Kommentarer till Potatisgratäng - Sida 1

"Mycket god potatisgratäng med lök och grädde. Enkelt och snabbt recept som du inte misslyckas med."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   nästa sida
person Svar till Lisbeth penna Skrivet av Susanne 2017-02-27 17:04
Jag har gjort potatisgratäng med både mjölig och fast potatis och det har blivit bra. Jag tror det kommer sig av att det var några som haft problem med att gratängen blev vattnig och vi funderade över vad det berodde på och då trodde vi först att det kunde bero på potatissort. Senare kom vi på att anledningen var att dessa förberett och skalat potatis och låtit potatisskivorna ligga i vatten. Då dras stärkelsen ur och då blir inte potatisgratängen mjuk och krämig. Självklart har potatissort också viss betydelse men inte så att det blir ett dåligt resultat, det har jag i alla fall aldrig varit med om. Jag brukar dock oftast använda fast potatis.
penna Skrivet av Lisbeth 2017-02-27 17:01
Varför står det mjölig potatis i receptet, och i några svar på kommentarer, står det att det måste vara fast potatis?
person Svar till Asta Niitsoo penna Skrivet av Susanne 2016-12-28 23:49
Varsågod! :) Roligt att du tycker om dem! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Asta Niitsoo 2016-12-25 17:59
Tack för alla fina och jättebra utförliga recept. Asta
person Svar till Gustav penna Skrivet av Susanne 2016-12-13 15:38
Trevligt att du tyckte om potatisgratängen! Tack för bra tips med muskotnöt, låter gott!
penna Skrivet av Gustav 2016-12-11 04:10
Den här gratängen blev supergod, och en ny familjefavorit!!
Första gången jag tillagat ingredienserna innan ugnen, men det gjorde gratängen desto smakfullare! Jag lade till lite malen Muskotnöt till kryddorna, alltid gott till potatismos/ gratäng. Tack igen för toppensida!
person Svar till Merja penna Skrivet av Susanne 2016-01-21 15:36
Tack för mycket bra tips! :)
penna Skrivet av Merja 2016-01-18 04:52
Tärna ner resterna av julskinkan i gratängen. Supergott.
person Svar till Olle penna Skrivet av Susanne 2014-10-01 22:45
Tack så mycket! :)
penna Skrivet av Olle 2014-10-01 19:19
Tycker Recepten.se är bäst :) Varje gång jag letar efter ett standard recept till någon klassisk rätt kör jag på denna sida och har gjort i flera år :)
Tack för en bra sida!
person Svar till Nadia penna Skrivet av Susanne 2014-08-03 15:37
Tack Nadia, vad roligt att du tycker så! :)
penna Skrivet av Nadia 2014-07-29 00:42
Hej susanne
Jag märkte att dina recept som jag prövade hittills
är lyckat.Tack för dina goda recept
MVH
Nadia :)
person Svar till Anci penna Skrivet av Susanne 2014-05-19 14:18
Tack så mycket! Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Anci 2014-03-08 18:21
Så underbart god blev den, en ny favorit som alla i familjen gillade! Har nu surfat runt bland alla dina recept, och har nu en hel del som absolut ska provas! Ser väldigt fint ut på alla dina bilder, och bra med steg för steg för oss som inte är så händiga i köket;)
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2013-04-20 14:50
Tack för svaret och kul att höra att den blev så lyckad! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Sandra 2013-04-18 08:34
Ja jag hade mjölig potatis och skärde ungefär 0,5 cm tjocka skivor så koka jag den i en kvart ungefär så den blev helt mjuk sen hade jag på ost och in i ugnen på 250 grader tills osten hade fått fin färg, så hade jag mer grädde än mjölk, tog nog bara 1 dl mjölk och resten grädde. Den blev jätte krämig och god :)
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 03:02
Jo man kan koka potatisen lite längre, se bara till så den inte kokar för länge för då blir det väldigt mosigt. Tiden man kan koka utan att det blir mosigt beror ju lite på vilken sorts potatis man har och hur tjocka skivor man skär. Men om man håller koll på potatisen så att man tar den i tid så är det inga problem med det. Troligtvis har de som behövt längre tid i ugnen kanske haft tjockare skivor och slutat koka potatisen innan den blivit tillräckligt mjuk. Skriv gärna igen och berätta hur det blev om du provar olika varianter! :)
penna Skrivet av Sandra 2013-04-13 16:46
Ser att några har skrivit att dom har fått lov att haft den inne längre i ugnen, kan man inte bara koka potatisen några minuter till då? I dom flesta andra recept står det att man ska koka den potatisen helt klar sen in i ugnen med ost i 10 min bara. Bara funderar vad skillnaden blir om det är nån som vet :) ska precis till och göra en gratäng nämligen ;)
person Svar till Yvon Carlzon penna Skrivet av Susanne 2013-04-10 01:23
Tack för bra tips! :) /Susanne
penna Skrivet av Yvon Carlzon 2013-04-07 16:45
Jättebra recept, ännu godare med lite riven muskotnöt och en gnutta socker också.
person Svar till Elle penna Skrivet av Susanne 2013-03-13 06:41
Det vill jag inte rekommendera. Problemet med att köra i matberedaren är att det försvinner så mycket stärkelse. Det är lätt att potatisgratängen blir vattnig då.
penna Skrivet av Elle 2013-02-11 14:15
Någon som testat att göra den här gratängen med tunna potatisskivor? Körda i matberedaren tänkte jag...
penna Skrivet av Mats 2013-02-11 10:50
