Stekt svamp

Stekta kantareller är bland det godaste som finns tycker jag, men annan svamp är också gott. Svampen steks i smör, snåla inte med smöret.
svampmacka med kantareller
En svampmacka är en delikatess. Färskt bröd med stekta trattkantareller på och lite persilja. Mums!
Timglas Tid: 30 minuter
Portioner 2-4 portioner

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt - Välj laktosfritt smör.
glutenfritt Glutenfritt - Servera utan bröd.
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Gör så här:

  1. Borsta färsk svamp. Skär stora svampar i mindre bitar. Om du använder burksvamp häller du av spadet.

  2. Hetta upp en stekpanna med smör.

  3. Lägg svampen i smöret i stekpannan och sänk värmen och låt steka på svag värme tills vätskan i svampen sipprat ut och kokat bort.

    Tillsätt mer smör under tiden om det behövs. Man ska inte snåla med smör. När det knäpper i svampen och den fått lite färg och fettet klarnat så är den klar.

    Detta tar ca 10-15 minuter eller kanske mer om du steker mycket svamp på en gång.

    Krydda med salt och peppar.

  4. Servera på smörgås eller t.ex. till kött eller stekt ägg. Rostat eller stekt bröd är gott till.

LCHF LCHF Tips:

Servera utan bröd.

Se även dessa recept

| GI | Kvällsmat | LCHF | Tillbehör |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Hanna ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för bra tips! Låter gott, jag ska prova med vispgrädde!
✏️ Skrivet av Hanna
Ett litet tips, som jag tycker är bra, är att tillsätta lite grädde, kanske 1 dl eller så, och låta svamparna suga upp det före man tar stekpannan från plattan. Gör svamparna jätte goda, och grädden kan vara såväl vispgrädde som matgrädde, ingen skillnad med fettprocenter heller :)
Själv gör jag alltid så, och jag absolut älskar smaken :)
✏️ Skrivet av Amanda
Jag surfade också in här och är jätteglad att jag fick lära mig hur jag steker svamp. Har tidigare alltid lagt i smör direkt och det blev bra nog mycket bättre att först koka bort vattnet i svampen. mumsiga mackor blev det med massor av smörstekta kantareller ... och detta är absolut ett recept om något ... tack igen!
✏️ Skrivet av Olle
Jag surfade in här enbart för att ta reda på hur man steker svamp då jag ramlade över grymt mycket fina kantareller igår. I Juli! Tack!
✏️ Skrivet av Susanne
Svar till Mr. Klister: Jag förstår att man kan tycka det, men jag vill gärna ha med enkla recept också för även om det är självklarheter för många så är det inte det för alla och någon gång är ju alltid den första gången man steker svamp och då kan det vara bra med ett recept. Bättre då att det finns ett recept än att det inte gör det tycker jag. Kan man steka svamp så behöver man ju inte läsa receptet. ;)

Visa alla kommentarer