Rågsurdeg - Surdegsgrund

För att kunna baka med surdeg så behöver du starta en surdeg. Denna surdegsstart behöver du bara göra en gång om du sedan tar hand om din surdeg. Den här receptet på surdegsgrund av råg är enkelt och kräver inte mycket jobb.
rågsurdeg
Rågsurdeg.
Timglas Tid: 1,5 dygn, varav 20 minuters jobb
Portioner 1 rågsurdegsgrund
Näringsvärde Näringsvärde för hela mängden (543 g): 628 kalorier, 116 g kolhydrater, 6 g fett, 15 g protein, 27 g fibrer

Ingredienser:

Dag 1 Kväll:

Dag 2 Morgon:

Dag 2 Kväll:

laktosfritt Laktosfritt
vegetariskt Vegetariskt

Gör så här:

    Dag 1 Kväll:

  1. Värm vattnet till 37°C. (Ta ej varmt kranvatten.) Mätt upp rågmjöl och häll på vattnet i en glasskål eller rostfri bunke (ej plast). För bästa resultat använd ekologiskt rågmjöl eftersom det innehåller fler ämnen som gör att surdegen blir bra.

    instruktion steg 1 rågsurdeg
    Vatten och grovt rågmjöl.
  2. Blanda mjölet och vattnet. Smeten ska bli som lös gröt, blir den för hård har du tagit för mycket mjöl, tillsätt då mera ljummet vatten.

    instruktion steg 2 rågsurdeg
    Mjöl och vatten blandat.
  3. Sätt plastfolie över. Placera bunken på ett varmt ställe ca 22°C - 28°C. Ett sådant ställe kan vara nära ett element, skåpet över kylskåpet eller nära datorer som alltid står på.

    instruktion steg 3 rågsurdeg
    Plastfolie över.
  4. Dag 2 Morgon:

  5. Degen ser ut som igår, som en gröt.

    Tillsätt rågmjöl. Värm vattnet till 37°C och häll på det.

    instruktion steg 4.1 rågsurdeg
    Dag 2 morgon.
    instruktion steg 4.2 rågsurdeg
    Tillsätt mjöl och vatten.
  6. Rör till en jämn smet. Sätt tillbaka plastfolien och låt stå på det varma stället igen.

    instruktion steg 5 rågsurdeg
    Ihopblandat.
  7. Dag 2 Kväll:

  8. Nu börjar smeten dofta syrligt och det bubblar då och då i den.

    Tillsätt rågmjöl. Värm vattnet till 37°C och häll på det.

    instruktion steg 6.1 rågsurdeg
    Dag 2 kväll.
    instruktion steg 6.2 rågsurdeg
    Tillsätt mjöl och vatten.
  9. Rör till en jämn smet. Sätt tillbaka plastfolien och låt stå på det varma stället igen.

    instruktion steg 7.1 rågsurdeg
    Rör ihop.
    instruktion steg 7.2 rågsurdeg
    Ihopblandat.
  10. Dag 3 Morgon:

  11. Nu kan det hända att surdegen har jäst upp och det är stora bubblor i den, men när man rör i den så sjunker den ihop. Har din surdeg inte jäst upp betyder inte det att det är fel.

    Du kan nu börja baka med din surdeg. Den del av surdegen som du ska använda idag/ikväll till baket kan vara kvar i rumstemperatur. Den delen du ej ska baka med under dagen placerar du i en glasburk med lock i kylskåpet.

    Tänk på att din nya surdeg nu är väldigt ung och den har ännu inte fått tillräcklig jäskraft för att jäsa ett helt bröd. Du kommer därför behöva ta extra mycket surdeg och/eller även tillsätta jäst när du bakar de kommande veckorna. Ta gärna upp till den dubbla mängden surdeg som står angivet. Sedan när du märker att det jäser bra (förmodligen efter 3-6 veckor) så kan du successivt minska mängden till den som står angiven i receptet.

    Oavsett om du använder jäst eller inte så kommer brödet ändå få den goda syrliga smaken. Följ bara receptet på Rågsurdegsbröd där det står hur man gör med jästen om det inte jäser för att alltid få ett lyckat resultat!

    Läs mer om hur du matar surdegen minst en gång i veckan.

    instruktion steg 8.1 rågsurdeg
    Rågsurdegen kan jäsa upp och ser då ut så här.
    instruktion steg 8.2 rågsurdeg
    När man rör i den så sjunker den ihop och ser ut som en gröt.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Surdegen förvaras i kylskåp och matas minst en gång i veckan. Surdegen kan bli hur gammal som helst bara man sköter den.

Se även dessa recept

| Bröd |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Gittan
Hej!
Bakat surdegsbrödet 2 ggr- lätt å jättegott!
Har ni andra recept till surdegsstarten?
Både matbröd å gärna kardemummabullar!
💬 Svar till Michaela ✏️ Skrivet av Susanne
Jag vet faktiskt inte. Har den bara torkat lite på ytan så är det nog ingen fara. Ser den ut som på mina bilder i övrigt? Det som kan hända är om man förvarar surdegen för varmt så kan den bli förstörd. Det kan ju hända på sommaren om surdegen står i ett rum där solen steker på. Man märker att den inte är som den ska om det inte bubblar i den. Då har den dött. Det behöver inte bubbla så mycket men någon bubbla lite då och då (så som jag skrivit i beskrivningen).
✏️ Skrivet av Michaela
Hej! När jag skulle baka på kvällen andra dagen så var ytan på degen mörkare/gråaktig men resten av degen ljusbrun. Är den dålig då?
💬 Svar till Mattias ✏️ Skrivet av Susanne
Nej du behöver inte slänga den. Ställ in allt i kylskåp. Jag tror det är bra om du använder den inom några dagar.
✏️ Skrivet av Mattias
Hej,

Vid dag 3 vid morgonen undrar jag om jag då, med tanke på att jag inte ska baka något, ska kasta 3/4 av degen och mata igen eller ställer jag hela burken tillbaka i kylen för att mata den en vecka senare? Ska man inte mata den efter att den har jäst upp vilket den antagligen kommer ha gjort imorgen när det har blivit dag 3 för mig.

Visa alla kommentarer