Kommentarer till receptet på Pizzasallad - Sida 1

Skriv gärna en kommentar till receptet på Pizzasallad.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
 svar  Svar till  Lena    kommentar  Skrivet av  Susanne  2017-04-25 16:41
Tack för de fina orden! Roligt att du tyckte om pizzasalladen! 😊
   kommentar  Skrivet av  Lena  2017-04-23 17:01
Äntligen! Har länge sökt efter en riktigt god pizzasallad!! Enkel att göra dessutom, tack för det receptet😀
 svar  Svar till  Lindis    kommentar  Skrivet av  Susanne  2017-03-20 13:33
Vilket fint betyg! Kul att du tyckte om pizzasalladen och tack för att du skrev!
   kommentar  Skrivet av  Lindis  2017-03-10 20:03
Smakar precis som på pizzerian, tummen upp!!!
 svar  Svar till  Barbro Andersson    kommentar  Skrivet av  Susanne  2016-10-25 13:32
Tack för bra tips!
   kommentar  Skrivet av  Barbro Andersson  2016-10-22 14:36
Jag brukar ha i lite italiensk salladskrydda.....så gott!
 svar  Svar till  Soso    kommentar  Skrivet av  Susanne  2016-06-30 14:19
Jag har inte någon sådan krydda i mitt recept men jag kan ju gissa på oregano. Du kan ju annars fråga på pizzerian du handlar på som har sådan pizzasallad vad det är i den. Skriv gärna och berätta!
   kommentar  Skrivet av  Soso  2016-06-30 06:55
Hej
I salladen lägger man någon krydda vad är det för kryda.den är grön torkad växt vad är det för något??
 svar  Svar till  Lotta    kommentar  Skrivet av  Susanne  2016-04-02 14:36
Jag har inte provat det själv så jag vet inte hur det blir. Om du provar eller någon annan vet, skriv gärna och berätta!
   kommentar  Skrivet av  Lotta  2016-03-27 15:36
Hej!

Man han även slaka kålen, hälla på kokande vatten på kålen för att få den mjuk.
 svar  Svar till  Sara    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-06-02 13:05
Tack för bra information!
   kommentar  Skrivet av  Sara  2015-06-01 19:39
Hej! Använder färsk vitkål i pizzasalladen nu när det finns. En kinesisk bekant sa att hon saknade den, då det stora delar av året i Sverige bara finns lagrad. Hon tycker att den färska är godare och mildare. Hon steker den färska, med lite kinesisk soja tror jag att det var. Testade den färska själv första gången nu i år och tycker att den är lite godare. Fortfarande vitkål, men en aning mildare o mjukare, men fortfarande krispig! Nytttighetsmässigt har jag ingen aning.
 svar  Svar till  Micke    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-05-10 14:35
Intressanta frågor som jag tyvärr inte vet svaret på.
   kommentar  Skrivet av  Micke  2015-05-07 00:56
Hej, en fråga till!

i Gamla Stan, STHLM, korsningen där gatorna Storkyrkobrinken och Stora Nygatan möts. Där finns en av Gamla Stans äldsta italienska restauranger, Ristorante Rodolfino.

Nu var det ett par år sedan jag var där, men har lagt Rodolfino på minnet, för att de åtminstone då hade en egen och unikt god touch på pizzasalladen.

En pizzasallad långt i från den traditionella.man serveras på pizzerian i förorten eller ett pizzahak längs riksvägen i vårt avlånga land.

Vit som mjölk, olivolja, smör?

Någon som kan hjälpa en med receptet på en äkta pizzasallad signerad Ristorante Rodolfino, Gamla Stan?
   kommentar  Skrivet av  Micke  2015-05-07 00:37
Hej, undrar lite om skillnaden mellan färsk vitkål som nått butikerna denna månad och fjolårs vitkålen. Vad är mest nyttigt, färsk eller lagrad vitkål? Utvecklas "nyttigheterna"? Eller mattas "nyttigheterna" av?

Pizzeriorna använder uppenbarligen alltid lagrad och blek vitkål, troligen för att lagrad är mer än hälften så dyr som färsk vitkål.

Men finns där andra incitament än det lägre priset? Som att färsk vitkål inte fungerar lika bra till pizzasallad?

