Kommentarer till - Ättikssprit, Ättika - Sida 1

"Information och recept som innehåller ättikssprit eller ättika. Ättika finns att köpa i olika styrkor. Man kan själv späda med vatten till en lägre styrka."

Vill du tillägga något? Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Amel penna Skrivet av Susanne 2016-12-20 14:08
Rent matematiskt så borde du ta 33% mer ättika för att komma upp i 12% och minska vattenmängden motsvarande. Grunden är 1 dl ättika (12%), 2 dl strösocker och 3 dl vatten. Så det borde bli 1,33 dl ättika, 2 dl strösocker och 2,67 dl vatten antar jag, rent matematiskt. Rätta mig gärna om jag har fel.
penna Skrivet av Amel 2016-12-20 12:10
Hej och tack för en fin blogg. Vad blir 1-2-3 lag med 9% ättika? En mer matematisk fråga kanske
person Svar till Carina Ohlsson penna Skrivet av Susanne 2015-07-27 17:05
Hej Carina! Ja om lagen är het blir ju sillen kokt och det ska den inte bli. Låt lagen kallna innan du häller den över sillen.
penna Skrivet av Carina Ohlsson 2015-07-27 12:32
Hej Susanne! Har en fråga till dig om ättiksinläggning. Senaste inläggningen av sill så blev sillen alldeles lös och mjuk. Kan orsaken vara att lagen var het när den hälldes över sillen? Den var fast och fin innan. Har aldrig varit med om detta tidigare och kommer inte ihåg om lagen varit så avkyld tidigare heller. Hälsningar Carina
person Svar till susnet penna Skrivet av Gunilla 2014-09-30 20:23
Tack för tipset.
person Svar till A.F.M. penna Skrivet av Maria 2011-12-24 22:56
Tack A.F.M. ska prova sa fort jag far tillfalle.. God Jul! :)
person Svar till Maria penna Skrivet av A.F.M. 2011-12-22 20:43
Ersatt med xyno + vitvinsvinager
person Svar till Maria penna Skrivet av Susanne 2011-05-02 23:52
Det verkar vara ättika i alla svenska recept på inlagda rödbetor så jag vet inte.
penna Skrivet av Maria 2011-05-02 21:11
Kan man ersatta attikssprit med nagot annat om man vill t ex lagga in rodbettor? Jag bor numera i Grekland och jag vet inte vad man kan anvanda i stallet..
person Svar till Gudrun Norén Lindgren penna Skrivet av Susanne 2010-06-02 02:41
Vinättika kan ersättas med en blandning av hälften mild rödvinsvinäger och hälften ättikssprit 12%.
penna Skrivet av Gudrun Norén Lindgren 2010-05-31 14:38
Har gamla mycket bra recept där Winborgs
vinättika ingår. Denna produkt finns tydligen inte
längre. Med vad kan man ersätta vinättika?

Mvh
  1