Kommentarer till Chokladmousse - Sida 1

"Underbar chokladmousse. Ett enkelt recept med mörk choklad, vispgrädde och äggulor."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
penna Skrivet av Cassie 2015-09-20 15:23
För alla er vars choklad-och äggblandning har skurit sig och blivit till en tjock massa:

Blanda massan med lite ovispad grädde tills det blir mer som en kräm. När du rör ner chokladblandningen i grädden kommer det att bli som det ska. Använd dock elvisp så att det inte blir några klumpar.
person Svar till BakÄlskaren penna Skrivet av Susanne 2015-07-13 16:07
Du kan nog ta marabou choklad istället men hur det blir med kakao vet jag faktiskt inte. :)
penna Skrivet av BakÄlskaren 2015-07-13 15:13
Måste man ha i mörk choklad kan man inte ha kakao eller marabou choklad?
Tacksam för svar (:
penna Skrivet av pernilla ö 2015-04-25 15:21
så underbart god, jag bara älskar sötsaker
person Svar till Matilda penna Skrivet av Susanne 2015-03-15 18:52
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Matilda 2015-03-14 13:35
Jag testade att ta i lite apelsinskal. Det var jättegott!
penna Skrivet av Vilgot 2014-05-25 15:47
Jag gjorde denna, men äggen koagulerade D: På andra försöket lyckades jag. :D
penna Skrivet av John Persson 2014-02-02 20:19
Mums! Det var gott. Tack! :)
penna Skrivet av Annalena 2013-02-02 08:58
Tack för tipsen! Idag lyckades jag:)
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2012-11-25 02:39
Mycket bra tips! Tack!
person Svar till Annalena penna Skrivet av Anna 2012-11-16 16:39
Annalena! Låt äggen ligga framme så de inte är kylskåpskalla och grädden ska bara LÄTT vispad. Är grädden för hårt vispad så blir moussen grynig. Den ska inte rinna, men fortfarande kunna glida av en sked. Jag brukar också bara ha en äggula i en sats med 100-125g mörk choklad och 2,5-3 dl grädde.

Chokladen brukar jag smälta och låta stå en liten stund. Därefter vispar jag i äggulan lite snabbt och sedan grädden lite i taget. Du kommet lyckas, det är jag tvärsäker på :)

Om man vill servera dagen efter och man känner att den ändå blivit lite 'hård' är det bara att hälla i en skvätt ovispad eller lättvispad grädde och röra runt! Då är det en fördel att ha haft i lite extra choklad.

Ett tips är att byta ut 25g mörk choklad mot mjölkchoklad och ha lite hallon till, min brorsas barn älskade den så! Mycket enklare och godare än chokladpudding :)
person Svar till Sofia penna Skrivet av Susanne 2012-09-21 17:40
Ja det borde gå bra att göra chokladmoussen dagen innan!
penna Skrivet av Sofia 2012-09-19 21:03
Kan man göra chokladmoussen dagen innan den ska serveras?
person Svar till Annalena penna Skrivet av Susanne 2012-08-21 13:07
Man måste vara envis ibland för att lyckas i köket! :) Du ska nog inte vänta så länge som till 32 grader, det är troligt att det inverkade eftersom ägget kylde ner chokladen som då hamnade under sin smältpunkt och stelnade. De flesta sorters choklad har en smältpunkt kring 36°C så därför bör du inte låta den svalna under 40°C och använd också gärna ägg som legat framme minst en halvtimme för att garanterat lyckas nästa gång! Lycka till! :)
penna Skrivet av Annalena 2012-08-18 13:17
Alltså jag och chokladmousse blir nog aldrig kompisar. Det skär sig alltid. Enligt termometern va chokladen 32 grader, ändå blev moussen, grynig med chokladklumpar i. väntade jag för länge? Eller är det för att äggen kom direkt från kylen? Eller ska jag kanske hålla mig till andra desserter:)
penna Skrivet av Hello 2012-04-20 18:25
Jag brukar använda grädde;)
penna Skrivet av Maja 2012-02-11 18:03
hej jag brukar ha 100 gram mörk blockchoklad och en dl grädde likadant med vit choklad.
Men borde kanske testa det här
person Svar till Matilda penna Skrivet av Susanne 2012-02-04 18:01
Tack! :) Hoppas det blev bra!
penna Skrivet av Matilda 2012-02-03 13:41
testas idag, få se hur det går ;) jätte fin sida :)
penna Skrivet av Több 2012-01-11 23:15
vart ju en väldigt bra sak att göra ganska lätt o väldigt god :D. Så jag hoppas att det går att hämta mer info på recept här hos er :D
penna Skrivet av alice 2012-01-06 20:19
Det var super gott. skulle överaska min pappa när han kom hem. men jag råkade hälla i lite grädde som inte var vispad (klantigt) men de blev jätte bra ändå. och jag är 10 år
person Svar till anonym penna Skrivet av Susanne 2012-01-02 03:30

Då hade ni inte låtit chokladen svalna ordentligt innan ni vispade ner äggulorna. Tänk på att smälta chokladen försiktigt och ta bort den från värmen innan all choklad smält och låt det sista smälta av den redan befintliga värmen i den redan smälta chokladen. På så vis blir det inte heller så varmt. Rör om ordentligt så värmen fördelar sig. När allt smält låt det stå och svalna en stund ytterligare och känn med ett finger att det inte är så varmt, se temperaturinstruktioner i receptet.

