Kommentarer till Kyckling i ugn med sambal oelek - Sida 1

"Ett riktigt superrecept! Supergott och endast 10 minuters arbetsinsats. Perfekt recept på bjudrätt! Bilder steg för steg!"

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
penna Skrivet av Alexandra 2017-09-13 20:45
Gott!! Tack för receptet!

Tog mer sambal oelek i såsen. Sen tog jag ut fileerna, skrapade av såsen och penslade med lite honung blandat med olja. Täckte filéerna i sesamfrön och stekte på tills fröna fått yta. Serverade med potatismos och ärtor. Silade till sist över såsen :)
penna Skrivet av Antonio Nyman 2017-09-01 20:11
väldig gott med fläskfile också! jag har också kokosmjölk ibland...mums mums
penna Skrivet av Christer 2017-06-05 19:57
Gjort receptet 2 gånger nu .Det blir verkligen supergott !
Använde matlagningsgrädde första gången jag gjorde receptet då separerade såsen lite den blev bättre med vispgrädde.Smakade dock lika gott båda gångerna .
Prova receptet ni blir inte besvikna.

Christer
penna Skrivet av sofia 2017-01-03 14:29
Kryddade filéerna med salt, pepparmix och rosmarin. Tillsatte kycklingfond, chilisås och en vitlöksklyfta till receptet. Mkt gott och uppskattat.
person Svar till Ulla penna Skrivet av Susanne 2017-01-02 20:39
Jag har inte gjort det själv men det går säkert att förbereda dagen innan och sedan ställa in i ugnen nästa dag. Alternativt tillaga den helt dagen innan, sedan värma i ugnen nästa dag antar jag borde gå bra det med, men kanske ser det inte så bra ut? Jag har värmt i mikro när jag värmt vid senare tillfälle.
penna Skrivet av Ulla 2017-01-01 16:49
Kan man göra rätten dagen innan man ska äta den?
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2017-01-01 16:38
Roligt att du tycker om receptet! :)
penna Skrivet av Emma 2017-01-01 16:30
Hur gott som helst. Har blivit mitt nya favoritrecept :)
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2016-07-15 14:29
Jag skulle ta samma ugnsvärme och sedan korta tiden med kanske 10 minuter. Tänk på att försöka hälla av is (och vätska om du låter dem tina först). Du kan även använda receptet på kotletter i sambal oelek om du hellre vill det (det receptet innehåller ju bara vispgrädde). 
penna Skrivet av Emma 2016-07-15 09:19
Om man vill använda kycklinginnerfiléer, hur ska man då göra med värmen och tillagningstiden? Har nämligen sex stycken påsar i frysen jag vill göra av med
person Svar till Stephanie penna Skrivet av Susanne 2016-04-08 23:49
Vad kul! Tack för att du skriver och delar med dig! Jag ska skriva in det som tips i receptet också!
penna Skrivet av Stephanie 2016-04-07 21:55
Det blev jätte lyckat med quorn! Och 30 min räckte, tack för inspirationen!
person Svar till susnet penna Skrivet av Susanne 2016-03-22 00:58
Tror du ska korta tiden i ugnen rejält, kanske till ca 30 min om du tar fisk eller quorn som blir tillagat mycket snabbare än kött. Jag har inte provat något av detta, men skriv gärna hur det blev om du provar! Kul att du tycker om min receptsida! :)
penna Skrivet av Stephanie 2016-03-20 18:02
Så glad att jag hittade din sida! Har aldrig gillat att laga mat men nu har jag hittat massor av recept jag vill prova här! Tror du att denna rätt går att laga ned fisk/quorn då jag ska ha gäster men en är vegetarian som äter fisk/skaldjur?
person Svar till Lilian penna Skrivet av Susanne 2014-01-07 03:27
Roligt att höra och låter gott med vitlök, jag ska prova det också!
penna Skrivet av Lilian 2014-01-06 15:53
Jättgott och uppskattad middagsrätt. Jag tog en extra tsk sambal oelek, så det blev hetare. Jag la också till 4 pressade klyftor vitlök i såsblandningen.
person Svar till Tomas penna Skrivet av Susanne 2013-11-22 16:43
Ja det brukar jag också göra! Jag har även ett recept med fläskkött med sambal oelek, det är ungefär samma. Man kan alltså blanda grädde och crème fraiche eller bara ta grädde om man vill.
Tack och roligt att höra att du gillar mina recept! :)
penna Skrivet av Tomas 2013-11-22 16:05
Jag brukar göra denna rätt, men med hel fläskkarré i bit, som man skivar. Det blir mycket gott, dessutom kan man ofta hitta hel fläskkarré billigt.....
Tack för många bra recept!
/ Tomas

