Kommentarer till - Tillsatser i maten - Sida 1

"Alla dessa tillsatser i maten vi köper tycker jag börjar kännas allt mer olustigt ju mer man läser om det. Till och med kattmat är bättre. Läs mer..."

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av karin norell 2008-03-11 19:16
Ibland undrar jag hur det kommer sig, att vi i dag lever längre och friskare än någon gång tidigare i mänsklighetens historia. Förr var det inga tillsatser i födan, man åt "närproducerat" och för att få ner det hela, fick man tugga orentligt. Tandköttet fick motion. Jag tycker, att den moderna västerländska människan ofta ger prov på hysteri.
penna Skrivet av Susanne 2008-03-10 00:43

Tack för alla era intressanta kommentarer! Skriv gärna fler! Jag kommer definitivt att återkomma till det här ämnet eftersom det både är intressant men även skrämmande och viktigt! Den där boken har jag fått tips om av flera så den ska jag läsa vid tillfälle.

Hemma hos mig kommer det också att bli mer hemlagat från grunden framöver och jag kommer titta mera på innehållsförteckningen när jag köper saker.

penna Skrivet av Björn 2008-03-08 19:36
Om ni är intresserad av matfusket, läs:

Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik / Mats-Eric Nilsson

ISBN: 91-7037-315-9

Intressant läsning!
penna Skrivet av mari 2008-03-08 12:19
i stället för att köpa mellangrädde och dylikt, tar jag vispgrädde och blandar ut med vanlig mjölk. Jag gör egen pizza och egna hamburgare med hemgjorda bröd. Lagar i princip alltid maten från grunden, undviker tillsatser så långt som möjligt. Känns bra! Man måste anstränga sig lite, men det är det värt!
penna Skrivet av kent karlsson 2008-03-07 23:13
Jag har slutat att äta tillsatser helt,gör numera allt från grunden,visst får man rata mycket korv pålägg etc men det är det värt,för tillsatser är inget annat än rena kemikalier och man är ju helt enkelt dum i huvudet om man äter detta,

Ta till ex ICA's kakao som innehåller surhetsreglerande medel,det är KAUSTIKSODA mycket farligt o frätande,sedan spelar det ingen roll i hur små mängder som påstås vara ofarligt,

"Det finns två saker som är oändliga,

Det ena är universum,det andra människans dumhet, men jag är inte säker på det första."
penna Skrivet av Anna 2008-03-04 20:37
Jag försöker också mindska på halvfabrikat och göra de mesta själv. Tyvärr är de ju allt för lätt att latheten tar över och pulvermosen kommer fram igen. Man blir lite orolig när man läser att kattmat är nyttigare än våran egen.
penna Skrivet av Sofia 2008-03-04 09:09
Vad bra att du tar upp detta som verkligen ligger helt i tiden! Jag har börjat uppmärksamma glutamat som sägs vara nån typ av konstgjord *umami* (smakförstärkare) men som själva verket inte alls är bra för oss i större mängder...och då tänker jag att små mängder kan man väl vara utan med i så fall.

Att ha koll på vad som passerar vår kropp är väl det bästa vi kan göra mot oss själva! Kan bara uppmana andra att göra som man gjorde förr i tiden ;) köpa bra råvaror, helst ekologiskt och närproducerat, baka själv och skippa halvfabrikaten. Att låta matlagning ta tid är viktigt och gör storkok och fyll frysen så slipper man laga mat när det är stressigt. Låter det präktigt?? Äsch, det är smart tycker jag!!
  1