Kommentarer till Ugnspannkaka - Sida 2

"Recept på ugnspannkaka. Mycket god klassisk svensk husmanskost. Vispa mjöl, mjölk och ägg."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Liquide 2010-11-04 17:28
att tillsätta kanel och / eller vaniljsocker..mums!
penna Skrivet av Siw 2010-09-19 17:35
Verkligen ett gott recept även om man som jag är tvungen att byta ut vetemjöl till glutenfritt mjöl...Rekomenderar varmt denna ugnspannkaka....
person Svar till Elina penna Skrivet av Susanne 2010-07-28 02:20

Du bör grädda den i mitten av ugnen som det står i receptet. Att det blev degigt inuti och inte klart i tid beror åtmistone delvis sannolikt på det.

Tänk också på att vispa i botten av smeten precis innan du häller den på plåten eftersom mjölet i smeten snabbt sjunker till botten vilket också leder till en tunn och degig pannkaka.

Sedan är det här receptet anpassat efter den vanligaste plåtstorleken så har du en annan storlek på din plåt så påverkar det också.

Utöver det är det förstås tycke och smak hur tjock man vill ha sin pannkaka. Du får se detta som ett grundrecept att utgå ifrån och prova dig fram så kommer du säkert komma fram till det bästa receptet som passar dig och din ugn! Lycka till och skriv gärna igen! ;)

penna Skrivet av Elina 2010-07-26 22:33
Jag måste få säga att det här inte var det bästa recept jag fått på pannkaka.. den blev alldeles för tunn och trots jag gräddade på nedre delen av ugnen i 225grader så var den jättegeggig inuti men gyllenebrun utanpå.. men då lät jag den vara inne ca: 5 minuter till då blev den iaf god, men fortfarande, jag gillar tjockare pannkaka så nästa gång dubblar jag receptet.
penna Skrivet av Sabinish 2010-07-06 20:07
Sååå god, Dubblar satsen och har inst 3 paket bacon ;). Absolut det bästa receptet jag hittat hittills.
penna Skrivet av Forat Gaber 2010-05-30 18:13
Själv tycker jag om att laga lite lyxigare mat. Garnera pannkakan med en persiljekvist och du har morsdag middagen klar på 30 min!!! Tack för receptet ni räddade min dag.
penna Skrivet av Gäst 2010-05-13 15:48
Den var jätte god! tack för receptet :)
penna Skrivet av johnny hulth 2010-04-19 15:03
Så bra o gott! tack
penna Skrivet av Jessica 2010-04-08 17:39
Jag är super nöjd! Jag slänger även i 3 paket strimlad o stekt bacon, blir mums!
penna Skrivet av yahye 2010-04-04 20:16
JÄTTEGOTT Mmm........ jag ska göra det varje dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
penna Skrivet av Myran 2010-04-03 12:53
Jätte gott! Blandade ner bacon i min =)
penna Skrivet av Anna 2010-02-09 17:44
Jättegod!
penna Skrivet av Maria 2009-11-19 00:00
anmäld post Posten är anmäld och väntar på att godkännas eller tas bort.
penna Skrivet av Elisabeth 2009-11-16 14:38
Jag är glad att jag få nyhetsbrev från recepten.se. Den förgyller min vardag precis som ugnspannkakan. Kram
penna Skrivet av Annika 2009-11-09 20:21
Behöver man steg för steg bilder hur man gör ungnspannkaka så har man nog inget i köket att göra.
Är ju OMÖJLIGT att misslyckas...
Är den degig så ställ in den en stund till, är ju inte svårare än så! Jag är en USEL kock, men detta kan vem som helst fixa!
penna Skrivet av Susanne 2009-10-28 02:04

Svar till Emma: Om den fortfarande är degig inuti så är den inte färdig. Hade din ugnspannkaka fin gyllene färg ovanpå? Gräddade du den i nedre delen av ugnen?

