Kommentarer till Sirapskakor / Kolakakor - Sida 1

"Ett recept på klassiska sirapskakor även kallade kolakakor. Enkla och goda kakor som du bakar snabbt och rationellt!"

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   5   nästa sida
penna Skrivet av tjo bre 2017-05-20 13:01
bästa asså
penna Skrivet av Peter 2017-02-12 18:04
Hej susanne.

Tack för alla fina recept som du har gett ut jag undrar om du har bra recept på ugnsgratinerad kotlett och leverbiffar?

Med vänlig hälsning Peter
person Svar till Emelie penna Skrivet av Susanne 2016-10-05 23:14
De bör hålla sig minst 2 veckor i en burk i rumstemperatur, locket behöver inte vara helt tätslutande eftersom det är knapriga kakor, se bara till att ingen fukt kommer in i burken för då suger kakorna åt sig fukten och blir mjuka. Det är därför även viktigt att inte blanda mjuka och hårda bakverk i samma burk eller plastpåse. Jag brukar använda plåtburkar om jag har kakor som står framme. Men kakorna går även att frysa. Oftast brukar jag frysa mina kakor men ibland är det ju fullt i frysen! :) Lycka till med kalaset! :)
penna Skrivet av Emelie 2016-10-05 17:00
Hur länge håller sig kakorna fina ifall man förvarar dom i burk med tättslutande lock? Ska ha kalas för dottern om två veckor och det hade varit skönt att kunna förbereda så mycket som möjligt till fikat
person Svar till Amal penna Skrivet av Susanne 2016-08-05 23:14
Tack för tipset!
penna Skrivet av Amal 2016-07-25 13:55
Det var gott gjorde två med sirap och honung om man inte har sirap testa honung
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2015-07-24 00:42
Kul att du gillar receptet och tack för ditt tips!
penna Skrivet av Emma 2015-07-22 21:43
Älskar detta recept, men ett tips om man vill ha sega och saftiga kakor är att göra 3 längder istället för 4 och låta de vara i ugnen i ca 12 min istället. Blir mycket bättre enligt mig, och jag har fått beröm från alla som smakat dem.
penna Skrivet av ottto 2015-05-05 19:15
tack detta var jätte gott

