Stekpanna

stekpanna i gjutjärn
Min stekpanna i gjutjärn från Skeppshult.

pil Recept där man kan använda Stekpanna

Vilken stekpanna ska man välja? Det finns många olika sorters stekpannor i olika material. Här finns information om priser och egenskaper. Jag har listat fördelar och nackdelar för teflonpanna, gjutjärnspanna och stekpanna i rostfritt stål.

Teflonpanna

Den vanligaste stekpannan i de svenska hemmen. Finns i många olika varianter med olika sorters beläggning i olika prisklasser. Gemensamt är att de har en non-stick-beläggning.

Fördelar

  • Behöver inte använda så mycket fett, maten fastnar inte i stekpannan i första taget
  • Väger lite.

Nackdelar

  • Endast plastredskap kan användas för att beläggningen ska hålla så länge som möjligt.
  • Får ej ha för hög effekt på spisen för att stekpannan ska hålla så länge som möjligt.
  • Slits ganska fort även om man använder bra redskap och är försiktig med värmen.
  • När stekpannan slits äter du teflon.
  • Dyrt eftersom du behöver köpa ny stekpanna ganska ofta.

Gjutjärnspanna

Gjutjärnspannor finns i många hem, kanske ärvda av mormor eller farmor. En mycket bra stekpanna som håller mycket länge.

Fördelar

  • Billig. Inköpspris ca 700 kr men håller i minst 20 år.
  • Du äter en del järn vilket är nyttigt.
  • Använd vilka redskap du vill.
  • Stekpannan tål hög temperatur.

Nackdelar

  • Tung.
  • Går inte att göra ren, man ska inte heller göra den ren för då rostar den.
  • Går åt mer fett vid tillagning än teflonpanna men mindre än för en stekpanna i rostfritt stål.

Stekpanna i rostfritt stål

Stekpannor i rostfritt stål är ganska ovanliga i Sverige, antagligen för att de är dyrare, priset ligger oftast på 2000 - 3000 kr. Dock lämnar vissa märken ca 20-30 års garanti så i längden är dessa stekpannor ändå billigare än teflonpannorna.

Fördelar

  • Går att göra helt ren och använda diskmedel. De flesta märken går även att diska i diskmaskin.
  • Använd bra redskap i rostfritt stål.
  • Klarar hög värme.
  • Håller minst 20 år.

Nackdelar

  • Går åt mycket fett för att maten inte ska fastna i stekpannan.
  • Dyrt inköpspris, men ändå billigare än teflonpanna på några års sikt.

Mina stekpannor

Efter att ha använt olika sorters teflonpannor i många år och konstaterat att såväl dyra som billigare går sönder ganska fort och det känns inte bra att äta teflon så har jag nu två stekpannor som jag trivs bra med:

  • En stekpanna - gjutjärnsstekpanna från Skeppshult
  • En stekpanna i rostfritt stål

En gjutjärnsstekpanna kostar inte mer än en dyrare teflonpanna, alltså ca 700 kr. En stekpanna i rostfritt stål kostar ca 2000 kr men jag hade tur och köpte min på rea till halva priset. Ett mycket bra köp!


Liknande utrustning:



Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Göran Nilsson
Jag har haft mina 2 Skeppshultspannor (stor +liten) i mer än 50 år. Fick dom när jag flyttade hemifrån 1970. Aldrig diskade med annat än hett vatten och rentorkning med papper. Perfekt stekyta, inget fastnar och lika vackra som när dom var nya. Steker i alla temperaturer, alla fetter och gärna fläsk eller bacon utan fett. En gång råkade min flickvän diska med medel. Ny försiktig instekning med rapsolja återställde stekytan.
Det finns inget som slår gjutjärn.
✏️ Skrivet av Janne
Är en gammal man men från en släkt med mycket duktiga kockar.
Men redan som liten sparv fick jag lära mig att sett var dödstraff på att diska gjutjärn pannor o grytor.
Vad man gjorde och vad jag gör idag när jag av nån anledning vill rengöra botten på nämnda pannor var att täcka botten med ca 1cm grovsalt. På spisen hög värme och du får en panna som ny och skitigt grovsalt😁
✏️ Skrivet av Caroline
Hej!
Tack för intressant läsning..:)
Gjutjärn rengörs med hett vatten å kraftig/hård borste..en panna blir mätt på fett efter ett tag..rengörs med fördel med yes diskmedel på utsidan...behövs det på insidan ska man vara medveten om att man tar bort fettet från pannan och då behöver man bränna om kärlet..
Bränner det fast har du för hög värme...
Mvh
C
💬 Svar till Rolle ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för informationen. Vad är bättre med en kolstålpanna än en stekpanna i rostfritt stål?
✏️ Skrivet av Rolle
De Buyer´s Mineral B stekpannor har tjockare stål och är den bästa kolstålpannan. Gul pricken betyder just att det är en mineral B samt belagd med ett rostskydd.
Kolstål pannor behöver omsorg. Men är lika bra som rostfria pannor. Läs på om hur du använder pannan så håller den livet ut.

Visa alla kommentarer