Kommentarer till Rostbiff - Sida 1

"Engelsk och fransk rostbiff som görs på benfritt nötkött av rostbiff, fransyska eller innanlår. Enkelt recept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Elise penna Skrivet av Susanne 2017-04-26 14:28
60°C. Tiden beror på din ugnstemperatur, men jag rekommenderar 125°C för en riktigt saftig och god rostbiff. Det borde ta en timme ungefär.
penna Skrivet av Elise 2017-04-26 07:26
Hej. Vilken temperatur körde du till på bilderna?
Vill ha den som din, min väger ca 680. Hur lång lång tid kan det ta?
person Svar till joel penna Skrivet av Susanne 2013-10-28 11:28
Tack för tips! :)
penna Skrivet av joel 2013-10-27 16:37
Jag penslade på grillolja ca 3 gånger under tillagning samt innan jag satte in den i ugnen, det blev jätte bra
person Svar till englishroastdinner penna Skrivet av Susanne 2013-07-14 17:50
Du kan ta oxfond eller köttfond, det blir också gott så det är inga problem. Annars så görs ju fonden genom att koka benen och det är ju inte för benen som de slaktas. Det är nog mer att man även tar till vara på benen istället för att bara slänga dem.
penna Skrivet av englishroastdinner 2013-05-25 08:31
Måste det vara kalvfond? Jag tycker inte om att äta djur som fortfarande är små. Kan man kanske byta ut fonden mot någon annan sort, eller blir det kanske inte lika bra då?
person Svar till Hilda penna Skrivet av Susanne 2012-10-13 17:57

Vilken styckdel på nöt använde du? Det är stor skillnad på olika styckdelar och också på vilken kvalitet köttet har.

Om du fick en rosa kärna så tillagade du köttet perfekt. Annars kan du ta ut det några grader tidgare ur ugnen och sedan låta det stå och vila eftersom temperaturen då höjs några grader.

penna Skrivet av Hilda 2012-10-11 16:06
Jag följde receptet till punkt och pricka, 125 grader tills termometern visade 60 grader. Men min rostbiff blev seg. Vad kan det bero på och vad kan man göra för att undvika det?
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2011-02-08 22:55

Hej! Skillnaden mellan engelsk och fransk är temperaturen i ugnen. Jag brukar om jag inte har tidsbrist alltid göra på låg temperatur - 125°C, ibland ännu lägre. Köttet blir saftigare då. Griskött som kotlettrad, skinkstek, julskinka blir riktigt gott vid så låga temperaturer som 90°C.

Använd en termometer och var noga med att sätta den med spetsen i mitten av köttet.

Sedan är det en smaksak hur genomstekt man vill ha sitt nötkött. Saftigast och godast tycker jag är medium, ca 60-65°C. Men det finns de som vill ha det mera genomstekt. Man kan alltid ge dessa personer kantbitarna som blir mer vällagade automatiskt. Man kan också köra köttbitarna 15 sek på full effekt i mikron till de personer som vill ha genomstekt. Så blir alla glada och nöjda.

Griskött ska alltid tillagas välstekt med genomskinlig köttsaft.

Tänk på att köttet måste vila en stund innan man skär upp det, annars rinner all köttsaft ur. Så gärna att det får ligga en timma eller mer tills det är ljummet eller svalare.

Lycka till! Jag gör ofta stekar eftersom det är så lite jobb, kräver endast lite planering.

penna Skrivet av Malin 2011-02-08 21:23
Hej! Första ggn jag ska göra rostbiff. Har 1 kg benfri på bit. Undrar bara vad skillnaden är på engelsk och... var det fransk? Tänkte göra en skinkstek också + rostbiff o servera som hederlig söndagsmiddag m potatis, sås, inlagd gurka, gelé, syltlök o hela kitet. Vill gärna att det ska bli bra då jag inte har möjlighet att prova att göra rostbiff innan den planerade middagen. Tack för en superbra sida! Här hittar jag alla mina recept nuförtiden!
person Svar till Lilly penna Skrivet av Susanne 2010-11-16 23:55

Tack för bra förklaring och tips!

Det gäller att ha förkläde på sig när man drar bort snöret för det är lätt att det skvätter har jag själv erfarit! Men man kanske ska dra i snöret lite mera försiktigt som du skriver! :)

penna Skrivet av Lilly 2010-11-14 13:33
Jag brukar alltid binda upp stekar (alltså även fransyska) för att ge dem en bättre form för att få en så jämntjock stek som möjligt. Man får då en finare snittyta rakt igenom hela steken när den är klar - inga över- eller understekta delar.

