Kommentarer till GI-Äppelpaj - Sida 1

"Recept på GI-Äppelpaj. Jättegod och hälsosam efterrätt som går snabbt att göra och är lätt att variera."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Erik penna Skrivet av Susanne 2010-12-23 03:18

Problemet är ju bara att mat och kost inte är någon exakt vetenskap och att mycket av de forskningsstudier som gjorts är bristfälliga, vilket iofs inte är så konstigt med tanke på hur komplext det är. Det finns många forskningsresultat som motsäger varandra. Även mycket av den forskning som bedrivs är också betald av de stora livsmedelsproducenterna och även om man tycker att det inte ska påverka forskningsresultaten så gör det ju ändå det till någon del.

Det är ju inte heller någon exakt vetenskap hur nyttigt något är. Dels är det relativt och dels är det ju tusen olika parametrar att bedöma varav vissa parametrar man inte ens vet om. Forskning om mat och kost är ju väldigt bristfällig i många avseenden. Därför får man inte lyssna blint på vad alla "experter" säger och inte glömma bort att använda sitt sunda förnuft!

penna Skrivet av Erik 2010-12-22 22:20
Att något är naturligt är inte detsamma som att det är nyttigt. Vissa växter, svampar och djur innehåller naturligt producerade ämnen som är dödligt giftiga för oss.

De allra flesta naturliga livsmedel består av "kemisörja", d.v.s. en blandning av ett stort antal olika molekyler av vilka de flesta är illa kända.

Nyttighet bör inte avgöras av vidskepelse utan av vetenskap.
person Svar till Erik E. penna Skrivet av Susanne 2010-12-22 17:17

Det är väldigt lite transfetter som smör och grädde innehåller och det är som sagt naturligt.

Milda är inte en naturlig produkt, det är en kemisörja. Läs gärna innehållsförteckningen och läs om tillverkning av margarin. Självklart är det bra om det inte innehåller transfetter längre, det är ett steg i rätt riktning, men fortfarande är det en kemisörja som varken smakar bra eller kan vara hälsosamt även om tillverkaren marknadsför det som både naturligt och hälsosamt. Det är min åsikt.

penna Skrivet av Erik E. 2010-12-21 16:13
Milda innehåller inte transfetter enligt tillverkaren. Däremot innehåller smör och grädde transfetter (naturligt).
person Svar till Marion penna Skrivet av Susanne 2010-07-25 13:37
Ja det går bra att smörja formen innan. Det beror ju lite på vilken form man har hur mycket det fastnar. För mig brukar det aldrig fastna när jag gör smulpaj men man kan alltid smörja formen för säkerhets skull om man vill, det skadar inte - bara lite mer jobb.
penna Skrivet av Marion 2010-07-25 13:31
hej, jag undrar om man ska smörja formen innan *lägga smör på botten* för annars fastnar allt och det blir inte inte lika fint :(
och juste jag kombinerade den här receptet men smulpaj alltså blanda ihop allt utan de skalade äpplena :)
person Svar till Mussetusse penna Skrivet av Susanne 2010-04-07 18:00
Farinsocker är socker, det står bara sockret i receptbeskrivningen. Det ska strös över.
penna Skrivet av Mussetusse 2010-04-06 11:41
Hej! Vad ska man göra med Farinsockret?
penna Skrivet av Susanne 2009-12-06 01:06
Svar till anders: Du kan ta smör istället. Matolja går också men det blir inte lika gott.
penna Skrivet av anders 2009-12-04 22:58
min dotter tål inte margarin, jag bara undrar nu om man kan byta ut margarin med något annat?
penna Skrivet av Hugo 2009-12-04 22:54
En av de godaste sakerna jag nånsin har ätit
penna Skrivet av Arne 2009-10-17 21:23
Jag skippade sockret helt, äpplen är så goda så det behövs inte. Använde rapsolja. En utmärkt god och hälsosam paj!
penna Skrivet av Sara 2009-08-07 00:18
Hur supergod som helst. Rekommenderar den verkligen!
penna Skrivet av Lena 2009-07-19 10:29
Tack för alla fettsnåla recept!
penna Skrivet av Susanne 2009-03-12 22:57
Svar till Annelie: Jag tror du kan använda sötningsmedel så länge sötningsmedel tål ugnsvärmen. Jag vet inte vilken sort som är bäst. Om du provar, skriv gärna här vilken sort du tog och hur det blev!
penna Skrivet av Annelie 2009-03-12 19:40
är diabetiker altenativ till sockret tack kan man använda sötningsmedel?Villet är bäst i så fall.
penna Skrivet av Karin Bergman 2008-01-01 14:34
Tips: Servera med kesella vanilj.
penna Skrivet av Susanne 2007-11-14 19:13
Svar till Gottegrisen110: Ja, du kan ta till exempel päron, blåbär, hallon istället.
penna Skrivet av Gottegrisen110 2007-11-14 18:51
Kan man byta ut fyllningen mot något annat än äpplen?Min dotter är allergisk mot äpplen
penna Skrivet av Susanne 2007-10-13 18:46
Svar till Moog: Ja det kan man, jag har provat även det men jag tycker det blir betydligt godare med flytande margarin. Flytande smör går också bra.
penna Skrivet av Moog 2007-10-07 21:25
Kan man byta ut margarinet mot rapsolja?
penna Skrivet av gottegrisen 2007-10-02 17:24
älska=)
penna Skrivet av Susanne 2007-09-04 21:46
Svar till Gunilla: Smör innehåller nästan bara mättat fett som inte är bra, däremot är det naturligt och utan transfetter så det är bättre än margarin i fast form (som verkligen är ohälsosamt med transfetter och mättat fett). Däremot är flytande margarin och flytande smör eller olja mer hälsosamt än smör eftersom de innehåller mer enkelomättat fett.
penna Skrivet av Gunilla 2007-09-04 12:26
Det är väl bättre med smör i pajen så man slipper de inflammationsframkallande fleromättade fetterna i industrimargarinet, dessutom blir det mycket godare... ;)
penna Skrivet av Mimmi 2007-08-30 15:14
Om du vill ha en krispigare paj så kan du blandai honug ist.
penna Skrivet av Smadar 2007-05-14 21:23
Vill bara meddela att denna paj passa mycket bra med olika sorters frysta bärblandningar också. Själv brukar det bli med blåbär +3 sorters vindbär och ibland dessutom även med hallon som har en tendens att förhöja smakerna på de andra bären, men då de är surare i smaken så behövs inte så mycket av hallonen. Honung passar mycket bra i stället för socker och ger en lite krispigare paj.
penna Skrivet av Susanne 2007-05-14 17:48
Ronnie: Tack, jättebra att du påpekade det! Det är klart att det ska stå rätt! Jag har fixat det nu! Tack också för ditt tips!
penna Skrivet av Ronnie 2007-05-12 20:06
I tidsredovisningen står det varav 15 min. i ugn, längre ner i texten står det sedan 20 min i ugn. Ja ok, det är inte så viktigt det ser man själv, men kan vara bra att tiderna är lika. Förresten enkelt och kanongott. Jag har har även provat med Axa musli med bär som valfritt tillbehör, det blir kanon det med.
penna Skrivet av Susanne 2007-02-11 15:45
Svar till Eva: Ja det kan man, jag har faktiskt provat det. Men jag tycker det blir godare med flytande margarin. Flytande margarin innehåller precis som olivolja nästan bara enkelmättat fett så ur hälsosynpunkt kan man välja vilket som.
penna Skrivet av Eva 2007-02-03 11:05
kan man använda olja ist för flytande matfett?
penna Skrivet av Clara -96 2007-01-29 20:44
Jag testa göra den här
  1