Kommentarer till Scones - Sida 1

"Baka goda scones. Klara på 30 minuter. Välj att baka dem med grahamsmjöl och/eller vetemjöl."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
penna Skrivet av Snb 2017-10-21 09:25
Hej!
Är det samma ugnstemperstur och tid som gäller om man gräddar sconesen i varmluftsugn? :)
//S
penna Skrivet av Staffan 2016-01-10 09:45
Precis gjort scones efter ditt recept,gott och lättbakat till frukost på helgen. Det jag gjorde extra var lite flingsalt på. Tack för en riktigt bra sida, har sedan en längre tid haft sidan med innertemperatur vid grillning :-)
penna Skrivet av Sofia 2015-11-30 16:57
Om man vill göra 15 st hur mycket ska man ha då?
penna Skrivet av ann-louise 2015-11-08 13:14
Vilka petitesser när man kan lägga sin åsikt och energi på annat. T ex att vi har ett kök, möjlighet att baka, doften, äta gott, må bra, smaken osv. Gnällspikar har väl aldrig fört något framåt ? Jag hade inga problem med att förstå och har man det fråga då din sambo, granne, tjejen i kassan eller passa på att ringa en god vän! Eller gör fel, det lär man sig mest på.! Jag har lagat mat i 40 år och gjort massor av misstag. Jag gör inte om just dom i alla fall. Och Susanne, bry dig inte, en del måste ha något att klaga på, hur man än gör har man röva bak!
penna Skrivet av Patrik 2014-12-04 21:55
Hej
Roligt att så många kommenterar om "eller". Tycker det är roligt att du som ingenjör (och kanske främst programmera) väljer att presentera eller-satsen i receptet på det här sättet. Ett annat sätt att presentera det på vore:
5 dl vete
eller {2.5 dl vete och 2.5 dl graham}
kanske skulle göra det tydligare för många.

