på mjuka kakor man gör i långpanna.
penna Skrivet av Susanne
Svar till Besviken: Skalet? Glasyren ska vara trögflytande och ska vara lätt att breda på. Är den för trög så tillsätt lite vatten till den. Man kan ta kokt kaffe istället för nescafé.
penna Skrivet av Besviken!
Den är god, men väldigt krongligt att få på glasyren på kakan för att skalet går sönder.. Tråkigt.. Men kom ihåg: Det ska vara kokt kaffe.
penna Skrivet av Åsa
Kanongoda, gillas av alla!
penna Skrivet av Nilspettersvenegon
den är skiiiiiiiit...god!
penna Skrivet av Sara
den är verkligen skit god ! =)
penna Skrivet av Sonja,Julia,Sofia
DEN ÄR SKIIIIIT GOOOOD!!! :)
penna Skrivet av Sara
Skiiiiiiiiiiiit Goooooooooood
penna Skrivet av Josefine.
Blev ju en riktigt smarrig kaka, så tack så hemskt mycket för receptet.
penna Skrivet av Anette
Himelskt goda kakor alltså, kommer göra dessa fler gånger :)
penna Skrivet av ninni
himmelskt god kaka. verkligen.
har aldrig smakat ngt bättre bakverk, nej usch va gott! tackar för det :):):):):)
penna Skrivet av Diana
Vart ju kanon bra.. jag brukar inte va direkt så bra på att baka men dessa lyckades jag med luftig och fin och tok god :) tack för reseptet ^^
penna Skrivet av Ewa
För att få godare smak på kakan brukar jag ta en halv deciliter mindre mjöl och istället ta sammanlagt en deceliter kakao i. Det blir bra mycket smaskigare!!!
penna Skrivet av Sara
Någon som vet hur man gör "Mockarutor" fast ljusa? Antar att man tar bort kaffet & kakaon men ska man ha något annat då? Glasyren ska oxå vara ljus, vad ska den innehålla? Åt sånna ljusa på ett kalas en gång, dom var strået vassare än mockarutorna, kanon goda! Kanske finns ett annat namn till dem?!
penna Skrivet av Susanne
Svar till Kakan: Jag har nu försökt förenkla beskrivningen av glasyren. Svar till Pierre: Skriv gärna din version av glasyren! Det vore kul att prova!
penna Skrivet av Mig <3
Åhhh vad gott!!! Jag bara älska de här kakorna! mumsfillibabba
penna Skrivet av Pierre
Måste dock påpeka att glasyren är fel. finns en bättre version då den är mörkare glasyr å mycket godare. Den där är nästan för söt å syrlig
penna Skrivet av Kakan
Asså jääääääätte gott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skulle kunna vara lite tydligare med att man ska smälta kaffet och sånt...
åhh det här var smaskens!
penna Skrivet av kakmonstret!
mm! den smeten är verkligen mums! bakar sånna nu till skolan:)aa och glasyren tycker jag är det godaste på den!
penna Skrivet av Juliette
Glasyren är Skitgod* !! Bakar sånna nu.. : ) mumms...
penna Skrivet av En Snoddas tjej
Riktigt gott ^^
penna Skrivet av Bak mästarna
Den är jätttee god!!!!!!!!!!!!!!! Helt magiskt
penna Skrivet av Susanne
Svar till Sara och Salo: Ja det står ju 10-15 min i receptet. Tänk också på att kakan ska stå i nedre delen av ugnen.
penna Skrivet av Finne
Jepp,ja gjorde mockaruorna med min kaveri o dom blev uppätna rekordsnabbtXDDXDXDDXDXXD va fiint.
penna Skrivet av Sahra
Jaa, så går det ibland(att kakan blir bränd)fast felet med min kaka är att den inte går att smörja glasyr över,det lossnar!
penna Skrivet av Nåt :D
Haha jag är 12 år jag gjorde denna kärleksmums asså det blev as as as as god min mamma o pappa vill att jag ska göra den varje vecka nu mera;P Tack för tipset, // En tjej i Göteborg :D
penna Skrivet av sara
mitt stö bröd blev alldeles bränd. 10 minuter är nog lagom gräddningstid.
penna Skrivet av salo
Jag förstår att din kaka blev bränd. Jag tog ut min efter 15 min , hade jag väntat längre så hade min också varit bränd.
penna Skrivet av smaskens
Det här blev riktigt gott, jag bakade till alla på jobbet och dom uppskattade den så mycket att dom vill att jag ska baka till varje fredag:P
penna Skrivet av mums!!
