Kommentarer till Tiramisu - Sida 2

"Den klassiska italienska efterrätten tiramisu. Kex som doppas i kaffe och likör tillsammans med en krämig mascarponeblandning."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Seham 2011-12-09 05:26
Hej jag har fixat exakt samma recept på tiramisu det var mycket gott
penna Skrivet av leo 2011-11-18 16:26
Hej om man vill göra denna sortskaka men vill inte lägga i alkoholl. Så min fråga är går göra utan eller inte
penna Skrivet av .. 2011-08-05 18:44
Så himla gott.. Körde dubblareceptet och hade i riven skal av en citron (som en kompis rekommenderade), blev jättebra. ;D
penna Skrivet av Alma 2011-08-03 20:35
Jätte gott... Har precis gjort den. Hade innan samma problem som de andra att den flöt ut. Men sista 2 gånger försökte jag med att ta mascarpone och äggen ut från kylen ca 30 min innan jag började. Och den blev perfekt. Men mascarpone var 250g och inte 225g så jag tog ett extra ägg.
person Svar till aisha penna Skrivet av Susanne 2011-05-02 11:52
Jag vet inte, någon färskost kanske typ philadelphia.
penna Skrivet av aisha 2011-05-02 02:05
Jag bor i utlandet och kan inte fa tag pa varken mascorpone eller kesella. Vad kan jag anvande istallet?
person Svar till Maria penna Skrivet av Susanne 2011-04-30 11:53
Ja, det är precis så det står i receptet nu. Det blev rinnigt för mig också en gång och det berodde på att jag vispade äggvitorna ca 10 min innan jag skulle vända ner dem och de hann då börja lösa upp sig och bli en del vätska. Så man ska vispa dem direkt innan man vänder ner dem vilket också står i receptet så gör man nu bara som det står i receptet så ska det bli perfekt resultat varje gång! :)
penna Skrivet av Maria 2011-04-29 20:22
Har gjort denna tiramisu flera gånger, verkligen god. Men de första gångerna blev smeten jätterinnig. Läste lite kommentarer och såg att man kunde vispa upp äggvitorna till fast skum och vända ner i smeten. Gjorde detta och det blev helt perfekt. Såå gott verkligen!
penna Skrivet av Susannes foton 2011-04-02 15:20
Jag gör tiramisù lite då och då (har tidigare bott i Italien) och brukar blanda mascarpone och ricotta i lika delar. Det blir lite magrare.
person Svar till Vicari penna Skrivet av Susanne 2011-03-30 03:50

Nej jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll när man blandar i likören.

Att du doppade för länge är däremot en trolig orsak. Kolla bilderna steg för steg här på tiramisun så ser du exempel på kex som är doppade för länge och de som är perfekta. Det tar bara några sekunder sedan måste ta upp kexet för att det inte ska bli för blött. Gör man lagom så går exakt den mängden kaffe åt som står i receptet, lika fördelad mängd uppsugen i varje kex! :)

penna Skrivet av Vicari 2011-03-29 18:40
Jag provade i helgen ett annat recept som blev lite så där. Tror jag doppade kexen för länge. Men jag bara undrade, i det receptet skulle man blanda likören/konjak med kaffet. Här ska man blanda det i smeten? Spelar det någon roll?
penna Skrivet av Carl 2011-02-14 19:14
Gott med en skvätt ROM också... Blir lite sötare så :-)
penna Skrivet av Sarah 2011-01-22 14:13
Så god smet med lite konjak i, tog ganska mkt kakao så det blev inte alls stark kaffe smak =) verkligen såååå goood !
person Svar till Baka kaka penna Skrivet av Susanne 2010-10-27 03:29
Tack för bra tips! Det kanske är det  som är felet jag gjort ibland - att jag rört för mycket. Det är ju ett klassiskt misstag även i andra bakverk.
