Kommentarer till Prinsesstårta - Sida 1

"Gör din egen prinsesstårta med detta enkla recept. En god klassisk tårta med vaniljkräm- och gräddfyllning med ett grönt marsipanlock."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Ah 2017-06-04 07:53
Var i jösses namn är hallonsylten? Alla vi som bakar vet att Princess innehåller hallon!!
penna Skrivet av Luis Baigorri 2017-06-02 20:15
Dear,
I would like to send a birthday cake to my girlfriend who is living in malmo.
Could you please confirm if you can deliver it and can I pay with credit card? Because I'm in Argentina.
Thanks,

Luis
penna Skrivet av Johanna 2017-05-03 17:56
Hej!
Måste verkligen få tacka dig för så många bra och fantastiska recept på din sida. Det är så fint att du lägger energi på att ta bilder för alla steg. Det var första gången jag vågade prova mig på en prinsesstårta och det blev en succé! Tårtan blev hög, fin och fyllningen höll formen så pass bra att det färdigköpta locket knappt räckte runt :-P
Kändes bra att kunna hitta in till sidan efter att ha gått vilse bland andra recept som verkade mer komplicerade. Var nervös för att blanda grädden med vaniljsåsen (som jag otroligt nog också lyckades med - tack för bra recept på det med - kommer inte köpa något mer), men blandningen gick bra och det höll formen bra.
person Svar till Sofia penna Skrivet av Susanne 2016-09-27 14:36
Hej! Kul att du tycker om min matblogg! Du kan säkert ersätta marsipanlocket med sockerpasta. Marsipan smakar ju mest socker och det gör ju sockerpasta också. Dock är det inget som jag provat själv, så skriv gärna hur det blev om du provar!
penna Skrivet av Sofia 2016-09-25 17:44
Hej! Jag älskar verkligen din matblogg! Hur som helst undrar jag om man kan ersätta marsipantäcket med sockerpasta? Eller skulle det isåfall inte smaka lika gott?
person Svar till Emil penna Skrivet av Susanne 2016-04-21 17:11
Jag använder en brödkniv och så skär jag kanske 1 cm in runtom hela tårtan, jag snurrar tårtan vartefter jag skär och sedan fortsätter jag och skär lite längre in runtom och till slut så når man mitten och då är det klart.
penna Skrivet av Emil 2016-04-21 15:41
Hej, hur skär man tårtbotten bäst?
penna Skrivet av Susanne 2016-04-18 15:12
Receptet är nu uppdaterat med nya bilder och tydligare beskrivning steg för steg också med bilder. Vaniljkrämen finns två alternativ, antingen gör man själv enligt recept som är mycket enkelt och mycket godare än marsansås eller så gör man marsansås. Jag har även tagit bort gelatin ur receptet, även om det var valfritt tidigare så anser jag inte det behövs, det blir tillräckligt fast ändå. Jag har även ändrat receptet så att man "fodrar" med vispad grädde. Om man inte "fodrar" så kan marsipanen börja "svettas" redan efter ett dygn men när man gör som det nu står i receptet så dröjer det 4-5 dygn enligt mitt test, men förhoppningsvis har ni redan ätit upp tårtan då. ;) Å andra sidan går den ju lika bra att äta då med men den ser ju inte lika fin ut. Hoppas ni gillar!
penna Skrivet av Fanny 2016-01-07 21:53
Tack Susanne för vaniljkrämen ska testa i helgen! Du vore lägga in ditt recept på vaniljkräm i detta recept så att det finns två alternativ. Det blev dock väldigt gott även när det var gjort på pulver. Gjorde rosen själv och spred lite smält choklad över!
person Svar till Fanny penna Skrivet av Susanne 2015-12-27 13:19
Jo jag har recept på vaniljkräm. Den blir mycket godare och utan tillsatser! Kul att du tyckte om tårtan!
penna Skrivet av Fanny 2015-12-26 11:23
Jätte god, bjöd familjen på den på julafton! Min rekommendation är att ha en bra kastrull när man gör vaniljkrämen så att man inte bränner botten! Sen så undrar jag, kan man göra vaniljkrämen på något annat sätt än med pulver?
person Svar till Ah penna Skrivet av Amanda 2014-05-24 14:24
Den klassiska prinsesstårtan innehåller inte sylt. Om den innehåller sylt och har rosa marsipan är det en operatårta, inte prinsesstårta.
penna Skrivet av Ah 2014-05-24 02:23
har du glömt hallonsylten? en prinsesstårta ska alltid ha ett lager hallonsylt.i alla fall i skåne!
