Kommentarer till Vinbärskaka - Sida 1

"Recept på en god vinbärskaka. Mycket enkel att göra, du behöver bara en kastrull där du enkelt rör ihop allt med en sked."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av David Forssell 2017-07-17 18:28
Bakade den här kakan idag och resultatet blev väldigt bra! Uppskattades mycket av de som åt den! Tack för ett gott recept :)
penna Skrivet av Saga 2014-09-14 20:10
Kakan blev tyvärr väldigt hård o torr fastän smaken var god.
person Svar till Mikaela penna Skrivet av Susanne 2014-07-25 14:24
Då har den nog inte gräddats tillräckligt länge, kanske att ugnen inte varit tillräckligt varm. Tänk också på att om du använder en mindre form än angivet så blir tiden i ugnen längre, det gäller alla recept. Den blir dock inte oätlig för det. Du kan alltid ställa in den i ugnen igen eller köra i mikron om du använt en pajform som tål det så blir det tillagat.
penna Skrivet av Mikaela 2014-07-10 16:31
Blev inte alla bra i mitten! Kladdig som bara den, tog cirka 10 min extra! Är det bärens fel eller är den oätlig ?
person Svar till Ingmarie penna Skrivet av Susanne 2012-06-17 23:36

Roligt att höra! :)

Angående vispning så gäller generellt alla mjuka kakor att man ska vara försiktig med att vispa för länge efter att man haft i mjölet och smeten är tyngre. Då ska man bara röra eller vispa kort tid, max 10 sekunder med elvisp bara så att det är blandat och inte mer. Annars förstör man äggtrådarna och kakan blir mer kompakt.

penna Skrivet av Ingmarie 2012-06-17 11:35
Supergod kaka, ännu godare med cocos i stället för ströbröd. OBS vispa INTE, kakan blir av någon anledning kompaktare så. Hade tre gäster från Wien på besök, en kaka om dagen gick åt under de 14 dagarna. Gissa om den var populär. Toppbetyg alltså. Tur att den är så snabbakad,för en ny var dag är nästan mer än jag mäktar med.
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2011-08-12 21:47
Jo frukt- och bärkakor blir ofta godare om de står lite. Dock brukar det ju vara svårt att låta bli att äta av dem när de är nybakade. ;)
penna Skrivet av Malin 2011-08-12 16:55
Jättegod! Använde kokos istället för ströbröd - en hit! Kakan blev lite extra god då den stått några dagar (i kylskåp), den gottade till sig lite då och ska inte fruktkakor gärna stå lite?
person Svar till Carin penna Skrivet av Susanne 2011-07-13 14:05

Synd att du inte gillade den, men så som du beskriver den blir den inte när jag gör den. Du skriver att man ska se upp med äggen. Om smöret är alldeles för varmt så bör det svalna först så att inte äggen riskerar koagulera. Men om man smälter försiktigt och tar av kastrullen från plattan i tid så är inte detta något problem men jag ska förtydliga det i receptet.  Jag tror att det nog är därför dom inte kakan blev så lyckad för dig. Man ska inte behöva röra särskilt flitigt för rör man för flititgt så blir det inte bra. Man ska som sagt inte vispa smeten.

Sen blir denna kaka och alla andra kakor mycket godare med smör. Dessutom fritt från alla konstlade ämnen i margarin.

penna Skrivet av Carin 2011-07-12 20:35
Inte särskilt god, dessutom ganska kompakt och "äggig"- trots att den togs ut i tid. Se upp med äggen i början, rör flitigt när de kläcks i margarinet!
penna Skrivet av johanna 2010-02-13 23:29
Bytte ut vinbären mot blåbär. En helt okej kaka. :P
penna Skrivet av Filip 2010-01-21 16:00
Jo den var minsann god.
penna Skrivet av Johan 2009-11-18 22:27
Kan byta bären mot vilka sura bär som helst. Farligt god...
penna Skrivet av Emelie 2009-08-02 23:22
Jättegod kaka! Och så enkel att göra också - suverän! Men fick alltid den att bli lite kladdig, mitt tips är att sänka värmen och ha den inne lite längre. Tack för en bra sida!
  1