Jag brukar inte ta bort det röda snöret ex.vis på lammstek. När steken är klar och har vilat ett tag brukar jag klippa upp det. Eftersom det sitter ganska tight så spritter ändarna upp och då kan man ta tag i dem och dra av. Man får dra lite försiktigt om man ser att snöret fastnat i köttet.
person Svar till R.D penna Skrivet av Susanne 2010-10-10 02:26

Jag brukar aldrig binda fransyska. Enda anledningen till att binda är väl ifall köttet ramlar isär men det gör inte fransyska om du köper en hel bit.

När jag köper fransyska brukar inte den vara i röd tråd, det är snarare andra sorts köttbitar som t.ex. lammstek. I de fall köttet är i rött snöre så brukar jag ta bort det röda snöret innan jag kör steken i ugnen eftersom det röda snöret blir mycket svårare att få bort efteråt. Dels om steken är varm och dels kan snöret vara segare att få av och köttet kan fastna lite i det.

Vill man binda steken finns det steksnöre att köpa i affären. Det brukar finnas på samma ställe som aluminiumfolie, plastfolie, muffinsformar och sådant.

penna Skrivet av R.D 2010-10-04 02:45
Jag tänkte laga detta med en fransyska och undrar om jag borde binda köttet och hur detta görs. När man köper köttet kommer den redan bindad med nån röd tråd, ska man ta bort det och binda om? Och behöver man någon speciellt tråd för att binda?
penna Skrivet av Lars Å 2009-12-24 05:08
Lammstek i gjutjärnsgyta (stor som steken) då kan man lätt bryna den. Sen lägga på locket med plattan ställd på 2 och stektermometer ställd på 65 grader. Slå in den i folie kallt så blir den saftig och vispa till såsen i pannan. Prova timjan som krydda, det är den fåren betar. Lycka till!
penna Skrivet av Susanne 2009-11-19 19:55
Svar till 4%aren: Tack för alla dina bra tips och att du påpekade ett fel som jag rättat till nu.
penna Skrivet av 4%aren 2009-11-13 17:51
Medium rare är inte lätt rosa. Lätt rosa är medium well, eller medium. Medium rare ska ha en röd kärna.
penna Skrivet av 4%aren 2009-11-13 17:47
Boris Möller sade en gång att man måste räkna med 4%regeln då köttet vilar. Mina egna mätningar visar att regeln fungerar ganska bra. Innertemperaturen ökar 4% av ugnstemperaturen efter man tagit ut den om man låter den vila under folie. Den ökar mer om man bakar in den i folie som en thermofilt. För välstekt skulle jag rekommendera 75 grader - 4% av 175 grader = 68 grader och packa inte in den för mycket lägg den under folie bara. Då slipper du träbitarna man vanligen associerar med välstekt kött.
penna Skrivet av Nn 2009-10-27 11:51
Micke: Då har du lärt dig fel. Det finns inga porer att stänga o faktum är att du ökar mängden vätska som försvinner om du brynner kött. Däremot ökar du på smaken genom att bryna.
penna Skrivet av Micke 2009-09-04 16:37
Att bryna köttet innan handlar om att stänga porerna och därmed minska mängden vätska som försvinner i ugnen. Detta för att få köttet att bli mer saftigt. Det är vad jag lärt mig i alla fall :)
penna Skrivet av Susanne 2009-04-08 00:04
Svar till victoria: 75 grader för välstekt. Jag har skrivit in det i receptet nu också.
penna Skrivet av victoria 2009-04-07 22:36
Jag undrar, om man vill ha den välstekt... Vid hur många grader ska man ta ut den?
penna Skrivet av Susanne 2008-09-09 19:33

Svar till Keijo: Jag vet inte riktigt vad bryningen tillför. Jag brukar alltid göra så som i receptet och jag tycker det blir bra. Jag har provat att bryna men jag tyckte mest det tillförde mera disk så jag tycker det momentet är bäst om man kan hoppa över. Bryning i receptet på rostbiff står inte med i Vår kokbok heller (som jag antar är en av de vanligaste kokböckerna).

