Saftig banankaka

Mycket god och saftig banankaka som passar bra som efterrätt med en klick grädde eller glass. Den här kakan är perfekt att göra om du har överblivna bananer med brunt skal som inte är så roliga att äta men perfekta för den här kakan.
saftig banankaka
Saftig banankaka garnerad med siktat florsocker.
Timglas Tid: 1 timme, varav 45 min i ugnen
Portioner 1 kaka, ca 12 bitar
Näringsvärde Näringsvärde per bit (116 g): 279 kalorier, 43 g kolhydrater, 9 g fett, 5 g protein, 2 g fibrer

Ingredienser:

vegetariskt Vegetariskt

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i 45 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Smält smöret och låt det svalna.

    Tips: Det räcker att värma på kastrullen tills ungefär hälften av smöret smält. Sedan smälter resten av redan befintlig värme och så slipper smöret bli onödigt varmt.

    instruktion steg 1 saftig banankaka
    Smält smör.
  2. Smörj och bröa en rund form ca 24 cm i diameter.

    instruktion steg 2 saftig banankaka
    Smord och bröad form.
  3. Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.

    (På bilderna har jag använt farinsocker, råsocker och strösocker. Det gör att smeten blir ljusbrun och smaken blir lite mer åt kolahållet jämfört med när man tar vanligt strösocker.)

    instruktion steg 3.1 saftig banankaka
    Ägg, farinsocker, råsocker, strösocker.
    instruktion steg 3.2 saftig banankaka
    Ägg och socker ihopvispat.
  4. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och vispa till en jämn smet.

    instruktion steg 4.1 saftig banankaka
    Vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt.
    instruktion steg 4.2 saftig banankaka
    Vispa ihop.
  5. Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel.

    (Det kan vara bra att inte mosa mer än 2 bananer åt gången så man ser att det blir ordentligt gjort.)

    instruktion steg 5.1 saftig banankaka
    Övermogna bananer.
    instruktion steg 5.2 saftig banankaka
    Mosad banan.
  6. Tillsätt bananmos, smält smör, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet. Rör inte längre tid än att det är blandat ordentligt (med elvisp ca 10-20 sek).

    (Mät upp vetemjölet genom att väga det eller hälla upp det. Gräv inte med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och det blir alldeles för mycket vilket leder till en kompakt och torr kaka.)

    instruktion steg 6.1 saftig banankaka
    Tillsätt resten.
    instruktion steg 6.2 saftig banankaka
    Rör ihop.
  7. Häll smeten i formen.

    instruktion steg 7 saftig banankaka
    Smeten i formen.
  8. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter.

    instruktion steg 8 saftig banankaka
    Grädda i ugnen.
  9. Låt kakan svalna några minuter. Sedan kan man om man vill stjälpa upp den på ett fat och lägga formen över och låta svalna. Annars låter man den stå i formen som den är (lägg över en bakhandduk) och svalna och sedan kan man lyfta över den till ett serveringsfat med hjälp av två stekspadar. På bilderna så har jag inte stjälpt upp kakan så att uppsidan av kakan är uppåt på alla bilder.

    Låt svalna till rumstemperatur och servera.

    instruktion steg 9.1 saftig banankaka
    Färdiga banankakan direkt från ugnen.
    instruktion steg 9.2 saftig banankaka
    På serveringsfat.
    instruktion steg 9.3 saftig banankaka
    Med florsocker.

servera Serveringstips:

Sikta över florsocker. Servera med en klick grädde, glass eller mascarpone.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Banankakan håller sig bra i kylen och blir till och med godare efter 1-2 dagar då banansmaken kommer fram ännu mer. Banankakan går bra att frysa.

Se även dessa recept

| Efterrätter | Muffins & Mjuka kakor |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Helena
Kanongod, saftig, blir att göra fler ggr
✏️ Skrivet av Helena
Den måste jag testa idag när jag har rullat över kanten av sängen 🤣🤣
✏️ Skrivet av Linda
Mkt god banankaka som vi ofta bakat, tack för ett lätt recept och pedagogiskt med alla bilder och även att mängden av ingredienserna står vid bilderna.
Din köttfärslimpa är också en av våra absoluta favoriter! Stort tack!
💬 Svar till Andréas ✏️ Skrivet av Susanne
Vad tråkigt att det misslyckades, det är dock inte fel på receptet för det här är ett välbeprövat recept både av mig och många andra om du läser kommentarerna. Det som gör att kakan kan bli torr är framförallt om du tagit för mycket mjöl. Gräv inte med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och det kan bli så mycket fel att man tar nästan dubbelt så mycket mjöl om man gör så. Häll istället upp mjölet i litermått eller använd våg så blir det rätt mängd mjöl. Glöm inte heller bort mjölken. Om du använder en form med större diameter blir tiden i ugnen kortare. Hoppas du vill försöka igen för det här är verkligen en god och saftig banankaka och det är tråkigt att du inte fick uppleva det.
✏️ Skrivet av Andréas
Står att den ska vara saftig...ingalunda, med den mängden mjöl så var jag tveksam redan när jag läste receptet, men lite mer smör och 3 skapligt fräkniga bananer borde fixa det tänkte jag. Knastertorrt blev resultatet, ätes inte ute om det blåser kan man säga.
Mvh Andréas

Visa alla kommentarer