Kommentarer till Våfflor - Sida 2

"Gör våfflor, våffelsmeten är mycket enkel att göra. Mycket goda frasvåfflor fås med detta recept. Gräddas i våffeljärn."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Mailla 2013-08-13 13:30
Hej!
detta recept är inte bra! Misslyckades helt och hållet, våfflorna fastnade i järnet. Men dom var ändå goda.!!!
person Svar till Hanna penna Skrivet av Susanne 2013-05-07 16:11
Varsågod! :)
penna Skrivet av Hanna 2013-05-06 15:33
Världens godaste våfflor! Tusen tack för ett kanonbra recept! :)
person Svar till Linnea penna Skrivet av Susanne 2013-03-03 14:00
Det vanligaste felet är att man inte vispar i botten ordentligt för VARJE våffla. Eftersom mjölet sjunker till botten väldigt fort så får man då väldigt tunna våfflor i början och då bränner det fast och blir inte bra. Om man bara tänker på det så är det väldigt svårt att misslyckas skulle jag säga. :)
penna Skrivet av Linnea 2013-02-19 16:49
Kanonbra recept! Alla ni som misslyckats med detta måste vara redigt taskiga på att göra våfflor för det här är ett idiotsäkert recept!
penna Skrivet av Sathena 2013-02-03 13:21
Perfekta våfflor! Detta recept ska jag alltid använda från och med nu. Tack så mycket! :)
person Svar till Ninni penna Skrivet av Susanne 2012-12-01 20:43

Hej Ninni!
Det är precis samma svar till dig som den jag skrev tidigare till "ARGA BARN".

Tar du mer mjölk blir smeten ännu tunnare så det är inte bra.

Lösningen på hela problemet är alltså att vispa ordentligt i botten av smeten precis innan du häller smeten i våffeljärnet, för varenda våffla.

Lycka till och skriv gärna igen!
/Susanne

person Svar till ARGA BARN penna Skrivet av Susanne 2012-11-25 01:41
Hej, tråkigt att höra. Det låter som att er smet varit för tunn. Det är jätteviktigt att vispa i smeten precis innan man häller på den i våffeljärnet. Vetemjölet sjunker till botten väldigt fort och då blir den översta smeten som ni häller i våffeljärnet för tunn. Så vispa ALLTID precis innan ni häller upp smeten och vispa med vispen i botten så att mjölet verkligen fördelar sig jämnt i smeten FÖR VARJE VÅFFLA så kommer det gå bättre! Samma sak gäller när ni steker pannkakor. Lycka till!
penna Skrivet av ARGA BARN 2012-11-22 17:25
Våfflorna blev helt misslyckade, undersidan bränd och lite av översidan , mitten kladdig. så ja helt enkelt katastrof,!!
fast det som blev var ju gott men vi kommer aldrig göra domma igen !
penna Skrivet av Ninni 2012-10-25 14:09
Jag fattar inte vad jag gör för fel! Jag har provat detta recept 2ggr och det är samma resultat, det fastnar och blir bränt! Har aldrig haft problem att göra våfflor innan. Jag hällde i mer mjölk för jag trodde jag kanske hade för mycket mjöl, men det hjälper inte, blir ändå samma kladdiga brända våffla! Vad ska jag göra? Inte så kul och stå med en smet i onödan...
person Svar till susnet penna Skrivet av Emma 2011-11-28 11:10
Ja de blev himla frasiga i alla fall! Fast vissa av dem blev himla trasiga. Men släktingarna åt dem ändå och alla tyckte att de var himla goda. :)
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2011-11-28 03:37
Det beror nog på järnet också. Man får anpassa sig efter det. Men det låter ju som att det gick bra ändå! :)
penna Skrivet av Emma 2011-11-25 19:34
Jättegoda våfflor, men jag fick smörja järnet ordentligt mellan varje för att de inte skulle fastna. Men jag är inte så haj på hur man gräddar våfflor jag. :/
person Svar till sandra sp penna Skrivet av Ma 2011-10-04 11:20
Bra recept. Blev 7 st i OBH-järnet. Ungarna (3 & 5 år) åt upp alihopa :(
penna Skrivet av sandra sp 2011-08-15 01:46
ååååh så gottt!!!

