Kommentarer till Potatisgratäng - Sida 2

"Mycket god potatisgratäng med lök och grädde. Enkelt och snabbt recept som du inte misslyckas med."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av elisabeth 2010-05-22 08:43
mina "gamla"potatisgratänger är uppskattade men denna blev verkligen prisad,som - kan sägas att det var för lite.tack
farmora
penna Skrivet av Patricia 2010-05-05 19:29
Måste säga att det var verkligen ett fantastiskt bra recept att följa. Gick inte att misslyckas. Blev en stor succé hemma. Bytte ut mjölkprodukterna mot laktosfritt, men lika god blev den för det! Tack för en bra sida.
penna Skrivet av Sandra 2010-03-09 14:58
Supergod, smakade godare än på resturang. Jag tog ca 1,5kg fast potatis. Var rädd att den skulle bli rinnig som många skrev om, så jag tog istället 5 dl vispgrädde och 3 dl mjölk. Den blev lite rinnig så nästa gång tänker jag ta 5 dl vispgrädde och 2 dl mjölk.

Lät den även stå i ugnen lite längre, dock med ugnsfolie sista tiden så den inte skulle bli bränd.

Är den rinnig låt den stå framme ett tag och kallna lite så brukar den bli lite mer fast.

Mycket god, rekomenderas varmt!
penna Skrivet av zi 2010-02-26 20:36
den godaste potatisgratängen jag har ätit
penna Skrivet av Ibrahm 2010-02-26 18:54
Mums, får njuta av gratängen efter gympasset :D
penna Skrivet av Thomas 2010-02-13 19:52
Den blev en succé hemma vid matbordet. Såg vätskig ut när jag tog ut den ur ugnen. Men när den fått stå och stilla sig blev den perfekt. Bästa egna gratängen vi gjort hemma någonsin. Tack för tipset.
penna Skrivet av hej 2010-02-10 19:32
den blev alldeles för vattning! ett tips är att läsa kommentarerna nedan : D
penna Skrivet av ... 2010-02-08 22:40
MmM va gott, jag gjorde precis som recepten ser ut det var gott :)..
penna Skrivet av Lella 2010-02-02 14:35
Har precis stoppat in gratängen i ungnen kan säga att den luktar för ljuvligt gott och är säker på att den smakar så oxå:) Den var mycket enkel att göra för nybörjare som mig i köket!
penna Skrivet av Susanne 2010-01-16 02:17
Svar till Mille: I alla recept på recepten.se där man gräddar i ugn står det angivet på vilken nivå i ugnen maten/bakverket ska placeras. Annars om du läser andra recept på andra sajter, tidningar eller böcker där detta inte står så grädda i mitten av ugnen.
penna Skrivet av mille 2010-01-15 15:38
Gradantalet är alltid angivet men varför står det så sällan i recepten på vilken nivå i ugnen maten ska placeras?
penna Skrivet av Erik 2010-01-02 20:48
Hmm, potatissoppa här med.
Har svårt att se hur stärkelsen i potatisen ska kunna reda all denna vätska.
Fiskade upp potatisen och redde med Beurre manié, blev ok men inte mer.
penna Skrivet av Micke 2009-12-31 16:19
Tänk på att potatis kan innehålla olika mycket vatten som markant kan påverka vattnigheten. Börja med vad som känns som "för lite" vätska och fyll på vid behov när det börjat koka och potatisen avgett sitt vatten.
penna Skrivet av Thompa E:son 2009-12-30 23:59
Gott å bra men lite väl "vattnig" blev gratängen. Får kanske reducera grädden/mjölken lite...
penna Skrivet av Amber 2009-12-26 00:50
Mmmm! This was absolutely delicious! The perfect addition to Christmas dinner. The potatoes cooked perfect and it was creamy and thick and just really good! Thank you for putting up this recipe :)
penna Skrivet av bisha 2009-12-21 13:29
väldigt gott tack
penna Skrivet av Susanne 2009-12-15 01:44
Svar till Anna: Jag vet inte, har inte varit med om det. Vad smakade dem? Det var inte löken?
penna Skrivet av Anna 2009-12-12 16:45
Mmm...det blev super gott när jag tog och åt upp den när den var klar. Men det finns typ klumpar i potatisgratängen. Den ska väl iinte vara så? undrar vad jag har gjort för fel ?? jag följde ju receptet ovanför ... ... :'
penna Skrivet av Susanne 2009-12-05 22:11
Svar till Sophie: Kanske är det mängden potatis som skiljer som gör att det blir soppa för dig men gratäng för mig. Nästa gång jag gör den här ska jag väga potatisen och skriva in vikten på potatisen i receptet. Men om du vill göra gratängen igen, ta mindre vätska men potatisen ska fortfarande täckas av vätskan i kastrullen.
penna Skrivet av John 2009-12-05 17:59
Jag har använt mig av denna metod flera gånger förut och det är det absolut bästa sättet att få en krämig potatisgratäng med mjuka potatisskivor.