Jättegod kaka o enkelt, allas favvo på jobbet!
penna Skrivet av Belle
Det gick inge bar för mig lade in den i ugnen och skulle bara sitta ett tag och kika runt här på alla goda recept, Det slutade med att kakan blev bränd fastnade på sidan nåja hoppas det går bra att skära bort nån m,m det brända. För bra sida :)
penna Skrivet av Shukri- Örebro
detta var en kannon recept tycker jag eftersom den funkade perfekt för mig och kakan blev himelskt gott. =)
penna Skrivet av Ann Enköping
Ett kanonrecept! Har testat olika varianter av recept, med olika resultat och det här fungerar
penna Skrivet av Susanne
Svar till Lejla - Örebro och michelle: Jag har provat att hälla på glasyren både på varm och kall kaka och det har gått bra båda delar. Glasyren ska definitivt vara varm när du häller på den för annars stelnar den. Du häller på varm glasyr och så svalnar den och stelnar på kakan.
penna Skrivet av Lejla - Örebro
ska båda kakan och glasyren vara kalla när man ska hälla på kakan glasyren elr???
penna Skrivet av michelle
man ska inte hälla glasyren på när kakan är varm , vänta tills den e kall från ugnen och sedan glasyr ;)
penna Skrivet av anonym
när jag dkulle göra kakan så blev allt fel men jag gjorde heller inte riktigt som det stod i receptet. när jag skulle hälla på glasyren så sjönk hela kakan ihop och då hade jag haft den i ungnen i 13 min på 225 grader men så kan det gå:)
penna Skrivet av Anonym
Bakade efter ett annat recept här för ett tag sen men då jag gjorde glasyren hade jag vanligt pressokaffe. Annars har jag även använt bryggkaffe. Krävs inget speciellt vad jag vet.
penna Skrivet av Lejla - Örebro
oj oj oj...jag bakade den här kakan men det va nått som gick snett..jag lyckades inte med glasyren...vilken kaffe ska man legga i??? snälla kan nån förklara!? /Kram
penna Skrivet av Sofia
MUMS-MUMS ÄR MUMS, MUMS! ;D
penna Skrivet av maddu
super gott ! läckert !
penna Skrivet av Loony
MUMMMMMMMMMMMMMMMMMMMS xD
penna Skrivet av Alice&Paloma
AS GOTT!
Lite lång tid i ugnen bara...
Vi bytte ut kakao mot karamellfärg KNALLROSA x'D
penna Skrivet av MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
JAG TYCKTE DET VAR RÄTT JOBBIGT MEN DET BLEV VÄLDIGT GOTT
penna Skrivet av ÄLSKAR ATT BAKA
MMMMMMMMMMMMMM NAMMM DET ÄR UNDERBART GODA=)=)=)!!!!!!!!!!!!!!!!
penna Skrivet av Elisabeth
Det här receptet är det bästa på mockarutor. Dom blir så otroligt goda =)
penna Skrivet av weeeyy..
