Rulltårta

Enkelt recept på rulltårta som du gör snabbt och lätt med bilder steg för steg. Variera med olika sorters fyllning. Servera i skivor till fikat eller gör bakelser med vispad grädde och bär.
Rulltårta med äppelmos
Rulltårta med äppelmos som fyllning.
Timglas Tid: 20 minuter
Portioner 1 rulltårta
Näringsvärde Näringsvärde för hela rulltårtan (837 g): 2129 kalorier, 400 g kolhydrater, 40 g fett, 33 g protein, 11 g fibrer

Ingredienser:

Rulltårta:

Fyllning:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 225 °C i mitten av ugnen i 5-7 minuter med över- och undervärme

Baka rulltårta så här:

    Rulltårta:

  1. Sätt på ugnen på 250°C (över- och undervärme) eller 200°C varmluft, så att ugnen hinner bli varm tills du vispat ihop smeten.

  2. Vispa ägg och strösocker till en ljusgul pösig smet, gärna med elvisp.

    instruktion steg 2.1 rulltårta
    Ägg och strösocker.
    instruktion steg 2.2 rulltårta
    Vispa.
    instruktion steg 2.3 rulltårta
    Ljusgul pösig smet.
  3. Vispa ner bakpulvret. (Kör ca 10 sekunder med elvisp.)

    instruktion steg 3 rulltårta
    Tillsätt bakpulver.
  4. Tillsätt vetemjölet och grädden eller mjölken och vispa försiktigt till en jämn smet (ca 20 sekunder på lägsta effekt med elvispen).

    instruktion steg 4.1 rulltårta
    Tillsätt vetemjöl och grädde/mjölk.
    instruktion steg 4.2 rulltårta
    Rulltårtesmeten klar.
  5. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna 30x40 cm.

    (Det är viktigt att du breder ut smeten ända ut i kanterna så att smeten inte ligger i ett för tjockt lager för då blir rulltårtan svår att rulla ihop.)

    instruktion steg 5 rulltårta
    Smeten utbredd.
  6. Sätt in i mitten av ugnen och sänk till 225°C och grädda ca 5-7 minuter.

    Se till att "vakta" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd. Den ska få en del färg men utan att bli bränd samtidigt som den blivit genomgräddad så ta inte ut den för tidigt. Min rulltårta på bilden är precis genomgräddad, den kunde varit inne i ugnen någon halvminut till men kortare tid hade den inte blivit bra.

    (Om du har varmluftsfunktion inställd på din ugn grädda den då i mitten i 200°C i ca 8 minuter.)

    (Man kan även grädda i 250°C med över- och undervärme och då tar det ca 5 minuter men då måste man verkligen vakta rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.)

    instruktion steg 6.1 rulltårta
    Rulltårtan i ugnen.
    instruktion steg 6.2 rulltårta
    När man tar ut rulltårtan sjunker den ihop.
  7. Stjälp direkt upp tårtan på sockrat smörpapper eller bakplåtspapper. Dra bort pappret som kakan gräddats på. (Pensla med kallt vatten på baksidan av pappret så lossnar det lätt.)

    instruktion steg 7.1 rulltårta
    Sockrat smörpapper.
    instruktion steg 7.2 rulltårta
    Rulltårtan ligger mot det sockrade pappret.
    instruktion steg 7.3 rulltårta
    Dra bort pappret.
  8. Fyllning:

  9. Bred genast på fyllningen och rulla ihop. Lägg rulltårtan med skarven nedåt i mitten och låt svalna innan den skärs i bitar.

    instruktion steg 8.1 rulltårta
    Äppelmos som fyllning.
    instruktion steg 8.2 rulltårta
    Rulla ihop.
    instruktion steg 8.3 rulltårta
    Ihoprullad.
  10. Skär rulltårtan i skivor och servera.

    instruktion steg 9.1 rulltårta
    Hela rulltårtan.
    instruktion steg 9.2 rulltårta
    Skär i skivor.
    instruktion steg 9.3 rulltårta
    En skiva rulltårta.

glödlampa Tips & tricks:

Sätt på ugnen i god tid för när rulltårtssmeten är färdig bör man sätta in den i ugnen direkt för att rulltårtan ska bli lätt och luftig. Det är också viktigt att använda bakplåtspapper, om du vill använda smörpapper måste det smörjas noga med matfett. Bakplåtspapper är specialbehandlat så det behöver ej smörjas. Istället för att använda bakplåtspapper kan man smörja långpannan med rumstempererat matfett. Vispa rulltårtssmeten med elvisp eller för hand. Huvudsaken är att du vispar ägg och socker riktigt pösigt. Börja med långa visptag om du vispar för hand eller med låg hastighet på elvispen och öka sedan vartefter. När alla ingredienser är tillsatta så ska smeten endast vispas tills den är jämn, inte mer, och direkt efter det bredas ut på ett bakplåtspapper och direkt in i ugnen. Tänk på att breda ut smeten i en tillräckligt stor långpanna. Kakan får inte bli för tjock för då blir den svår att rulla och spricker lätt. Det är också viktigt att rulla ihop rulltårtan direkt när den är varm annars spricker den lättare. Grädda inte heller för länge (detta är mest en risk om man använder varmluft) för då kan den också spricka lätt när man rullar ihop den.

planera Planeringstips:

Rulltårtan går bra att frysa! Frys den hel eller i skivor. I skivor så blir det lättare att tina om man bara vill ta fram några stycken.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Håller sig minst en vecka i rumstemperatur, minst 2 veckor i kylskåp och minst 3 månader i frysen.

Se även dessa recept

| Muffins & Mjuka kakor |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Lars Svensson
Bakade med ankägg så den blev tjockare, hade nog kunnat ta den ur ugnen vid 6 minuter men körde på till 7 minuter, så den sprack när jag rullade den....receptet är jättebra så jag ska prova mä vanliga ägg nästa gång.
✏️ Skrivet av Leif Larsson,
Jag är nybörjare med bakning, men detta recept gick bra att fixa till. Tack vare alla nyttiga tips och tricks som jag noga följde. Min sambo var som tur med - och det går lättare med det mesta om man är två.
Leif pensionär.
✏️ Skrivet av Eugenia
Jag som inte är bra på att baka gjorde ett försök och det blev jättebra! Behövdes bara gräddas lite mer i mitten, får försöka bättre nästa gång. Jag gillar din sida med utförliga instruktioner och bilder, det passar mig med funktionsnedsättning och hjärntrötthet för jag behöver inte tänka så mycket utan bara följer instruktionerna. Tack så mycket! 🙏
✏️ Skrivet av Therese
Lätt att baka, men det fastnade väldigt mycket på bakplåtspappret när jag skulle dra av det, även fast jag penslade med kallt vatten. Det du skrev i kommentarerna, Susanne, om att inte ha det billigaste bakplåtspappret stämmer nog. Det ska jag tänka på till nästa gång.
Det blev dock tillräckligt mycket kvar för att kunna bre på hallonsylt och rulla ihop. Resultatet blev jättegott!
✏️ Skrivet av Johan Eklund
Min blev lite degig men brun och fin på ovansidan . Kändes väldig söt med 2dl socker. Men den gick att äta.

Visa alla kommentarer