Vätskemängden måste anpassas och det ska inte vara som en soppa i kastrullen.
penna Skrivet av Sophie 2009-12-04 17:39
Det här receptet verkar väldigt vattningt. Jag bytte ut mjölken mot grädde (alltså använde 8 dl grädde), så att det skulle bli krämigare. Det står att den ska vara inne i ugnen i 20 minuter, nu har den varit inne i ca 50 minuter och den är fortfarande som en soppa. :( Tråkigt.
penna Skrivet av Susanne 2009-11-22 00:59
Svar till Stefan: Ja gör gärna det och hoppas det lyckas för dig med potatisgratängen! Du får skriva och berätta sen! Potatisgratäng med en god köttbit till är riktigt gott! ;)
penna Skrivet av Stefan 2009-11-21 19:56
Jag ska försöka att göra potatisgratängen en gång till, troligen till nästa helg med något jättegöttig köttabit till :D
penna Skrivet av Susanne 2009-11-21 01:51
Svar till Stefan: Ja då är det ett mysterium för mig såvida det inte tog väldigt lång tid för dig att koka upp potatisen, om det var väldigt varmt i grytan så potatisen blev kokt utan att det kokade under en längre tid? Men det känns lite osannolikt om du har en normal spis och hade den på ganska hög värme och inte sänkte värmen eller ställde av kastrullen en stund. Men jag gissar att du inte gjorde så och då vet jag faktiskt inte, det är ingen tidigare som hört av sig med något liknande. Om någon annan har någon idé så skriv gärna här!
penna Skrivet av Stefan 2009-11-20 18:56
Jag köper bara den fasta sorten, aldrig den mjöliga sorten.
penna Skrivet av Susanne 2009-11-20 14:23
Svar till Stefan: Ok, prova en fast potatissort nästa gång. Använd alltid fast potatissort till potatisgratäng, ugnsstekt potatis etc. Använd mjöliga potatissorter till potatismos.
penna Skrivet av Stefan 2009-11-19 23:24
@Webmaster Susanne:
Jag är helt söker på att jag bara kokade i 4 minuter på låg värme, och skivorna gjorde jag ungefär halv-centimeterstora skivor.
penna Skrivet av Anna 2009-11-18 14:57
Gjorde potatisgratängen i helgen. Det blev jätte gott! :) tack för ett bra recept.
penna Skrivet av Susanne 2009-11-17 05:01
Svar till Stefan: Det låter som att du kokat för länge, kokade du verkligen bara 3-5 minuter? Annars kanske du har skivat väldigt tunna skivor? Tänk också på att välja en fast potatissort. Jag har förtydligat det i receptet. Skriv gärna om du provar igen och om du kommer på vad som var felet och/eller har förslag på hur receptet kan förtydligas ytterligare.
penna Skrivet av Stefan 2009-11-14 16:48
hxxp://pici.se/501842/
Tog en bild på soppan som blev.
Ser inte alls gott ut.. smakar nog som det borde göra dock.
penna Skrivet av Stefan 2009-11-14 16:42
Jag gjorde detta gratäng idag.. blev potatissoppa av det hela :(
penna Skrivet av Susanne 2009-10-22 01:12
Svar till Karin A: Ja det är ju bara att multiplicera det med 12,5. Är det det som du vill ha hjälp med till inköpslistan?
penna Skrivet av Karin A 2009-10-21 19:27
Jag vill järna göra detta men jag vill ha hjälp med ett recept för 75 personer Snälla är det någon som kan räkna ut det till mig
penna Skrivet av Susanne 2009-09-15 16:29
Svar till Jessica: Prova gärna Gurhan Kayas tips. Skriv gärna och berätta hur det gick om du provar!
penna Skrivet av Jessica 2009-09-13 21:46
jag har även testat detta recept men det har blivit vattningt ändå.
alla de andra recpten jag testade skulle man också koka upp allt innan... men ändå misslyckas jag.. kanske får prova med redning som Gurhan Kaya rekommenderar.
penna Skrivet av gurhan kaya 2009-09-07 13:55
Jessica; Prova en annan potatistyp som är mjöligare eller så tar du 2-3 msk maizena i väskan när du tillagar potatisen och löken. Då får du den "krämigare" konsistensen. Vill du inte fuska med maizena så gör du en roux/redning, (mjöl och smör) i detta fall 3 msk vetemjöl tillsatt i lika mkt smält smör. Dra ner på grädde ifall du tycker det blir för hög fetthalt på gratängen.
penna Skrivet av Susanne 2009-09-01 23:21
Svar till jessica: Har du provat att göra just det här receptet? Eller är det andra recept på potatisgratäng som du provat men blivit vattniga? Det här receptet skiljer sig från "standardreceptet" på potatisgratäng eftersom man kokar potatisen i såsen på spisen vilket gör att det blir lättare att lyckas, tycker jag i alla fall. Det är svårt för mig att veta vad du kan ha gjort för fel om det är andra recept du misslyckats med. Om det är det här receptet du misslyckats så beskriv gärna så detaljerat som möjligt vad du gjorde och vad som hände så ska jag försöka hjälpa dig.
penna Skrivet av jessica 2009-09-01 22:56
HJÄLP!!
Detta är min favoriträtt sen jag var liten, åt alltid detta i skolan.
men när jag gör den hemma, och följer recpetet noga. har testa jättemånga recept :( ALLA gånger blir det så vattnigt, och inte krämigt.. får istället ta ut potatiskivorna och löken och äta det så :( inte lika gott... vad är det som gör att det blir så trots jag gör rätt?
penna Skrivet av Susanne 2009-05-03 17:59
Svar till Stephan: Tack, det är ändrat nu och när jag ändå var inne och ändrade så passade jag på att förtydliga lite i beskrivningen och ingredienslistan.
penna Skrivet av Stephan 2009-05-03 16:17
Det står "mintuer" längst ner, ändra det till "minuter"
penna Skrivet av sissi 2009-04-26 16:11
hej!