375 grader är det nog få ugnar som ens har idag. Kanske vill man ha en hårdare skorpa på köttbiten? Men den som vet vad skillnaden blir får gärna skriva det.

penna Skrivet av Keijo 2008-09-07 13:13
Min enda undran gäller varför man inte rekommenderar bryning av köttet innan man sätter in det in ugnen?

Skillnaden mellan gamla recept, t ex i bullens kokbok, är också slående. Man brukade förr föreslå mycket varm ugn till rostbiff ca 375 i början och sedan något längre temrperatur...
penna Skrivet av Karin 2008-02-15 09:35
Tack för svar! Ska ut och handla rostbiff nu och fixa i ordning ikväll :).
penna Skrivet av Susanne 2008-02-12 18:34
Svar till Karin: Finast (minst senor och mörast) och dyrast är rostbiff, därefter innanlår och sist fransyska, tror jag i alla fall. Ofta brukar priserna i affärerna spegla köttkvalitén ganska bra. 56 grader kan stämma. Jag har ju skrivit 60 grader i mitt recept, men det är ju en smaksak. Från 55 grader tror jag det står i min kokbok.
penna Skrivet av Karin 2008-02-11 17:38
Vilken del av kon är bäst till rostbiff, fransyska, rostbiff eller innanlår? Har för mig att jag brukar ta ut steken när termometern visar 56 grader och att den brukar vara bra då, kan det stämma?
penna Skrivet av Susanne 2007-08-19 16:47
Svar till Lina: Du ska ha lägre temperatur än 200 grader så blir rostbiffen saftigare. Ju lägre temperatur desto saftigare (läs receptet). Hur lång tid det tar beror på storlek på köttbiten och ugnstemperatur. Därför använder man en köttermometer för att se när köttbiten är klar. Det brukar ta mellan 1 ½ timma till 2 ½ timma.
penna Skrivet av lina 2007-08-19 15:59
björn

jag lagar rostbiff nu. jag krydda den med salt svart peppar ok vitlök oregano i bittar. i ugnen med 200 grader hur länge ska den var i ungenen
penna Skrivet av olof 2007-02-02 18:58
hej själv brukar jag masera kryddorna tex: peppar mix eller svartpeppar och rosépeppar. hetta upp en panna bryna den reält runt om så att porerna täpps igen. sedan kör jag den i ugn på 90 grader och beroende på vilken färg/blodighet (rostbiff ska ju vara blodig) rund 50 grader mitt temp låt vila eftersom att under vilan så kommer graderna att stiga en aning och har man då kört den lite hårt/länge så blir den torr under vilan.
Fransyska var det någon frågade efter.
fransyskan är utmärkt till stekar tex: Klosterstek, porterstek osv.
och även till grytor av alla slag.
bryna och koka tillsätt en gnutta vinäger i grytan för vinägern mörar köttet och låter det inte koka sönder lika lätt.
penna Skrivet av carina 2007-01-26 18:25
Hejsan! Jag håller just nu på med att tillaga rostbiff i ugnen.Det första jag gjorde var att med en kniv göra en massa hål som jag fyller med färsk vitlök,saltar och pepprar,bryner köttet i en stekpanna,runt om,sedan ner i en ugnsfast form och hysst in i ugnen i ca 125 grader tills termometern visar 55 grader.GÖTT,trevlig helg alla önskar Carina.
penna Skrivet av martin 2006-12-25 08:55
Låter OK. Jag brukar försteka rostbiffen i ca. 170-250 grader i ca. 15-25 min (beror på storleken) och därefter vrida ner värmen till 120 grader. Är fullkomligt övertygad om att denna metod är överlägsen. En rostbiff som är dramatiskt mörkrostad utanpå är verkligen en succé. Samtidigt som den är rosa och saftig inuti.

En metod är också att steka biffen på ett galler och ha en form under gärna med litet olja i. Oljan hjälper en att ta tillvara skyn, så att denna lätt kan göras till en sås. Använder rypsolja f.ö.
Bästa hälsningar från Finland,
Martin
penna Skrivet av e.f.o 2006-02-23 17:26
finns det inte anndra recept
penna Skrivet av Susanne 2005-10-30 22:11
a.w: Skär köttet i mindre bitar och gör en gryta, t.ex. "Biffgryta".
penna Skrivet av a.w 2005-10-30 15:54
låter bra. något vidare recept på Fransyska?
  1