Äppelmos

Gör enkelt ditt eget äppelmos! Det blir väldigt gott och man kan ta valfri mängd socker. Mycket godare och nyttigare än köpt äppelmos. Mängderna i receptet är inte jättenoga, se det som riktvärden. Det går utmärkt att göra dubbel eller tredubbel sats, man får anpassa efter kastrullens storlek och hur mycket äpplen man har. Har man väldigt mycket äpplen är det mer tidseffektivt att använda assistent med passertillsats. Men annars tycker jag det blir godare att göra så här när man får kvar lite struktur på äppelbitarna i moset.
äppelmos
Äppelmos är gott och enkelt att göra! Hemgjort blir godare än köpt, med lite struktur och nyttigare om man tar mindre mängd socker.
Timglas Tid: ca 1 h
Portioner 1 liter äppelmos

Ingredienser:

Att lägga äppelbitarna i:

Äppelmos:

laktosfritt Laktosfritt
glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Gör så här:

  1. Ta fram äpplen (valfri mängd, gör gärna dubbel, tredubbel eller kanske ännu större sats på en gång).

    Bra att veta: Mängderna av olika ingredienser i det här receptet är inte jättenoga.

    instruktion steg 1 äppelmos
    Äpplen.
  2. Ta fram en stor kastrull och häll i vatten och askorbinsyra (ca 1 krm per liter vatten).

    instruktion steg 2 äppelmos
    Vatten med askorbinsyra.
  3. Skala äpplena. Skär bort fula delar. Skär i bitar och kasta bort kärnhusen.

    Lägg äppelbitarna i kastrullen med vatten.

    instruktion steg 3 äppelmos
    Äppelbitarna i vatten.
  4. Häll av vattnet och häll på lite nytt vatten, ca 0.75 dl vatten, bara så det blir lite blött i botten av kastrullen för att undvika att det bränner fast. När äpplena blir varma avger dessa vätska så man ska inte heller ta för mycket vatten, då blir äppelmoset vattnigt. Olika äppelsorter är olika vattniga.

    instruktion steg 4 äppelmos
    Häll av vattnet och häll på en liten skvätt, ca 0,75 dl.
  5. Låt koka upp. (Skulle det bli för torrt så kan man tillsätta lite vatten.) Koka tills det blivit mosigt. Det brukar ta ca 10-20 min beroende på äppelsort. Rör om lite så märker du om äppelbitarna lätt går sönder och blir mos - då är det klart.

    instruktion steg 5 äppelmos
    Äpplena har kokat klart och det är mjukt och mosigt.
  6. Mät upp strösocker och askorbinsyra. Blanda.

    (Ta 1 krm askorbinsyra per liter äppelmos. 1 kg äpplen ger ca 1 liter äppelmos.)

    instruktion steg 6 äppelmos
    Strösocker och askorbinsyra.
  7. Rör ner socker och askorbinsyra i äppelmoset. Rör ev. ner mer socker, blanda och smaka.

    Mängden socker kan man ta vilken man vill upp till 6 dl (500 g) per liter äppelmos. Börja med att ta lite grann och sedan kan du röra ner mer efter smak. OBS: Se hållbarhetstips nedan.

    instruktion steg 7 äppelmos
    Äppelmoset är klart.
  8. Häll det varma äppelmoset i rena glasburkar eller i plastpåsar och frys in det du inte ska äta den närmaste tiden, se även hållbarhetstips nedan.

    instruktion steg 8 äppelmos
    Äppelmos i glasburk.

servera Serveringstips:

Äppelmos är gott istället för sylt till pannkakor, gröt m.m, som tillbehör till mat och som fyllning till tårtor, bullar och andra bakverk.

GI GI Tips:

Ta väldigt lite socker. Om äpplena är söta räcker det med så lite som en matsked att blanda med askorbinsyran.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Det behövs lite konserveringsmedel i äppelmos. Askorbinsyra = E300. Det är en C-vitamin som används för att konservera äppelmoset. Utan askorbinsyran blir färgen på äppelmoset brunt.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Tar man väldigt lite socker håller sig äppelmoset bara ca 1 vecka i kylskåp. Då är tipset att frysa in i plastpåsar och bara ta upp så mycket att det går åt på en vecka. Med mera socker håller sig äppelmoset betydligt längre.

Se även dessa recept

| Tillbehör |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Jennie Blomgren
Kan man ta i lite natriumbensonat för bättre hållbarhet?
✏️ Skrivet av Adam
Tack så mycket för svar!
💬 Svar till Adam ✏️ Skrivet av Susanne
Jag tror det största felet är att du förvarade moset i rumstemperatur om det är det du har i skafferiet. Man måste använda väldigt mycket socker för att det ska hålla sig annars. Äppelmos man köper i affären som står placerat i rumstemperatur innehåller konserveringsmedel och de har en produktionsprocess som innebär att det inte stängs in vanlig luft i burken när locket sätts på, det blir vakuum. Sedan ska man ju förvara köpt äppelmos i kylskåp när man öppnat burken och därmed fått in vanlig luft. Som jag har skrivit i receptet så håller sig hemgjort äppelmos med liten mängd socker bara 1 vecka i kylskåp men längre med mer socker. Det är ju dock synd att chansa så då kan man frysa in äppelmoset. De övriga punkterna du listat med dåligt datum på äpplen, skalbitar m.m. tror jag inte alls påverkar. Att burkarna inte var helt rena kan påverka. Mängden socker du har är ju lika som de burkar man köper men de innehåller som sagt även annat konserveringsmedel och ingen luft i burken. Så vill man ha längre hållbarhet själv i kylskåp så måste man ta ännu mera socker. Socker fungerar ju även som konserveringsmedel. Man kan även själv koka sina burkar i en gryta på ett sätt som gör att man får vakuum i burkarna som gör att man kan förvara dem oöppnade i rumstemperatur, det går att läsa om denna metod i kokböcker. Själv förvarar jag i kylskåp och frysen.
✏️ Skrivet av Adam
Jag gjorde äppelmos för knappt två veckor sen på impuls, mest för att pröva. Jag använde inte askorbinsyra (skvätte lite äppelcidervinäger ovanpå äpplena i grytan i stället). Nu är moset mögligt. Vilken faktor orsakade det, tror ni?

Äpplena var på rea pga. dåligt datum.
Ett äpple hade ett mjukt, brunt parti vilket jag skar bort, med marginal. Jag använde resten av äpplet. Jag skar även bort mindre skavanker från de andra.
Jag kärnade inte ur och skalade inte.
Efter att ha silat kom det ändå med små skalbitar, 2-3 per burk.
Burkarna kom direkt ur skåpet. De hade stått utan lock och jag hade inte diskat dem på nytt inför detta.
Jag använde 1,5 dl socker/kg äpplen.
Jag förvarade moset i skafferiet.
Jag var inte noggrann med att hålla burkarna horisontellt, så det kom mos upp på kanterna och locket när jag ställde in dem i skåpet.
Jag hällde direkt i moset och satte på locket ordentligt därefter.
💬 Svar till Christian ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för en bra synpunkt! Jag har läst på om detta och uppdaterat receptet.