Bloggens startsida

Bli inte lurad när du köper ny Mac

Publicerad 28 februari 2013 00:50

Jag blev lurad när jag köpte min dator från Macåterförsäljaren MacSupport/MStore och misstänker att även flera Macåterförsäljare lurar sina kunder genom att byta ut datorkomponenter mot billigare märken. Här är mina tips för att du ska undvika att gå i fällan.

Nackdelar med icke Apple-originaldelar

Förutom en prisskillnad på flera tusenlappar som Macåterförsäljaren plockar åt sig så är även problemet att Apples garanti AppleCare inte längre gäller på fler serviceställen än just det företag du köpt datorn av. Annars gäller servicen i hela världen.

Det är också viktigt att veta att olika serviceställen kan ha olika lång kö, därför är det bra att ha Apple originaldelar så att du kan välja det serviceställe som har kortast kötid. Du har kanske inte tid att vänta 2 veckor på att ett specifikt serviceställe ska börja felsöka din dator.

Efter felsökningen kan det även ta betydligt längre tid att beställa hem reservdelar från andra leverantörer. Apple originaldelar tar normala fall 2 dygn att skicka efter för servicestället.

MacBook Pro
Min dator visade sig innehålla hårddisk och RAM-minnen från Kingston. Jag blev lurad.

Inte bara MacSupport/MStore som luras? Se upp med Macoteket!

Jag vill även höja en varningens finger för flera Macåterförsäljare. Macoteket är ett stort företag som jag mejlade denna fråga till:

I de mac-datorer ni säljer via butik eller nätet, är det Apples originalminnen och originalhårddiskar som sitter i?
Dvs, om man köper till Applecare, gäller den alla komponenter i datorn så man man kan lämna in den på vilket serviceställe som helst?

och fick svaret:

Alla datorer som vi säljer är självklart original och innehåller Apples godkända delar.  

Applecare gäller på alla datorer.

Problemet är bara att Apple originaldelar och "Apples godkända delar" inte behöver betyda samma sak.

Alla tillverkare som gör datordelar som går att stoppa in i Mac-datorer brukar skriva att de är "godkända av Apple". Även för icke-Apple-orginaldelar gäller AppleCare fortfarande hos det säljande företaget men inte på alla andra serviceställen.

Svaret "Applecare gäller på alla datorer" är därför ett luddigt svar som inte ger något konkret svar på frågan om man man kan lämna in den på vilket serviceställe som helst. Jag noterar också att svaret tog flera dagar att få och det kom från kundcenterchefen. Varför svarar han med andra formuleringar, uttrycker sig luddigt istället för att bara svara ja om nu svaret på frågorna är ja?

Min personliga farhåga är att detta är satt i system av de flesta Macåterförsäljare. Om det är så betyder det dock inte att alla blir lurade. Många datormodeller t.ex. MacBook Air, går inte att byta ut komponenter i. Men modeller som går att byta komponenter i skulle jag verkligen vilja rekommendera er alla att se upp med! Tänk på att det kanske inte ens står på kvittot eller att det står på kvittot med ett annat artikelnummer. Och även om det står utskrivet på kvittot så kan det bli svårt att få pengarna tillbaka om du inte har någon orderbekräftelse som bevisar att du beställt något annat. Vad säljaren muntligen sagt är svårt att bevisa. Skriftliga bevis är att rekommendera.

Vad är Apple originaldelar?

"Delar godkända av Apple" eller liknande är INTE samma sak som "Apple originaldelar".

Apple originaldelar är datordelar t.ex. hårddisk, RAM-minnen, processor. Det är delar som är tillverkade av t.ex. Intel, Samsung etc åt Apple. Ofta sitter både Apple-loggan och företagets logo på dessa datordelar. Vilket företag som levererar datordelen vid olika tidpunkter kan skilja sig. Benämningen är "Apple originaldelar".

Apple köper alltså in dessa datordelar från olika företag och stoppar in i de datorer de tillverkar i sin fabrik som sedan säljs via Apple Store och till återförsäljare. En återförsäljare kan alltså inte köpa in macar med något annat än Apple originaldelar. Återförsäljarnas tillvägagångssätt är att köpa in datorer med den billigaste hårddisken och minnena som man sedan byter ut mot icke-Apple-originaldelar. 

Köptips

Mina tips till dig om du vill köpa en Mac via en återförsäljare:

  • Om du vill att AppleCare ska fungera så att du kan reparera din dator på vilket servicecenter som helst i världen så får inte din Mac innehålla något annat än Apple originaldelar.
  • Kontrollera din orderbekräftelse noga och se till att inget annat märke än Apple står där, kontrollera också alla artikelnummer och be också att få skriftligt på att "datorn innehåller endast Apple originaldelar".
  • Kontrollera även kvitton, utlämningskvitton och/eller fakturan noggrant. Om vissa komponenter i datorn står på egna rader se upp. Be i så fall att få skriftligt på att datorn endast innehåller Apple originaldelar.
  • När du hämtar ut din dator ska kartongen vara förseglad från fabrik.
  • OBS! Det är viktigt med formuleringen. "Delar godkända av Apple." eller liknande är INTE samma sak som "Apple originaldelar".
  • Generellt gäller att få allt som försäljaren lovar på papper. Vid en eventuell tvist kommer inte säljaren komma ihåg någonting. Det finns så klart chanser att få rätt i efterhand även utan skriftliga bevis för allting men ju bättre skriftliga bevis som finns desto lättare kommer de ge med sig. I mitt fall hade jag ett bra skriftligt bevisläge och de fattade snart att det var kört efter att de hade konsulterat en jurist.

