Kommentarer till Tiramisu - Sida 1

"Den klassiska italienska efterrätten tiramisu. Kex som doppas i kaffe och likör tillsammans med en krämig mascarponeblandning."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
penna Skrivet av Jie 2017-07-09 16:20
Om man använder sockerkaka, hur gör man för att doppa i kaffet?
person Svar till nadia penna Skrivet av Susanne 2017-01-18 14:26
Ja grädden ska vispas ganska hårt innan du tillsätter den till smeten.
penna Skrivet av nadia 2017-01-18 14:08
vispgrädde (som vispas) undrar om man ska göra det till grädde innan man lägger den i smeten?
person Svar till SAMAR penna Skrivet av Susanne 2016-11-29 22:12
Roligt att höra att din tiramisu blev lyckad! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av SAMAR 2016-11-24 20:51
Gjorde den i onsdags men åt den idag jättegod var den. Använde de italienska ingredienserna som finns i receptet då ingen kvarg och så precis som min vän rekommenderade.
tack för en jättelätt och god tiramisu
penna Skrivet av Miranda 2016-10-16 14:32
Hej igen, oj oj oj vilken succé det blev, så gotttttt, den blev fast och så gooo, använde grädde och kvarg istället, tack för en jätte god recept 😘😘
person Svar till Miranda penna Skrivet av Susanne 2016-10-13 20:28
Hej, den blir inte lös om man vispar äggvitorna till hårt skum och sedan direkt vänder ner dem. Däremot om man låter de vispade äggvitorna stå ett tag kanske 5-10 minuter eller mer då löser äggviteskummet upp sig, det blir en vätska i botten och då kommer smeten bli för lös, det märker du direkt i så fall. Om smeten är fast när du häller i den i formen så behöver du inte oroa dig. Alltså behöver du inte oroa dig! :)
penna Skrivet av Miranda 2016-10-13 19:58
Hej Nu blir jag nervös av några kommentarer där det står att den blir lös, har gjort dubbelsats till imorgon, eftersom jag ska ha gäster, har gjort exakt som skrivet i receptet, speciellt det här med äggvita den blev så fast, hoppas det blir bra 🙄
person Svar till Katarina Skånsberg penna Skrivet av Susanne 2016-03-13 20:33
Tack för jättebra tips på hur man gör glutenfri tiramisu!
penna Skrivet av Katarina Skånsberg 2016-02-16 21:02
Jättebra recept. Jag har bytt ut kexen då jag skulle göra en kaka utan gluten. Men drömtårtsbotten (den med potatismjöl och choklad) är väldigt god att använda. Gör botten, låt den torka plant på galler några dagar, ev i ugn och skär sedan upp i kexstorleksstora bitar. Blir väldigt gott. Jag tycker den här sidan är väldigt bra!!
person Svar till Minara penna Skrivet av Susanne 2016-01-13 20:34
Jag dricker inte heller kaffe men tycker att tiramisu är väldigt gott. Kexen är ju väldigt söta och så har ju amaretton väldigt mycket smak så det blir tillsammans en väldigt god smak tycker jag.
penna Skrivet av Minara 2016-01-11 18:58
Hej!
Jag undrar om det känns kaffesmaken när man äter det? Jag gillar inte kaffelukten och dricker inte alls kaffe men den såg gott ut så jag undrar hur kan jag göra för att slippa kaffesmaken
person Svar till Lena K penna Skrivet av Susanne 2015-11-13 20:37
Om man låter de uppvispade äggvitorna stå för länge (mer än 5 minuter) så löser de upp sig och då blir det vätska i botten som gör att smeten blir för lös och flyter ut. Detta är nu ändrat och förtydligat i receptet för att ingen ska råka ut för det mer. 
penna Skrivet av Lena K 2015-11-12 08:25
Jag gjorde dubbel sats Ångrar mig... Det blev väldigt löss Smeten blev aldrig fast trotts hård vispade äggvita. För sött. På tallriken ses ut som kaka med vaniljkräm. Gjorde tiramisu innan utan äggvitor enligt en annan recept så jag väljer alternativt recept. Hoppas att det går bättre för Er.
person Svar till Torbjörn penna Skrivet av Susanne 2015-10-27 20:41
Ja det går säkert bra med oboy också, oboy innehåller ju kakao, socker och mjölkpulver. Om din smet flöt ut, tänk på att de uppvispade äggvitorna snabbt måste vispas ner i smeten. Står de mer än 5 minuter så börjar äggviteskummet lösas upp till vätska i botten och då blir smeten för lös. Smeten ska inte flyta iväg när den hälls i formen, så man ska kunna ta en stor form också om man vill.