person Svar till Sanna penna Skrivet av Susanne 2014-05-19 14:16
Tack så jättemycket för alla dina suveräna tips! :) Jag ska prova det när jag gör prinsesstårtan nästa gång och uppdatera receptet så det blir bättre! Skriv gärna om du har fler tips på det här receptet eller andra recept! Tack igen! :)
penna Skrivet av Sanna 2014-05-17 19:33
Hej,nästan alltid när det gäller prinesstårta så delar man tårtbotten i tre som du säger, men man ska då vänta den länst ner så den bakta sidan är upp,sedan bre på hallonsylt,sedan ska du ta den översta delen med den bakta sidan neråt,sedan kan man bara ta vanlig snabbvaniljsås som man blandar med kallmjöl(bara man tar ca 2,5 dl mjölk istället för 6 dl per paket(7ports). Sen ska man INTE ta vaniljkrämen ända ut i kanten för om man gör det och vaniljkrämen kommer emot marsipanen så "svettas" marsipanen,alltså den får vattendroppar på sidan.Sedan på vaniljkrämen ska man ha grädden,hårt vispad och sist på med lock,trycka in kanten på locket lite så det inte sticker ut,sedan på med lite merg grädde bara så det är "spacklat". Sist på med lock och dekoration. Jag tycker det är onödigt med gelantin i så det inte är så fräscht och många inte vill ha grisfett i sin tårta:) och varför man ska lägga den "bakta" sidan mot sylten är för att då blir tårtan mer saftig då sylten fuktar den bakta sidan som alltid är torrare än innuti botten:) Med vänlig hälsning Sanna(utbildad bagare och konditor)
person Svar till fatima penna Skrivet av Susanne 2013-12-11 18:19
Nej man kan använda gelatinpulver se bara till att följa instruktionerna för det, som borde stå på förpackningen. Ofta ska det lösas upp i någon varm vätska.
penna Skrivet av fatima 2013-12-10 20:32
hejsan! jag tänkte använda receptet men jag vill använda vegetariska gelatin, går det lika bra med gealtinpulver eller måste jag ha gelatinblad? :)
person Svar till Sam penna Skrivet av Susanne 2013-08-23 00:44
Ja ugnen måste värmas och ha uppnått rätt temperatur innan man stoppar in bakverket. Detta gäller i princip alla recept.
penna Skrivet av Sam 2013-08-22 20:45
Är det behövs att värma ugnen innan man vill grädda tårtbotten??
person Svar till Tårta penna Skrivet av Susanne 2013-08-21 10:11
Läs på förpackningen för marsipanlocket hur stor tårta den räcker till eller vilken diameter den har. Tänk på att det behövs några extra centimeter utöver de 24 till kanterna.
Om du gräddar i mitten av ugnen så kan tårtbottnen bli bränd på ovansidan. Det är enklare om du följer receptet. Varför är du rädd för att grädda tårtbottnen i nedre delen av ugnen?
person Svar till Tårta penna Skrivet av Susanne 2013-08-21 10:08
Det beror på vilken sorts vaniljkräm du gör. Följ instruktionerna på förpackningen om du köpt Marsankräm. Annars kan du även göra egen vaniljkräm.
penna Skrivet av Tårta 2013-08-20 15:13
Man måste blanda grädde med vaniljkräm??
Är det behövs att koka vaniljkrämen, eller bara blanda med mjölk??
penna Skrivet av Tårta 2013-08-20 12:47
Jag köpte en marsipanlock , vikten är 220
Jag vill veta det räcker för en 24 centimeter tårta??
En sak till jag är rädd att baka tårta i nedre delen av ugn, går det bra att baka tårtan i mitten av ugnen? Tack
person Svar till Sascha penna Skrivet av Susanne 2012-10-14 16:18
Hej, vad menar du saknas i receptet?

Receptet är till en tårta. Under "fyllning" så står det att man ska dela bottnen i 3 delar.
penna Skrivet av Sascha 2012-10-14 15:08
Beskrivning av bottnar (bl à hur många) är fullständigt oklart. Receptet beskriver bara en botten tårta som jag kan se. Jag får fortsätta hitta ett fullständigt recept. Sorry men värdelös recept om man inte vet exakt hur man ska processa
person Svar till Meia penna Skrivet av Susanne 2012-05-15 12:29
Tack för jättebra tips som jag har skrivit in i receptet! :)
penna Skrivet av Meia 2012-05-08 19:45
hejsan :)
tänkte att ja kanske skulle tipsa om att man ska försöka fodra marsipanen mot grädden lr liknande för att marsipanen just inte ska börja svettas efter att ha legat på grädden en längre stund. och det kan man göra genom att pensla sidan som ska vara mot grädden med flytane smör/margarin lr smält avsvalnat smör/margarin. det gör ingen skillnad på smaken, men tårtan håller sig finare längre ^^
person Svar till Sara penna Skrivet av Alma 2012-02-23 22:39
Nej ingen gelatin används på den här tårtan:-) och ska det va så ska man göra egen vanilkräm annars kan det kvitta
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2011-04-02 16:00
Du får fråga personalen i konditoriet. Det kan säkert vara olika.
penna Skrivet av Sara 2011-03-30 18:43
Prinssestårtorna i bagerier inhåller de också gelatinblad?
