Kommentarer till Rulltårta - Sida 1

"Lyckas med din rulltårta. Baka snabbt och enkelt med detta recept med tydlig beskrivning."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   nästa sida
penna Skrivet av Mikael 2017-06-08 19:54
Bra blandning! Jag hade slut på vete en gång, så jag tog fullkornsdinkel istället, jag tycker att det blev en ganska god smak av det!
person Svar till Irene penna Skrivet av Susanne 2016-09-27 14:35
Roligt att höra att det blev så bra!
penna Skrivet av Irene 2016-09-27 11:58
Jättebra recept på rulltårta! Den blev väldigt god med hemkokt äppelsylt och var lätt och rulla. Hälsningar Irene
person Svar till Dennis penna Skrivet av Susanne 2016-05-20 15:02
Tyvärr vet jag inte det. Ägg är ju den viktigaste ingrediensen som ger rulltårtan mycket av dess egenskaper så det är inte så enkelt, men du får googla på det och hoppas du hittar något!
penna Skrivet av Dennis 2016-05-19 12:31
Hallå!
Hur gör jag för att få detta receptet äggfritt och ändå få ett hyfsat resultat?

Vänliga hälsningar
Dennis
person Svar till sandra penna Skrivet av Susanne 2016-04-14 14:59
Ja rulltårta innehåller ju väldigt mycket socker så jag skulle rekommendera att göra en fyllning utan socker, gärna något syrligt så prova färska (eller tinade frysta) hallon och grädde nästa gång. Hallonsylt är ju sött medan hallon är syrligt så det kommer bli mycket bättre! :)
penna Skrivet av sandra 2016-04-11 21:02
Lite för söt för min smak. Hade i hallonsylt och grädde :)
person Svar till Lyckasmedbakning penna Skrivet av Susanne 2016-03-31 14:46
Tack! Jag skulle nog akta mig för att använda rapsolja då de inte tål så höga temperaturer. Jag har aldrig haft något problem med att få rulltårtan att lossna från vanligt bakplåtspapper. Man kan ju även pensla med kallt vatten på baksidan om det inte lossnar.
penna Skrivet av Lyckasmedbakning 2016-03-27 13:08
Ett jättebra recept med bilder!

Ett tips för att få bort rulltårtan från bakplåtspappret, är att olja in pappret och plåtens kanter med neutral rapsolja. Då kommer den lossna jätteenkelt :)

För fler tips kika gärna in mitt inlägg om rulltårta: http://www.lyckasmedbakning.nu/att-lyckas-baka-en-perfekt-rulltarta/
person Svar till Minara penna Skrivet av Susanne 2016-02-07 16:14
Vad roligt att höra att du tycker om receptet på rulltårta! Det låter gott med jordgubbssylt eller hallonsylt och vispad grädde som fyllning! Tack för bra tips!
penna Skrivet av Minara 2016-02-06 14:06
Hej! Bästa receptet för rulltårta! Jag har gjort den väldigt många gånger och det har blivit jätte gott. Jag brukar använda jordgubbssylt eller hallonsylt och vispad grädde som fyllning. Det blir super gott! Tack för receptet!
penna Skrivet av Susanne 2015-08-07 16:07
Det är nog svårt att få en helt jämn färg på rulltårtan. Du ser ju mina bilder hur den såg ut när den är färdiggräddad, bild 6.2. Dock är det ju inget problem och det syns ju inte lika mycket sedan när man har socker på. Det viktiga är ju att rulltårtan inte blir bränd samtidigt som den blir genomgräddad. Det är samma rulltårta på alla bilder, bild 9.2 är mittendelen av rulltårtan. 
penna Skrivet av Panni 2015-07-20 14:33
Jag provade att göra rulltårta igår utifrån ett recept i "sju sorters kakor", men den blev jätte degig och svårt att få loss. När jag läser dina kommentarer ser jag att du har andra temperaturer och tillagningstid. Får försöka ditt recept nästa gång och se om det går bättre.