Jag önskar värkligen att det var jag som kom på detta fina recept!
penna Skrivet av N.S 2011-05-07 15:01
Godaste våfflorna jag någonsin ätit, jättebra recept!!!
person Svar till TerceS penna Skrivet av Olle 2011-04-09 16:21
Blev precis som det står, du måste ha gjort fel.

Jättebra recept.
person Svar till TerceS penna Skrivet av Susanne 2010-08-04 00:35
Antagligen är det väldigt olika mängd smet i olika våffeljärn och därför blir det väldigt olika antal våfflor. Jag ändrar antalet till ett intervall istället så kanske det blir bättre.
penna Skrivet av TerceS 2010-08-01 18:49
Alltså sällan att man får 10 våfflor.. vi gjorde 2.5 gånger receptet och fick 15 stycken. Jäkla restaurangportioner i sådana fall..
penna Skrivet av våffel ätarn 2010-07-17 11:30
våfflor äger
penna Skrivet av jocke 2010-07-13 16:14
Testade detta recept igår.
Nu har jag fått order från högre ort(Gumman o jäntan) om att omedelbart göra en laddning till!
Kanongoda!
person Svar till anna-karin penna Skrivet av Susanne 2010-06-26 22:51
Nej, våffeljärn måste man ha för att göra våfflor. Har man inget våffeljärn så rekommenderar jag att göra pannkakor istället. Det är nästan samma smet!
penna Skrivet av anna-karin 2010-06-26 15:21
hejhej jag har en fråga om man inte har en våffeljärn kan man använda något annat att stekta dom i då i stället?
penna Skrivet av Per 2010-04-03 19:06
Nu testar vi smeten, jag skriver från en iPhone, coolt!
penna Skrivet av samsam johansson 2010-03-25 18:43
jag ska prova våfflorna.....'
EN TIM SENARE..
Åååå dem blr jätte goda.. ska ha det här receptet varje gång.
penna Skrivet av linnéa 2010-03-25 17:33
jag tyckte våfflorna var jättegoda.
tyvärr blev det bara 6st, men vi smaska i oss dom:)
vi var 14st och alla belv mätta:)
penna Skrivet av ***** 2010-03-25 15:53
hur gör man våfflor ska imponera på mamma
penna Skrivet av Aina 2010-03-18 20:40
Klockrent recept som kommer att användas fler gånger... nu är det slut med pulvervåfflor. =)
penna Skrivet av Susanne 2010-03-17 14:17

Svar till claes i majorna: Receptet är för ett vanligt våffeljärn, men det har blivit 10 st våfflor per våffelsmetsats för mig också så jag har nu ändrat det i receptet så nu står det 10 st! Tack!

Svar till sara: Jag har nu lagt till 0,25 tsk salt i receptet. Annars så innehåller smör lite salt som ger smak och smöret ger i sig väldigt god smak till skillnad från margarin. Kanske använde du margarin?