Kort sagt vad är nyttigast och dessutom passar bäst i pizzasalladen? Skiljer de sig i andra avseenden, i andra anrättningar? Färsk eller blek fjolårs vitkål?
   kommentar  Skrivet av  Andre  2015-05-06 20:34
Tack för receptet! njuter i fulla drag av pizzasalladen :D sketa gött!
   kommentar  Skrivet av  Johan  2015-04-10 19:18
knådade med händerna och lät ligga i kylen i ca 24 timmar. kunde inte väntat mig ett bättre resultat än vad jag fick. mild och fin som snuuuus.
   kommentar  Skrivet av  Micke  2015-01-16 21:13
Har nu testat detta recept för första gången.
Gjorde på 1kg vitkål och åt upp allt på 2 dagar.
Supergott!!!
Får nog bli en sväng till affären imorgon för att köpa mer vitkål. :)
 svar  Svar till  Michael Jilleskog    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-10-27 23:13
Tack för att du skrev! :)
   kommentar  Skrivet av  Michael Jilleskog  2014-10-24 18:14
Tack för ett gott och enkelt sätt att få restaurang känsla, jag la till lite inlagda paprika för att få lite färg på salladen!!
Tack igen och lycka till!
 svar  Svar till  Birgitta    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-09-21 17:10
Tack för att du skrev! Roligt att höra! :)
   kommentar  Skrivet av  Birgitta  2014-09-19 13:49
Tack för ett jättebra recept på pizzasallad
äntligen smakar den som vår familj ha den !!!
Vänliga hälsningar Birgitta med familj
 svar  Svar till  Tim    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-03-03 13:50
Tack för bra tips! Lägger till det i receptet!
   kommentar  Skrivet av  Tim  2013-02-26 14:48
En viktig sak att tänka på är att röra om salladen med jämna mellanrum. Vätskan sjunker ner till botten och allt blir mindre gott att äta ifall man struntar i att röra om.

Jag har "jätteladdningar" i kylen i ca 1 vecka (4X receptet). Det fungerar jättebra ifall man håller koll på salladen. Jag hinner aldrig testa med att frysa ner den. Familjen äter salladen till allt som den passar till :) Jag äter den emellanåt som lunch med en macka och en kopp Te.
 svar  Svar till  Tim    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-02-01 17:53
Tack för tips med inlagd röd paprika!
 svar  Svar till  Agneta    kommentar  Skrivet av  Tim  2013-01-31 17:29
Sallads receptet är utmärkt. Helst med inlagd röd paprika.
Att förstöra vitkålen med att mosa den eller göra den för finstrimlad är inte bra. Mosad kål är inte gott, det skall vara krispigt. Mosig kål = mycket lång tid i pizzerian = gammalt.
   kommentar  Skrivet av  Kramis  2011-09-26 19:07
Någon som har testat att frysa in pizzasalladen?
 svar  Svar till  Putte    kommentar  Skrivet av  Susanne  2011-05-02 23:55
Jag tror den håller sig ganska länge. Jag har haft min i kylskåp 1-2 veckor och det har smakat bra!
   kommentar  Skrivet av  Putte  2011-05-02 21:04
Smakade ganska precis som på min lokala pizzeria, alltså gott :) Men jag funderar hur länge den är duglig att äta. Tre dygn efter man rört ihop den? Längre?
   kommentar  Skrivet av  Robert  2011-04-25 18:27
Väldigt bra recept och många bra tips bland kommentarerna också, t.ex. att kavla vitkålen i en påse vilket fungerade utmärkt. Efter att ha testat med både vinäger och ättika så föredrar jag varianten med ättika men båda är väl värda att prova.
   kommentar  Skrivet av  Vik  2011-04-17 21:49
Brukar också göra egen pizzasallad. För att få den mjuk skållar jag den i kokhett vatten någon minut. Ett tips på god vinäger är vit balsamvinäger. Mums!
   kommentar  Skrivet av  urniks  2011-03-24 15:39
Denna sallad är så god..Jag har även tillagt morot, inlagd paprika o vitlök..det är ju en smaksak ifall man vill prova.
   kommentar  Skrivet av  Fnark  2010-09-11 10:48
Missa inte saltet, det gör en enorm skillnad.
Första gången jag provade hade jag för lite salt och det smakade apa. Jag kunde inte komma på varför och experimenterade med lite socker, mer/mindre vinäger osv men allt som behövdes va lite salt för att runda av smaken.

