Plommonsmulpaj

Smulpaj med plommon. Mycket enkelt och gott recept, smakar lite åt rabarberpajhållet!
plommonsmulpaj
En mycket god och enkel smulpaj med plommon
Timglas Tid: 40 minuter varav 20 minuter i ugnen
Portioner 6 portioner

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt - Ta laktosfritt smör.
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 225 °C i mitten av ugnen i 20 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

Mät upp smör och hälften av sockret och lägg i en bunke. Dela gärna smöret i mindre bitar. Tillsätt mjöl och havregryn.

Mät upp mandeln. Hacka mandeln grovt (behöver inte göras om du använder mandelspån). Tillsätt ungefär två tredjedelar till smuldegssmeten och spara resten att strö ovanpå.

Rör ihop till en smulig smet. Använd gärna elvisp om du vill spara tid.

Skär plommonen på runt om och ta ur kärnan. Dela sedan i klyftor. Lägg klyftorna i en pajform eller annan ugnsform.

Blanda andra hälften av sockret och potatismjöl. Strö detta över plommonklyftorna.

Fördela smuldegen över plommonklyftorna. Strö över mandeln.

Grädda mitt i ugnen i 225°C i ca 20 minuter.

Låt pajen svalna minst 5 minuter före servering.

plommonsmulpaj steg 1-3
1. Lägg smör och hälften av sockret i en bunke. 2. Tillsätt havregryn och vetemjöl. 3. Mät upp mandeln.
plommonsmulpaj steg 4-6
4. Hacka mandeln grovt. (Om du använder mandelspån hoppar du över detta.) 5. Tillsätt mandeln. 6. Rör ihop allt till en smulig smet, det går bra att använda elvisp.
plommonsmulpaj steg 7-9
7. Skär plommonen runt om och ta ur kärnan och skär därefter i klyftor. Lägg klyftorna i en ugnsform. På bilden är det normalstora plommon. 8. Blanda hälften av sockret och potatismjöl. 9. Strö över detta över plommonklyftorna.
plommonsmulpaj steg 10-12
10. Fördela smuldegen över plommonen och strö över resten av mandeln. Grädda mitt i ugnen i 225°C i ca 20 minuter. 11. Den färdiggräddade smulpajen. Låt den svalna minst 5 minuter före servering.

servera Serveringstips:

Servera med vispad grädde, glass eller vaniljsås.

GI GI Tips:

Plommonsmulpaj har medelhögt GI.

planera Planeringstips:

Pajen går bra att förbereda och förvara i kylskåp minst 1 dygn före gräddning.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Håller sig minst 5 dagar i kylskåp men är godast nygräddad.

Se även dessa recept

| Efterrätter | Paj, Piroger & Pizza |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Millie ✏️ Skrivet av Susanne
Roligt att höra! :)
✏️ Skrivet av Millie
Jag brukar inte tycka om paj men min dotter gjorde denna så jag var tvungen att smaka. Underbart knaprig paj! Jag uppskattade verkligen mandeln som gjorde pajen mer intressant att tugga. Vi är en familj på 8 personer och jag var rädd att alla skulle vara missnöjda med en så liten bit som det blev, men den är mäktig. Vi åt den med gammaldags vaniljglass men skulle vara bättre med neutral grädde!

Visa alla kommentarer