penna Skrivet av hodo 2010-03-13 10:52
mmmmmmmmmmmmmmmm............... dem var jättegoda
penna Skrivet av claes i majorna 2010-01-19 17:04
Mkt bra recept, dock är det skrivet med tankte på ett stort järn, jag dubblade smeten och fick inte 12 st snarare 20 st, men helt kanongott
penna Skrivet av sara 2010-01-10 20:30
det har var sämsta våfflan någonsin. Den hadde ingen smak.
penna Skrivet av Susanne 2009-10-31 13:55
Svar till Sara: Det finns olika recept på våfflor. Det här är frasvåfflor och det är många som tycker det här receptet är jättebra.
penna Skrivet av Sara 2009-10-29 18:43
urdåliga våfflor någonsin! vem fan lägger bakpulver i våfflor och vart fan tog sockret vägen !
penna Skrivet av Susanne 2009-04-05 15:46
Svar till carina: Tack för ett jättebra tips. Jag provade själv idag och det funkade. Jag fick köra på lägsta effekt på brödrosten för att inte kanten skulle bli bränd, då blev det perfekt! Jag har skrivit in det i receptet nu!
penna Skrivet av carina 2009-04-02 21:16
Ett bra knep e och dela våfflorna o sedan frysa dom för att sen ta fram o lägga i brödrosten, frysta, ett bra mellan mål till barnen när dom kommer från skolan
penna Skrivet av Emmy 2009-04-02 14:11
Mums :> Det är super gott,Jag har en våffelmaskin kan jag andvända den ??
penna Skrivet av Reema 2009-03-26 21:22
The best waffles ever!!I had made waffles with the ready mix earlier but was not happy with the result.However your recipe is just great!!Thank you:)
penna Skrivet av malin&Maria 2009-03-26 15:10
Jag gjorde dom precis och sen kom min kompis Maria, och vi åt dom. Och dom var jätte goda! :D
penna Skrivet av Susanne 2009-03-26 00:40
Svar till Cassandra och Anna: Ja du kan ta flytande margarin, men allra godast blir det med smör tycker jag. Jag tror inte att ägget påverkar om det fastnar eller inte utan det är framförallt ditt våffeljärn och därefter hur noga du smörjt det som avgör.
penna Skrivet av vanilj 2009-03-25 18:06
Ta i 1-2msk vanilj socker
penna Skrivet av Cassandra och Anna 2009-03-25 14:03
Är det någon chans att prova på dom här våfflorna om man har MILDA ( flytande margarin ) eller är det så att man MÅSTE ha margarin eller smör?
Men vet du om dom inte fastnar om man har ägg?
:)
penna Skrivet av Susanne 2009-03-12 22:59
Svar till tina: Vissa våffeljärn är hopplösa och det fastnar nästan hur man än gör. Det man kan göra då om man inte vill ha trasiga våfflor är att köpa ett nytt våffeljärn men annars är ju trasiga våfflor också goda som du säger :-)
penna Skrivet av tina 2009-03-12 19:32
fast jag smörje mkt både uppe och nere, provade med både smör och olja så fastnade våfflorna och på en dubbelsalts blev bara 4 bra..... men de är lika goda att äta "traisga"....
penna Skrivet av Zee 2009-03-07 12:27
Super goda våfflor. Första gången fastnade de lite men nu har jag blivt bättre på att pensla med fettet. Så trevligt att äntligen hitta ett recept på våfflor utan ägg. En definitiv favo här
penna Skrivet av Martina 2009-02-22 14:07
Jag provade det här receptet. Jag säger bara en sak. Våfflorna blev jätte goda! Jag rekomenderar det här receptet! :P Jag ger dem 5 våfflor! :)
penna Skrivet av Susanne 2009-02-17 21:50
Svar till Victor: Man måste pensla noga med fett innan man steker första våfflan. Hur lätt det fastnar beror också mycket på det våffeljärn man har. Det här är ett klassiskt recept på våfflor som väldigt många personer gjort sina våfflor efter så jag kan bara rekommendera dig att prova igen.
penna Skrivet av Victor 2009-02-14 14:21
det här receptet är skiitdåligt. våfflorna bara kladdar fast i våffeljärnet. undvik detta recept!
penna Skrivet av Susanne 2008-03-25 17:09
Svar till Alex och Vickan: Utan ägg blir våfflorna frasigare. Men vill man ha dem mjukare och matigare med ägg så finns recept här: GI våfflor och vill man inte göra dem så nyttiga så använd bara vanligt vetemjöl och fett av valfri sort, gärna smör.
penna Skrivet av Vickan 2008-03-25 16:52
Hej!Min mamma gjorde alltid underbara våfflor men tyvärr har hon gjort sin himlafärd och tagit med sig alla recepten.Hon gjorde mjuka våfflor på ägg men jag kan inte finna något.Vet ni vart jag kan hitta detta?