hejj Emma
person Svar till Emil penna Skrivet av Susanne 2014-12-20 00:41
Tyvärr vet jag inte det.
penna Skrivet av Emil 2014-12-18 20:09
hej kan man ta glutenfri mjöl mix i stället för vanligt mjöl
person Svar till Maria penna Skrivet av Susanne 2014-10-27 23:55
Tack så mycket! Du är välkommen på återbesök! ;)
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2014-10-27 23:50
Varmluft är bara en funktion på din ugn. Min rekommendation är att använda över- och undervärme för bästa resultat, det är det som avses i alla recept när inget annat anges. Generellt brukar man sänka temperaturen lite och grädda längre tid om man vill använda varmluft, i det här fallet skulle jag nog köra 150°C och kanske 17-18 minuter om jag ska gissa men som sagt jag tycker det oftast är bättre att använda över- och undervärme. Jag använder inte varmluftsfunktionen så ofta.
penna Skrivet av Emma 2014-10-22 13:44
Gjorde dessa kakor igår och nästan alla kakor är borta nu. Hela familjen tyckte om kakorna! Men tyvärr så brände jag de en aning i vår varmluftsugn... De var redan brända efter 14 minuter i 175 grader celsius. Vilken temperatur och tid ska man ha i varmluftsugn?
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2014-10-08 19:47
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Anna 2014-10-08 09:47
Hej!!
Prövade detta recept med förskoleklassen o det blev lyckat, lätta att göra även för barnen. Vi tillsatte en matsked cacao för att barnen är så förtjust i det (vågade inte tillsätta mera). Blev inte så mycket smak av det men kakorna fick en lite mörkare nyans. Helt ok smak!
penna Skrivet av Maria 2014-07-01 19:35
Hej!
Vilken fin hemsida du har.Den lär jag återkomma till flera gånger.
person Svar till Eric Lindgren penna Skrivet av Susanne 2014-04-17 01:38
Roligt att höra! :) Du får försöka gömma dem! ;)
penna Skrivet av Eric Lindgren 2014-04-15 13:02
Jag tycker att det är dom godaste kakor jag har gjort lätta med fast det dåliga är att när dom är färdiga så kommar farsgubben o tar de mesta för de är hans favorit kakor :)
person Svar till Martina penna Skrivet av Susanne 2014-03-16 23:28
Jag skulle gissa på att du tagit lite för mycket mjöl eftersom kakorna inte flöt ut som de skulle. Mängden sirap tror jag inte spelar någon roll. Ta mindre mjöl nästa gång och framförallt var noga med hur du mäter upp mjölet. Häll upp det i litermått eller väg det. Det är väldigt lätt att man tar för mycket annars. Skriv gärna om du provar igen! :)
penna Skrivet av Martina 2014-03-14 13:03
Hej,
Brukar normalt köra ett annat recept som är ungefär halverat på allt. Denna gången körde jag ditt (trodde det var ditt jag brukade köra). Iaf så flöt kakorna inte alls ut så mycket så de blev väldigt små/korta, inget fel på smaken, men inte så snygga. Det enda jag vet jag gjorde skillnad från ditt recept var att jag troligen hade i mer sirap då det var så "lite" kvar. Tror du att det kan ha påverkat?
Annars tack så mycket för en jättebra sida!
penna Skrivet av roxana 2014-01-20 20:47
Hej.tack för detta recept kakorna blev supergoda och krispiga och smakade verkligen kola första gången.
men andra gången hade jag inte bakpulver så jag använde bikarbonat och eftersom jag bor utomlands måste jag göra egen sirap.jag vet inte hur mycket socker och vatten det ska vara så det blev inte lika bra andra gångdn.kan ni vara snälla och lägga i ett recept på sirap?
Tack så mycket:)
person Svar till kattmamma penna Skrivet av Susanne 2014-01-18 15:26
Tack och varsågod!
penna Skrivet av kattmamma 2014-01-16 21:18
du är så duktig tack för dina recept
person Svar till Zarah penna Skrivet av Susanne 2014-01-07 03:28
De borde hålla sig bra minst 2 veckor så jag tycker inte du behöver frysa in dem tills på lördag. Lycka till med kalaset!
penna Skrivet av Zarah 2014-01-06 15:41
Hur länge håller dom i en burk i skafferiet? Tänkte baka till kalaset på lördag och vet inte om jag måste frysa dom innan dess eller håller dom?
person Svar till Jenni penna Skrivet av Susanne 2013-11-30 16:07
Ja jag tror faktiskt för stor mängd mjöl är orsaken. Mjöl binder ju så då flyter kakorna ut mindre. Du kan ju väga mjölet nästa gång om du vill vara säker på att det blir rätt mängd. Måttomvandlingsfunktion finns på sidan om vetemjöl (klicka på ingrediensen i listan bara). Lycka till och hör gärna av dig igen och berätta hur det går! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Jenni 2013-11-29 10:22
Jag gräver aldrig i mjöl påsen så det är det inte :) Ja. Rätt mä ugnen hade jag också. Men det kanske blev för mycket mjöl ändå :)
person Svar till Jenni penna Skrivet av Susanne 2013-11-29 02:45
Kan du ha tagit för mycket mjöl? Gräver man med decilitermått i mjölpåsen tar man nästan alltid för mycket. Se det som står under tips i receptet. Ugnen hade rätt temperatur med över- och undervärme när du satte in kakorna?
penna Skrivet av Jenni 2013-11-26 19:32
Hej! Jag vet inte om jag gjorde något fel. Men gjorde exakt som i receptet. Men dagen flöt aldrig ut under gräddningen. De blev bara lite plattare.
person Svar till Kajsa penna Skrivet av Susanne 2013-11-02 18:15
Så bra! Trevligt att höra! :)
penna Skrivet av Kajsa 2013-11-01 16:32
Tusen tack för receptet! Det fungerade mycket bra och kakorna blev lyckade :)
penna Skrivet av Cristina 2013-10-10 12:12
hej Susanne , bakade idag sirapskakor och dom blev jätte goda :) Taaaack för denna recept !
mvh Cristina
person Svar till Pontus Qvarnström penna Skrivet av Susanne 2013-10-08 18:08
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Pontus Qvarnström 2013-09-26 15:41
Tack så mycket för tipset var första gången jag gjorde dessa kakor vart hyfsat bra ;-)
person Svar till Susanna penna Skrivet av Susanne 2013-06-20 05:43
Tack för bra tips! :)
person Svar till Susanna penna Skrivet av Susanna 2013-05-25 16:37
Rekommenderar detta recept. Ett tips är att använda två plåtar och lägga två degrullar på varje, då minskar risken att degen flyter ihop!
person Svar till Tanja penna Skrivet av Susanne 2013-05-15 14:00
Tack vad roligt att höra att du gillar min receptsajt! :)
Jag är ganska säker på att du tog för mycket mjöl. Tänk på när du mäter upp mjöl att inte gräva med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och du tar för mycket. Häll istället upp mjölet i litermått eller väg det. Detta gäller alla recept med mjöl i. Det spelar ingen roll vilket socker du använder.
Lycka till med bakningen och skriv gärna igen! :)
penna Skrivet av Tanja 2013-05-09 18:49
Hej, jag gillar din sajt väldigt mycket! Jag bakar en hel del, och ofta med dina underbara recept. Det här bakandet gick dock inte som jag trott... Verkade lätt, men till att börja med blev det inte "stora klumpar" fastän jag vispade flera minuter. Sedan flöt de inte alls ut, utan hölls som de korvar jag lämnat. Jag skar dem i små snittar ändå, och smaken är ju fantastisk så det ordnade ju sig ändå! Hade i hälften muscovadosocker, men det kan väl inte göra någon skillnad?
penna Skrivet av Eva S 2013-03-10 10:29
Hej!
Den här kakan är en återkommande favorit hemma hos oss och numer behöver jag inte ens läsa receptet, det finns lagrat i den biologiska hårddisken ;-)

