Kommentarer till - Havskräftor jämfört med vanliga svenska kräftor - Sida 1

"Jag har provsmakat havskräftor från Sveriges västkust och jämfört med vanliga svenska signalkräftor."

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Pernilla 2015-03-04 22:08
Synd att de va mosiga/överkokta! De skulle ni klagat på.. Annars är havskräftor de absolut godaste som finns. Om de kokas rätt
penna Skrivet av Mårten 2010-08-19 15:24
Blir lite konstigt att jämföra sina första havskräftor med mosigt kött med alla insjökräftor man ätit. Självklart skall inte köttet vara mosigt...
penna Skrivet av peter rundberg 2010-03-24 17:07
stackare
penna Skrivet av Sebastian 2010-01-22 11:35
Ja..alltså havskräftor är det godaste skaldjuret. Men.. det måste vara tillagat på västkustsvis, i rätt kryddat spad.. så sjukt gott!! Aaaaa fan va sugen jag blev nu!!!
penna Skrivet av Andreas 2009-09-10 10:52
ska ner å hämta 5kg havskräftor nu runt lunch, direkt ifrån fiskebåten! bättre än så blir det inte... =)
penna Skrivet av permartin 2009-04-24 10:48
köp burfångade så slipper du äta ruttna kräftor som trålfångade kräftor ofta blir, när köttet är mosigt innebär det att köttet har börjat ruttna mao döda innan kokning.
penna Skrivet av Sofia 2007-09-01 17:18
Jag håller med dig till 110% Havskräftor är mkt godare, har mer smak och dom är mer "matiga" än signalkräftorna.
penna Skrivet av Anders 2007-09-01 16:29
"Vanliga svenska kräftor" - det är väl havskräftor det? Här i norra Bohuslän existerar inget annat. Trots att jag är ganska intresserad av mat i största allmänhet hade jag aldrig smakat en insjökräfta förrän jag var 30. Insjökräftan är annorlunda, mycket god men inget, absolut inget, går upp mot rätt tillredda havskräftor. Men som omväxling duger insjökräftan då och då.
penna Skrivet av Lena 2007-09-01 00:18
HAVSKRÄFTOR!
penna Skrivet av Mario 2007-08-31 18:41
Turskiska och kinesiska kräftor har ju en benägenhet att smaka dy. Men kokar man bara om dem i vatten, krondill, grovsalt, en öl och en sockerbit så smakar de ganska bra!
penna Skrivet av flisa 2007-08-21 20:57
havskräftor e ju sååå mycke godare.. vadå sluta jämför klart man ska göra..
penna Skrivet av Oscar de la Hoya 2007-08-17 18:34
Visste ni att havskräftans latinska namn är "Norsk hummer" (Nephrops norvegicus) och att den är en nära släkting till hummern, mycket närmare än med tex signalkräftan. Så varför jämföra två så olika arter? Själv föredrar jag havskräftor på kräftskivan, mycket tack vare klorna.
penna Skrivet av Mikael B 2007-08-17 11:12
Sluta jämför!!!

Vi kräftälskare på västkusten råkar ofta ut för ett evigt jämförande av havs- och insjökräftor, både från kustbor och inlänningar. Vilka är godast (av kräftorna alltså), skall man ha det ena eller andra på kräftskivan. För mig är detta en ickefråga. Man kan gott ha den ena eller andra eller båda. Själv föredrar jag insjökräftor på kräftskivan av tradition, och äter havskräftor med stort njutning resten av året, nästan varje vecka och oftast tilsammans med färska räkor. Sen finns ju en rad goda rätter som man kan göra av båda sorterna, en favorit är gratinerade havskräftor, ljuvligt.
  1