Kommentarer till - Saffran - Sida 1

"Saffran är en dyr krydda som ger en gul färg och god smak. Här finns recept med saffran som t.ex. lussebullar, saffransbröd, paella, saffranskaka."

Vill du tillägga något? Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Siv 2012-03-11 14:36
När du kollar kvalitén på saffran så ska du kolla först å främst på färgen. Ju rödare den är desto mindre utblandad är den. I ren saffran är det inga gul/vita trådar. Saffran mäts först i färg, sen lukt och smak. Det kan vara Willys egna eller ÖoB saffran som är bättre än apotekets. Det vet man ju inte förrän man har testat alla olika sorter det finns.
person Svar till Heidi penna Skrivet av Susanne 2011-11-28 03:46
På Willys kostar Garant saffran 14 kr och Icas och Santa Maria kostar ca 20 kr. Apotekts kostar 35 kr. Problemet är att man inte vet vad man betalar för. Vad exakt är skillnaden? Om jag tar två påsar Willys är det bättre än en påse från Apoteket?
penna Skrivet av Heidi 2011-11-25 22:53
På Ö&B kostar saffran 10kr. Jag tycker Ö&Bs saffran är bra kvalitet.
person Svar till Jürgen Hundt penna Skrivet av Susanne 2010-12-21 03:42
Är väl viss skillnad i kvalitet kanske. Problemet är ju att det är svårt att veta exakt hur bra/dålig kvalitet det är man betalar för.
penna Skrivet av Jürgen Hundt 2010-12-20 18:11
Bäst pris på saffran! 15:-/ påse, samma som COOP säljer, på Liedl! Dyrare ska det inte behöva vara, eler?
person Svar till Eva penna Skrivet av Susanne 2010-12-20 18:01

Jag köpte Santa Maria 2 för 35 kr på ICA förra veckan.

Jo apoteket brukar ha lite dyrare än Santa Maria men det brukar handla om några kronor. Men det var det gamla "apoteket". Nu finns det ju många olika apotek... Det är ju olika kvalitet förstås men för det priset så ska ju kvalitén vara dubbelt så bra som Santa Maria så att det skulle räcka med hälften så mycket när man bakar. Det undrar jag...

penna Skrivet av Eva 2010-12-20 17:47
Apoteket "ett utav dem" tog över 40:-/påse i förra veckan, med ursäkten. Men det är den finaste kvaliteten.

God jul!
person Svar till Jürgen penna Skrivet av andrea 2010-12-07 15:26
Nu ska jag berätta vad som är ett rån, jag bor för tillfället i Tyskland och ville baka saffransbullar till jul... jag gick till vanliga mataffären för att köpa saffran och det kostar 30Euro/gram! Då skulle jag behöva betala cirka 150Sek för ett bak, helt sjukt.
person Svar till Jürgen penna Skrivet av Susanne 2010-11-23 14:18
Jag kan bara hålla med, det var verkligen dyrt!
penna Skrivet av Jürgen 2010-11-22 19:11
Batalade idag,2010.11.22, 34.50 för en påse saffran på COOP-Konsum i Genarp!!! RÅN!
  1