Kommentarer till Tzatziki - Sida 1

"Mycket god tzatziki. En god kall sås med yoghurt, gurka och vitlök. Enkelt recept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Ida penna Skrivet av Susanne 2016-04-09 14:24
Tack! Vad kul att du tycker om receptet och att du uppskattar jobbet jag lägger ner, kryddning är ju alltid individuellt men jag försöker skriva ner de mängder jag själv använt för att man åtminstone ska ha något att utgå från. Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Ida 2016-03-30 00:56
Jätte enkelt recept på tzatziki! Mega gillas!! Jag gillar också hur du skriver ut mängd av salt och peppar och inte bara skriver krydda efter smak! Ibland gör man ju maträtter till andra som man själv kanske är allergisk mot eller överkänslig för och då kan man ju inte smaka av. Stort tack!
penna Skrivet av Christoffer 2011-04-30 17:59
mynta eller oregano brukar funka bra, i synnerhet mynta, blir smaskens
penna Skrivet av Ylva Adra 2011-04-13 19:19
Förutom övriga ingredienser ;en gnutta citron/citronrasp/citronolivolja + en nypa dragon i ztaztikin blir kalas!
Ylva
penna Skrivet av Patrik 2011-01-10 12:15
+ 1 pressad lime... Mmmmm
penna Skrivet av Daniel 2010-04-11 15:42
Tzatziki ska, liksom all annan grekisk mat, vara berörd av olivolja. även en gnutta vit-vinäger förekommer. dekorera med två svarta oliver och en kvist persilja - för lite finare tillfällen.
penna Skrivet av Ellas 2009-03-20 03:05
tzatziki ska smaka vitlök... mer vitlök... plus att konsistensen e nästan a och o (efter vitlöken) så rinnav naturell youghurt ca 2,5 timmar... 1-2 vitlöksklyftor till 1 liter avrunnen youghurt...
penna Skrivet av rerewf 2009-02-19 18:15
Jag brukar använda 5 dl yoghurt (turkisk), 2 vitlöksklyftor, 1 stor gurka (som jag silar rejält), 1 msk olivolja, 1 tsk rödvinsvinäger, salt och vitpeppar. Jag är i Aten flera gånger och brukar äta på en restaurang som gör på exakt samma vis.
penna Skrivet av Ingrid i Siljansnäs 2008-09-21 11:08
Tzatziki är gott till allting. Jag brukar ha det till spagetti och köttbullar. Bättre än ketchup.
penna Skrivet av Yngve Granath 2008-07-28 12:58
Tzatzikin smakade alldeles utmärkt till skinkschnitzel, stekt potatis och gröna ärtor.
penna Skrivet av Sabine Petersen 2008-01-20 18:30
Jag brukar skala gurkan och grov riva den sedan saltar jag gurkan och låter den ligga i en halv timma i en pasta sil innan jag kramar ur den....
gott....
penna Skrivet av Yngve 2007-10-31 21:12
Gott med vitlök, jag brukar ha mer än vad det relomenderas. Godis
penna Skrivet av Magnus Bauer 2007-08-03 17:03
Jag kör med Grekisk youghurt från Lidl eller Willys, den lämpar sig perfekt för tzatziki och är i mitt tycke bättre än den turkiska... Vad jag gör det är att öka vitlöken med 6-7 klyftor, alla älskar vitlök, dock ej de som inte äter... Strimla gurkan istället till ca: 3 cm långa strimlor, läckert och gott!

Nu skall jag laga lite Tzatziki, kan man låta bli??
penna Skrivet av pigelin 2007-07-11 19:47
det är väldiht gott med lite nypressad citron i tzatzikin oxå.
penna Skrivet av anni 2007-05-29 16:56
Nån fler än jag som ökar med en vitlöksklyfta varje gång? Stackars medmänniskor!!
penna Skrivet av tina 2007-03-08 20:44
jag brukar använda turkisk youghurt...
brukar också lägga i lite honung det blir jätte gott...prova de ;)
en halv tsk räcker
penna Skrivet av Matilda 2006-08-21 10:12
jag brukar använda turkisk youghurt men också balsamsvinäger och lite olja. den blir Underbart god!
(oljan +vinäger räcker med ca 1 matsked.)
penna Skrivet av Tokfiaranja 2006-07-19 21:26
Jag brukar använda Grekisk youghurt,den är fastare.använder dill och rödvinsvinägeroch så svartpeppar
penna Skrivet av Lisa 2006-07-07 19:54
Använd gräddfil istället för youghurt,det blir krämigare och det är samma fetthalt som den turkiska youghurten.
  1