Fråga, hur får man fin jämn färg på kakakn? På ena bilden där du rullat verkar den vara mycket ljusare än bilden bredvid där du skurit upp kakan.
person Svar till Jess penna Skrivet av Susanne 2015-07-07 16:06
Kul att du tycker om receptet på rulltårta! Tack för att du skrev! :)
penna Skrivet av Jess 2015-06-19 13:43
Bästa å godaste rulltårtan! Bakade enligt recept till midsommarens efterrätt. Fjärde gången jag gör denna tillsammans med min son (som älskar att slicka skålen ;-))
person Svar till Ilona penna Skrivet av Susanne 2015-05-27 12:43
Vad bra att du gillade receptet och att det blev så lyckat! Låter jättegott med syrliga lingon som fyllning! :)
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2015-05-27 12:30
Verkligen tråkigt att höra att det misslyckats. Det här är ett välbeprövat recept som jag gjort många gånger och det har legat i topp på Google i många år och det är jättemånga andra som gjort det också med bra resultat. Läs gärna alla kommentarer. Så jag tror faktiskt inte det är fel på receptet. Men med det sagt så är det så klart möjligt att receptet går att förbättra ytterligare så att det blir ännu mera närmare omöjligt att misslyckas, vilket är mitt mål med alla mina recept. När det blir som du beskriver så blir det alltså bränt ovanpå rulltårtan utan att den blir genomgräddad. Ugnar är ju lite olika varma så du kan då behöva sänka ugnsvärmen. Men först och främst så måste du ha rätt ugnsinställningar med över-och undervärme alternativt varmluft. Det låter som du skulle kunna haft bara övervärme eller varmluft med övervärme. Om det inte stämmer och du haft rätt inställningar och plåten placerad i mitten av ugnen så har du troligen en ugn som blir lite varmare än vad du ställt in den på och då bör du nog sänka angiven temperatur med 25°C och/eller flytta ner plåten något snäpp. Skriv gärna ner eller länka till receptet som lyckades för dig så kan jag kolla skillnaden. Skriv gärna igen också och berätta om vad du själv tror. Självklart vill jag inte att någon ska misslyckas med mina recept och vill gärna veta så att jag kanske kan förtydliga något steg, kanske detta med ugnen så inte samma sak händer dig eller någon annan.
penna Skrivet av Sandra 2015-05-23 11:50
Sämsta receptet ever! Efter 3!! Misslyckade försök då de bara var smet under ett brunt lock när jag vände dem böt jag till ett annat recept och den blev perfekt efter första försöker! Rekommenderar inte detta recept!
penna Skrivet av Ilona 2015-03-12 11:23
Jättebra recept, gjorde allt enligt instruktionen och den blev supergod. Hade lingonsylt blandat med tinade och mosade lingong som fyllning. Min man tyckte den var toppen och vill att jag bakar den igen.

Stort tack för recpetern!
/Ilona
person Svar till Nhi Nguyen penna Skrivet av Susanne 2014-10-31 12:10
Roligt att höra! :)
person Svar till Arjeta penna Skrivet av Susanne 2014-10-21 21:43
Det svåra med vispad grädde är ju dels att rulltårtan måste svalnat ordentligt annars smälter grädden och har rulltårtan svalnat så kan den vara svår att rulla ihop. Sedan när man rullar ihop med grädde så trycks ju grädden lätt ut. Så jag tror inte det är så jättebra. Schlag creme är inte det vispad grädde (på tyska)?
penna Skrivet av Arjeta 2014-10-19 22:24
Kan man fylla rulltårtan med grädde.
Alltså schlag creme??
penna Skrivet av Nhi Nguyen 2014-09-12 22:33
Tack så mycket för receptet. Nu kan jag baka rulltårta efter många gånger bakar fel. Mycket glad nu! :)))
person Svar till Tatiana penna Skrivet av Susanne 2014-04-21 03:18
Tack för tips! Jag kan tänka mig att det blir väldigt gott med citronarom! :)
penna Skrivet av Tatiana 2014-04-18 13:52
Nu har jag testat två gånger att ha citronarom i kakan, och det har blivit hur gott som helst:-)
person Svar till Tatiana penna Skrivet av Susanne 2014-03-27 18:24
Jag har inte provat men om jag skulle vilja ha citronsmak skulle jag nog satsa på att tillsätta rivet citronskal eller citronarom istället för citronsaft och göra receptet som det står. Skriv gärna om du provar!
penna Skrivet av Tatiana 2014-03-27 18:00
Hej
Kan man tillsätta citron i smeten eller ska man skippa mjölken och ta citron istället?
penna Skrivet av Anette 2014-01-09 13:59
Helt fantastiskt, jag har låtit bli att baka rulltårta eftersom det alltid har blivit fel. Här är det precisa instruktioner och jag följde dem till punkt och pricka. Så bra den blev. Gjorde en till direkt och lika bra blev den. Var tvungen att göra en till och bang där satt den Förstår nu vad jag gjorde fel. Vispade på tok för mycket efter socker och ägg. Tack
person Svar till Lena penna Skrivet av Susanne 2013-11-07 18:25
En rulltårta är det väldigt mycket socker i och man brukar inte vilja ha det tillsammans med mat. Dessutom är konsistensen inte passande. Däremot pannkakor kan man fylla med mat. Själv föredrar jag dock omelett i det fallet.
person Svar till Marian penna Skrivet av Lena 2013-11-07 15:02
Kan man fylla en "vanlig" rulltårta med skinka och ost.
Är det en pannkaksrulle som du fyller med sådant?
penna Skrivet av Josefin 2013-04-08 19:32
Superbra recept! :) Blev jättegott!
person Svar till Wilma penna Skrivet av Susanne 2012-04-21 23:04
Ja jag har också köpt hem Stevia (på flaska i flytande form) och det smakar beskt om man doserar för mycket. Det är tyvärr väldigt lätt att ta för mycket stevia för man får ju inte samma sötma som med strösocker och då vill man gärna hälla på mera och vips så smakar det beskt istället. Kanske är det enklare med stevia strö, dock är det mycket dyrare.
person Svar till susnet penna Skrivet av Wilma 2012-04-17 20:06
Nu fins det Stevia i matbutiken, iaf hos Ica. Den är inte konstgjort och helt naturligt, dock smakar den bäskt tycker jag....
person Svar till Carin penna Skrivet av Susanne 2012-04-17 17:45

Jag tror det. Jag har dock inte provat göra den här rulltårtan med potatismjöl, däremot receptet på drömrulltårta fungerar lika bra med vetemjöl som potatismjöl.

