Benfri karré

benfri karré
Benfri karré.

Benfri karré finns oftast i köttdisken och brukar säljas i bit. Köttet har mycket insprängt fett och blir därför väldigt saftigt och gott.

Benfri karré har väldigt många användningsområden. Du kan skära i skivor och steka eller grilla. Skär i bitar till gryta eller strimla och woka. Även helstekt karré är gott.

Köttet är gott att marinera men blir faktiskt gott även bara att steka rakt upp och ner och salta och peppra.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för benfri karré:

  • Genomstekt: 80-85°C

Tillagningstips

Köttet (i hel bit) kan generellt tillagas i ugnstemperaturen någonstans mellan strax över den innertemperatur man vill uppnå och 200°C.

Köttet blir saftigare och godare ju lägre ugnstemperatur man har men det tar då också längre tid innan det blir klart.

Jag brukar själv oftast välja ugnstemperaturen 125°C (för både gris, nöt, lamm) eftersom köttet då blir saftigt och gott, utan att det tar evigheter innan det blir klart. Det tar då oftast några timmar för en köttbit på 1-2 kg.

Ugnsinställningarna är över- och undervärme. Placera köttbiten i nedre delen av ugnen.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av benfri karré.

Energi: 171 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 18 g
Fett: 11 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I köttdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Se bäst före datum. Frys gärna in, håller sig då ca 6 månader.

Sedlar Pris:

ca 40-100 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Karré brukar vara som dyrast på sommaren så passa på att köpa övriga tider på året när priset är lägre och frys in.

Byt ut Ersätt med:

Annat benfritt fläskkött eller köp karré med ben och skär bort benet.

Liknande ingredienser

| Fläskkött |


fajitas

Fajitas

Recept på goda, enkla kryddiga fajitas. Tid 15 minuter.

klocka Tid: 15 minuter
Festlig gryta

Festlig gryta

Mycket god festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon. Enkel att göra. Passar både till vardag och fest. Servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 40 min
grillade karrékotletter

Grillade karrékotletter

Recept på grillade karrékotletter. Den godaste köttbiten att grilla tycker jag! Saftig och god! Enkel marinad. Gott och enkelt!

klocka Tid: ca 20 min + minst 1 timme marinering
Gryta med bambuskott

Gryta med bambuskott

Recept på mycket god gryta med fläskkött, bambuskott och champinjoner. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 40 min + marinering minst 2 timmar
höstgryta

Höstgryta

Enkelt recept på en mycket god höstgryta med fläskkött, paprika, äpple och vitkål. Såsen blir jättegod. Servera med t.ex. kokt ris.

klocka Tid: 30 min
plommonspäckad karré

Plommonspäckad karré

Underbart god plommonspäckad karré med en god gräddsås man gör av spadet. Enkelt och klassiskt recept på svensk husmanskost.

klocka Tid: ca 2 timmar
pulled pork

Pulled pork

Recept på pulled pork. Mycket gott och enkelt långkok med karré. Köttet blir så mört att det faller sönder.

klocka Tid: 6 timmar och 15 minuter varav 6 timmar i ugnen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Lovisa
hej du har glömt att skriva att appen inte är Gratis ! mvh Lovisa
✏️ Skrivet av David
Fläskkarre
Håller inte med om temperaturer.
Köper färdigmarinerad karre 49kr/kg extrapris.
Vaccumpackad och klar direkt i sousviden.
Kör sousvide 65 grader och steker hårt sen för få yta eller grillen någon minut ordentligt varmt
Blir otroligt bra.
85 grader låter högt.
💬 Svar till Jolle ✏️ Skrivet av Susanne
Varför inte? Jag har inte ändrat något. Har Apple tillfälliga problem?
✏️ Skrivet av Jolle
Hej,

Det går inte att köpa appen kökshjälpen i Apple Store ????
✏️ Skrivet av Carl
Toppen !
Lätt o tydligt att följa.

Visa alla kommentarer