penna Skrivet av Baka kaka 2010-10-23 19:13
Jag använder också äggvitor. Pressar i lite citron också så att det blir en bra marängsmet, men sen när man ska hälla i mascarponen använder jag träslev! Det är otroligt viktigt, annars blir den flytande, och rör inte runt allt för mkt bara tills det blir till en jämn smet
person Svar till Jesper penna Skrivet av Susanne 2010-10-16 17:52
Faktiskt så var uppvispade äggvitor med i ursprungsreceptet här och jag vet att den blev krämig och fin när jag gjorde den så en gång. Men sedan så var det flera som kommenterade att den flöt ut och sedan när jag själv gjorde den igen så flöt den också ut. Därefter provade jag utan äggvitor och då flöt den inte ut. Så det är inte fel i receptet men om du vet exakt vad som gör att det flyter ut eller inte får du gärna höra av dig. Men att det är så enkelt som att äggvitorna ska vara med eller inte är inte fallet. Vispade du dina äggvitor med eller utan socker? Hör gärna av dig igen som sagt om du vet mer i detalj vad som avgör krämigheten. Självklart vill jag ha ett recept som fungerar varje gång man gör det och jag vill också veta varför.
penna Skrivet av Jesper 2010-10-15 08:35
Fel i receptet!
I alla andra recept används äggvita. Gulan blir aldrig hård, det är vitan som skall vispas hård för sig. Synd att det skulle kosta en hel sats för att inse detta. Det borde han/hon som gjort receptet insett. Skitdåligt faktiskt.
Här är länk som visar hur det skall göras: http://www.youtube.com/watch?v=_Lxr5jPGxG8&feature=fvsr
penna Skrivet av Selma 2010-09-28 18:10
Kan man byta ut likören mot nåt annat, kanske saft eller? Dricker inte alkohol men vill verkligen prova o göra denna efterätt den verkar populär (vissas oftast på tv) och god. Du skrev till många på inlägget att prova en annan efterätt o jag vill inte höra det svar.
penna Skrivet av Solveig 2010-04-06 15:47
Ett tips för mer smak.Riv skalet av en tvättad citron,och en apelsin i smeten.Jag brukar blanda Amaretto med kaffet.
penna Skrivet av nina 2010-02-23 00:09
jag har gjort en snabbvariant utan ägg och grädde. jag tod vaniljvisp istället och så gjorde jag den i cocktailglas. går väldigt fort och ser jättesnyggt ut. det går även bra att byta ut kexen mot mandeliskvier om man inte hittar kexen
penna Skrivet av Peter 2009-12-21 23:45
Nu är det ju så att smaken i det hela sitter ju i smeten så blir inte den bra så blir det ett fiasko så att säga.
penna Skrivet av Rebecca 2009-12-20 19:57
Jag kan tänka mig att en droppe bittermandelolja skulle kunna ersätta amaretton.
penna Skrivet av Ameera 2009-12-13 12:16
Hej, jag gör det hör receptet utan alkohol (är muslim). Mycket gott, så tack för ett underbart recept!
penna Skrivet av Susanne 2009-11-19 20:43
Svar till Flinglund: Det är ju väldigt lite alkohol i förhållande till övriga ingredienser och i normala fall äter man ju bara en liten bit av den. Men om du är orolig kanske det är bättre att låta bli, det finns ju många andra goda bakverk utan likör i.
penna Skrivet av Flinglund 2009-11-19 11:45
Vågar man som nykter alkoholist äta denna med tanke på likören?
penna Skrivet av en riktig kock 2009-11-11 12:08
det ser inte gott ut!! Tänk på det. Toppar med riven choklad eller något gaffel mönster om det skall vara 100% klassiskt
penna Skrivet av Tatiana 2009-09-11 14:56
Detta recept är toppen! Busenkelt att göra och dessutom så blir det hur smaskigt som helst. Har bjudit på den flera gånger och det har alltid blivit väldigt uppskattat. Rekommenderas skarpt.
penna Skrivet av Susanne 2009-06-28 21:18
Svar till Isabella: Smaken är ju som baken så klart. Jag gillar inte heller kaffe men gillar det i bakverk och jag tycker Tiramisun är god. Du kan ju prova att ta mindre starkt kaffe eller doppa kexen ännu kortare tid. Eller också gör du en annan efterrätt, det finns ju många andra goda! ;)
penna Skrivet av Isabella 2009-06-21 23:28
Inte en höjdare... smaka bara kallt kaffe om den, och jag doppa inte länge.. Jag brukar gilla bakvärk med kaffe i men inte denna. Men det är en smak sak så klart. men jag kan inte äta den för den får mig att må illa. Synd. men rekomenderas för kaffe älskare.
