Vaniljstång

Vaniljstång
En vaniljstång.

Vill man ha riktigt god vaniljsmak på exempelvis sin pannacotta så rekommenderas att använda en äkta vaniljstång, det blir stor skillnad i smak jämfört med vaniljsocker.

Användning

Oftast skär man ett snitt och skrapar ur fröna och låter sedan alltsammans koka upp med vätskan som ska användas enligt receptet. Följ de detaljerade instruktionerna i receptet.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av vaniljstång.

Energi: 189 kcal
Kolhydrater: 8 g (varav sockerarter: 7.2 g)
Protein: 7 g
Fett: 6.2 g
Fibrer: 45.9 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Vaniljstänger säljs av Santa Maria i en kryddburk bland vanliga kryddor och av bland annat Dr Oetker i ett glasrör som brukar finnas bland bakgrejerna i affären.

Tummen upp GI tips:

Vaniljstång innehåller inga kolhydrater till skillnad från vaniljsocker.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Håller sig flera år, se bäst-före-datum på förpackningen.

Sedlar Pris:

ca 60 kr för en vaniljstång

Byt ut Ersätt med:

Vaniljpulver (äkta) är en fullvärdig ersättare, dock dyrt ca 100 kr för en pytteliten burk. Annars kan man byta ut mot vaniljsocker, vaniljextrakt eller vanillinsocker.

Liknande ingredienser

| Kryddor |


apelsinpannacotta

Apelsinpannacotta

Recept på apelsinpannacotta, en len och fin pannacotta med apelsin och choklad. Otroligt god smakkombination. Prova så får du se!

klocka Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen
chokladpannacotta

Chokladpannacotta

Recept på chokladpannacotta som är mycket enkelt att göra! Mycket god och läcker dessert för den som gillar choklad!

klocka Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen
crème brûlée

Crème brûlée

Klassisk crème brûlée. En god, len vaniljkräm med knäckig yta. Enkelt recept med äggulor, grädde och strösocker som bränns av med en brännare eller ugnen.

klocka Tid: ca 30 minuters jobb + 1 h i ugnen och minst 3 timmar för att stelna
limepannacotta

Limepannacotta

Limepannacotta är pannacotta smaksatt med lime och vanilj. Mycket gott och enkelt recept på dessert. 15 minuters jobb.

klocka Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen
nöttårta med vaniljkräm

Nöttårta med vaniljkräm

Saftig nöttårta med vaniljkräm. Jättegott recept som är glutenfritt. Botten med malda nötter, äggvitor och socker. Vaniljkrämen görs med äggulorna.

klocka Tid: ca 2 timmar
pannacotta

Pannacotta

Det godaste receptet på pannacotta med förklarande bilder! En underbar efterrätt med lyxkänsla som både är enkel att göra och går snabbt. En ljuvligt god italiensk dessert.

klocka Tid: 15 min + 2 timmar för att stelna
pannacotta lchf

Pannacotta LCHF

Recept på pannacotta med få kolhydrater, lågt GI, LCHF. Supergott och enkelt.

klocka Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen
pannacotta med mangomousse

Pannacotta med mangomousse

Recept på pannacotta med mangomousse. Len och krämig pannacotta toppad med fräsch mangomousse. Gott och enkelt!

klocka Tid: 20 minuters jobb + 4 timmar för att stelna
pannacotta med vit choklad

Pannacotta med vit choklad

Ett lyxigt recept på pannacotta med vit choklad. Riktigt krämig, len och fin och lagom söt smak. En väldigt fin dessert.

klocka Tid: 15 min + 2 timmar i kylskåpet
pannacotta med äpple

Pannacotta med äppeltopping

Gott och enkelt recept på pannacotta med kanelkokt äppeltopping. Recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuters effektivt jobb och minst 2 timmar i kylen
vaniljpannacotta med rabarber

Vaniljpannacotta med rabarber

Len och fin vaniljpannacotta möter syrlig rabarbertopping. Otroligt god efterrätt som är enkel att göra.

klocka Tid: 5 timmar, varav 20 min jobb
vaniljsås

Vaniljsås

Enkelt recept på jättegod äkta vaniljsås, fri från tillsatser. Görs med ett helt ägg. Recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 1 timme

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Anders
Hej!

Vilka mått är det som gäller för att koka upp fröken med samt ersätta vaniljen med i exempelvis en sockerkaka?
💬 Svar till Karin ✏️ Skrivet av Susanne
Då får jag önska dig lycka till med det! Gott med pannacotta och det finns ju många olika varianter med smaksättningar man kan göra!
✏️ Skrivet av Karin
Jag har fått 10 vaniljstänger med kort datum så jag måste jobba på lite
✏️ Skrivet av Karin
Tack. Ska försöka tex gelesocker. Agar agar verkar knepigt att pyssla med :)
💬 Svar till Karin ✏️ Skrivet av Susanne
Jaha! Du kan t.ex. använda gelésocker. Det finns även något som heter vegegel och agar agar. Gelésocker blandar du ner istället för strösocker och gelatinblad och så får det koka upp. Vegegel är ett pulver du vispar ner i grädden och därefter får det koka upp. Läs på förpackningen så får du tydliga instruktioner och så kan du kombinera det med mitt recept på pannacotta. Lycka till!

Visa alla kommentarer