Jag tar ofta lite mer sirap, kanske ½ matsked extra och så är jag noga med att det ska vara strukna mått till bakpulvret, annars blir de gärna lite beska.

Jag använder ofta din sida för att hitta recept, har tagit hem appen till min mobil men om jag får ha ett önskemål så vore det att sökfunktionen funnes direkt på förstasidan :-)
person Svar till Michaela penna Skrivet av Susanne 2012-12-06 03:34
Tänk på när du mäter upp mjölet att du häller upp det i litermått eller väger det. Om du gräver i mjölpåsen så packas mjölet och då blir det för mycket. Tänk också på att låta smöret blir rumsvarmt så går det lättare. Sedan så tar det ca 1-2 minuter att köra med elvisp tills det blir en deg. Först ser det ut som en tunn smuldeg och sedan blir smulorna större och större och sedan kan man enkelt trycka ihop det till en degklump.
penna Skrivet av Michaela 2012-12-05 22:15
Jag provade göra detta men degen bara smulade sig hela tiden och gjorde exakta mått, men fick ta ca 200 g smör till för att den skulle bli fast..
person Svar till Jamila penna Skrivet av Susanne 2012-11-30 19:44
Då är det bakpulvret som inte fungerar. Har du tagit rätt mängd och blandat ordentligt? Kontrollera också att bakpulvret inte är för gammalt.
penna Skrivet av Jamila 2012-11-25 15:49
Mina kakor expanderade inte, varför??!!??!!
person Svar till sofia penna Skrivet av Susanne 2012-11-21 03:06
Nej det kan man inte. Bakpulver kan bytas ut mot bikarbonat. Klicka gärna på ingredienserna i receptet för mer info.
person Svar till susnet penna Skrivet av sofia 2012-11-19 19:07
kan man använda jäst istället för bakpulver och i så fall hur mycket jäst ska man lägga??? Snälla kan jag få ett svar så fort som möjligt!!
penna Skrivet av Chris Antony 2012-10-22 10:21
Nää dom här är undeerbara ska göra dom igen

i helgen :)
penna Skrivet av Ellinor 2012-10-19 13:37
Mums!! Skit goda
person Svar till Mahdi penna Skrivet av Susanne 2012-10-13 18:01
Tack! :)
penna Skrivet av Mahdi 2012-10-10 17:11
Jag älsker din hemsida
  1   2   3   4   5   nästa sida