Läs och skriv kommentarer till Måttomvandling

"Måttomvandla vikter och volymer. Utländska mått, temperaturer och hur mycket väger 1 liter mjöl?"

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till Måttomvandling.

Skriv en kommentar

Kontroll  
Kontrollen är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info
Vill du ha svar?
Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Kerstin
Hur mycket motsvarar 2 dl pomeransskal när det bli malt
penna Skrivet av Monica
Jag har en glasburk där det står i botten ”850 ml”
Vad jag förstår är det 8,5 dl, men den burken är mycket mindre än att kunna rymma något så mycket. Undrar nu vad det är för mått, jag skulle vilja veta volym: DL, eller gram
penna Skrivet av Rebecka
Varför är det viktigt att hälla upp mjölet när du bakar i ett litermått och inte använda decilitermått?
penna Skrivet av Karin
Hej
Vad är 75 gram i dl. Jag ska ha 75 gram Rismjöl och vet inte hur mycket det är i dl och jag har ingen våg.
penna Skrivet av Madelene
1,87mg hur mycket blir det om jag ska omvandla de till vätska?
penna Skrivet av Joel
Hej
Hur gör jag om 2/3 mått till 28 gram?
En dos/port ska vara 28 gram,så tillkom det ett mått som visar 1/3-2/3 hur ska man veta?
penna Skrivet av Margareta Norberg
Hej. Kan någon svara mig?? Om 1 cup är 2 dl. Hur mycket är 5/8 delar av dessa 2 dl??

I receptet står 1 cup + 5/8 vatten.

Hälsningar
Einstein + Fru
penna Skrivet av Elene Hjelm
Hej!

När det står i ett recept att man ska ha 1 cup butter softened, hur mycket är det i svenska gram?
penna Skrivet av Jayamila
Kattis jag vet inte hur du räknat men 100g smält smör är lika mycket som 100g osmält smör men volymen är annorlunda pga att i fast eller fryst vara ligger molekylerna längre ifrån varann och rör sig långsammare( mindre laddade)
penna Skrivet av Kattis
Om man kör omvandlaren på smör från kkp till hekto så blir det bara hekto i smält form ska inte ha smält. Ska ha en kkp ej smält smör hur mycke blir det i hekto g
penna Skrivet av Jackie Bruhn
Hej!

Verkligen stort tack för detta verktyg, som jag använder nästan dagligen när jag ska kaloriberäkna mina måltider! En fråga: håller på att beräkna kalorier på ris och undrar bara om din data utgår från rått ris, eller kokt ris?
penna Skrivet av Lena
Tack för en bra o lättanvänd sida. Har en fråga el önskan. Vart hittar jag måttomvandling på Kardemumna har letat under kryddor m fl. är det så att det inte finns är min önskan en omvandling på det, tack o kram för en superfin sida, Lena
besökare Svar till Annika Frostell penna Skrivet av Susanne
Hej, tack så mycket! Så fort man fyllt i allting så kommer resultatet upp under, det finns ingen knapp att trycka räkna ut på. Men kontrollera att du fyllt i allting, troligtvis är det så att du missat något. Först väljer du "Omvandla mellan vikt och volym för vald ingrediens" och sedan väljer du Nötter, frön och därefter någon sorts nötter (du måste alltså välja en sort här också, blandade nötter finns inte, kanske det du missat?), sedan fyller du i en siffra i rutan och väljer från enhet och sedan till enhet. Därefter får du resultatet uträknat och utskrivet under. Jag kör också Mac så det ska inte vara något problem.
penna Skrivet av Annika Frostell
Hej. Jättefin och informativ sajt!.
Jag letar omvandlingstabeller från gram till dl. 100 g blandade nötter, mandlar och hasselnötter, hur många dl blir det?
Jag slog in måtten i omvandlingsverktyget ovan, men det fanns ingen plats att klicka "utför" eller "räkna" - Jag sitter på Mac, kan det ha med saken att göra? Har letat överallt efter omvandlingstabeller.
Med vänlig hälsning
Annika
besökare Svar till Anita penna Skrivet av Susanne
Du får göra det! :) Tack detsamma!
penna Skrivet av Anita
Tack för hjälpen, jag testar lite och hoppas på det bästa. 😉 trevlig helg.
besökare Svar till Anita penna Skrivet av Susanne
Tyvärr vet ju inte jag heller om det är engelskt eller amerikanskt mått. Men du får väl räkna ut båda och sedan ta något mellanting eller kolla liknande recept och se vad det står i dem. Eller också chansar du på det ena och blir det inte bra, prova det andra.
penna Skrivet av Anita
Hej, jag har hittat ett recept med utländska mått och undrar hur mycket 2 cups butter är. Jag vet inte om det är engelska eller amerikanska mått.
Jättebra med sajter som har omvandlingstabeller. 👍
besökare Svar till Sussi penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket! :)
penna Skrivet av Sussi
Superbra sida! Har den sparad som genväg så jag lätt kan komma hit när det behövs. Ska ladda ner din app nu. Bra initiativ!
penna Skrivet av Marie
Mia:
2,5 g nyponpulver bör vara 1/2 tsk enligt mått-tabellen.
(eftersom 1 tsk bakpulver rymmer 5 mg, så bör ju 1/2 tsk rymma 2,5 mg och nyponpulver väger väl ungefär detsamma som bakpulver).
penna Skrivet av Mia
Om jag har 2,5 g nyponpulver hur mycket blir det i tex kryddmått eller något annat lämpligt
besökare Svar till Nonne penna Skrivet av Susanne
Jag förstår tyvärr inte din fråga.
penna Skrivet av Nonne
Jag undrar ur om man skall ha 0.5 i strösocker ur yrke är det i dl?
besökare Svar till Agnetha penna Skrivet av Susanne
Generellt kan man inte bara byta ut vetemjöl mot rismjöl eftersom de har olika egenskaper, så det är svårt att svara på din fråga. Nu vet jag inte så mycket om rismjöl men kanske kan du ställa din fråga i något forum för glutenfritt istället så kanske chansen är större att någon har ett bättre svar. Eller mejla till leverantören av rismjöl och fråga. Eller googla på muffins med rismjöl så kanske du hittar något bra recept.
penna Skrivet av Agnetha
Jo jag har hittat ett recept gör muffins där det inte finns bakpulver i (tål ej det), men det är med vetemjöl & jag undrar hur mycket är 1 dl Vetemjöl är i Rismjöl (ta både dl & gram).
Tack på förhand.
Mvh Agnetha
besökare Svar till Jan-Åke Delholt penna Skrivet av Susanne
Du får nästan fråga leverantören om hur mycket 1 dl av deras nyponpulver väger och så kan du använda det för att räkna ut det. Eller också väger du själv upp det om du har en hushållsvåg. Men om jag ska gissa på något så skulle jag gissa på att 2,5 g är snarare 5 ml = 1 tsk. Din gissning är en bit från verkligheten eftersom nyponpulver är mycket lättare än vatten.
penna Skrivet av Jan-Åke Delholt
Hej! Jag har börjat med nyponpulver sen i torsdags i förra veckan för min knäartros och som ska vara bra säjs det. Det står på förpackningen att jag ska ta 2,5 g per dag och jag undrar om det blir 2,5 milliliter omvandlat eller?
Med vänlig hälsning Jan-Åke
besökare Svar till Lisa penna Skrivet av Susanne
Varsågod! :) Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Lisa
Tusen tack för en mycket tydlig och användbar sida!
besökare Svar till ana maria penna Skrivet av Susanne
Du får svar på allt detta genom att använda måttomvandlingsfunktionen som finns på denna sida. Välj "omvandla mellan vikt och volym". Om något är oklart hur det fungerar så fråga gärna!
penna Skrivet av ana maria
hur mycket är 250 gr vetemjöl i dl hur mycket är 150ml mjölk i dl och hur mycket är 40 gr florsocker i dl tack.
besökare Svar till Pia penna Skrivet av Susanne
Varsågod, kul att den kommer till användning! :)
penna Skrivet av Pia
Tack för den fantastiska räknaren; den är till enormt stor hjälp :)!
penna Skrivet av Susanne
Hej Davor! 1 dl är inte alltid 100 g, det beror på vilken ingrediens det är. Det är därför du bör använda måttomvandlaren här och välja "mellan volym och vikt för vald ingrediens". Så svaret är alltså nej. Det beror på att t.ex. 1 dl vatten väger 100 g men 1 dl vetemjöl väger 60 g. Jämför bly och bomull. Så lösningen är alltså att använda måttomvandlaren för att du ska veta hur många dl det blir för en viss ingrediens.
penna Skrivet av Davor
Hej Susanne!..

Det är så att jag inte har riktig profesionell våg till att mäta exakta gram så jag brukar göra det ungefär i en sån decilitermått sedan jag vet att att 1 dl motsvararar 100g och då gör jag det på ett ungefär som när jag t.ex ska ha 70g ris.Går det att göra på det sättet? Mvh
besökare Svar till Veronica penna Skrivet av Susanne
Hej Veronica! Tack så mycket! 100 g surdeg är 1 dl. Resten av dina ingredienser finns i måttomvandlingsfunktionen. Välj "mellan vikt och volym för vald ingrediens" i listan. Annars är ett bra presenttips att önska sig en bra hushållsvåg för det är så otroligt smidigt att använda när man bakar och då är det en fördel att ha ingredienserna angivna i vikt. Om man använder en sådan hushållsvåg som jag har så ställer man bara bunken eller kastrullen eller vad man nu har ovanpå och så nollställer man vågen. Sedan häller man på ingrediens, nollställer igen och så nästa ingrediens. Otroligt smidigt och man slipper diska matskedar, decilitermått etc och det blir mer exakt uppmätt. Bara ett tips! ;) Hoppas du lyckas med din farmors recept!
penna Skrivet av Veronica
Hej Susanne Åhh vilken fin hemsida,, upptäckte den precis och vilka underbara recept!!
Kan du hjälpa mig med dl måtten,,, har ett gammalt recept från min farmor och det står 100 g surdeg, 350 g vatten, 25 g salt, 30 g honung,,, önskar få detta omvandlat till dl...
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
ser framemot att få testa dina recept med start i helgen.
besökare Svar till Elisabeth penna Skrivet av Susanne
Tack för de fina orden! Trevligt att höra att du tycker om min receptsajt och måttomvandlingen!
penna Skrivet av Elisabeth
Du har ett mycket bra upplägg på din sajt. Tacksam för måttomvandlingar m.m. Vi ovana bakare behöver all hjälp som kan fås. Det är ju lite krångligt med amerikanska och engelska måttenheter såväl som ingredienser som vi inte har här hemma. Tack
Elisabeth
besökare Svar till Ling penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket, kul att du tycker om den! Ja kanske gör jag den som app också, vem vet?! ;)
penna Skrivet av Ida
Hej!

Guuud vad bra måttomvandling, helt underbar! Skulle önska att det gjordes en app om möjligt då det är lite smått att skiva in allt på min lilla telefon. Min mormor är inte så teknisk också så hon skulle uppskatta en lättanvänd app.

Tusen tack för en toppen hemsida!

Glada hälsningar
Ida
besökare Svar till Josefin penna Skrivet av Susanne
Ja kanske det! :) Kul att du gillar den! :) Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Josefin
Hejsan! Er måttomvandlare är den bästa någonsin! :) kan ni inte göra en app med bara omvandlaren? Det hade varit kanon bra!
besökare Svar till Karina penna Skrivet av Susanne
Du kan skriva in det i måttomvandlaren här om du är osäker, välj "från volym till volym" och så fyller du i 2/3 i rutan och väljer dl. 2/3 är två tredjedelar = 0,67. Läs gärna även min grundläggande guide om mått och enheter.
penna Skrivet av Karina
Hej!
I receptet står det 2/3 dl vetemjöl, hur mäter jag det?
Mvh Karina vahlin
besökare Svar till Karin penna Skrivet av Susanne
Ok, tack! Jag har nu fixat så att det fungerar att skriva även det! (Den omvandlar automatiskt nu t.ex. 1/4 = 0,25.)
penna Skrivet av Karin
Jag skrev 1/4
besökare Svar till Sonja Olsson penna Skrivet av Susanne
Det beror på vilket livsmedel det gäller. Tänk på att olika livsmedel har olika densitet precis som att en liter bly väger mer än en liter bomull så väger en liter mjölk mer än en liter vetemjöl. Därför måste man använda måttomvandlingsfunktionen där man anger vilken ingrediens det gäller.
penna Skrivet av Sonja Olsson
Hur många ml är 5g ?
Vad matar du in för siffror då? NaN betyder "not a number".
penna Skrivet av Karin
Det stod NaN dl.
Det beror på om det är en engelsk cup eller amerikansk. Du kan använda måttomvandlingsfunktionen för att måttomvandla crème fraiche, även utländska enheter finns om du kryssar i rutan för det. Crème fraiche ligger i kategorin mjölk- och ostprodukter.
penna Skrivet av Karin
Hej. Hur mycket är 1/4 cup creme fraiche? Tack för svar
besökare Svar till Else-Marie Lindegårdh penna Skrivet av Susanne
Det beror på vilken ingrediens det är. Använd måttomvandlingsfunktionen för att omvandla mellan vikt och volym för vald ingrediens.
penna Skrivet av Else-Marie Lindegårdh
Hej hur mycket är 8.5oz i cl eller dl?
besökare Svar till gabbe penna Skrivet av Susanne
Hej, det beror på vilken ingrediens det är. Läs texten i artikeln där jag förklarat detta och använd måttomvandlingsfunktionen. Återkom gärna om du har frågor.
penna Skrivet av gabbe
Hej , undrar ba hur mkt är 50 ml i gram ?
penna Skrivet av Matälskare
ha stor tacksam för hjälpen Susanne
Jag fick stor hjälp från den här webban.
sorry for my Sweddish speling,
Mahamod//
besökare Svar till MrHavre penna Skrivet av Susanne
Tack för info. Då stämmer ju min måttomvandlare i alla fall med det Dansukker svarat (däremot ser jag att det i min tabell står 8 g för 1 msk, det ska vara 9 g, ska ändra det). 1 msk vaniljsocker väger 9 g avrundat om man utgår från att 1 dl väger 60 g. Vet inte varför de skriver 10 g, då har de avrundat fel. 1 msk = 15 ml och 1 dl = 6,67 msk. Så 60/6,67 = 8,99 = 9 g. Man bör ju räkna utifrån 1 dl = 60 g eftersom en större volym är lättare att mäta med större noggrannhet och då blir det att 1 msk väger 9 g. Så det stämmer inte riktigt men nästan. ;)
penna Skrivet av MrHavre
Oj! Vaniljsocker menade jag.