Men tur iaf att det ändå blev bra till slut! :) Goda ingredienser brukar gå att äta ändå även om man misslyckas lite! :)

God fortsättning!

penna Skrivet av anonym 2011-12-31 17:12
hejhej
jag och min familj testade detta, tyvärr gick det inte jätte bra, chokladen blev klumpig efter att vi hade lagt till äggulorna.
Fast vi är ganska finurliga i min familj och körde allt i matberedaren. haha det blev något bra i alla fall. och smaken är ju där :)
penna Skrivet av sofia101 2011-11-05 17:23
hej! jag tyckte att detta receptet var jätte bra och förstår inte varför flera klagar,receptet var lätt och det smakade jätte gott! jag är själv 13 år och klarade det galant så jag förstår inte riktigt varför det finna massa klagomål.
person Svar till Morgan penna Skrivet av Susanne 2011-11-04 01:39
Maizena är ett varumärke för majsstärkelse. Man är ingen idiot för att man inte vet faktasaker. En idiot är man enligt min definition när man gör samma fel om och om igen utan att testa att göra något annorlunda.
person Svar till Morgan penna Skrivet av Susanne 2011-11-04 01:34

Klart att det är enklare att lyckas med pulvermousse. Men den är inte alls lika god och läser man innehållsförteckningen med e-nummer och annat suspekt så blir åtminstone inte jag sugen.

Hoppas du och din fru gör ett nytt försök med äkta chokladmousse och att mina tips hjälper! Återkom gärna!

person Svar till Morgan penna Skrivet av Susanne 2011-11-04 01:31

Nej om chokladen är 40°C är det inte för varmt. Har du rört om i chokladen så den är smält och är under 65°C så ska inte äggen koagulera d.v.s. stelna. Observera att man måste röra om i chokladen när den smälter för annars kan den vara 100°C på en del ställen och 40°C på ett annat. Man måste röra om så att värmen utjämnas.

Sedan måste man vispa ordentligt när man vispar i äggulorna.

Mitt sista tips är att använda en choklad av god kvalitet, själv brukar jag använda Odense mörk choklad med minst 55% kakao.

Tror du att något av detta kan vara orsaken till att det skar sig för er?

person Svar till tant linda penna Skrivet av Morgan 2011-11-03 19:29
När ni skriver Maizena vad menar ni då??? Maizena är väl ändå ett varumärke.
Tacksam om ni vill lära en idiot i köket.

/Morgan
penna Skrivet av Morgan 2011-11-03 19:27
Nu skulle min fru göra den och visa hur man gör. Hmmm det sket sig visst för henne också. Och hon är duktig hon. Nä pulvermousse som man vispar ihop med kall mjölk är inte dumt det, billigare också.
Men fortsätt ni som kan och gör er mousse.
penna Skrivet av Morgan 2011-11-03 19:14
Jaha. Det blev ju skit det här också. Varför skär sig choklade och äggen?? 40grader är det för varmt? Nu blir det ingen efterätt. Stackars barn.
person Svar till tant linda penna Skrivet av Susanne 2011-10-30 13:29
Tack så mycket för receptet!
penna Skrivet av tant linda 2011-10-25 12:03
gameldags chokladpudding
8 dl mjölk
1 ägg
1 dl maizena
1 dl kakao
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här

1. Vispa samman mjölk, ägg, maizena, kakao, strösocker och vaniljsocker i en tjockbottnad kastrull. Sjud under vispning på medelvärme tills blandningen har tjocknat.

2. Häll upp smeten i vattensköljda portionsskålar och låt puddingen stelna ett par timmar. Du kan även hälla smeten i en stor skål istället för i flera små.

3. Stjälp upp på assietter. Servera puddingen kall med vispad grädde och strösocker.
person Svar till Bertil penna Skrivet av Susanne 2011-09-22 12:48
Nej tyvärr inte. Men om jag hittar något sånt recept ska jag prova det!
penna Skrivet av Bertil 2011-09-19 17:26
Finns det inget recept på gammaldags chokladpudding?
Jag mins det från min barndom.
person Svar till Micke penna Skrivet av Susanne 2011-09-10 23:21
Det låter delicious!
penna Skrivet av Micke 2011-09-10 20:20
Riktigt smarrigt:-)
Blandade i hälften mörk & hälften ljuschoklad, tillsammans med kaffe, garnerade den med riven choklad mörk & ljus samt björnbär. Serverade den med ett Moscatel dessertvin, riktigt utsökt!!!!
Defenitift inte sista gången!
penna Skrivet av Sara 2011-07-02 17:49
Jag häller i kaffet innan äggen, så smälter chokladen lite mer av det.
Riktigt smarrigt recept.
person Svar till Issa penna Skrivet av Susanne 2011-07-01 19:27
Trevligt, hoppas det smakade bra! :)
penna Skrivet av Issa 2011-07-01 14:34
Hm. Jag tror jag lyckades. Förutom det att jag tog en visp när jag skulle röra om och allt fastnade i den.

