Bloggens startsida

Våffelmix - en onödig pulverblandning

Publicerad 22 mars 2009 21:26

Nu närmar sig våffeldagen med stormsteg, den 25:e mars är den här! Man märker i affärerna att våffelmixerna har fått synliga platser och travats upp i stora högar.

Att köpa färdig våffelmix i affären är inget jag rekommenderar, eftersom det är så enkelt att göra våffelsmeten själv. Det är dyrare att köpa våffelmix och du sparar nästan ingen tid alls eftersom det är gräddningen som tar tid samt rengöringen av våffeljärnet.

Pulvermixen ska blandas med vatten och smält smör. Så det enda pulvermixen hjälper dig med är att blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt! Det tror jag även den mest oerfarna kocken klarar av på under 2 minuter!

våffelmix

Pulvret man kan köpa innehåller i princip bara vetemjöl, bakpulver, salt och sedan skummjölkspulver och heläggspulver samt emulgeringsmedel E471. Emulgeringsmedel är ju en tillsats man gärna slipper så det enda man behöver ha hemma är vetemjöl, bakpulver, salt och mjölk och att vispa ihop det är verkligen superenkelt. Ägg har man inte i receptet på frasvåfflor så det behövs inte där, men vill man göra ett recept på våfflor som innehåller ägg måste man förstås köpa hem ägg också!

Lite tycker jag nästan man blir vilseledd i affären att köpa dessa pulverblandningar som radas upp nu i våffeltider. När man ser förpackningen blir man sugen på våfflor och eftersom det finns en färdig mix att köpa tror man att det är komplicerat att göra själv.

Jag kan förstå syftet med att köpa färdiga pulverblandningar när det är ett större antal ingredienser och lite mer av sådana ingredienser som de flesta inte har hemma, för då sparar man ju en hel del tid. Men i det här fallet är det inte så. Jag undrar hur många som skulle köpa den här pulverblandningen om de läste vad som var i och visste hur enkelt det är att blanda ihop smeten själv?

Här finns recept på frasvåfflor och på Fullkornsvåfflor med ägg och se så enkla recepten är! 😊

våfflor
Goda frasvåfflor.

Publicerad  22 mars 2009 21:26

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Jessica
Ja, det är ju egentligen jätte löjligt att köpa de på färdigmix när de är så simpelt att göra själv!
✏️ Skrivet av viktoria
ja jag håller med och dessa tillsatser är ju inte bra för oss.

Visa alla kommentarer