Kommentarer till Stekpanna

"Vilken stekpanna ska man välja? Teflonpanna, gjutjärn, rostfritt stål? Fördelar och nackdelar. Priser, tips och jämförelser."

Vad tycker du? Har du en fråga? Skriv gärna en kommentar till köksredskapet Stekpanna.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Janne
Är en gammal man men från en släkt med mycket duktiga kockar.
Men redan som liten sparv fick jag lära mig att sett var dödstraff på att diska gjutjärn pannor o grytor.
Vad man gjorde och vad jag gör idag när jag av nån anledning vill rengöra botten på nämnda pannor var att täcka botten med ca 1cm grovsalt. På spisen hög värme och du får en panna som ny och skitigt grovsalt😁
penna Skrivet av Caroline
Hej!
Tack för intressant läsning..:)
Gjutjärn rengörs med hett vatten å kraftig/hård borste..en panna blir mätt på fett efter ett tag..rengörs med fördel med yes diskmedel på utsidan...behövs det på insidan ska man vara medveten om att man tar bort fettet från pannan och då behöver man bränna om kärlet..
Bränner det fast har du för hög värme...
Mvh
C
besökare Svar till Rolle penna Skrivet av Susanne
Tack för informationen. Vad är bättre med en kolstålpanna än en stekpanna i rostfritt stål?
penna Skrivet av Rolle
De Buyer´s Mineral B stekpannor har tjockare stål och är den bästa kolstålpannan. Gul pricken betyder just att det är en mineral B samt belagd med ett rostskydd.
Kolstål pannor behöver omsorg. Men är lika bra som rostfria pannor. Läs på om hur du använder pannan så håller den livet ut.
besökare Svar till Jonas penna Skrivet av Susanne
Jag har ingen aning men kanske vet någon annan som läser detta och kan svara?
penna Skrivet av Jonas
Har en specifik fråga angående en stekpanna som jag inte riktigt vet vart jag ska skriva, testar här.

Min fråga gäller De Buyer´s Mineral B stekpannor.

Har funderat på att köpa en av dessa. Med orsak av att jag vill ha en hälsosam stekpanna. Kan börja med att fråga om det är ett korrekt antagande att dessa kommer att producera nyttig mat?

Sedan till min egentliga fråga.
Vad är det för gul prick de har placerat på handtaget??
Vad är den gjord av för material? Jag vill gärna kunna använda stekpannan i ugnen och undrar om detta material kan avge någon form av gift?
besökare Svar till Henrik penna Skrivet av Susanne
Tack för din input! Bra tips!
penna Skrivet av Henrik
Ang. gjutjärnspannor och rengöring så är det inget större problem. Skulle man behöva rengöra den så är det bara köra på med svinto eller blästra den om du så vill. Efteråt bränner du in den igen med t.ex linfröolja. Som ny igen!
20 år för gjutjärn är ju ingenting. Så länge den inte slår sig och blir ojämn (har aldrig varit med om).
penna Skrivet av Ricky
TACK för info!
  1