penna Skrivet av Susanne 2009-06-20 18:22
Svar till Isabella: Ja det kan man, men då får man kanske bryta av kexen eller använda sockerkaka istället för kex.
penna Skrivet av Isabellas 2009-06-19 21:36
Kan man göra tiramisu i dessertglas?
penna Skrivet av Susanne 2009-04-20 01:25
Om smeten blir lös så tror jag det kan bero på att man vispar mascarpone-osten med äggulesmeten för hårt och/eller för länge som gör att smeten inte blir lika fast och därmed flyter ut. Man måste nog röra ihop det riktigt försiktigt.
penna Skrivet av Susanne 2009-04-20 01:08
Svar till Victoria: Nej man ska inte behöva ha elvisp, det låter som du gjort helt rätt. Det är en gåta varför smeten ibland blir lös och ibland fast. Jag har själv lyckats med båda delar, men jag är inte helt säker på vad skillnaden var, men jag har en idé som jag skrivit i kommentaren ovan. Vad tror du om det? Någon annan som provat eller vet?
penna Skrivet av Victoria 2009-04-17 07:37
Till Webmaster: Ja jag hade givetvis strösocker, men jag vispade inte med elvisp, jag vispade länge med en vanlig visp eftersom det inte står elvisp i receptet. Smeten var ljusgul enligt min uppfattning.
penna Skrivet av Susanne 2009-04-16 19:51
Svar till Victoria: Tog du verkligen strösocker? Vispade äggulor och socker till en ljus smet helst med elvisp?
penna Skrivet av Victoria 2009-04-16 19:26
Har samma problem som många, smeten blir vädligt rinnande.. smeten är god men själva Tiramisun ser inte så kul ut.. och jag hade inga äggvitor och följde receptet till punkt och pricka!
penna Skrivet av Susanne 2009-04-10 20:41
Svar till Nadia: Jag tror att den går att frysa, men jag har inte provat. Om någon annan vet eller om du Nadia provar så skriv gärna hur det blev.
penna Skrivet av Nadia 2009-04-10 16:16
Är det någon som vet om tiramisu går att frysa?
penna Skrivet av Susanne 2009-04-05 10:17
Svar till melle: Du kan vispa upp äggvitorna till ett fast skum och vända ner dem i smeten. Annars så kan du använda dem till något annat recept eller också bara steka upp dem i en stekpanna och äta som stekt ägg. Äggvitan är väldigt proteinrik.
penna Skrivet av melle 2009-04-04 16:02
vad gör man med äggvitor?
penna Skrivet av Dany 2009-02-11 14:53
Det blir nog bättre när man häller likören i kaffet och doppar kexen i det...
Den var jättegod =)
penna Skrivet av Khalle 2008-12-22 20:32
Alla ingredienser finns i Willys sortiment. Prata med ansvarig i eran butik så beställer dom hem det.
penna Skrivet av masse 2008-12-22 01:23
Grymt gott! Jag tror dock man kunde testa med socker/amaretton i doppkaffet nästa gång.. Smaksak iofs.
person Svar till yasmiine penna Skrivet av Susanne 2008-09-21 22:32
Den finns i kyldisken bland andra färskostar i de flesta affärer. Läs mer här: om mascarpone.
penna Skrivet av yasmiine 2008-09-20 16:52
jag älskar tiramisun men vart kan jag köpa mascarpone???
penna Skrivet av Lillis 2008-09-20 11:55
Det är bättre att ta amaretton/konjac i kaffet då blir smeten bättre.
penna Skrivet av Susanne 2008-05-17 11:45
Svar till ak: Tack för det! Receptet är nu ändrat till strösocker!
penna Skrivet av ak 2008-05-02 08:32
det ska vara strösocker och inte florsocker, annars blir mascraponesmeten för rinnig och flyter ut
penna Skrivet av Susanne 2008-04-10 00:37
Svar till Per: Det bör finnas både på Coop och Ica Maxi. Mascarpone finns bland färskostar och kexen bland kex. Det kan dock vara svårt att hitta bland alla andra varor så fråga gärna personalen.
penna Skrivet av Per 2008-04-09 17:26
Var kan man köpa kexen resp. Mascarpone i Sverige? Har kollat både i en stor Coop och i en Maxi nu utan framgång... :(