Kommentarer till Stuvade makaroner - Sida 1

"Här är ett enkelt recept på stuvade makaroner. 4 port. Tid: 30 min. Koka upp mjölken..."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Inredningshjälpen 2015-05-12 14:59
Men alltså, stuvade makaroner, en klassiker som jag inte ätit på hur länge som helst.
Fast godaste tillbehöret enlig mig är hemmagjorda köttbullar.
Glöm ej heller en liten skvätt vispgrädde i stuvningen så blir det extra "Mmmmmm"

Kram INREDNINGSHJÄLPEN
person Svar till Jimmy Rönnudd penna Skrivet av Susanne 2013-12-25 02:34
Tack för bra tips!
penna Skrivet av Jimmy Rönnudd 2013-12-23 14:31
Ha gärna lite strösocker i stuvningen. Förhöjer smaken.
person Svar till Matilda penna Skrivet av Susanne 2013-10-27 13:14
Ta gärna en fetare mjölk med 3% fett. Sedan är det bra med makaroner som har lite längre koktid, gammaldags makaroner tror jag ska koka ca 10 minuter om jag inte minns fel så försök hitta en pastasort med lite längre koktid. Sedan gäller det att koka på riktigt svag värme för ju mer värme desto mer vätska kokar bort. Man kan lägga ett lock på glänt men man måste ha koll så det inte kokar över, särskilt i början. Skriv gärna om du provar igen och berätta hur det går! :)
penna Skrivet av Matilda 2013-10-25 21:47
Jag har flyttat till Danmark, där de gammaldags makaroner inte finns att köpa (har i alla fall aldrig sett några), så jag använde mig av andra makaroner. Vet inte om jag gjorde något fel, men jag misslyckades totalt. Hade 1 liter lättmjölk till 5 dl makaroner. Mjölken "tog slut" halvvägs under kokningen, gick i panik och öste på lite vatten. Det blev okej ändå, men tappade lite av sin mjuka stuvade makaroner.
person Svar till ?? penna Skrivet av Susanne 2013-08-21 10:15
Det går men det blir inte alls lika bra med snabbmakaroner.
penna Skrivet av ?? 2013-08-17 15:21
Kan man använda snabbmakaroner??
person Svar till lume penna Skrivet av Susanne 2012-12-13 03:12
Ja man kan använda vanliga makaroner. Men vill man ha klassiska stuvade makaroner så är gammaldags makaroner bäst.
penna Skrivet av lume 2012-12-09 13:27
Hej jag undrar om man kan använda vanliga makaroner istället för de som står i recepten kan ni svara så snabbt så möjlig
person Svar till Kasper penna Skrivet av Susanne 2012-11-09 03:23
Tack för jättebra tips och info! Hur mycket smör tycker du är lagom? Jag hävdar att smör är nyttigt!
Jag kommer inte ihåg allt jag skrivit genom åren, svinto är absolut inget jag förespråkar om du frågar mig idag, mitt tips som jag nuförtiden alltid rekommenderar i första hand är maskindiskpulver. Alltid bra att ha hemma oavsett om man har diskmaskin eller inte. Svinto är verkligen en sista utväg.
penna Skrivet av Kasper 2012-11-07 13:54
Ps, Vill bara säga två saker till;

- Receptet är supergott, det är inget fel på det alls, brorsan började bröla som en mammut av välbehag när jag serverade honom detta!

- Jag läste här någonstans i kommentarerna, susanne, att du förspråkar svinto i pannor och grytor... Jag har personligen ingen koll alls på vad husmor säger om saken, men jag vet att molekylerna i svinto är hårdare än i grytor och pannor, vilket i praktiken innebär att du sandpapprar din gryta. Detta gör att metallen kan lossna när du senare värmer upp den igen vid matlagning, och atomerna börjar fara runt av värmen. Kort sagt; du kommer få metall i din mat. Tveklöst.
penna Skrivet av Kasper 2012-11-07 13:42
Problemet är ett faktum; detta recept bygger på att koka mjölk, vilket inte är så enkelt som det låter då beståndsdelarna i mjölk blir allt mindre flytande då vätskan förångas. Detta är kemi, kort sagt.

Sättet att bekämpa detta är att tillföra fett (helst animaliskt, det binder bättre med mjölk som också är animaliskt - hälsoeffekten är din ensak), så som en sked flytande margarin eller smör. Den kritiska fasen är att koka upp mjölken, så börja med snäppet över hälften av vad din spis pallar, och rör om som en dåre. Tänk på att du inte måste låta din kastrull sitta på spisen - den går att flytta ut för att temporärt minska värmen.

