Snickerskladdkaka

Här är mitt recept på en drömgod snickerskladdkaka. En riktigt mäktig kladdkaka som innehåller jordnötssmör, kolakräm, salta jordnötter och massor av choklad. Mums!
snickerskladdkaka
Snickerskladdkaka - en otroligt god kladdkaka inspirerad av snickersgodis.
Timglas Tid: ca 3 timmar varav 30 minuters jobb
Portioner ca 12 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (150 g): 620 kalorier, 47 g kolhydrater, 43 g fett, 12 g protein, 2 g fibrer

Ingredienser:

Kladdkaka:

Topping:

Servering:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Mät upp smör och jordnötssmör i en kastrull. Låt smälta på svag värme, tag bort från värmen när drygt hälften av smöret smält och blanda med jordnötssmöret till en jämn smet.

  2. Smörj en rund form ca 20 cm i diameter och beströ den med ströbröd.

  3. Tillsätt ägg, strösocker, vaniljsocker, kakao och salt. (Kastrullen ska vara borttagen från värmen.)

    Vispa till en jämn smet. (Jag använder elvisp med vispar och kör kanske 30 sekunder.)

  4. Tillsätt vetemjölet. Vispa eller rör ihop till en jämn smet.

  5. Häll smeten i formen.

    Grädda kladdkakan mitt i ugnen i 175°C i ca 12-15 minuter.

    (Om du öppnar ugnsluckan och skakar till lite försiktigt på formen så ska det dallra lite i mitten, då är kakan kladdig. Vill man ha en fastare mindre kladdig kaka så vänta tills mitten inte rör sig när man skakar lite.)

    (Tänk på att ugnstiden ändras om du använder en större eller mindre form. Tar man en större form kortas ugnstiden och tvärtom.)

  6. Låt kladdkakan svalna och ställ den sedan i kylskåp i minst en timme innan du breder på toppingen.

  7. Bred på hälften av den karamelliserade mjölken. Strö över de salta jordnötterna. Bred sedan på resten av den karamelliserade mjölken.

    Ställ kallt i frysen ca 15 minuter eller i kylskåp minst 30 minuter.

  8. Smält chokladen på svag värme. När drygt hälften av chokladen smält, ta bort från värmen och rör om tills resten smält.

    Tips: Om man vill att chokladen ska bli lite mjukare när den stelnat så kan man blanda i ca 2 msk vispgrädde i chokladen eller en klick smör, då blir det lättare att skära bitar av snickerskladdkakan.

  9. Bred ut chokladen ovanpå den karamelliserade mjölken.

    Förvara i kylskåp, allra minst en timme före servering.

  10. Vispa grädden och servera snickerskladdkakan med den. Skär bitar med en vass kniv.

    Om man vill så kan man flytta över kakan till ett serveringsfat, den bör lossna lätt. Jag använde två stekspadar för att flytta över min.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Snickerskladdkakan håller sig minst 2 veckor i kylskåp.

Se även dessa recept

| Efterrätter |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Beata Szajczyk
Hej! Jättegod kaka och jättebra recept. Men man kunde göra den bättre genom att mjuka upp chokladen till glasyren med lite grädde och även hacka ner jordnötter till mindre bitar,då skulle det bli ännu lättare att göra fina raka bitar. Mvh Beata 😀
✏️ Skrivet av Astrid Vallin
Kan du skriva deutsche de leche så att man fattar!!!!!!
✏️ Skrivet av Helga
Hej få man byta ut mot annat mjöl?
Mvh Helga
✏️ Skrivet av Arvid
Jag bjöd på den här kakan med glass till när det var min tur att baka till fikagruppen på jobbet, och det var verkligen uppskattat! De flesta tog mer än en gång och någon frågade efter receptet.
Det enda som hade kunnat blivit bättre var chokladlagret som blev lite för hårt. Jag blandade i smör i den smälta chokladen, men troligtvis för lite. Det hade varit bra om det stod i receptet hur många gram smör som är lagom.

Visa alla kommentarer