Om du vill köpa Apple med andra komponenter

Det kan hända att du vill köpa din Mac med t.ex. en hårddisk från Kingston för att spara pengar och kanske för att du antingen inte vill köpa AppleCare eller att du endast vill reparera din dator på det ställe du köpte den. Det är inget konstigt med det, bara så klart att du är medveten om detta med AppleCare och att du får ett bättre pris.

Köptips för att vara på den säkra sidan - undvik återförsäljare

Tyvärr måste jag konstatera att även om jag gärna vill gynna svenska företag så är det i detta fall enklare och säkrare att avstå från att köpa din nya Mac från en återförsäljare om du inte har väldigt bra koll.

Mitt råd blir därför att köpa din dator från Apple Store, antingen på nätet eller i butiken i Täby eller Malmö. Just nu finns det alltså bara två fysiska butiker i Sverige, men det går väldigt bra att köpa på nätet. Apple Store säljer alltid endast Apple originaldelar eftersom det är Apples egna butiker.

Förväxla alltså inte Apple Store med Apples återförsäljare; Macoteket, MStore, Digital Inn med flera som alltså är Apple återförsäljare och inget annat. Köp däremot gärna tillbehör och utför reparationer hos återförsäljarna. Det går också bra att köpa de datormodeller som inte går att byta ut några delar på hos återförsäljarna. Förstås måste du då själv ha koll på vilka de modellerna är. Lita aldrig på vad en säljare säger.

Lycka till med ditt Macköp!

/Susanne

Publicerad  28 februari 2013 00:50

Kommentarer

progress
Kontroll  
Kontrollen är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info
Vill du ha svar?
Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info
💬 Svar till Björn ✏️ Skrivet av Susanne
Exakt. Därför är det ingen bra idé att byta ut datordelar om man betalat för AppleCare.
💬 Svar till Carl ✏️ Skrivet av Björn
Med andra ord moment 22, då det inte är helt enkelt att hänvisa till att applegarantin gäller på övriga delar. Vad har tex orsakat felet? de delarna som omfattas av appleagarantin har de orsakat felet ? eller är det de utbytta delarna ? eller en kombination?. Handlar om bevisbörda.
💬 Svar till Carl ✏️ Skrivet av Susanne
Nej garantin finns fortfarande kvar på övriga datordelar som inte är utbytta men problemet är att när datorn strular så är det ju inte säkert att du vet vad som är felet på den. I mitt fall trodde jag det var hårddisken men det visade sig senare att det inte var så, men servicestället jag gick till först tog inte emot datorn eftersom hårddisken inte täcktes av garantin. Jag blev istället hänvisad till MacSupports serviceställe, det företag jag köpt datorn av som hade mycket längre kötid. Alltså en rejäl inskränkning av den AppleCare jag köpt. Självklart är det skillnad om man själv byter ut sina komponenter och vet vad man gör, jag blev ju lurad. Men även om man själv byter ut dem gäller det att man är medveten om vilka konsekvenser det får för garantin vilket jag tror långt ifrån alla är. Jag tror alltså inte du ska räkna med att vilket servicesställe som helst gör felsökning när de ser att du inte har originaldelar. Alla fel på en dator som uppkommer är inte så enkla att veta vad det egentliga felet är.
💬 Svar till Björn ✏️ Skrivet av Carl
Hej Björn!

Nja, jag tror du missuppfattat. Apple-garantin täcker inte ram-minnet i detta sammanhang men däremot bryter du inte garantin på själva datorn. Går att jämföra med som att köpa en motorvärmare på Biltema och sedan räkna med att BMW ska stå för garantin. I ditt fall har du antagligen längre garanti på själva minnet då Apple original-minne (dvs kingston/samgsung) lämnar 2 eller 3 år. Självklart gäller detta datorer där använder får byta själv. Dvs, generellt sätt alla MacBooks som inte har retina skärm (inte heller MacBook Air). Du har därför exakt samma garanti som innan och antagligen längre på just ditt ram-minne.
✏️ Skrivet av Björn
Carl@ " garantin blir inte bruten för att du själv ev har uppgraderat ram-minne."

Där har du helt fel, Jag köpte en ny Mac book Pro hos M-zone götgatan , i samband med detta köp uppgraderade jag datorn med Apple original ram minnen 2 st 4 gb samsung (de Apple kallar original delar, EJ kingston). Dock står det på mitt kvitto :"OBS Apple garanti gäller inte den installerade hårdvaran" SÅ du kan inte uppgradera datorn för då gäller inte apple garantin. Återförsäljaren kan med andra ord inte själv gå in och ändra konfigurationen byta ram minne etc om kund vill ha större ramminne för då gäller inte apple garantin. återförsäljaren "måste" beställa uppgraderingen via fabriken ( ny dator med större ramminne tillverkas).Köpte datorn augusti 2012.

mvh

Björn

Läs gärna även: