Alkoholfria drycker

Alla vill eller kan inte dricka alkholhaltiga drycker. Här är mina förslag på alkoholfria drycker att servera till mat förutom kallt kranvatten som jag alltid ställer fram och är gott även om man dricker alkohol.

  • På Systembolaget finns en hel del alkoholfria alternativ i form av vin, öl och cider. Särskilt de vita alkoholfria vinerna kan vara riktigt goda, även de mousserande.
  • I vanliga matbutiker hittar du mineralvatten, läsk, saft och juice.

Vattenbuffé

Många jag känner följer olika dieter som LCHF och dricker varken alkohol eller läsk. När man bjuder hem gäster är det trevligt att ge dessa lite gott att sippa på. Använder du saft så är den mest till för att göra vattnet färgat, man behöver inte så mycket.

Alkoholfri och sockerfri drink
En alkoholfri och sockerfri drink (fungerar för de flesta dieter som t.ex. LCHF): Naturellt bubblat vatten, citronskiva och frysta hallon.

Fler förslag på alkoholfria, vattenbaserade drycker

  • Hemmagjord vinbärssaft, bubbelvatten och några tunna skivor citron + isbitar. Serveras som drink i höga glas. Garneras med röda vinbär i klase.
  • Hallon och myntakvistar (köper man en liten planta växer den som ogräs och man har mynta hela sommaren lång), iskallt vanligt kranvatten, låt stå i karaff och dra i kylskåpet innan servering.
  • Citronsaft, bubbelvatten, tunna skivor citron, is.
  • Tunna skivor lime, tunna skivor jordgubbar, bubbelvatten och isbitar. Servera i höga glas. Glasen kan garneras genom att först doppa glaskanten i lime och sen i socker. Ser lite lyxigt ut.
  • Ställ fram ett glas med sugrör så gästerna själv kan ta sugrör. Enkelt och ser trevligt ut.
  • Gör små skyltar med info om vad respektive karaff innehåller. Trevligt, kul inslag och bra snackis vid vattenbuffén, enkelt att göra och billigt.

Alkoholfri drink
En alkoholfri drink: Naturellt bubblat vatten, blåbärsjuice, citronskiva och frysta hallon.

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer