Kommentarer till Saffransbiscotti - Sida 1

"Recept på saffransbiscotti. Goda knapriga kakor med saffran och mandel. Jättegoda och enkla att göra! Bilder steg för steg!"

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Jenny 2017-12-06 10:48
Andra gången jag gör biscotti, och nu tyckte jag att jag fick en bra smidig deg och var mycket försiktigare med mjölet.
Men, längderna flyter inte ut så mycket, har jag för mycket mjöl iaf då? Eller vad tror du? Borde jag ha plattat ut rullarna lite?

Smaken är nog bra, men det blir liksom väldigt små biscottisar:)
person Svar till Ann penna Skrivet av Susanne 2016-12-04 20:32
Tack för dina tips för gasugn som säkert är till hjälp för andra med gasugn! Kul att ditt barnbarn gillar dessa saffransbiscotti!
penna Skrivet av Ann 2016-12-04 15:18
Tänkte bara tipsa om att det fungerar även i gasugn där temperaturen inte funkar på samma sätt, man får vara lite försiktig och vara noga med att använda ugnstermometer. I min ugn är 120 grader det lägsta möjliga, så när jag torkar gäller det att ha koll. Men jag vet inte hur många gånger jag gjort dessa då jag har ett barnbarn som i år blev sex år i år och kräver att vi bakar dom varje gång hon är här(och det är ofta), sommar som jul.
person Svar till Per-Ove Lindeman penna Skrivet av Susanne 2015-12-14 21:15
Jo min elvisp är förvisso väldigt bra men hade inte problem med min gamla högst mediokra elvisp heller. Men visst jag kan skriva in i receptet att man kan byta till degkrokar vid behov. Tack för dina synpunkter! 
penna Skrivet av Per-Ove Lindeman 2015-12-14 16:11
Jag antar du har en kraftigare elvisp än jag. Jag följde receptet noga - rätt mängd mjöl - och då stannade min visp för att degen blev så tjock.
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2015-12-14 14:18
Varmluft är en funktion på din ugn som du inte behöver använda. Standardinställning på en ugn är över- och undervärme. Så ställ in över- och undervärme (ser ut som "=" där du väljer funktion på ugnen) och så kan du följa alla recept som det står. Jag tycker det blir bäst när man använder över- och undervärme. Det är möjligt att man skulle kunna använda varmluftsfunktionen i det här receptet också, jag har inte provat men i så fall gissar jag på att du ska använda samma gradantal.
penna Skrivet av Johanna 2015-12-14 09:55
Är det samma grader som gäller när man har varmluftsugn?
person Svar till Per-Ove Lindeman penna Skrivet av Susanne 2015-12-12 14:16
Jag tycker det går bra med vispar, så länge man inte tar för mycket mjöl. Då slipper man diska degkrokarna också. Jag använder alltid vispar till kakdeg, tycker det är smidigare och går snabbare. Men vill man använda degkrokar så får man förstås göra det! ;)
penna Skrivet av Per-Ove Lindeman 2015-11-29 14:34
Hej,
det verkar fungera bra. De står och torkar i ugnen nu. Men, under punkt 8, så var det ju svårt med visparna. Kanske borde du rekommendera degkrokar där?
Hälsningar
Per-Ove
person Svar till Filippa penna Skrivet av Susanne 2014-12-27 20:45
Ok! Tack för att du skrev! Bra att veta! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Filippa 2014-12-25 12:01
Jag bytte ut saffran mot pepparkakskrydda, skulle inte få för mig att blanda.
Men ett bra grundrecept att gå på. Kan smaksättas med det mesta.
person Svar till Maja penna Skrivet av Susanne 2014-12-24 00:04
Ja det blir skillnad med glutenfritt mjöl. Jag har dock inte provat själv men glutenfritt mjöl ger en annan "kemi" så det är inte bara att byta ut. Jag är dock ingen expert på glutenfritt mjöl så jag har tyvärr inga råd att ge. God Jul till dig med! :)
person Svar till Filippa penna Skrivet av Susanne 2014-12-24 00:03
Det blir säkert gott med andra nötter men kombinationen saffran och pepparkakskryddor vet jag inte hur det blir? Försvinner inte saffranet och den gula färgen? Skriv gärna hur det blev! :)
penna Skrivet av Maja 2014-12-23 21:02
Jättegod smet, men dom blev väldigt "bräckliga" och gick sönder. Jag använde glutenfritt mjöl. Kan det gjort skillnad?

God Jul :)
penna Skrivet av Filippa 2014-12-14 16:38
Jättegoda!
Min mandel tog slut, så jag 1/3 valnötter istället.
Idag provar jag med hasselnötter, valnötter och pepparkakskryddor...
Ska bli spännande och se vad resultatet blir :)
person Svar till Bianca penna Skrivet av Susanne 2014-12-12 21:38
Varmluft är en funktion på ugnen. Även om ugnen har varmluftsfunktion så behöver man inte använda den funktionen. I alla mina recept (och säkert 99,9% av alla andra recept också) så är det över- och undervärme som avses när det inte står något annat och det går alldeles utmärkt att ställa in över- och undervärme även på en ugn som har varmluftsfunktion. Jag har själv varmluftsfunktion på min ugn men använder oftast över- och undervärme.
penna Skrivet av Bianca 2014-12-12 10:27
använder du varmluftsugn? För om man har varmluftsugnar är tiderna nämligen snabbare än på vanliga ugnar och samma gäller gradantaler brukar vara något lägre också på varmluft än de som anges för vanliga ugnar.
person Svar till Fanny penna Skrivet av Susanne 2014-12-10 15:51
Kan du ha tagit för mycket mjöl? Gräv inte med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och man tar för mycket. Du glömde inte bakpulver?
penna Skrivet av Fanny 2014-12-07 15:08
ver inte vad jag gjorde för fel, men mina blev mycket mindre och kändes typ färdiga första gången jag tig ut dem.. Blev ganska smuliga :(
Vill gärna höra de igen då de var goda annars, men vill att de ska bli bättre nästa gång.. Något tips?
person Svar till Pernilla penna Skrivet av Susanne 2013-12-23 02:58
Ja det är goda, knapriga kakor som tenderar att försvinna fort! :)
penna Skrivet av Pernilla 2013-12-22 06:45
Mums, bakade en sats för en vecka sen, insåg att det måste fyllas på i burken innan jul! Mums!/ Pernilla
person Svar till Emilia penna Skrivet av Susanne 2013-12-18 01:30
Tack, roligt att höra! :)
penna Skrivet av Emilia 2013-12-17 22:35
Jättegoda och lyxiga biscotti, hade aldrig gjort något liknande tidigare men det gick jättebra tack vare beskrivningen. TACK för receptet :)
  1