penna Skrivet av Arvid 2010-01-23 11:59
Från Wikipedia:
"
En prinsesstårta är en tårta som är gjord av tårtbotten, vispad grädde, vaniljkräm, glasskräm och överdragen med marsipan. Marsipanöverdraget är normalt grönt med ett tunt lager florsocker ovanpå och tårtan är ofta dekorerad med en röd marsipanros eller liknande. Ursprungsreceptet härstammar från Prinsessornas kokbok från 1930-talet som utgavs av en hushållslärare, Jenny Åkerström som undervisade fina flickor på Östermalm. Bland dem fanns prinsessorna Märtha, Margaretha och Astrid (döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg). I boken heter tårtan "Grön tårta" men den fick sedan namnet "prinsesstårta" eftersom prinsessorna sägs ha varit speciellt förtjusta i den. [1] En riktig prinsesstårta innehåller inte sylt och har grädde (ej tårtbotten) närmast marsipanlagret. En "prinsesstårta" med sylt i botten och rosa marsipan är egentligen en operatårta.[1]
Varianter med andra färger på marsipanöverdraget kallas ofta prinstårta eller ibland även Carl-Gustav tårta (gult marsipanöverdrag) och operatårta (rött/rosa marsipanöverdrag).
En groda är en bakelse som (förutom lite smörkräm) är ett slags liten prinsesstårta dekorerad att likna en grodas ansikte. Ett snitt i marsipanen blir till mun.
År 2004 instiftade organisationen Sveriges bagare & konditorer "Prinsesstårtans vecka" sista veckan i september.
"
penna Skrivet av Linnea 13 år 2009-12-04 18:41
Hej! Jag är vegetarian och är jätteglad över Pias recept nedanför.
Jag äter ägg :)
penna Skrivet av Susanne 2009-10-19 20:32
Svar till Pia: Tack för bra tips! De flesta vegetarianer tror jag äter ägg, i alla fall de som jag känner.
penna Skrivet av Pia 2009-10-19 11:39
...fast det är ju förstås ägg i krämen...tänkte inte på det :D
Och så blandar jag grädde och vaniljkräm till fyllningen, så blir det lagom fast.
penna Skrivet av Pia 2009-10-19 11:28
Misslyckats med gelatin?
Mitt allra enklaste recept på vaniljkräm är med maizena! Då behövs inget gelatin vilket ju också är snällt mot våra vegetarianer.
Blanda i en kastrull:
2 äggulor
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk maizena
Sjud på svag värme under vispning tills det nästan tjocknat och fortsätt vispa då du tar kastrullen av värmen (det går fort så låt inte om krämen tjockna för mycket, då blir den kletig och svårhanterlig). Låt svalna och rör sedan ned 2 tsk vaniljpulver (eller motsvarande).
Jag brukar sikta ned vaniljsockret då detta minskar risken för klumpar. Kan förvaras i kylskåp något dygn innan den ska användas.
penna Skrivet av Susanne 2009-09-22 01:00
Svar till bagaren: Nja det råder delade meningar om detta. Läs gärna alla andra kommentarer till prinsesstårtan här för detta har diskuterats tidigare.
penna Skrivet av bagaren 2009-09-20 14:22
Prinsesstårta är med rosa överdrag och innehåller sylt.
operatårta är med grönt eller blått överdrag och innehåller inte sylt.
penna Skrivet av J.P 2009-08-17 08:52
Ska göra tårtan till min syster maya , 5 år idag ...... Fast Vi Ska Göra En hello kittty huvud ...Yeeaahhhhhh!
penna Skrivet av dolmen1337 2009-03-27 12:57
asgott recept!
penna Skrivet av fofo1975@live.se 2008-12-31 11:59
hej jag vill ha recept för prinsesstårta på arabiska . tack
penna Skrivet av Ks 2008-11-29 12:54
De här ämnet med prinsesstårtor kan man inte säg vad som är en "äkta prinsesstårta" för de beror på vad man har fått lära sig
penna Skrivet av Gullungen :)<3 2008-11-05 21:47
asso, prinsesstårtor , är så goda :) xD haha, men jah vet nt riktigt vad jah ska ha på min föddelsedag :)<33
penna Skrivet av mdj 2008-10-07 13:12
hehe,lite långt recept:p
penna Skrivet av Susanne 2008-09-01 01:42
Svar till rayan: Ja man kan köpa färdiga tårtbottnar men de är inte lika goda tycker jag.
penna Skrivet av rayan 2008-08-31 18:30
kan man köpa tårtbotten åt det?
penna Skrivet av rayan 2008-08-31 18:28
tack för svaret
penna Skrivet av Susanne 2008-08-31 18:25
Svar till rayan: Hushållsfärg och karamellfärg är samma sak.
penna Skrivet av rayan 2008-08-31 18:21
men i marsipanlocket ska man lägga hushållfärg?Målar man inte med hushålls färg?jag lägger karamellfärg
penna Skrivet av Susanne 2008-07-22 22:51
Svar till Eva: Ja det trodde jag också, men sedan när jag kollade i mina receptböcker och på internet så är det den gröna marsipanen som är på prinsesstårtan, så därför gjorde jag också så. Kanske är detta olika beroende på varifrån i landet man kommer ifrån? Någon som vet?
penna Skrivet av Eva 2008-07-22 14:12
Har fått lära mej att prinsesstårtan har rosa marsipanlock, medan operatårtan har formen av en kupol och grönt marsipanlock
  1   2   nästa sida