En polare berättade tidigare att programmerare måste vara de ödmjukaste personerna på jorden då de måste angripa alla problem med "hur skulle en idiot tänka här".
Mycket roligt att programmerat sidan själv och att du kan kombinera dina två intressen på ett sånt utmärkt sätt. Du är dessutom en förebild för alla unga tjejer där ute som funderar på att bli tekniker.
person Svar till Rolf Selberg penna Skrivet av Susanne 2014-06-03 23:50
Tack för att du delar med dig av ytterligare en variant som fungerar bra! Låter gott och havregryn är ju nyttigt också!
penna Skrivet av Rolf Selberg 2014-05-30 06:54
Hej
Jag hade inget grahamsmjöl, mosade ner 1dl havregryn istället funkade bra. 4dl mjöl 1dl havregryn.
MVH Rolf
person Svar till Anina penna Skrivet av Susanne 2014-04-25 20:49
Ja precis. Det är ju samma sak med de andra "eller" i ingredienslistan, det är endast raden ovan som "eller" gäller. Jag hoppas alla förstår vad jag menar men uppenbarligen är det inte helt klart för jag har fått den här frågan från fler än dig. Jag får fundera på om jag kan göra något för att förtydliga det. :)
person Svar till Anina penna Skrivet av Anina 2014-04-22 09:38
Ok, vi förstår det olika, jag förstod det som att "pricken" ska ersätta allt som står ovanför. Hur som helst, de flesta förstår säkert vad du menar ;-)
person Svar till susnet penna Skrivet av Anina 2014-04-22 09:24
Hejsan,
Om du går in på receptets sida och tittar på INGREDIENSER, så står det 2,5dl VETEMJÖL som alternativ för 2,5 vetemjöl + 2,5 grahamsmjöl, och inte 5 (siffran!) dl vetemjöl. Det står fel siffra, det borde stå 5 och inte 2,5. Hoppas du ser nu vad jag menar (titta noga en gång till) :)
person Svar till Anina penna Skrivet av Susanne 2014-04-22 09:19
Nej det står inte fel. Antingen blir det alltså 2,5 dl vetemjöl och 2,5 dl grahamsmjöl eller också 5 dl vetemjöl. Du kan ta 5 dl siktat dinkelmjöl. Tack detsamma! :)
penna Skrivet av Anina 2014-04-21 13:39
Hej,
Det står faktiskt fel i receptet:
"Ingredienser:
2.5 dl vetemjöl
2.5 dl grahamsmjöl
eller 2.5 dl vetemjöl"
Funderar på att enbart använda siktat ekologiskt dinkelmjöl för att baka till en person som är histaminintolerant. Synpunkter?
Glad Annandag!
A.
person Svar till Kaddy penna Skrivet av Susanne 2014-02-20 16:27
Ja, som du ser i receptet så står det grahamsmjöl eller vetemjöl. Alltså, antingen tar du totalt 5 dl vetemjöl eller också tar du 2.5 dl vetemjöl och 2.5 dl grahamsmjöl. Det är vad som står i receptet, jag hoppas att det är tydligt? Kom gärna med synpunkter annars för det är meningen att receptet ska vara "hur tydligt som helst". :)
penna Skrivet av Kaddy 2014-02-20 15:57
Skulle det funka lika bra utan grahamsmjöl?
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2014-01-12 05:02
Ja det går säkert bra!
penna Skrivet av Sandra 2014-01-10 14:48
Kan man använda Arlas mjölk med lång hållbarhet i stället för vanlig mjölk, kan det bli någon skillnad? Jag är ute på landet och det är den enda mjölken jag har hemma just nu. :)
person Svar till Lisa penna Skrivet av Susanne 2014-01-03 02:00
Ja du kan röra ihop med en sked och sedan knåda med händerna så det blir en deg direkt i bunken och sedan göra det sista direkt på bakplåtspappret.
penna Skrivet av Lisa 2014-01-02 11:28
Kan man knåda degen med händerna
person Svar till Victoria penna Skrivet av Susanne 2013-12-07 19:09
Ja det står ju i receptet. 2.5 dl vetemjöl och sedan 2.5 dl grahamsmjöl eller vetemjöl. 2.5 + 2.5 = 5, alltså 5 dl vetemjöl.
penna Skrivet av Victoria 2013-12-07 18:45
Undrar hur många dl vetemjöl man ska ha i om man kör på vetemjöl och inte grahamsmjöl?
person Svar till Vivan C penna Skrivet av Susanne 2013-07-09 00:16
Jag räknar tyvärr inte kalorier så jag vet inte även om jag är väldigt intresserad av hälsa och att hålla vikten. Men generellt är scones nyttigare med grahamsmjöl i jämfört med scones med enbart vetemjöl. Dinkelmjöl är också nyttigare än vetemjöl. Sedan bör du ju även se upp med vad du äter för pålägg. Undvik framförallt allt sött som marmelad. Själv räknar jag som sagt inte kalorier men är noga med att inte äta för mycket kolhydrater så jag äter en bit med mycket smör och ost. :) Sen så fryser jag in resten om ingen annan äter upp det! ;)
Lycka till och hoppas du lyckas räkna ut det på något sätt!
penna Skrivet av Vivan C 2013-06-28 00:44
Jag läste på ett recept om scones - orkar du inte
äta upp alla - frys in. Jag skulle säkert äta alla men hur många kalorier innehåller en scones?
Jag räknar kalorier och försöker hålla min under 1500 per dag.
penna Skrivet av Sandra 2012-04-21 16:08
Gjorde dom här imorse, jättegoda.. Bra tips med att använda olivolja på händerna och det man skär/gör hål med på sconsen..
Dock använde jag 4dl mjöl (8dl i mitt fall för jag gjorde dubbelsmet)...
Tack för receptet :)
penna Skrivet av sandra 2012-02-08 17:33
oh, score :D gjorde dem just med turkisk youghurt, vart väldigt tveksam till hur det skulle bli - så läste jag hur bra de blir då! tack erik e!
person Svar till Erik E. penna Skrivet av Susanne 2011-11-08 17:01
Tack för bra tips!
penna Skrivet av Erik E. 2011-11-08 00:04
Eftersom ingen annan, trots alla variantförslag, nämnt det, så vill jag puffa för klassiska svenska brödkryddor: 1 tsk anis, 1 tsk fänkål, stötta.

Om man inte har ugn kan man grädda sånt här bröd, i tunna kakor, i en torr stekpanna; vänd med stekspade. Man kan också linda det runt en pinne och grädda över en glödbädd ("pinnbröd").
penna Skrivet av Therese 2011-08-14 10:13
Jag gör alltid det här receptet, fast bara med vetemjöl och turkisk yoghurt eller creme fraiche istället för fil. Super godaaa!
penna Skrivet av Martina 2011-05-01 18:30
Brukar addera något mer bakpulver för att få dem mindre degiga, samt göra bullar av dem. Vill man ha dem extra nyttiga tar man bort ännu mer vitt mjöl och ersätter med grahamsmjöl, använder turkisk yoghurt istället för fil/mjölk samt adderar tex hela linfrön och naturella solroskärnor. Lite lemon curd på det sen är succén given!
person Svar till En 10 årig tjej penna Skrivet av Emma 2010-06-28 11:47
Hej jag gjorde samma sak förrra året och det var jätte gott med:) och hon blev glad med:P
är 13 så sconsen blev inte så goda^^ ska träna mer:S är ungefär som med att teckna, träning ger färdighet! ;)