Det är en hel del personer som har lyckats med det här receptet så jag hoppas och tror att receptet är rätt. Nu var det länge sedan jag själv gjorde ugnspannkaka så det är snart dags igen och då ska jag se över om det kan förtydligas och jag ska komplettera med steg-för-steg-bilder också så att det blir svårare att misslyckas. Kom gärna med synpunkter på hur receptet kan förbättras alla som vill! Dock tror jag det främsta skälet till att en del lyckas och andra misslyckas är långpannans storlek och ugnsinställningar, gräddningstiden beror på vilken yta smeten har. Har man en mindre långpanna så blir smeten tjockare i långpannan, sänk värmen något och grädda längre tid. Kolla att den är genomgräddad innan du serverar. Är den inte genomgräddad men har fin färg, ställ in den igen med ett bakplåtspapper eller aluminiumfolie över så att den inte blir bränd och grädda ytterligare och kolla igen om den är genomgräddad.

penna Skrivet av Emma 2009-10-27 11:12
Jag gjorde altt som det står i beskrivning men också fick pannkaka degig efter 20 min. Det är nånting som stämmer inte!!
penna Skrivet av Lars M 2009-10-02 07:52
Jag hade samma problem och jag har en lite ugn. Jag flyttade ner plåten lite& satte ugnen på 200 grader. Dessutom visade det sig att jag hade mätt 300 gram mjöl & inte 3 dl. 300 gram mjöl är ungefär drygt 5 dl mjöl!!!
penna Skrivet av Pontus 2009-09-26 18:35
Eller, så kanske det var en mindre ugn. Då skulle hon få använda en mindre plåt och därigenom få en tjockare pannkaka. Men jag håller med om att 50 minuter låter fasansfullt länge. Alla ugnar är annars även litet olika i inställningarna, om det kan ha med saken att göra.
penna Skrivet av Susanne 2009-09-22 22:32
Svar till Emelie: Hade du verkligen rätt ugnsinställning? Du måste ha på både övervärme och undervärme (standardinställning). Om den fortfarande är degig efter 50 minuter så är det något som inte stämmer med ugnen.
penna Skrivet av Emelie 2009-09-22 20:25
Blir lika för mig med.. helt degig i mitten, fastän jag lät den stå inne i 50 minuter under 225grader.
penna Skrivet av Fredrik 2009-08-13 20:13
David: Gräddar du i pizzaugn? En vanlig långpanna borde inte vara någora problem :)
penna Skrivet av Susanne 2009-08-10 16:20
Svar till UM: Om den fortfarande är degig inuti så är den inte färdig. Kanske övervärmen är för stark så att den blir bränd men inte genombakt. Förslag ställ den längre ned i ugnen. Värmen kanske måste sänkas beroende på ugn. Man kan också lägga ett smörpapper över pannkakan om den ser bränd ut.
penna Skrivet av UM 2009-08-09 19:09
hej

jag provade den men tyvärr den var färdig i utsidan men fortfarande deggig inuti
jag undrar varför?
penna Skrivet av david 2009-07-19 14:33
insåg när jag hällde i smeten att det var alldeles för lite. täckte knappt min ugnsform! fick hälla tillbaka och dubbla ingredienserna. men annars vart det super!
penna Skrivet av lisa 2009-07-19 14:31
blev verkligen supergott! älskar pannkaka
penna Skrivet av Owe 2009-06-22 16:44
Underbart gott. Servera gärna med crème fraiche (34%) och lingonsylt. MUMS!
penna Skrivet av caroline 2009-05-15 21:23
perfect recept, jätte gott och lätt gjort.
penna Skrivet av Susanne 2009-04-04 00:42
Svar till killen med kanterna: Använd en ugnsform (ej skål). Ugnsformar finns att köpa på IKEA, i större mataffärer och inredningsbutiker. De brukar inte kosta så mycket och de brukar finnas i glas eller porslin, oftast ovala eller rektangulär form.
penna Skrivet av killen med kanterna 2009-04-02 17:19
finns det en skål med låga kanter?
penna Skrivet av Niklas 2009-03-30 16:23
Amerikanska tjocka pannkakor kallar jag för Pancakes vanliga tunna för pannkakor små för plättar. Crepes är en ihop rullad medium stor pannkaka utan socker i och med fyllning som sedan gratineras. Ungspannkaka är den här varianten. Men kalla det vad ni vill. Gott o billigt är det iallafall.
penna Skrivet av Rickard 2009-03-15 20:24
Svenskarna har igentligen mer logiska namn, dvs. pannkaka = du steker i en stekPANNA, plättar = plättpanna (liten som en plätt), ugnspannkaka = du har den i en panna i ugnen. Jag är från åland och där används både finska o svenska viset.
penna Skrivet av Lena 2009-03-09 15:14
Hej! Jag är från Finland...Plättar..små eller stora steker man på spisen...Pannkaka tillagar man i ugnen :) Så är det där...
Har inte hört nåt ytterligare namn för de små..bara stora och små plättar helt enkelt!
Så i dag ska jag göra pannkaka (alltså ugnspannkaka). Plättar på finska är "lättyjä"
penna Skrivet av hobby kocken 2009-02-20 17:13
Bra recept men det var inte tillräckligt för vår familj på 4. Vi gjorde 2 plåtar och först då blev alla mätta.

Intressant att det finns så många namn på denna rätt. Vi kallar dom amerikanska pannkakorna (dom man har sirap på för just pannkakor), dom svenska tunna för plättar eller crepes och ugnspannkaka för ugnspannkaka =)
penna Skrivet av elin 2009-02-18 18:03
jag bor i norra delen av sverige och jag är väldigt säker på att det är som Webmaster skriver. har aldrig i mina dar hört talas om att plättar kallas något på finska här uppe?
penna Skrivet av Oscar 2009-01-10 16:08
Njae... Det beror på. I norra delen av sverige så kallas detta för pannkaka, våra "vanliga" pannkakor för plättar och de små som vi i söder kallar "plättar" heter något på finska. Min mor är från Kiruna och hos benämner det så...
penna Skrivet av Susanne 2008-12-24 03:53
Svar till Anders: I de flesta standard-kokböcker t.ex. "Vår kokbok" så är detta ugnspannkaka och pannkakor som Åsa menar är pannkakor. Plättar däremot är som pannkakor fast mycket mindre, ca 8 cm i diameter och för att steka dessa har man en speciell plättlagg.
penna Skrivet av Anders 2008-12-22 00:28
det här är vanlig pannkaka åsa!..de du menar heter plättar
penna Skrivet av Anna 2008-11-18 15:24
Nu står den i ugnen :o) Återkommer när den är smakad på!
penna Skrivet av Susanne 2008-09-30 22:10
Svar till Åsa: Jo det finns recept på vanliga pannkakor: recepten.se/recept/pannkakor.html Antagligen sökte du på pannkaka istället för pannkakor och då hittar inte sökfunktionen den och det håller jag verkligen med dig om att det är dåligt och jag jobbar på att fixa en bättre sökfunktion!
penna Skrivet av Åsa 2008-09-30 18:23
Varför finns det inte recept på vanlig pannkaka . sök grjen är jätte dålig den hittar ingenting
penna Skrivet av Amanda 2008-09-18 19:20
Provade receptet för första gången igår. Det blev jättegott!

Jag tog del av tipsen ni skrivit om här så jag dubblade satsen och hade i mjölken först. Smakade hur bra som helst! Tog ca 30 minuter i min ugn.

Tack för tipsen!
penna Skrivet av Hobba 2008-09-13 16:26
Nääää. Alltså. jag tycker inte alls att det var snålt tilltaget. Mums.
penna Skrivet av Susanne 2008-07-09 16:06
Svar till Sebben: Det blir ingen jobbig deg om man späder med vätska allteftersom. Problemet som jag haft när jag gjort tvärtom som du är att jag fått mjölklumpar som tagit tid att lösa upp. Kanske använde jag fel vispteknik? Använder man man elvisp borde det fungera utan problem på ditt sätt. Slutsatsen av detta kanske är att man kan göra på båda sätten, bara man gör rätt :-)
penna Skrivet av Sebben 2008-07-06 20:05
I alla recept jag läst som har med pannkaksmet att göra står det att man ska veva ner mjölken i mjölet. Min erfarenhet av detta är att man får en jobbig deg som man måste lösa i den omgivande mjölken/äggen. Jag vispar istället ner mjölet i vätskan för en fin slät såsig godhet.
penna Skrivet av Lillan 2008-05-20 23:32
Det är ett gott och bra recept, lite snålt tilltaget bara, jag brukar göra 1,5 sats.
penna Skrivet av moa 2008-05-06 19:33
asså den är såååå god tjock luftig och mumsig

prova den!
penna Skrivet av Sara 2008-04-23 22:39
Va? Det är ju verkligen ett jättekonstigt recept. Den täckte knapp min lilla plåt och blåste upp på kenterna men förblev liten, platt och tråkig i mitten.
penna Skrivet av Susanne 2008-04-21 02:19
Svar till Lisette: Du kan ju alltid göra dubbel sats. Sedan beror det förstås på hur stor ugn och plåt man har och hur tjock man vill att ugnspannkakan ska bli.
penna Skrivet av Lisette 2008-04-18 12:51
Den här pannkakssmeten är ju för liten! Den skall ju göras på 1 Liter mjölk och 6 dl vetemjöl.. Den här smeten täcker ju inte ens botten på plåten!