jag har gjort de här hema och det var super god!!
penna Skrivet av Susanne 2009-04-13 18:34
Svar till Christel: Jag tror det även om jag inte provat själv. Ställ den i kylskåp/sval och sedan när du gräddar den kan du lägga på ca 5-10 minuter eftersom den är kall.
penna Skrivet av Christel 2009-04-13 16:47
Går det bra att förbereda gratängen långt innan en bjudning, dvs låta den kallna och grädda den senare?
penna Skrivet av Susanne 2009-03-27 18:53
Svar till Sara: Ja du kan ta matlagningsgrädde.
penna Skrivet av Sara 2009-03-27 12:37
kan man använda matlagningsgrädde istället för vanlig vispgrädde?
penna Skrivet av EL 2009-03-22 13:53
Helena, menar du att man ska ta 5 + 3 dl grädde då istället eller att det räcker med tre dl ?
penna Skrivet av Maria 2009-03-15 13:41
Bästa recept på potatis gratäng.Jätte gott.Hela familjen älskade den.
penna Skrivet av Potatisgratäng <333333 2009-03-15 13:11
herregud, aaaah
älskar den här potatisgratängen <33333
är helt jävla kär i den <333 aaaaaaaaaaaaaaaaaaah
penna Skrivet av helena 2009-01-30 08:22
inget går upp emot att ha några pressade vitlöks klyftor i potatisgratängen!pressa den direkt i gädden och rör om,skippa mjölken helt och ta bara grädde!oslagbart...jag lovar!
penna Skrivet av Anna 2009-01-27 17:03
Väldigt lätt och snabbt! jag tycker recepten.se har jätte bra recept!