Har precis ställt den i kylskåpet. Jag tror inte jag kan vänta i 1 timma.
penna Skrivet av Stina 2011-05-30 17:44
Otroligt bra recept! Problemet är bara att jag läst ett annat recept först och hade ingen aning om det här med att chokladen MÅSTE svalna. Så jag gjorde precis det man inte ska göra utan att förstå varför min mousse inte såg ut som på bilden! Så, jag hade ner äggulorna direkt jag. Min mousse gick inte ens att äta.

Men tack för en enkelt och bra recept, som även jag som orutinerad hade förståt!
Om jag bara hittat det först!!
person Svar till gunnar penna Skrivet av Susanne 2011-04-09 16:27

Receptet bör göras som det står. Äggulorna gör att smeten tjocknar. Gör man som du får man inte ut den effekten av äggulorna och då blir inte chokladmoussen lika fast.

Ja man måste verkligen vänta tills chokladen svalnat. Ett tips är att man inte behöver värma på mer än att det är halvsmält för sedan så smälter resten av chokladen utav den redan befintliga värmen.

Vill man påskynda avsvalningen är ett tips att ställa ner skålen i ett kallt vattenbad i diskhon.

penna Skrivet av gunnar 2011-04-07 23:03
Tja, jag tycker att det fungerar bättre att blanda äggulorna med vispgrädden, och sedan röra ned chokladen i det. Då blir det inte lika kinkigt med temperaturen. Misslyckades när jag följde receptets ordning, troligen för jag inte väntade tills chokladen svalnat....
person Svar till Lisa penna Skrivet av Susanne 2011-04-03 16:08

Tack, ja kanske kan även chokladsorten ha betydelse! Jag brukar alltid använda Odense blockchoklad och ibland Fazer. Billiga sorter köper jag aldrig så kanske därför jag aldrig har misslyckats.  Det kan kanske vara så att billiga sorter har en annan smältpunkt än kvalitetschoklad, och kanske svårare att blanda med andra ingredienser överlag. 

Tack för denna info och jag ska skriva in i receptet att man ska välja choklad av god kvalitet!

penna Skrivet av Lisa 2011-03-23 09:01
Tack för ett kanonbra recept! Gör den här chokladmoussen ofta som fyllning i tårta, vilket kan rekommenderas, mängden till 4 portioner passar bra till ett lager då!
Jag använder dock lite vatten istället för kaffe tillsammans med florsockret vilket fungerar jättebra.
Och till alla er som klagar på receptet för att ni inte får det att funka; följ anvisningarna!!
Har dock lyckats misslyckas (!) en gång, och då använde jag en billigare blockchoklad men gjorde i övrigt precis som vanligt men hela moussen blev bara en stor grynig vattnig massa... Jag använder annars alltid fazers blockchoklad (både ljus och mörk) vilket blir väääldigt gott! (lite dyrare men det är det värt!) Kan kvalitén på choklad ha någon betydelse tror du? Kanske olika fett- eller sockerhalt..
Jaja, tack iaf!
penna Skrivet av Edda 2011-03-12 12:25
Jag tycker den är supergod och enkel att göra under förutsättningen att man låter chokladen svalna. Tack för receptet.
person Svar till Anonym penna Skrivet av Susanne 2011-02-28 17:01
Nej, det stämmer inte. Jag brukar göra min chokladmousse utan kaffe. Klumparna kommer av om du inte låter chokladen svalna ordentligt. Jag har försökt skriva detta tydligt i beskrivningen men kanske går det att skriva ännu tydligare.
penna Skrivet av Anonym 2011-02-28 15:03
Chokladsmeten blev en enda stor klump om man inte tillsätter det "eventuella" kaffet, och då blir moussen klumpig. beskrivningen borde vara bättre.
person Svar till Lis penna Skrivet av Susanne 2011-02-07 18:05
Jag rekommenderar att göra som det står i receptet. Men tänk på att följa det noga. Det är viktigt att temperaturskillnaderna inte blir för stora så man måste låta det svalna innan man blandar.
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2011-02-07 18:04
Du måste låta det svalna ordentligt, vilket står i receptbeskrivningen. Då är det inga problem. Följ receptbeskrivningen noga. Det är viktigt att temperaturskillnaderna inte blir för stora för då fungerar det inte och blir som du beskriver.
penna Skrivet av Lis 2011-02-06 18:32
Ser supergott ut!
Kan man ersätta chokladen med kakaopulver, tro?
  1   2   3   nästa sida