P.S Det är gott med pressad potatis till!
person Svar till Nora penna Skrivet av Susanne 2013-01-29 00:33
Ja samma tid. Men tänk på att ta en mindre form, det ska vara en form där kycklingfiléerna kan ligga bredvid varandra utan så mycket extra plats, så att såsen täcker eller nästan täcker dem. Då blir det godast och saftigast kött.
penna Skrivet av Nora 2013-01-27 21:03
Låter himla gott och lätt! Om man kör på ett kilo kyckling, ska den fortfarande vara inne i ugnen lika länge?
person Svar till Mia penna Skrivet av Susanne 2012-09-10 14:44
Tack, det ska jag prova! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Mia 2012-09-06 11:19
Det man kan göra är att ha fläskfilén hel då blir den inte torr och tråkig.
person Svar till Isak penna Skrivet av Susanne 2012-09-02 11:51
När jag gjorde med fläskfilé en gång blev det inte så bra, köttet blev torrt, jag tror det beror på att fläskfilé blir klar fortare så antagligen bör man minska ner tiden i ugnen en del. Annars så fungerar det bra med benfri karré eller med ben, det är ju mera fett i det köttet plus att det tar längre tid att tillaga. Skriv gärna om du provar med fläskfilé och om det blev bra eller inte! :)
penna Skrivet av Isak 2012-08-30 11:32
Kanongott! Detta recept borde väl fungera lika bra om man bytte ut kycklingen mot fläskfilé? Har någon en uppfattning om hur länge man i så fall borde ha den inne i ugnen? :) /Isak
person Svar till Hannelore P penna Skrivet av Susanne 2012-06-07 15:38
Det låter gott! Tack för bra tips!
penna Skrivet av Hannelore P 2012-06-04 22:17
Supergod rätt, har spetsat såsen med en skvätt congnac, förhöjer ytterligare!
person Svar till Utan tillsatser penna Skrivet av Susanne 2012-05-15 11:13

Tack för bra tips! :)

Jag har inte ens tänkt på att man kan göra egen sambal oelek. Men det låter ju enkelt! Håller den sig bra sen också eller? Hur lång är hållbarheten?

penna Skrivet av Utan tillsatser 2012-05-06 18:37
OM man vill undvika tillsatser så gör egen sambal oelek =)
Superenkelt.
Finhacka en stark chilifrukt(eget val) i lite salt och lägg i en burk med rapsolja så det täcker chilin plus lite till. Låt stå i någon vecka innan man använder det så det får stå och dra ur sig ordentligt =)
person Svar till måns penna Skrivet av Susanne 2012-02-15 01:30
Jag håller med dig. Jag har också börjat ta mera sedan jag köpte ICA's senast. Ska prova att köpa Santa Maria nästa gång och se om det blir någon skillnad. Det bästa är att göra som du gjorde att smaka av ordentligt så man får den goda smak man själv vill ha.
penna Skrivet av måns 2012-02-13 17:01
vet att smaken är som baken men har man ica´s sambal får oelek tycker jag att man får köra minst dubbek mängd för att överhuvudtaget känna smaken av den, står i ugnen nu, ska bli spännande, lätt var det i alla fall
penna Skrivet av mange 2011-12-19 18:08
gott och jävligt lätt att göra
person Svar till inger penna Skrivet av Susanne 2011-09-13 00:42
Nej det har du rätt i. Jag har ändrat nu. Tack för att du påpekade det!
penna Skrivet av inger 2011-09-12 15:36
Det ska väl inte vara 2 kg kyckling file till 6 personer?
penna Skrivet av Tomas 2011-07-29 13:46
Detta var riktigt mumsigt med fullkornsbulgur!
Tillsatte lite extra sambal tycker om lite hetta och tyckte det var lite lite med 1,5 tsk. tog ca 2 msk.
Men det bästa av allt var att det var så lite jobb för så god mat, den sköter sig ju helt självt. Ingen för-bryning eller nått.
person Svar till Olle penna Skrivet av Susanne 2011-06-30 13:39
Ja det går nog bra det med.
penna Skrivet av Olle 2011-06-26 10:43
Hej, fungerar det med bara creme fraiche? Har ingen grädde hemma nämligen..
person Svar till jojjs penna Skrivet av Susanne 2011-05-15 20:43
Ja.
penna Skrivet av jojjs 2011-05-14 21:17
Är det kinesisk soja som avses i receptet eller vad är det?
person Svar till biggan penna Skrivet av Susanne 2011-04-07 15:49
Ja tiden stämmer. Nej, kycklingen blir inte torr. Har man färsk kycklingfilé eller tinad så kan man ta en kvart kortare i ugnen om man vill.
penna Skrivet av biggan 2011-04-06 11:08
Detta lät smarrigt! Nu ska jag göra det i helgen. Men ska det vara 1,5 timme i ugnen??? Blir inte kyckilingen torr då?
mvh!
penna Skrivet av Robert 2011-04-02 17:25
Underbart recept och som nämnts i tidigare kommentarer är det lätt att variera och fortfarande få riktigt möra kycklingfiléer.
penna Skrivet av Mats 2011-04-02 10:11
Detta var supergott. Kommer att göras flera ggr.
person Svar till Christina penna Skrivet av Susanne 2011-03-30 03:47
Jag brukar göra dubbel sats och det går bra. Det går säkert bra med tredubbelsats bara du har en tillräckligt stor ugnsform som går in i ugnen. Det är viktigt att filéerna täcks nästan helt av såsen.
penna Skrivet av Christina 2011-03-29 19:29
Detta var verkligen supergott. Tänkte laga detta till ca 20 pers. Fungerar det att tredubbla receptet? Tack för alla bra recept på den här sidan
penna Skrivet av Pia 2011-03-26 17:32
Jättegott och så lätt:-) Denna kommer jag att göra igen, alla i familjen gillade (6 st) Jag bubblade dock mängden sambal oelek.
Pia
person Svar till Carina penna Skrivet av Susanne 2011-03-12 00:47
Det vet jag tyvärr inte om det fungerar bra överhuvudtaget. Men om du provar så får du gärna skriva hur det blev och hur du gjorde!
penna Skrivet av Carina 2011-03-11 12:36
Jättegott! Jag undrar bara om man ska göra flera formar samtidigt i varmluftsugn, hur många grader och hur länge ska det stå inne då?
penna Skrivet av Maria 2011-03-09 19:38
Verkligen superenkelt och jättegott. Uppskattat av alla jag bjudit det på.
person Svar till Pytt penna Skrivet av Susanne 2011-03-04 01:56
Låter bra! Jag har aldrig provat att blanda sambal oelek och röd currypasta men jag gillar verkligen båda två så jag får prova detta någon gång! Tack för bra tips och jag ser fram emot att höra om dina testresultat framöver! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Pytt 2011-03-04 01:48
Ja jag tyckte det blev bra. :) Var ganska försiktig med currypastan eftersom jag helst inte experimenterar för mycket när jag provar ett recept för första gången, men det här kommer jag göra igen och då ska jag höra av mig med vidare tester. ;)
  1   2   3   nästa sida