Prinsesstårta

En klassisk tårta med vaniljkräm som fyllning och grönt marsipanlock är alltid god. Tårtan går snabbt och enkelt att baka om man köper ett färdigt marsipanlock.
en tårtbit prinsesstårta
En tårtbit av klassisk prinsesstårta.
Timglas Tid: 2 ½ timme, varav 30 min i ugnen
Portioner ca 12 bitar

Ingredienser:

Bottnar:

Fyllning:

Garnering:

Ev: Marsipanros (om man vill göra själv):

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 175 °C i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

    Tårtbotten:

  1. Smörj en rund form ca 22 cm i diameter och beströ den med ströbröd.

    smord och bröad form
    Smord och bröad form.
  2. Knäck äggen i en bunke och häll på strösockret.

    Vispa till en ljus pösig smet, gärna med elvisp.

    ägg och strösocker
    Ägg och strösocker.
    ägg och strösocker vispat
    Ägg och strösocker vispat.
  3. Tillsätt bakpulvret och vispa så det blir blandat.

    bakpulver tillsatt
    Bakpulver tillsatt.
  4. Tillsätt vetemjöl och potatismjöl.

    Vispa eller rör till en jämn smet. Blanda inte längre tid än att det är blandat.

    vetemjöl och potatismjöl tillsatt
    Vetemjöl och potatismjöl tillsatt.
    smeten blandad och klar
    Smeten blandad och klar.
  5. Häll smeten i formen.

    Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 30 minuter. (Kakan ska släppa kanten och man kan även känna med en provsticka att den är klar, provstickan ska vara torr.)

    smeten i formen
    Smeten i formen.
    tårtbotten gräddas i ugnen
    Tårtbotten gräddas i ugnen.
  6. Låt kakan stå i formen i några minuter innan du stjälper upp den på ett fat, en skärbräda eller något annat lämpligt.

    Lägg över en bakhandduk och låt svalna.

    färdiggräddad tårtbotten
    Färdiggräddad tårtbotten (som skulle kunna varit några minuter mindre i ugnen).
    uppstjälpt tårtbotten
    Uppstjälpt tårtbotten. Låt svalna under bakhandduk.
  7. Fyllning:

  8. Gör vaniljkrämen enligt receptet eller koka marsankrämen enligt anvisningar på förpackningen. Ta bort kastrullen från plattan.

    • ca 2 dl vaniljkräm (hemgjord är godast)
      • eller  ca 2 dl marsankräm som man kokar
    vaniljkräm
    Vaniljkräm (mitt recept).
  9. Vispa grädden (till vaniljkrämen) tjock, den ska vara ganska fast.

    Blanda den vispade grädden med vaniljsocker och vaniljkrämen när vaniljkrämen svalnat lite så den är ljummen. Blanda till en jämn smet. Ställ sedan i kylskåp där den kan stå tills det är dags att lägga ihop tårtan.

    vispad grädde till vaniljkrämen
    Vispad grädde till vaniljkrämen.
    vaniljkräm och vispad grädde
    Vaniljkräm och vispad grädde.
    vaniljgrädde-kräm
    Vaniljgrädde-kräm.
  10. Skär tårtbotten i 3 delar. Detta görs enklast med en lång brödkniv och man skär lite runt om innan man skär igenom.

    tårtbotten skärs i 3 delar
    Tårtbotten skärs i 3 delar.
  11. Lägg den understa tårtbotten på ett tårtfat. Bred drygt en tredjedel av vaniljgrädde-krämen på den understa tårtbotten.

    understa tårtbottnen på tårtfat
    Understa tårtbottnen på tårtfat.
    understa tårtbottnen med fyllning
    Understa tårtbottnen med fyllning.
  12. Lägg på den mittersta tårtbotten. Bred på drygt en tredjedel av vaniljgrädde-krämen på den mittersta tårtbotten.

    mittersta tårtbottnen pålagd
    Mittersta tårtbottnen pålagd.
    mittersta tårtbottnen med fyllning
    Mittersta tårtbottnen med fyllning.
  13. Lägg sedan på den översta tårtbotten och bred ut den resterande vaniljgrädde-krämen ovanpå.

    den översta tårtbottnen pålagd
    Den översta tårtbottnen pålagd.
    vaniljgrädde-krämen utbredd
    Vaniljgrädde-krämen utbredd.
  14. Vispa grädden (till "foder") ganska så fast.