Blev mycket bra! Tror tricket är att man har så lite vätska som möjligt så att det täcker potatisen och inte vara rädd att dunka på med lök och vitlökt=)
person Svar till Nora penna Skrivet av Susanne 2012-09-13 11:16
Jag har gjort med fast potatis många gånger och lyckats med det varje gång. Jag skulle säga att båda fungerar, det blir jättegott, men mjölig är att föredra om du ska välja. Faktiskt så har jag själv aldrig misslyckats med denna potatisgratäng och jag har gjort den många gånger med flera olika sorters potatis, oftast fast potatis eftersom jag oftast har det hemma. De som har misslyckats och skrivit om det här bland kommentarerna verkar ha lagt potatisen i vatten och det är då som det inte fungerar.
penna Skrivet av Nora 2012-09-11 07:14
Det står mjölig potatis i receptet, men i en kommentar verkar det som att du rekommenderar fast, är det en smaksak eller vad tycker du är lättast att lyckas med?
penna Skrivet av Hanna 2012-07-01 12:08
Tusentack för detta. Nu slipper det ta så lång tid att göra potatisgratäng. Funkade ju toppen att koka den först(blev nästan färdig i kastrullen). Inget mer vänta i evigheter på att potatisen ska li mjuk alternativt ge upp och äta hård och vattnig gratäng(blä). Blev perfekt
person Svar till Therése penna Skrivet av Susanne 2012-05-21 23:27
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Therése 2012-05-19 11:46
Jag gjorde den här gratängen igår och den blev så himla god, många stjärnor *** Det var även första gången som jag gjorde potatisgratäng, och det var den godaste gratängen som jag någonsin har ätit, krämig och god (Y)
person Svar till Anonym penna Skrivet av Susanne 2012-03-05 18:04
I så fall måste du haft fel inställningar på din ugn eller om det är fel på ugnen.
penna Skrivet av Anonym 2012-03-05 17:53
Den vart inte klar så vi hade den i ugnen i ca 2-3 timmar.
person Svar till Amanda penna Skrivet av Susanne 2012-02-20 16:29
Ja det kan man göra. Den kan stå längre än en timme också och man kan kyla ner den helt men då tar det lite längre tid i ugnen.
penna Skrivet av Amanda 2012-02-16 11:20
Kan man förbereda potatisgratängn genom att koka potatisen och hälla i form och sedan låta den stå någon timme innan man sätter in den i ugnen?
penna Skrivet av Sandra 2011-12-29 21:16
Jag foljer ibland receptet, men jag anvander mig mindre mjolk och mer gradde so att den blir tjock och kramig. Den har alltid varit en success efter varje matlagning :D
person Svar till Tero penna Skrivet av Susanne 2011-12-14 01:38
Prova en annan potatissort nästa gång, ta en mjölig sort t.ex. King Edward.
penna Skrivet av Tero 2011-11-17 15:25
Följde receptet till 100% och efter 20 minuter i ugnen så hade jag potatissoppa i min gratängform, fick ha den 40 minuter extra innan den blev till krämig och fast.
person Svar till Elin penna Skrivet av Susanne 2011-06-30 13:26
Ja det kan man men det blir godare med vispgrädde. Om du tycker det blir för fett kan du annars blanda vispgrädde med vatten eller mjölk. Det blir både billigare, godare och nyttigare än matlagningsgrädde. Matlagningsgrädde innehåller ofta en massa konstiga ämnen.
penna Skrivet av Elin 2011-06-28 14:41
Kan man ha matlagningsgrädde istället för vanlig grädde ?
person Svar till Anders penna Skrivet av Susanne 2011-05-02 23:57
Ja generellt så är jag försiktig med kryddningen i recepten för att det ska passa alla och det är lättare att krydda på extra än att minska kryddningen.
penna Skrivet av Anders 2011-05-02 19:20
God och smidig att göra, men jag tycker den borde kryddas lite hårdare personligen.
penna Skrivet av Jonatan 2011-04-04 21:51
Första potatis gratängen jag gjorde och den blev riktigt god. Kommer definitivt göra den igen
penna Skrivet av Malin 2011-03-23 08:17
Första gången i mitt liv som jag gjorde potatisgratäng och den blev SÅ jävla god och krämig. Min pojkvän åt två stora portioner, och det är det bästa betyget. Jättebra recept, ska alltid använda det. (Fast jag tog 5 dl grädde och 2 dl mjölk).
penna Skrivet av Nike 2011-02-19 17:52
det var ok 5 av 10
penna Skrivet av Sussie 2010-12-24 15:09
Det här receptet är fantastiskt, instämmer om att den ska gräddas lite längre än 20 min, hade min inne i ca 40 min. Rekommenderar att man har i lite andra kryddor också för att gratängen ska bli godare - jag har i basilika, oregano och lite mynta! Ska ha den på julbordet ;-)

Blev en succé !

Lycka till
// Sussie
person Svar till Keski penna Skrivet av Susanne 2010-12-22 17:04
Ja det kan vara lite olika, men grädda den tills den får fin färg!
penna Skrivet av Keski 2010-12-22 16:55
Behöver längre tid i ugnen än vad som står.
penna Skrivet av Kikki 2010-12-04 12:26
Precis så här ska en riktig potatisgratäng tillredas/kikki
penna Skrivet av Johanna 2010-11-05 13:48
Fyfan vad god den här var! Perfekt att den är så lättlagad också! :)
penna Skrivet av Lii 2010-10-15 09:50
ska skämma bort mig själv lite idag och göra lite bara till mig själv :) skitgott!
penna Skrivet av Yvonne 2010-09-10 08:07
Det här är den godaste potatisgratäng som finns, tycker jag. Jag ska göra den idag (igen) - jag får gäster.
penna Skrivet av Lollo 2010-06-12 12:33
GOTT !!! :D
  1   2   3   4   nästa sida