Kommentarer till Gräddsås - Sida 1

"Enkelt recept på god gräddsås som passar bra till kött. Blanda mjölk och grädde i valfria proportioner till valfri fetthalt."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Victor Hugo Garrido 2017-02-25 15:48
Hejsan. har kolla på nätet, efter en sås som jag älskade så mycket. men hittar inte den, och den var champinon&räkor sås i grädde förstått. .Men det var längensen.
penna Skrivet av Jayamila 2016-12-08 08:36
Man kan även reda en sås med potatis eller majs stärkelse om det är gluten man vill undvika
penna Skrivet av Magnus 2015-11-10 15:53
Stekskyn brukar åka i samt en klick svartvinbärsgelé tycker jag är gott
penna Skrivet av Jotta 2015-03-30 09:58
Funkar lika bra om man blandar alla de våta ingredienserna och använder idealmjöl för att få till önskad konsistens. Kanongod sås som kan göras ännu godare med önskad kryddning!
penna Skrivet av Martin 2015-01-24 18:04
Det är minst en msk för mycket mjöl i detta recept. Det blir tjockt som klister och får spädas med 2 dl vätska till minst!
penna Skrivet av Maritza 2014-11-20 13:30
Den här recepten känns som dubbelt. Ska man ha både grädde och mjölk? Tack för svar
penna Skrivet av Madelene 2012-05-08 11:20
Tack för en grym sås gräddsås. Istället för grädde och mjölk hade vi mjölkfritt alternativ som iMat och mina barn älskade den. Så denna sås kommer sparas. Den blev sååå fluffig och god.
person Svar till TantKakelugn penna Skrivet av Susanne 2012-03-23 02:28

Ja visst, detta är en klassisk gräddsås. :) Visst kan man reda med annat dock blir det ju inte riktigt samma sak med ägg plus att den inte går att värma i mikron.

Men i vilket fall som helst så har jag valt att tillåta en liten mängd kolhydrater i mina LCHF-recept. Vill man ha noll kolhydrater så får man göra om recepten själv precis som man vill. :)

Har du några bra tips på LCHF-recept som du tycker borde finnas på recepten.se så tar jag tacksamt emot dessa. Hör av dig.  

person Svar till susnet penna Skrivet av TantKakelugn 2012-03-21 23:44
Det finns ju annat man kan reda sås med iofs. :) Ägg t ex. Krasst sett är ju detta bara en helt vanlig gräddsås.
person Svar till TantKakelugn penna Skrivet av Susanne 2012-03-21 23:30
Nej men det är väldigt lite vetemjöl i förhållande till övriga ingredienser så GI totalt sett blir väldigt lågt. Men vill man äta noll kolhydrater så får man skippa vetemjölet och äta blaskig sås. Då är det kanske bättre att göra en sås på crème fraiche istället.
person Svar till susnet penna Skrivet av TantKakelugn 2012-03-21 21:06
Vetemjöl är väl inte speciellt LCHF? O_o
penna Skrivet av Susanne 2010-04-18 19:18
Receptet är nu uppdaterat med tydligare beskrivning. Jag har även ändrat till 2 dl grädde och 2 dl mjölk som utgångspunkt. Men man kan ta vilka proportioner man vill. Min rekommendation är att använda äkta vispgrädde. Tyvärr innehåller matlagningrädde en massa otrevliga tillsatser (läs på förpackningen) så jag har slutat köpa det och har tänkt att successivt ta bort den ingrediensen från alla recept. Dessutom smakar vispgrädde bättre. Tycker man att vispgrädde blir för fett kan man alltid ersätta en del av den mot mjölk eller vatten.
person Svar till kerstin hagström penna Skrivet av Susanne 2010-04-18 19:12
Du får "fuska" med att använda kalvfond. Den och även lite soja ger väldigt god smak.
penna Skrivet av kerstin hagström 2010-04-05 18:31
tycker inte jag får gräddsåsen perfekt till kalvsteken,kan ju inte späda ut skyn hur mycket som helst.Vill göra en stor sats sås,vilket jag tycker är omöjligt.

vad skall jag göra?
penna Skrivet av Kockens vän 2010-03-07 17:48
Gjorde som kocken föreslog och det blev helbra.
penna Skrivet av mike 2010-02-01 17:18
vill inte klaga men ta bort mjölet och mjölken helst ska det vara 40% grädde sedan använd lite riktigt smör tillsätt skyn från köttet ha även i lite fransk senap svartvinbärsgele salt pepar så har man gjort en riktig gräddsås . och det kommer inte till att kunna bli bättre än så. mvh kocken
penna Skrivet av Niklas 2009-12-21 10:53
En skvätt rödvin i såsen skulle nog inte vara helt fel.
penna Skrivet av Tess 2009-10-19 19:41
Supergott!!!
penna Skrivet av Tim 2009-10-04 16:04
Jag hade i grädde,köttsky och lite vitpeppar:P de va JÄTTE GOTT!!!!!!!!!
penna Skrivet av Majja 2009-04-12 18:03
Skulle göra lammstek och kokt potatis och visste inte vad jag skulle ha för sås till. Valde detta recept. Hällde i sky från steken och hade köttbuljong istället för fond. en extra skvätt grädde. UNDERBART!
penna Skrivet av tjej 2008-09-30 18:57
hade i lite lingonsylt, grillkrydda, svartpeppar, vitpeppar. la till 2 dl grädde extra. en mycket god sås lite starkare än den vanliga gräddsåsen.
penna Skrivet av Elin 2008-09-06 14:49
Gjorde såsen alldeles nyss. Jag hade i en halv grönsaksbuljong istället för kalvfond. och mer grädde hade ja i! :) MYCKET god sås.
penna Skrivet av Minna 2007-11-01 16:52
Jag testade denna sås till fläskkotletter och potatis och hade en matsked äppelmos i såsen, och det var verkligen kanongott! Det kommer jag att göra fler ggr.. :-)
penna Skrivet av -_- 2007-08-20 19:50
Gräddsåsen blir bättre med mera grädde!
penna Skrivet av q(-_^)p 2007-07-03 16:42
Kalv fond är ett sorts smak-koncentrat som i detta fall är gjort på ben också vidare som man inte använder till själva matlagningen. Man använder fond i stället för buljongtärningar.
Fond är perfekt till såser en skvätt och du gör lika goda såser som vem som helst! Gräddsås är en jätte bra sås
person Svar till .??? penna Skrivet av Susanne 2007-04-23 23:38
Kalvfond är flytande kalvbuljong. Man kan ersätta det med kalvbuljongtärning/ar, men det är svårare att dosera tärningar än flytande buljong/fond. 1 tärning tror jag är som ca 2-3 msk fond oftast, det beror på hur koncentrerad fonden är.
penna Skrivet av .??? 2007-04-23 23:34
Någon som kan förklara för mig vad kalvfond är?
penna Skrivet av isabella 2005-04-02 10:14
gräddsås tycker jag okså är gott men inte lika gott som chokladsås det är jättegott mmmmm ..... mums
penna Skrivet av Emelie 2005-03-21 16:15
Detta receptet är perfekt för mig! Älskar allt som har med såser att göra. Ett extra tips som kommer från min farmors brunsås är att ha i lite äppelmos i såsen. Det blir verkligen jätte gott!!
  1