Fysik och kemi folk - husmors råd är oftast bara dåligt formulerad och ibland helt felaktig fysik.
person Svar till Johan penna Skrivet av Susanne 2012-08-21 13:08
Det har jag inte provat så jag vet inte. Skriv gärna om du provar och berätta om de blev bra eller inte!
penna Skrivet av Johan 2012-08-18 12:40
Kan man frysa makaronerna?
penna Skrivet av Rukia 2012-03-10 19:24
jag gjorde receptet men jag använde inte kolmusknöt och det var jätt gott
penna Skrivet av jag 2012-02-27 16:01
Det ska vara en nypa socker i "äkta"makaronstuvning! ;)
penna Skrivet av tant 2011-09-01 16:59
Testa Kardemumma istället för muskot.
person Svar till susnet penna Skrivet av Mattias 2011-04-26 20:44
Jag kör på detta receptet och använder snabbmackaronisar. Funkar
kalas :)
penna Skrivet av Fettot 2011-03-11 12:51
Perfekt stuvning.
person Svar till Caroline penna Skrivet av Susanne 2011-03-05 03:06
Jag har bara provat med ideal-makaroner men borde väl gå även med annan pasta.
penna Skrivet av Caroline 2011-03-04 18:47
Gör det någon skillnad om man använder vanliga stabbmakaroner eller helt "vanlig" pasta?
penna Skrivet av kimsis 2011-01-13 16:05
Ja efter två brända kastruller blev det ändå gott! Sicken tur man har :)
person Svar till Lina penna Skrivet av Susanne 2010-12-30 18:00
Tack snälla! :)
penna Skrivet av Lina 2010-12-29 17:43
Så himla gott!!! Denna sida är verkligen perfekt och i min smak och tycke!
penna Skrivet av jimmy 2010-12-02 01:16
Smakade kanonbra. Brände botten av kastrullen liiiitegrann, men påverkade inte maten. Hade i pyttelite vetemjöl också.
person Svar till Simon penna Skrivet av Susanne 2010-10-27 03:49
Bra jobbat! ;) Hoppas det smakade bra!
penna Skrivet av Simon 2010-10-18 19:47
Fy fan de här är avancerade grejjer för mig. Men de gick ju kanoners, trots tunn kastrull. Rörde som ett as. Hurra för mig å köttbullar!
person Svar till Elvira penna Skrivet av Elin 2010-09-11 16:08
Elvira, det är inte så mycket med en liter mjölk som det låter. Ta en lite större kastrull bara och prova. Det är klart receptet fungerar, annars hade ju inte folk skrivit in och tackar för det. Jag gör det nu, och det går jättebra :)
penna Skrivet av frida 2010-09-02 15:51
det bästa som finns!!!!<333
penna Skrivet av gossen 2010-08-24 14:34
ahh, kan ju absolut inget om matlagning, but im craving for stuvada makaroner, ska testa, många år sen jag satt på spisen sist...
person Svar till Hanna och Louise penna Skrivet av Susanne 2010-06-14 00:07
Ni kan ju hälla av vattnet bara och hälla på mjölk istället. Annars finns andra recept på stuvade makaroner där man kokar makaroner i vatten först. Fast det blir inte riktigt samma sak.
penna Skrivet av Hanna och Louise 2010-06-11 14:23
Hej vi är två personer på 13 år. Vi råkade hälla i vatten först vad händer då.
penna Skrivet av olle 2010-04-25 19:03
Helt suveränt goda.
Jag gjorde givetvis fel och hade i makaronerna i mjölken på en gång(innan jag satt på spisen) men det blev kalas ändå.
penna Skrivet av markus karlsson 2010-03-06 13:46
stuvade makaroner va jätte gott
penna Skrivet av Eva 2010-02-15 14:30
Hej när jag gör stuvade makaroner så gör jag så här först häller jag i 1 lit mjölk, sedan lite salt sedan låter jag mjölken koka upp , sedan har jag i 5 dl makaroner och så får det koka i 25 min , men man måste röra i det hela tiden så att det inte bräns fast och hälla i lite mjölk då o då sen när det har kokat klart tar jag av kastrullen och smakar av med lite socker sedan är det klart, jätte gott.
penna Skrivet av Alcaraz 2010-01-22 16:09
Man behöver inte reda "såsen" med mjöl, utan det fixar stärkelsen i makaronerna alldeles utmärkt själva!
penna Skrivet av Andre Aspegren Sjölander 2010-01-21 19:15
Tack så hemskt mycket recepten.se!

