Skinkstek

Skinkstek
Skinkstek är benfritt fläskkött. Kan köpas med eller utan nät - det spelar ingen roll.

Skinkstek är en benfri köttbit av fläskkött (gris). Köttet är mört och fint och brukar inte ha så mycket fett. Skinkstek är därför en av de dyrare bitarna av fläskkött.

Skinkstek kan användas till att göra just en skinkstek av - receptet har samma namn som köttbiten. Man kan också strimla köttet och woka. Köttet kan även skäras i skivor.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för skinkstek:

  • Genomstekt: 68-70°C

Tillagningstips

Köttet (i hel bit) kan generellt tillagas i ugnstemperaturen någonstans mellan strax över den innertemperatur man vill uppnå och 200°C.

Köttet blir saftigare och godare ju lägre ugnstemperatur man har men det tar då också längre tid innan det blir klart.

Jag brukar själv oftast välja ugnstemperaturen 125°C (för både gris, nöt, lamm) eftersom köttet då blir saftigt och gott, utan att det tar evigheter innan det blir klart. Det tar då oftast några timmar för en köttbit på 1-2 kg.

Ugnsinställningarna är över- och undervärme. Placera köttbiten i nedre delen av ugnen.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av skinkstek.

Energi: 125 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 20 g
Fett: 5 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Datum Hållbarhet och förvaring:

Håller sig några dagar i kylen, se bäst före datum. Går bra att frysa och håller sig då ca 3-6 månader.

Sedlar Pris:

ca 80 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Passa på att köpa skinkstek om priset är nedsatt och frys in.

Byt ut Ersätt med:

Annat benfritt griskött t.ex. picnicbog, fläskstek (dessa bitar har dock mera fett), fläskfilé

Liknande ingredienser

| Fläskkött |


höstgryta

Höstgryta

Enkelt recept på en mycket god höstgryta med fläskkött, paprika, äpple och vitkål. Såsen blir jättegod. Servera med t.ex. kokt ris.

klocka Tid: 30 min
skinkstek

Skinkstek

Gör en god skinkstek i ugnen med passande sås till som man gör enkelt av stekspadet. Köttet blir mycket mört och saftigt. Enkel maträtt att laga till många.

klocka Tid: 2 timmar

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer