Spis

Induktionshäll
Min induktionshäll, Electrolux. Rekommenderas starkt.

pil Recept där man kan använda Spis

Spis ingår som standard i svenska kök. Det finns många olika sorters spisar som de klassiska vita spisarna med svarta plattor. Hällspis är också vanligt. I storstäder finns även gasspisar.

På senare år har även induktionshäll / induktionsspis kommit. Själv har jag en induktionshäll vilket jag verkligen rekommenderar! Ska du köpa en ny spis/häll ska du absolut välja en med induktion.

Fördelar med induktionsspis / induktionshäll

  • Det blir varmt mycket fortare t.ex. kokar vatten upp 3 ggr fortare. En vattenkokare är helt onödig när du har en induktionsspis.
  • Mycket lättare att rengöra eftersom det inte är plattan som värmer kastrullen (värmen kommer direkt i kastrullens botten med induktionen).
  • Mycket lättare att lyckas med matlagningen eftersom det reagerar direkt när du sänker/höjer värmen.
  • Högre säkerhet. Så fort du tar bort kastrullen från plattan så slås den av (eftersom induktionen bryts). Plattan är inte heller så varm efteråt så risken är mindre att du bränner dig. Om du kokar torrt så slår också spisen av sig själv när det blir för varmt (någon säkerhetsfunktion i spisen som åtminstone finns på min induktionsspis).

Enda nackdelen med induktion är att inte alla kastruller och stekpannor fungerar men det är inte en jättestor utgift att köpa nytt. Du kommer inte ångra dig.


Liknande utrustning:


Detta köksredskap är standard och kan användas i de flesta recept. Läs mer om köksutrustningsstandard.


Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Marco
Jo sedan även..
- Kokar växelvis "av och på". Det gör att det kan skvätta och söla ner spisen.
- Tunga och otympliga kastruller.
✏️ Skrivet av Marco
Fler nackdelar:
- flera knapptryckningar istf ett vred.
- piper vid varje knapptryck.
- surrar när den är igång
- magnetism
✏️ Skrivet av eldare
Varför inte gasspis?
En gasugn kräver vis praktik för att fungera bra
men det gör även vedspisen, tänk på att det skall
kokas mat även vid det som kallas shtf i förenta staterna.

Tack för en bra recept samling och information.

Visa alla kommentarer