//13-Åriga Emma x)
penna Skrivet av heheh 2010-06-09 13:26
Jag ska se ifall det blir bra! men jag tror att jag har gått efter det här receptet någon annan gång! (;
penna Skrivet av En 10 årig tjej 2010-03-15 10:56
Jag provade att göra det till min mamma på hennes födelsedag, jag ville göra en speciell frukost till henne. Hon blev glad och det var mumsigt :))
penna Skrivet av maja 2009-12-12 19:15
god god
penna Skrivet av Susanne 2009-11-27 16:22
Svar till Tessan: Ja precis! Kul att du tycker om min receptsajt! :-)
penna Skrivet av Tessan 2009-11-26 20:42
I receptet så står det
2 ½ dl vetemjöl
2 ½ dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)

om man inte tar grahamsmjöl, ska man ta 5 dl vetemjöl då? tack för en superbra sajt!!!!
penna Skrivet av anonym 2009-11-21 15:14
mums
penna Skrivet av Miss Scones 2009-10-28 09:55
sitter just nu och käkar på mitt första försök med att ha bakat scones, *klappar mig själv på ryggen*. Jag skulle haft dom i ungnen 1-2 minuter längre, jag hade 12. Jag tog olivolja på händerna när jag skulle baka ut dom, det kändes magiskt :) skit bra tips, tack. Sedan tog jag lite mera salt, lite mindre än en tsk (ja man får pröva sig fram, som vi säger här) och tog endast 1 1/2 dl grahamsmjöl, resten siktat dinkelmjöl. Ehh jo sedan tog jag 1 dl mat yoghurt (vet inte om annan yoghurt är bättre?) och resten mjölk. Och 4 saker till, jag formade degen till 5 st bullar och tryckte endast lätt på degen nästan till hälften typ "en 4:del" och jag naggade inte, jag tycker att dom blev grymt bra på storleken, såg ut som små frallor. Mina smulade inte. Nästa gång ska jag pröva med och ta hälften hälften av mjölet, för o se hur det blir oxå. Men grymt lätt och smidigt att göra iaf. Tack för alla tips, det känndes lyxigt att få så mycket tips. Lycka till...
penna Skrivet av Ia 2009-10-06 15:21
Vill ni slippa kladd så ha på lite olivolja på händerna innan ni bakar ut dom, de blir finare o frasigare yta på sconesen också, smular mindre.
penna Skrivet av J. 2009-09-29 13:15
Nu har jag inte gjort scones så många gånger i mitt liv men de här blev iaf klart bäst. Kanske beroende på att jag använde yoghurt istället för mjölk. Tog även dubbelt så mycket salt.
penna Skrivet av Jonna 2009-09-17 21:18
Hade i ganska mycket kardemumma och kanel! Det blev jättegott!:)
penna Skrivet av Amanda 2009-09-13 11:33
de blev mycket goda!
penna Skrivet av Sofia 2009-08-12 14:49
Att bjuda hem ett par vänner och baka dessa efter en lång skoldag och äta som mellanmål är perfekt
penna Skrivet av Susanne 2009-07-23 18:50
Svar till evina: Platta inte ut dem lika mycket så blir de högre och inte lika torra.
penna Skrivet av evina 2009-07-22 09:48
Mina blev väldigt platta och rätt torra. :(
penna Skrivet av Susanne 2009-07-17 01:57
Svar till juno\<3: Kan bara hålla med. Dessutom mycket billigare och utan tillsatser, socker eller konserveringsmedel.
penna Skrivet av juno<3 2009-07-16 17:41
testade detta receptet, otroligt enkelt och gott! varför inte unna sig lite hembakade scones istället för köpt pågen limpa? :D
penna Skrivet av Jessica 2009-06-04 15:50
Jag använde yoghurt i min deg. Det blev fantastiskt gott! Barnen som annars inte brukar gilla scones åt hur mycket om helst.
penna Skrivet av scones master ;) 2009-05-21 16:51
gjorde detta till frukost, super gott!
penna Skrivet av fanatiker 2009-05-18 23:57
mycket intressant recept
penna Skrivet av Philippa 2009-05-16 16:04
om man inte orkar göra brödet på morgonen t.ex. så kan man göra degen på kvällen och förvara i kylskåpet över natten... kanonbra..
penna Skrivet av sofie 2009-05-01 20:41
gott men ont! :D
  1   2   3   nästa sida