penna Skrivet av Torbjörn 2015-10-25 11:42
Blev jättegott. Råkade ta Oboy i mellanlagret, men det fungerade tydligen lika bra. Men min blev inte lika snygg som din. Sa nog skaffa bättre form för framtida tiramisu.
person Svar till vanessa penna Skrivet av Susanne 2014-10-13 00:38
Ja du kan ta annan vätska istället för kaffe, men det blir gott med kaffe i det här receptet även om man inte gillar kaffe, jag dricker inte själv kaffe. Dock bör du låta mjölken koka upp med kakaon i först så den löser upp sig och sedan svalna och kyla ner. Skriv gärna hur det blev om du provar! :)
penna Skrivet av vanessa 2014-10-09 17:11
hej jag undrar kan man utesluta kaffet och istället använda kakao med mjölk att doppa saviordi kexen i ?
person Svar till Jocke penna Skrivet av Susanne 2014-05-23 23:59
Tack för tips! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Jocke 2014-05-22 22:33
Jättegod tiramisu. Ett tips är att blanda i likören i kaffet istället. Visserligen en smaksak men jag tycker det blir lättare att göra smeten samt en angenämare smakbrytning mellan kexen och krämen. :)
person Svar till rodolf penna Skrivet av Susanne 2014-04-07 00:58
Om du vispat äggvitorna och låter dem stå framme ett tag så börjar de lösas upp och bli vätska i botten. Antingen får du vispa upp dem igen i så fall eller också väntar du med att vispa äggvitorna tills precis innan du ska blanda i dem. Tänk på att alltid använda rena vispar och ren bunke när du vispar äggvitor, det ska bli ett fast skum. Vänd sedan försiktigt ner äggviteskummet och rör ihop det.
penna Skrivet av rodolf 2014-04-06 23:38
Very tasty but the cream never got strong, not compact at all, and I think the mistake is that I put the amaretto in the bol with the rest while all other recipes says it should be with the coffee, just for the flavour.
person Svar till Sabina penna Skrivet av Susanne 2014-02-25 00:52
Det blir ju inte samma sak utan likör eftersom likören är en smaksättare. Jag har aldrig gjort tiramisu utan likör så jag vet inte hur bra det blir. Men kanske blir det gott det med. Skriv gärna hur det blev om du provar!
penna Skrivet av Sabina 2014-02-24 19:22
Kan ja göra just den här tiramisun utan likör eller kommer den smaka konstigt?
person Svar till yasmiine penna Skrivet av Tiina 2014-02-19 01:31
Mascarpone finns på Lidl
person Svar till Rosgovas penna Skrivet av Susanne 2013-12-28 19:58
Tack! :)
penna Skrivet av Rosgovas 2013-12-28 14:26
Jätte bra sida med beskrivande bilder. Lätt och dessutom goda recept. Tack Susanne / mvh
person Svar till Ulma penna Skrivet av Susanne 2013-12-02 02:25
Tack så jättemycket för de vänliga orden! :)
penna Skrivet av Ulma 2013-11-24 18:27
Vill bara säga att din sida är helt underbar! Tack för alla fina recept jag och min familj fått ta del av!
person Svar till vanessa penna Skrivet av Susanne 2013-10-27 13:22
Ja man kan äta råa ägg i Sverige. Det är råa ägg i många recept t.ex. glass. Däremot ska man kanske vara lite försiktigare med råa ägg i andra länder där det förekommer salmonella i ägg.
penna Skrivet av vanessa 2013-10-25 19:11
Men kan man äta den så utan att man har inte gräddat den ? För att det finns ägg i
person Svar till yasmin penna Skrivet av Susanne 2013-08-12 11:10
Om du vispat äggvitorna och låter dem stå framme ett tag så kan det separera och bli vätska i botten. Antingen får du vispa upp dem igen i så fall eller också väntar du med att vispa äggvitorna tills precis innan du ska blanda i dem. Tänk på att alltid använda rena vispar och ren bunke när du vispar äggvitor, det ska bli ett fast skum. Vänd sedan försiktigt när äggviteskummet och rör ihop det. Hoppas det hjälper! Skriv gärna igen och berätta! :)
penna Skrivet av yasmin 2013-08-09 21:00
Hej