Här har jag suttit och letat i flera minuter efter ett recept på stuvade makaroner, När jag väl kollade i boken Vår kokbok så stod det att jag skulle använda mjöl? Då är frågan, ska man hälla mjölet i mjölken när det väl kokar eller ska man he in makaronerna före?

Jaja, jag får väl testa mig fram. MvH Andre Aspegren Sjölander
penna Skrivet av lalal 2009-12-24 18:25
det var super gott
penna Skrivet av Sofie 2009-11-17 15:13
Jag minns hur jag bad mamma göra stuvade makaroner oftare när jag var liten. Det är ju såå gott, och så enkelt. Steka lite falukorv, sen är middagen klar.
Nu står det och puttrar på spisen. Underbart med muskot i. Nästan ett måste =)
penna Skrivet av bröddetörps pöjkarna 2009-11-10 13:42
Detta gick ju åt fanders!! Ge oss stuvning på burk :D!!
penna Skrivet av Mia 2009-10-31 14:56
hej. detta receptet är jätte bra. det är precis så här min mamma har lagat det sen jag var liten och därför ar det bra.
Mycket bra
penna Skrivet av Lars 2009-10-28 17:44
Svar till Elvira: Ja det här är inget lätt recept, är nog bäst att du provar något lättare först, typ att steka snabbköttbullar.
/sarkasm

Tack för receptet, blev väldigt mumsigt.
penna Skrivet av Susanne 2009-10-21 02:23

Svar till Elvira: Jag har gjort det här receptet och det är ju ganska många kommentarer från andra personer som gjort det så det fungerar bevisligen. Precis som med alla maträtter och bakverk så finns det olika recept. Man kan tillaga mat på många olika sätt.

Svar till Christina: Tack för dina synpunkter. Jag ska prova att göra så som du skriver och om jag tycker det är bättre så kommer jag ändra receptet till det. Min ambition är att ha lättlagade recept som vem som helst kan lyckas med.

Visst är det lätt att bränna fast mjölk, jag själv använder en tjockbottnad kastrull. Nuförtiden har jag en induktionshäll som är väldigt lätt att reglera värmen på så nu bränner jag nästan aldrig fast någonting men förr så hade jag vanlig spis plus att jag var mer ovan i köket och visst brände jag fast en del men jag har aldrig förstört någon kastrull. Det är ju bara att ställa i blöt, använda diskmedel, ta diskborsten och ta bort det man kan och ställa i blöt igen och upprepa och hjälper inte det ta maskindiskmedel och i sista hand stålull. Men som sagt tack för dina synpunkter, jag ska testa det och eventuellt ändra receptet!

penna Skrivet av Frasse 2009-10-14 19:38
Mer sådan mat till folket!
penna Skrivet av Elvira 2009-09-24 12:20
Hej!
Asså vi håller på att göra stuvade makatoner just nu, men det står ju att man ska ha 1 liter mjölk i! Och det fungerar ju verkligen inte finns det äns någon som ahr provat det här receptet tidigare?
På ett annat recept står de att man ska ha 1½dl mjölk!!
Jag tycker det är väldigt dåligt att det inte står samma liksom vad ska man tro!!??
nu har vi slösat bort 1 liter mjölk bara för detta skit receptet. tack!!!!!!
penna Skrivet av christina 2009-09-17 18:56
Jag tycker att deetta recept är mycket märkligt. Det går inget bra att koka makaronerna enbart i mjölk. Bäst är att koka upp dom i vatten först. Men detta står ej i receptet.Det är mycket tråkigt och förstörda kastruller på grund av detta recept.Så detta recept får många risbuskar i betyg. Uurusseelt. Tämk på alla barn och ungdomar som går ut och kollar på receptet och gör detta- Så blir det förstörda kastruller istället. Botten betyg. Fram för bättre recept.
penna Skrivet av Jeppe 2009-07-24 13:50
bra recept,, men jag rörde ner 2 äggulor precis på slutet mmmm mycket gott
penna Skrivet av Filip 2009-07-14 11:42
Får hoppas det blir bra nu då^^

blir perfekt mat med lite stekt falukörv, men tycker det är konstigt, ska man inte ha i något vetemjöl?
penna Skrivet av Fredric 2009-05-07 16:59
Att det kan vara så enkelt att göra mkt god mat!
Tack för receptet.

/Fredric
penna Skrivet av Miss Munchi 2009-04-06 00:43
Tack för tipset. Det räddade kvällen. Nu skall det stuvas!!!
  1   2   nästa sida