Dansukker svarade: "Vårt vaniljsocker har florsocker som bas och 1 msk väger 10 g och 1 dl 60 g, vad andra varumärken vägen vet jag tyvärr inte..

Men det verkar konstigt om det ska variera så mycket bland olika varumärken"
besökare Svar till MrHavre penna Skrivet av Susanne
Vilken produkt menar du? Det går 3 tsk på 1 msk. När det är små mängder så blir det ju lite avrundningsfel som kan påverka. Men det förklarar inte skillnaden mellan 8 och 15 som ju nästan är det dubbla. Nu vet jag som sagt inte vilken produkt du menar, men oavsett så kanske det är bäst att fråga Dansukker om det förekommer variationer i vikt/volym och vad det beror på. Det kan ju t.ex. hända att det skakar ihop under transport. Om du får svar från Dansukker, skriv det gärna här, vore intressant att veta! :)
besökare Svar till Kaisa penna Skrivet av Susanne
Varsågod! :)
penna Skrivet av MrHavre
Dansukker har angett 10 g / msk istället för de 8 som står här. Men samma värde per tsk.
Det känns ju lite konstigt?
Hittade även en annan sida som sa hela 15g / msk.
Det kanske varierar?
penna Skrivet av Kaisa
Hurra vilken bra och användbar omvandlingstabell du gjort! Tack!! :)
besökare Svar till Magnus penna Skrivet av Susanne
Det gäller alltså för smält smör. Flytande smör är sådant man köper i färdig flaska. Nu är det inte jättestor skillnad på fast och smält form, i de flesta fall är inte heller den exakta smörmängden så himla noga heller. Så du kan tänka 1 dl = 100 g så blir det enkelt att omvandla.
penna Skrivet av Magnus
Jag behövde veta hur mycket 125 gram fast smör är i dl-mått eller liknande - efter att ha kollat på recepten.se så vet jag nu att det är ca 1 & 1/3 dl. Så tack för att den här sidan finns! Nu vågar jag nog snart försöka mig på att baka "Fullkornspaj med quorn bitar" som jag hittade på quorn.se.

Det är något märkligt med omvandlingsprogrammet dock - jag valde Smör (inte flytande) från Matfett kategorin men det stod sen att det var flytande i alla fall. Jag lyckas inte välja smör utan att det står flytande i parentes efteråt.
besökare Svar till Elisabet Dinc penna Skrivet av Susanne
Du kan ju använda måttomvandlingsfunktionen till just detta. Det är det som den är till för! :) Om något är oklart hur den fungerar, skriv och fråga. Om jag behöver förbättra den eller den förklarande texten så den blir mer lättförståelig gör jag gärna det.
besökare Svar till Anette penna Skrivet av Susanne
Jag vet faktiskt inte, prova att mejla det kaffemärke du använder och fråga dem. Om du maler själv kan jag tänka mig att det beror på hur finmalt det blir. Tänk på att det annars är lätt att mäta upp själv om du har en hushållsvåg. Ja, jag tror att snabbkaffepulver är lättare än malet kaffe.
penna Skrivet av Anette
Hej,

Jag undrar hur mycket 50g malet kaffe motsvarar i dl? Snabbkaffe pulver som du har med i din omräknare väger väl mindre än malet kaffe?
besökare Svar till Fatma penna Skrivet av Susanne
2/3 är två tredjedelar. Läs gärna min grundläggande guide om vikt och volym. Där står detta förklarat tydligt hoppas jag, skriv gärna annars vad som är oklart så att jag kan förbättra den.
penna Skrivet av Fatma
Hej, hur mycket är 2/3 dl mjöl?
Tack för svar.
penna Skrivet av Tobias
Det var en super bra sida :) lätt att hitta och lätt att förstå :)
penna Skrivet av Elisabet Dinc
Kan ni hjälpa mig att omförvandla:
20 msk till kg/lit maizena
12 msk till kg/lit socker
12 msk till kg/lit kakao
4 msk till dl/kg/lit vaniljsocker
besökare Svar till emir alkasab penna Skrivet av Susanne
Tack snälla du! :)
penna Skrivet av emir alkasab
helt sjukt vad bra du är. älskar dig och din hemsida, tack så fruktansvärt!
besökare Svar till Maria penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Maria
Tack för toppenbra sida!! Äntligen kan jag lätt omvandla!
Mvh Maria
besökare Svar till Sara penna Skrivet av Susanne
Jag har sett att det finns amerikanska måttsatser på Clas Ohlsson. Det finns säkert att beställa på nätet också.
besökare Svar till Vendela penna Skrivet av Susanne
Tack snälla du! Vad roligt att höra! :)
penna Skrivet av Sara
Hej
Var man kan köpa den amerikansk "cup"?
Trött på att stå och räkna varje gång.
penna Skrivet av Vendela
Hej! Jag ville bara säga TACK för allt du gjort för mig och min bakning, hihi. Du har underlättat för mig i flera år och inspirerat mig. Underbara recept med lätta och utförliga förklaringar, måttomvandlingen, dina tips och så mycket mer.
Tack tack tack! :) Du gör ett jättebra jobb.
besökare Svar till Lise Lotte penna Skrivet av Susanne
Det är 300 g. Dinkelmjöl är nu tillagt.
penna Skrivet av Lise Lotte
Jag undrar hur mycket 5 dl siktat dinkelmjöl är i gram. Jag har köksvåg och det är lättare.
besökare Svar till Peter penna Skrivet av Susanne
Jag vet faktiskt inte, du får googla på det. Troligtvis är det väl 5% av volymen, alltså 0,5 dl bikarbonat. Skriv gärna igen och berätta vad rätta svaret är.
penna Skrivet av Peter
Hej!

Jag vill veta hur mycket 5% bikarbonat är/skall vara i 1L vattan

mvh/Peter
besökare Svar till sheryl penna Skrivet av Susanne
Hej, svaret på din fråga finns i denna artikel om vikt och volym. Alltså 1 2/3 dl betyder 1 dl och 2 tredjedels deciliter = 1,67 dl.
penna Skrivet av sheryl
hej
hur mycket är 1 2/3 dl? vet att 1 står för en dl men 2/3 hur många dl är det? ska jag dela in 1dl och av det ta 2/3?
besökare Svar till Tammy penna Skrivet av Susanne
Använd måttomvandlingsfunktionen. Beskriv gärna vad du inte förstår annars för jag vet inte riktigt vad jag ska svara.
penna Skrivet av Tammy
Hej fick ett recept från Betty crocker och det står 60 ml som jag vet inte hur mycket det är... Men förstår inte riktig bra exemplen ni ger. Tack för hjälpen inför hand..
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Julia
Okej tack så mycket!
besökare Svar till Julia penna Skrivet av Susanne
Tack! En amerikansk matsked är 14,79 ml jämfört med en svensk som är 15 ml, med andra ord en så liten skillnad att man kan bortse från den. Skillnaden är försumbar.
penna Skrivet av Julia
Hej och tack för den här sidan, mycket användbar! Undrar om en matsked i usa (T) är lika mycket som en matsked här?
besökare Svar till marcela penna Skrivet av Susanne
Det beror på vilken ingrediens det är. En tesked vatten väger mer än en tesked kokosflingor. Ett mer extremt fall är att en tesked bly väger betydligt mer än en tesked bomull. Läs gärna texten som står här och sedan kan du använda måttomvandlingsfunktionen för detta och välj då att omvandla mellan vikt och volym och därefter måste man välja ingrediens.
penna Skrivet av marcela
hej!
jag undrar bara hur mycket är en halv tesked i gram?
penna Skrivet av Åsa Gunnstedt
Tack för omvandlingstabellerna! Superbra! Fin sida hr du också!
besökare Svar till Margareta penna Skrivet av Susanne
200 g sötmandel motsvarar 200 g mandelmjöl. Du kan omvandla mandelmjöl mellan vikt och volym med måttomvandlingsfunktionen på måttomvandlingssidan eller på sidan om mandelmjöl.
penna Skrivet av Margareta
Vad motsvarar 200 g mandel som ska malas i köpt mandelmjöl?
Margareta
besökare Svar till Maria penna Skrivet av Susanne
Ja du kan räkna om det antingen med miniräknare enligt tabellen eller också använder du måttomvandlingsfunktionen på sidan för att göra omvandlingen. Oz är en utländsk viktenhet (vilket även står i tabellen), så du väljer alltså att omvandla från viktenhet till viktenhet och så bockar du i rutan för utländska viktenheter så kommer ounce upp. oz är en förkortning för ounce vilket också står i tabellen.
penna Skrivet av Maria
Sitter och tittar på en popcornmaskin som ska producera 8 oz. Någon som vet vad detta blir i svenska mått?
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Eugene Rapi
Tack, Susanne, bra att veta om man inte vill dricka för mycket.
besökare Svar till Eugene Rapi penna Skrivet av Susanne
Alkohol är lite lättare än vatten men för att det ska ge någon större effekt behövs lite högre alkoholhalt än 13% så du kan nog lika gärna räkna med att vin väger som vatten d.v.s. 1 g = 1 ml.
penna Skrivet av Eugene Rapi
Hej, 10gr.rött vin´(13%alcohol)skulle upptar hur mycket volym i ml.?
besökare Svar till Linda penna Skrivet av Susanne
Du kan använda måttomvandlingfunktionen för att få fram det. Vatten finns i ingredienskategorin dryck.
penna Skrivet av Linda
Hej!
Hur mycket vatten är 10 oz i svenska dl?
Mvh Linda
penna Skrivet av Karin
Toppen!
besökare Svar till Cecilia Johansson penna Skrivet av Susanne
Tack, roligt att höra! :)
penna Skrivet av Cecilia Johansson
Vill bara Tacka för en fantastisk sida, väldigt behändigt att använda..
besökare Svar till Emma penna Skrivet av Susanne
penna Skrivet av Emma
Jättefin hemsida! Big like and keep it up!
besökare Svar till camilla penna Skrivet av Susanne
Det håller jag med dig om så jag har fixat det nu. Utifrån den information jag hittat så ska 1 tsk salt väga 6.25 g så nu har jag uppdaterat med det men i vissa fall sker avrundning. Tack för att du påpekade det och skriv gärna om du hittar något mer som inte stämmer!
penna Skrivet av camilla
Något som är lite störigt är att när man omvandlar salt i din omvandlingtabell säger den att en tsk salt väger sju gram, men i tabellen står det sex gram. Sex gram är vad jag hittat på någon annan sida också, så jag låtsas som att det är rätt. Men man tycker att din omvandlingstabell borde stämma med sin information på resten av sidan.
besökare Svar till Anna penna Skrivet av Susanne
Jag har tyvärr aldrig vägt det men om de har torkat så borde det likna ströbröd, kanske lite lättare om det är mera fluffigt.
penna Skrivet av Anna
Hur mycket väger 1 dl sockerkakssmulor enligt din erfarenhet?
besökare Svar till Patrik penna Skrivet av Susanne
Varsågod! :) Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Patrik
Tack så hemskt mycket för ditt hjälp Susanne.
Jag gillar dina recept, ska försöka göra dem från den andra sida i världen.
Hälsningar från Chile.
penna Skrivet av Susanne
Tack, roligt att höra! :)
penna Skrivet av Carl
Toppen, snyggt med så komplett funktionalitet utan att göra det komplicerat.
penna Skrivet av david
Hej tack för hjälpen nu vet jag vad krm och andra måttenheter inom matlagning är.
besökare Svar till Pim penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra att du gillar min måttomvandlare. Jag gjorde klart den i början av juni så den är ganska nygjord. Så det är kul att höra att den uppskattas! :)
penna Skrivet av Pim
Hej Susanne, vill tacka för en fantastiskt bra omvandlare! Visst man söker inte efter något förrän man behöver det men nu jobbar jag på att hålla koll på hur mkt jag äter och det är svårt att omsätta vissa mängder till mitt behov. Den här gadgeten var precis vad jag sökte! Gör mitt liv lite lättare =o)
Pim
besökare Svar till lisa penna Skrivet av Susanne
oz är en viktenhet, likaså gram, så du kan använda måttomvandlingsfunktionen här på sidan och välja "från vikt till vikt".
penna Skrivet av lisa
det stårpå ett recept att man ska använda 1 14oz Can of Sweetened Condensed Milk hur mycket i gram är det
besökare Svar till Amanda penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra att du gillar denna sida med tabeller! Nu är den även uppdaterad med en funktion för måttomvandling som även fungerar mellan vikt och volym för valda ingredienser samt mer info om ägg.

Tack så mycket och tack detsamma! :)
penna Skrivet av Amanda
Tack så mycket för denna tabell! Jag köpte en kokbok där mjöl och dylikt står i gram, nu vet jag hur många dl som gäller!

Ha en härlig sommar :)
/Amanda
besökare Svar till Heléne penna Skrivet av Susanne
penna Skrivet av Heléne
Susanne, din sajt är underbar och äntligen har jag hittat en omvandlingstabell som gör att alla mina amerikanska recept blir aktuella igen.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Bengt Johansson
Tack för upplysningen!
besökare Svar till Bengt Johansson penna Skrivet av Susanne
pn är en förkortning för pinch som betyder nypa. Alltså 1 pn är en nypa. Om jag vore du skulle jag ta ett halvt kryddmått vitpeppar, det blir nog gott!
penna Skrivet av Bengt Johansson
Jag vill göra leverbiff av mald lever

200 g Lever (ungnöt)
2 Potatisar (100g)
50 g Lök, gul (1 liten)
1 tsk Salt
1 pn Vitpeppar

Min fråga är: Hur mycket är 1 pn Vitpeppar?
besökare Svar till Lilla H penna Skrivet av Susanne
Läs gärna min grundläggande guide om vikt och volym så hoppas jag den ger dig svaret! Skriv annars gärna igen om jag behöver förtydliga något!
penna Skrivet av Lilla H
Hur mkt är 3,75 dl vetemjöl?
i
besökare Svar till Teresa penna Skrivet av Susanne
Som Leo skrivit nedan så går det alltså 0,7 kg fläderbär per liter. 2 kg fläderbär blir alltså 2 / 0,7 = 2,86 liter, knappt 3 liter alltså.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Leo
Jag har fått det till 7 hg per liter: http://xn--ssongsmat-v2a.nu/ssm/Property:M%C3%A4ngd/Fl%C3%A4derb%C3%A4r
besökare Svar till Teresa penna Skrivet av Susanne

Tyvärr vet jag inte det, om någon vet skriv gärna så kan jag lägga tlll det i listan.

Annars får du skaffa dig en hushållsvåg och väga dina fläderbär.

penna Skrivet av Teresa
Hur mycket är 2 kg fläderbär i liter?
besökare Svar till Yasmine penna Skrivet av Susanne
Ingen fara! Jag ska se om jag kan göra skiljelinjerna mellan posterna tydligare så de inte går att blanda ihop så lätt!
penna Skrivet av Yasmine
Jaaaså, då ber jag om ursäkt.
Du blandar ihop vad som är skrivet med vem som har skrivit det. Det som du kopierat in är: Skrivet av putte 2012-06-03 15:36 Det jag svarat på är: 500g hur många liter blir det ??

Vänlig hälsning
GJ Skrivet av Greger Johnson 2012-06-06 11:21 Kanske är layouten/designen otydlig. Först står alltså det man skrivit och under det står det vem som skrivit det.
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Yasmine
"Skrivet av Greger Johnson 2012-06-06 11:21

1 msk= 15 mL 5 msk = 75 mL =)"
^ matsked ^ milliliter
Än en gång, varifrån får du gram?
Mitt svar angående detta var till Greger. Jag förstår inte hur du kunnat utläsa något annat? Jag tror vi båda är överens om att matsked och milliliter är volym och gram är vikt. :)
besökare Svar till Chatarina penna Skrivet av Susanne
Det kan nog vara olika. Läs på förpackningen.
Han skrev matsked och milliliter, tagen direkt ur listan som du har ovan. Varifrån fick du gram? Båda dessa mäter volym.
penna Skrivet av Chatarina
När det gäller gluten/laktos fri mjöl då?? (Mjölmix)
Nej han jämförde gram och liter. Gram är vikt och liter är volym.
Men nu jämförde han bara volym med volym och inte vikt med volym. Då är det ju samma sak, jag menar, 10 hekto är samma sak som 1 kilo (samma princip för vikt).
besökare Svar till Diana penna Skrivet av Susanne
Sojamjöl är nu tillagt!
besökare Svar till Diana penna Skrivet av Susanne

Det kan nog vara lite olika hur mycket sojamjöl väger. Det bästa är att läsa på förpackningen. Men ett riktvärde är att 1 dl väger ca 60 g.

Jag ska lägga till det i listan. Tack för tipset!

besökare Svar till Greger Johnson penna Skrivet av Susanne

Hej Greger!

Det beror på vad det är för något! Tänk på att en liter bomull väger mindre än en liter bly.

Även en liter vetemjöl väger mindre än en liter vatten.

besökare Svar till putte penna Skrivet av Susanne
Tack så mycket, har ändrat det! :)
penna Skrivet av Greger Johnson
500g hur många liter blir det ??

Vänlig hälsning
GJ
penna Skrivet av putte
1 msk= 15 mL 5 msk = 75 mL =)
besökare Svar till sara penna Skrivet av Susanne
Nej. 5 msk är 0,75 dl. Lite mindre än 4 msk är 0,5 dl.
penna Skrivet av sara
5 msk är det lika mycket som 1/2 dl
penna Skrivet av Diana
Kan någon lägga till hur mycket sojamjöl väger?
besökare Svar till Heli penna Skrivet av Susanne
Troligtvis väger 5 cl ca 50 g.
penna Skrivet av Heli
Undrar hur många gram 5 cl bearnaise är..?
besökare Svar till Maickel penna Skrivet av Susanne
Varsågod! God Jul!
penna Skrivet av Maickel
Stort Tack för den person/personer som fixat här god jul
besökare Svar till Mona penna Skrivet av Anastasia
Hej Mona!

Det blir 8,8 l x 1000 ml = 8800 ml ;)
penna Skrivet av Mona
Hur mycket är 8,8 l om man ska omvandla det till ml?

Svara så fort du ser detta! :) Tack!
besökare Svar till LiZzzzzzzzzzzAN penna Skrivet av Susanne
1 msk = 15 ml. Alltså tar du 1 msk bakpulver. Det behöver inte vara exakt 17 ml. Det är ändå helt omöjligt att mäta upp så exakt. Så ta bara 1 msk.
besökare Svar till LiZzzzzzzzzzzAN penna Skrivet av LiZzzzzzzzzAN
I bakpulver alltså!
penna Skrivet av LiZzzzzzzzzzzAN
JAG försöker räkna ut här hur mycket 17 ml är i ett mått som man kan använda i recept..... xC
besökare Svar till Sara penna Skrivet av Susanne
Ja det är ju bara att räkna ut. 1 dl vetemjöl väger 60 g.  1 dl = 100 ml. 665 ml = 6.65 dl. Alltså 6.65*60= 399 gram
penna Skrivet av Sara
hur mycket gramm blir 665ml vetemjöl?
besökare Svar till Anna penna Skrivet av Susanne
Nej. Oftast brukar man ju skriva krukor i recept när det är färska kryddor och du ser ju i affären hur mycket det är ungefär. Oftast är inte måtten så noga i dessa fall utan man får prova sig fram. Kryddning är ju dessutom en smaksak.
penna Skrivet av Anna
Hej,
Vet du hur mycket "en kruka" motsvarar i volym eller vikt?

Tack för en underbar matsida!
besökare Svar till mimo penna Skrivet av Susanne
Jag vet inte men det blir väldigt lite, ungefär två kryddmått är min gissning. Eftersom man köper saffran i små förpackningar med 0.5 g i varje  och det är så pytteliten mängd så brukar man aldrig mäta upp saffran i mått.
penna Skrivet av mimo
hej, hur mycket blir 1 gram saffran i tsk mått. tack på förhand
besökare Svar till Lina penna Skrivet av Susanne
ca 100 g.
besökare Svar till RoseMarie penna Skrivet av Susanne
Den omvandligen kan man inte göra generellt eftersom olika livsmedel har olika densitet. T.ex. väger 1 dl mjölk betydligt mer än 1 dl kokosflingor.
penna Skrivet av RoseMarie
Är värdelös på att omvandla måttenheter.
När det är recept med gram o hg, så klarar jag inte att veta vad det är i dl.
1 hg = 100 gram = ?? dl.
Vad är det i dl ??
Tacksam för snabbt svar
besökare Svar till Natalia Julia Czermak penna Skrivet av Susanne
Svaret på den frågan är olika beroende på vilket livsmedel det är. Olika ämnen har olika densitet. T.ex. väger 1 dl mjölk betydligt mer än 1 dl kokosflingor.
penna Skrivet av Natalia Julia Czermak
Hej hej jag har en viktigt fråga:
Hur mkt är 10 gram i dl svara fort :D
besökare Svar till Zenobiten penna Skrivet av Susanne
Läs på förpackningen. Det brukar oftast stå på förpackningen hur mycket 1 dl väger.
besökare Svar till Janne penna Skrivet av Susanne
Eftersom oz är en viktenhet och ml en volymenhet så beror det på vilket livsmedel det är.
penna Skrivet av Janne
Nån som vet hur mycket 1oz blir i ml
besökare Svar till mia penna Skrivet av Susanne
Jag tror det blir 1 dl faktiskt. Flytande margarin brukar vara 100 g = 1 dl.
besökare Svar till Jessica penna Skrivet av Susanne
Ja det är 1 och en fjärdedels deciliter. 0.25 är en fjärdedel.
penna Skrivet av Jessica
1.25 dl ?
penna Skrivet av mia
vet någon om hur mycket blir 100g smält smör i dl
besökare Svar till natalie penna Skrivet av Susanne
2.25 cl är  1.5 msk
penna Skrivet av natalie
hur mkt är 2,25 cl?
penna Skrivet av Zenobiten
Hur mkt väger 1 dl boveteflingor?
besökare Svar till joanna penna Skrivet av Susanne
Ja det stämmer! 1 dl vatten väger 100 g.
penna Skrivet av joanna
Hej
Finns det någon som kan säga :
Hur många dl är 100 gr vatten...?
jag tror att det är 1 dl
stämmer det..??
tack för svar
joanna
penna Skrivet av Lina
Vad väger en dl rågsurdeg?
penna Skrivet av Kjerstin
Tack för sidan och för måttomvandlingen! Räddar årets pepparkakshus :)
  1