Jag kör också med osthyveln, tycker det funkar bra även om det blir lite stökigt.
Det är viktigt att inte ha för stora vitkålsbitar för då får du för mycket kålsmak och de drar inte upp vätskan.
 svar  Svar till  David    kommentar  Skrivet av  Susanne  2010-08-04 02:14

Pizzasalladen blir godare om den får stå längre och det är viktigt att man lyckas få till vitkålen väldigt mjuk.

Läs gärna alla kommentarer här så får du tips på lite andra varianter och andra tips från de som jobbat på pizzeria.

Skriv gärna om du provar igen och hur det blev!

svar  Svar till  susnet    kommentar  Skrivet av  David  2010-08-01 15:55
20 timmar kanske
 svar  Svar till  david    kommentar  Skrivet av  Susanne  2010-07-30 18:56
Hur länge lät du den stå i kylen innan du åt den?
   kommentar  Skrivet av  david  2010-07-29 12:59
Detta recept var inte gott alls. Helt fel typ av smak jämfört med pizzeriorna.
   kommentar  Skrivet av  Fredde  2009-07-31 12:57
anmäld post  Posten är anmäld och väntar på att godkännas eller tas bort.
   kommentar  Skrivet av  Katharina  2009-07-14 22:48
Mitt tips är att strimla från kålhuvudet direkt med en osthyvel! Tunnt och strimligt! Jag använder en skvätt vatten,lite ättika,en skvätt olivolja, salt och grovmalen svartpeppar.
   kommentar  Skrivet av  kent pettson  2009-07-06 06:06
Mitt tips för att få vitkålen mjuk är att skjölja den i hett vatten i durkslaget ngn sekund efter det att man rivit den
   kommentar  Skrivet av  Per  2009-06-27 02:20
Efter att ha jobbat på min farsas pizzeria ett antal år så kan jag säga att dom flesta pizzasallader innehåller vitkål, ättika, vanlig matolja, salt och svartpeppar. Man lägger allt i en skål och knådar in det och låter det sen stå kallt några timmar. Om man vill kan man smaksätta med antingen röd burk-paprika eller pizzakrydda.
   kommentar  Skrivet av  micke  2009-06-08 21:26
grejen är ju att lägga den rivna kålen i vattenbad med lite salt, då får man bort både pruttlukt ur kålen och man blir inte uppblåst i magen, jag lägger iblöt på morron, byter vatten på kvällen och sköljer av och blandar i vinäger, olja etc. nästa morron så är den perfekt till kvällen

1 msk olja
2 msk äppelcidervinäg
1 tsk honung utrörd i lite vatten
svartpeppar
   kommentar  Skrivet av  tjobre  2009-06-08 17:31
"pizzasallad" görs med vatten, ättika och socker annars är väl den tekniska termen vitkåls vinegrätt. om jag inte misstar mej.
   kommentar  Skrivet av  åsa  2008-08-23 18:04
jag vet att vissa pizzabagare gör med ättika istället för vinäger. Det blir en annan skärpa i smaken då?
   kommentar  Skrivet av  Susanne  2008-07-16 01:15
Tack för alla bra tips! Rödvinsvinäger och italiensk salladskrydda ska jag prova nästa gång!
   kommentar  Skrivet av  Linda  2008-06-22 08:40
Du fården perfekt pizza salladen om du river vitkålshuvudet med en osthyvel. Du får en tunn härlig sallad!
   kommentar  Skrivet av  Anders J  2008-06-21 18:41
Rödvinsvinäger och italiensk salladskrydda gör att det smakar som i Frankrike, eller som på den grekiska restaurangen där jag jobbar. Men hur som, kör på så hårt det går nu när vitkålen är färsk, det är nu det är så hiiiimla gött!
   kommentar  Skrivet av  Hasse och Greta  2008-06-07 19:26
Vi hällde kokande vatten över vitkålen. Då blev den mjukare mycket snabbare. Tyckte dock att den var något smaklös så vi kryddade extra med vitlök och citronpeppar.
Ler stort
Hasse och Greta
   kommentar  Skrivet av  ewa  2008-04-29 11:48
Jag la ner kålen i en plastpåse och kavlade den! Sen hällde jag i oljan etc. o skakade om, perfekt!
   kommentar  Skrivet av  Agneta  2008-03-29 08:20
Äntligen en pizzasallad som smakar som den ska. SUPERGOD...
  1   2   nästa sida