    Bred ut grädden ovanpå vaniljkrämen och runtom på kanten på tårtan.

    (Det är viktigt att inte vaniljkrämen eller tårtbotten kommer i kontakt med marsipanen. Grädden fungerar alltså som ett "foder" mellan tårtan och marsipanen, syftet är att motverka att marsipanen börjar "svettas".)

    vispad grädde till foder
    Vispad grädde till foder.
    prinsesstårtan fodrad
    Prinsesstårtan fodrad.
  15. Garnering:

  16. Lägg på marsipanlocket.

    (Om du gör eget marsipanlock så färgar du marsipanen och kavlar ut den till en rund platta som du sedan lägger på tårtan.)

    Pudra över florsocker.

    marsipanlocket pålagt
    Marsipanlocket pålagt.
    prinsesstårta pudrad med florsocker
    Prinsesstårta pudrad med florsocker.
  17. Dekorera tårtan med marsipanros och blad som går att köpa färdigt om man inte vill göra själv.

    (Gör om du vill en egen marsipanros: Färga en liten klutt marsipan med röd karamellfärg och en annan klutt med grön karamellfärg. Forma små blad av den röda marsipanen och med bladen bygger du ihop en ros. Forma löv av den gröna marsipanen. Tryck med kniv i bladen om du vill ha mönster i bladen. Dekorera tårtan med ros och blad.)

    prinsesstårtan dekorerad med marsipanros och blad
    Prinsesstårtan dekorerad med marsipanros och blad.
  18. Tårtan är nu klar. Prinsesstårtan blir godare om den får stå i kylskåp mellan 4 och 12 timmar innan servering. Förvara tårtan i kylskåp.

    prinsesstårtan klar att servera
    Prinsesstårtan klar att servera.

planera Planeringstips:

Tårtan kan göras kvällen före servering. Förvara i kylskåp.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara tårtan i kylskåp. Marsipanen kan börja "svettas" efter några dygn beroende på hur bra man "fodrat" den (läs i receptbeskrivningen). Min tårta på bilderna höll sig 4-5 dygn innan den började "svettas". Fodrar man inte alls så kan marsipanen börja svettas redan efter 1 dygn. Tårtan går dock utmärkt att äta även om marsipanen "svettas", den bara ser inte lika fin och fräsch ut.

Se även dessa recept

| Tårtor & bakelser |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Luisa
Hej! Jag bor in Argentina och det är lite svårt at hitta alla ingredienserna till receptet här. Kan jag använda maizena eller majsstärkelse istallet för potatismjöl? I så fall, hur mycket måste jag använda.
Tack så mycket!!!!

Luisa
✏️ Skrivet av Ingrid
Hej!

Jag har alltid varit ett stort fan av prinsesstårta, och fick en bit av min mamma i dag, som då var köpt på konsum, inget fint, men detta är andra gången som prinsesstårtan var helt utan sylt när den var köpt. Detta har aldrig hänt mig förut, så jag kollade upp ditt recept och du valde också att inte ha sylt i fyllningen.

Jag undrar om detta endast är en smaksak, eller om det är någon "revolution" som pågår med prinsesstårtan, och tänkte att du kanske har en synpunkt på saken.

Tack på förhand,

Ingrid
💬 Svar till Jennie ✏️ Skrivet av Susanne
Nej tyvärr inte.
✏️ Skrivet av Jennie
Kan man ersätta bakpulver med kronjäst?
💬 Svar till Yasin ✏️ Skrivet av Susanne
Ja det går bra! Troligtvis blir det ännu bättre för då räcker marsipanen ordentligt runt tårtan.