JAg har problem med när ja blandar in mascarponen och äggvitorna att det blir inte så tjock och fast utan mer flytande. har haft det problemet flera gånger. Något tips
person Svar till Luba-Freja penna Skrivet av Susanne 2013-03-29 18:46
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Luba-Freja 2013-03-29 12:44
Underbar recept! :) supergott! Smart med sockerkaka istället för kex, det blir mycket godare! :)Jag hade inget amaretto, så jag använde whisky:) funkar lika bra :)
penna Skrivet av Lena Hansson 2012-08-12 08:28
Hur kan man spara receptet på Macen? Kan man bara skriva ut?
penna Skrivet av Lena Hansson 2012-08-12 08:11
Åh, vilken god Tiramisu. Min man gjorde den till efterrätt och den var såå god. Tack för det receptet. Ska användas igen.
person Svar till Aya penna Skrivet av Susanne 2012-06-26 15:14
Tack för bra tips!
penna Skrivet av Aya 2012-06-19 18:32
Super god! Mitt största problem är att det skall räcka till de andra med :P Klämmer gärna i mig allt själv...

När jag gör den som dessert, så lägger jag upp den direkt i portions glas/tallrikar. Sedan tar jag 24st kex istället för tolv, det blir så mastigt med krämen annars tycker jag :)
penna Skrivet av veronica 2012-04-06 17:31
Det funkade bra :-) inget fel alls på smaken och blev inte blöt o kladdigare heller. Fick tina försiktigt i kylen, vänta med o pudra på chokladen tills den skall ätas.kul att det gick bra!
person Svar till veronica penna Skrivet av Susanne 2012-04-05 13:43
Ska bli intressant att höra! :)
penna Skrivet av veronica 2012-04-03 13:30
har en bit i frysen nu , skall ta upp den på fredag då har det gått en vecka. återkommer om hur det blev.
person Svar till veronica penna Skrivet av Susanne 2012-04-02 11:18

Jag är tyvärr väldigt osäker på om det blir bra. Jag skulle nog inte chansa på det.

Om någon vet eller provar så skriv gärna och berätta hur det blev!

penna Skrivet av veronica 2012-03-29 20:10
vet någon om man kan frysa tiramisu några dagar innan man skall äta den... ???
person Svar till Wemenem penna Skrivet av Kaka 2012-02-01 23:47
Wemenem, när jag var i Italien så hade de citronskivor på botten av tiramisu desserterna (det var i små skålar)och lite i pressad citron. Så, antar att om de gör det så är det inte fel ;)
person Svar till Wemenem penna Skrivet av Susanne 2012-01-25 07:57
Jag har inte provat det så jag vågar inte lova något men generellt borde det som är gott ihop med kaffe, socker och grädde passa ihop. Jag vet inte om kaffe och citron går ihop? Ungefär en matsked skulle jag tippa på, men blanda i lite i taget och smaka för säkerhetsskull.
penna Skrivet av Wemenem 2012-01-23 17:26
Skulle man kunna smaksätta osten med typ lime eller citron eller blir det helt katastrof då? Om man kan, i så fall, hur mycket?
person Svar till lume penna Skrivet av Susanne 2011-12-17 16:31
Nej man måste inte ha i alkohol. Läs gärna tidigare kommentarer till detta recept för jag har svarat på exakt samma fråga för inte så länge sedan.
penna Skrivet av lume 2011-12-17 13:05
måste man ha i alkohol jag vill gärna slippa det?
person Svar till leo penna Skrivet av Susanne 2011-12-13 03:20
Kolla i mataffären efter smakessenser. Välj någon du gillar. Sedan droppar du i, rör om och smakar så du får den smak du vill ha. Jag tror även att bittermandelarom kan fungera. Eller också struntar du helt i likören.
  1   2   3   nästa sida