Skriv gärna om du provar!

penna Skrivet av Carin 2012-04-17 16:51
Man brukar också baka rulltårta med potatismjöl. Eftersom jag vill undvika vete, undrar jag om det är samma proportioner i det här receptet?
person Svar till Wilma penna Skrivet av Susanne 2012-01-25 17:55

Tack för info! Jättebra att veta!

Tyvärr har jag inga lösningar på att baka med sötningsmedel. Har dock hört att det finns ett nytt sötningsmedel som heter Stevia som inte finns att köpa i vanliga affärer än, men förhoppningsvis kommer snart och hoppas då att det kan fungera bra även till bakning.

person Svar till susnet penna Skrivet av Wilma 2012-01-16 12:14
Tyvärr funkar strösötningmedel inte som vanligt socker på det viset. Det blir bara en bäskt smak då.... Man använder det i kaffe eller te, då är det okej, men inte som dekoration på tårta. I rulltårta själv kan man använder flytande sötningsmedel, men jag vet inte om det blir samma konstistens. Det är svart baka till diabetiker tycker jag... blir inte riktigt lika gott... mer människor som har samma problem?
penna Skrivet av kötten 2012-01-05 13:27
jätte god.kommer att baka denna bakelse flera gånger t.ex på kalas och andra gånger.
jag tycker att eran hemsida med recept så har ni väldigt goda recept jag har också bakat era kladdkakemuffins flera gånger,alla tycker verkligen att det är jätte gott. :D
och själv tycker jag också att det är gott och lätt att baka. en 9,5 i betyg.
person Svar till Wilma penna Skrivet av Susanne 2011-12-14 01:34

aha ok, det visste jag inte.

Kokosflingor?

person Svar till susnet penna Skrivet av Wilma 2011-12-02 19:18
Hej, ja jag vet att det fins sötningmedel som man kan strö, men den smakar bäskt om man strö den så där... det har bara funkion att gjor ngt sött, men man kan inte använder den som dekoration uppe på tyvärr... då smakar det åpa... Därför frågade jag om ngn vet vad man kan använder då... Själv tänkte jag på riven citronskål eller ngt liknande...?
person Svar till Wilma penna Skrivet av Susanne 2011-12-02 16:07
Det finns ju sötningsmedel som man kan strö, som ser ut ungefär som strösocker. Hermesetas Strö tror jag en sort heter.
penna Skrivet av Wilma 2011-12-01 00:01
fråga... jag är diabetiker, så jag kan ersätta sockret med flytande sötningsmedel, men vad kan jag ha på bakningspapper vart man lägga kakan på???
penna Skrivet av Anna 2011-11-30 13:17
Mycket god kaka! Den var lätt att rulla ihop utan att den sprack!
penna Skrivet av Bagarn 2011-08-15 08:37
Blev välldigt bra. Tyckte smeten såg lite lös ut men den vara alldeles perfekt.
penna Skrivet av Lajsa 2011-06-25 16:37
Supergod! Missade mjölken/grädden, men det gick bra ändå! Fyllde med vispad grädde och (avrunnen) krossad ananas. :-)
person Svar till Amanda penna Skrivet av Susanne 2011-05-17 14:59
Vad bra! :) Ja ugnstiden kan variera beroende på ugn. Det viktiga är att man är uppmärksam och håller koll eftersom det är så kort tid i ugnen på hög temperatur.
penna Skrivet av Amanda 2011-05-16 19:41
Hejhej, ja bakade precis rulltårtan och den vart faktiskt väldigt god. Smeten vart luftig och bra :) Dock så fick jag ha inne den lite längre än 5 minuter. Men den smakar helt underbart! =D
person Svar till GÄST penna Skrivet av Susanne 2011-04-22 21:37
Tänk på att inte ta för mycket mjöl. Tänk på att inte packa mjölet i declitermått när du mäter upp det. Använd litermått eller hushållsvåg.
penna Skrivet av GÄST 2011-04-22 10:41
hej jag gjorde rulltårtan och följde receptet men när jag skulle ta ut den infån ugnen så var lite mjuk men sen när jag skulle rulla den så var den stell men det funkade men det var jätte stel
penna Skrivet av Ronja 2011-04-12 16:22
Ska åka med mamma och handla sakerna till det(går i fyran.)Men jag är bra på att baka och det kommer säkert att bli en jätte god rulltårta=)
  1   2   3   4   nästa sida