Jag la i lite citron i glasyren och det blev SUUUUUPER GOTT !!!! :D:D:D:D:D
penna Skrivet av :)
as goda!!
penna Skrivet av =)
Nu har jag skrivit ut det där receptet .. haha :) ska gå ner itll köket och göra det nu =) Har långdag imorgon i skolan .. så då kan jag ta med mig det som fika:D Göööött :D GLAD-PÅSK
penna Skrivet av Susanne
Svar till "hejsvejsen": Nej, det är lättare att bara röra ihop glasyren med en vanlig sked.
penna Skrivet av hejsvejsen
Skall man laga glasyren i elvisp?
penna Skrivet av Svärdottern
bakade denna kakan till min svärmor hoppas hon blir nöjd å glad :)
penna Skrivet av Fanny
visst han blev god... jag bakade den för att ta med till skolcafé på skolan och alla älskade den!! :D
penna Skrivet av bakmoster
har gjort bättre mums men dom var väl helt ok
penna Skrivet av recept fantasi
jag gjorde den här kakan just nu så jag håller på och strö över kokosflingor men ja. den verkar vara god.
penna Skrivet av Maria
Jag tyckte att det var mycket svårt att få ut smeten i fromen eftersom den var så fast.. Ska testa ändra reseptet för jag har gjort mycket bättre kaka innan.. Smaken var det dock inget fel på!
penna Skrivet av Gottegrisen
MYCKET GODA .. Smarrsmarr på er
penna Skrivet av Annie
Tog just ut min kaka ur ugnen, och ja. Det räcker med två ägg. Så kör på! :)
penna Skrivet av kakmumsaren
Räcker det verkligen med 2 ägg? :S
penna Skrivet av Susanne
Svar till heej: Du kan tillverka eget florsocker genom att mixa 3 dl strösocker med 1,5 tsk maizena (majsttärkelse) tills det blivit ett pulver. Rör om manuellt om det bildas klumpar.
penna Skrivet av heej
hej jag bakar demma gooa kakor ofta och denna gången råkade jag glömma köpa hem florsocker kan man ha något annat då? :)
penna Skrivet av Love
Mumms!! =)
penna Skrivet av caroline
mockarutor är ett bra förslag om man vill baka och bjuda på goda kakor, de är luftiga och väldigt goda det blir lite godare om man lägger på lite hemmagjord glasyr med cocos på !
penna Skrivet av nathalie
kakorna blev SUPER och jättegoda!! första gången jag gör dem ! älskar denna hemsidan med recept till goda kakor ! allt ja gjort har blivit suveränt ! :D tack så mycket
penna Skrivet av nathalie
kakorna blev SUPER ! första gången ja gör dem över huvudtaget ! älskar denna hemsidan för kakor.. allt blir PERFEKT första gången.. vi ska heller inte börja snacka om alla andra gånger också :D
penna Skrivet av Mikaela
Jag och min Mamma bakade tillsammans,den blev jättegod.
penna Skrivet av Susanne
Svar till "hjälp!!": Man måste ingenting men detta är standardreceptet. Mockarutor blir mer som chokladsockerkaka utan glasyr.
penna Skrivet av hjälp!!
aah! måste man ha kaffe i glasyren ?? måste man ha någon glasyr alls?
penna Skrivet av LilyRose
Den här kakan är faktiskt väldigt god, men ett tips är att göra dubbelsats eller iaf en och en halv för en sats fyller inte riktigt en vanlig ugnsplåt.
penna Skrivet av Susanne
Svar till "hmm...": Hur tjocka de blir beror på hur yta (area) som formen/långpannan du använder har. Just mindre area desto tjockare blir rutorna. Med det mått som står i receptet blir rutorna som på bilden, ca 2 cm höga.
penna Skrivet av hmm..
hur tjocka skall rutorna bli?
penna Skrivet av carro,jennie & mellwin
skiiiiiitgoo kaka.. suvuräään...
penna Skrivet av Hanna
alskar snoddas!! Idag bakade dem i en muffinsform.. jattefina blev de och super goda som vanligt!!
Hanna
penna Skrivet av Jag
Den var jättegod och lätt att göra
penna Skrivet av Nina Falun
En toppenkaka som är snabb o enkel att göra. God är den också!!
penna Skrivet av Lillin
Nu bakade jag dessa för andra gången och de blev helt underbara!!!! Tack för ett superrecept!
penna Skrivet av madelene
har provar så mycket från denna sida, jag älskar den ! o detta receptet är en av favoriterna ;) MUUUMS.. ska nog ta upp en ur frysen nu.....:p
  1   2   nästa sida