Biff med mustig svampsås

Detta recept på stekt ryggbiff med en god mustig svampsås blir en riktig festmåltid!
ryggbiff med svampsås
Stekt ryggbiff med mustig svampsås serverad med rotsakspytt.
Timglas Tid: 30 minuter
Portioner 4 portioner

Ingredienser:

Serveringsförslag:

laktosfritt Laktosfritt - Välj laktosfri grädde.
glutenfritt Glutenfritt - Ta majsstärkelse istället för idealmjöl (gör en redning så det inte blir klumpar).

Gör så här:

  1. Skär ryggbiffen i ca 2 cm tjocka skivor om du köpt ryggbiffen i bit.

    Hetta upp en stekpanna med smör. När smöret slutat bubbla är det dags att börja steka.

  2. Stek köttet ca 3-5 min per sida så det får fin färg och blir mediumstekt. Salta och peppra på varje sida.

  3. Lägg över köttet på ett fat och låt vila under tiden du gör såsen.

  4. Hacka lök, skala och skär morot i små bitar, skiva champinjonerna.

    Hetta upp smör i stekpannan. Stek tillsammans i smör ca 5 minuter så att champinjonerna och löken blir genomstekt.

  5. Tillsätt kalvfond eller oxfond, vatten, grädde, tomatpuré. Vispa ner idealmjölet. Låt koka upp och sedan puttra 1-2 minuter.

  6. Lägg köttet i såsen någon minut så att det blir varmt och servera direkt.

    Servera gärna med rotsakspytt, klyftpotatis eller hasselbackspotatis.

servera Serveringstips:

Servera med t.ex. rotsakspytt, klyftpotatis, hasselbackspotatis eller ugnsstekta potatishalvor.

GI GI Tips:

Servera med grönsaker och t.ex. fullkornsbulgur.

LCHF LCHF Tips:

Servera med grönsaker t.ex. haricots verts och bönor. Uteslut ev. mjölet från såsen.

Se även dessa recept

| GI | Huvudrätter | LCHF | Nyår | Nötkött |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till MonaStina ✏️ Skrivet av Susanne
Nu är det ju väldigt lite mjöl så man kan äta det även med LCHF om man inte kör strikt, men jag har nu uppdaterat receptet med att skriva det för tydlighetens skull.
✏️ Skrivet av MonaStina
Detta recept innehåller mjöl, det är inte LCHF.
💬 Svar till Laila ✏️ Skrivet av Susanne
Tack så mycket snälla du!
✏️ Skrivet av Laila
Måste bara få tala om för dej vilken fantastisk sida du har, många goda recept, och även enkla att använda, jättebra med alla dina bilder det finns personer som har svårt att läsa och förstå, då säger dina bilder allt. Hoppas på många goda recept, Lycka till
✏️ Skrivet av Erica
Jättegott!

När jag och min pojkvän lagar mat blir det ofta mat från recepten.se :)

Visa alla kommentarer