Kommentarer till Pizza med pizzadeg med jäst - Sida 3

"Baka din egen pizza med det här receptet på pizzadeg med jäst. Bilder steg för steg! Hawaii, skaldjur, kebab och vegetarisk."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Totte 2009-03-16 22:05
Hmm...
Jag måste vara totalt tallanglös...
Min pizza blev som ett stort chips me tomatsås och ost på. abrolut ingen färg och jättehård! Tyckte det var enormt svårt att få in allt mjöl i degen, men jag följde receptet efter punkt och pricka! Det jag kanske gjorde fel var att kavla ut degen lika tunn som killen på hörnet gör... Ge mig lite tips om hur jag lyckas bättre!
penna Skrivet av Abbe <3 Carro 2009-03-15 20:00
Ja, vad trevligt med pizza ikväll! Mmm ska bli riktigt gott! :)
penna Skrivet av ida hegg 2009-03-13 16:57
mm vi ska oxå göra pizza idag till fem pers.
penna Skrivet av Anette 2009-02-28 17:47
mmm, låter gott - ska bli gott med pizza ikväll!
penna Skrivet av Susanne 2009-02-18 16:24
Svar till julle: Det går bra med vilket som. Men om man har möjlighet att välja så välj den blåa eftersom det inte är socker i pizzadegen.
penna Skrivet av julle 2009-02-18 12:53
det är den blåa jästen va? -.- har bara den röda hemmma men den är väl för söta degar?
penna Skrivet av Veronica 2009-02-18 03:22
Anvander alltid den har pizzadegen da den e sa snabb och enkel. Dessutom tycker min sambo den blir knaprig o god.
penna Skrivet av Jörgen 2009-02-16 12:59
Finemang. Smakar guld!
penna Skrivet av Susanne 2009-01-20 00:35
Svar till Ingemar: Tack för ditt inlägg som är det längsta inlägg någonsin på recepten.se med god marginal dessutom :-) Jag ska prova att göra ditt pizzarecept vid tillfälle!
penna Skrivet av Ingo 2009-01-18 11:26
Hej webbmaster.. (hoppas jag inte var för påflugen om vad jag kommenterade om "för lite vätska" i tidigare inlägg)

-Vill som kompensation i så fall säga först att du har en mycket trevlig webbportal, (som finns i mina favoriter för övrigt) ..mycket informativ och läckra bilder som förhöjer viljan att ta del av dina recept. -Hur har du hunnit med alla recept undrar jag igentligen!? -Men som du skrev; ett av mina intressen så det håller väl.

Nåväl, jag delar hemst gärna med mej av receptet på min pizza. Och du får gärna lägga upp den också på din webb om du tycker att den håller som recept efter ditt provande. (kanske lite kredit till mej också då förstås ;-) Och för att då verkligen få tidsangivningen verifierad som jag nämnde så var jag ju tvungen att göra en pizza här på lördagskvällen (09-01-17) och ta tiden, så man inte framstår bara som en skrävlande kommentatör. 1 timma och 12 min. tog det exakt, och då var jag också tvungen att göra ny tomatsås också för mina överblivna såser sedan tidigare var slut. Brukar frysa in dem också, eftersom det blir över!

-Här har vi lite steg för steg, för skoj skull.

17:40
Som sagt brukar jag ju göra min tomatsås också tack vare att den tar 5 min. att trixa ihop. Jag låter 1 burk krossade tomater puttra ihop med 2 st. knorr buljongtärningar (eller annan sort) lite extra salt och peppar. Ett par nypor pizzakrydda, oregano, en matsked ketchup, en sträng tomatpuré och 2 sockerbitar.(för att uppväga syran) Och ibland har jag faktiskt lite finhackad stekt lök i också, men det tar ju 5 minuter till då om man skall steka den så det slopade jag denna gång för det behövs inte. Jag använder ju ändå lök på pizzan som garnityr. I alla fall så impulsmixar jag tomatsåsen ett par gånger med mixerstav, men inte för mycket. Ibland som variation låter jag bli att mixa så blir det större bitar i tomatsåsen.

17:50
Torrjästen i bunken, häll i 3 dl uppvärmt vatten ca: 40 grader ..lite rörande så jästen löser sig och i med ca: 1 dl finaste olivolja (zeta originale) ..en nypa salt och sedan i med 7 dl vanligt vetemjöl, (skall visst vara bättre med special har jag hört men inte fått ändan ur vagnen att prova bara.) Eftersom jag inte har en köksmaskin (en Kitchen Aid vore fint) så får jag ta fram min gamla philips handvisp med degkrokar istället. Den stannar ju nästan av livlöshet när den inte orkar att dra runt degkrokarna längre och blir varm, men den gör sitt jobb! Sedan får man naturligtvis knåda degen i 5 min till.

18:00
Jäsning!!!
Eftersom jäsningen tar tid så hinner man ju skiva lök, champinjoner, gul paprika, pressa lite vitlök, ev. öppna en burk annanas i bitar.

18:25
-Skall kanske jäsa längre än 25 min men funkar bra med den tiden om man har bråttom. Knåda degen ett par minuter igen, dela i 2 delar (räcker ju till en pizza till) och kavla ut degen på bakbrädet stor som en bakplåt. (alla vet ju hur stor en normal bakplåt är 45x34 cm) Lägg degen på den mjölade bakplåten, oval pizza blir det med andra ord, -Börja garnera. Lägg på ovanstående färdigskurna ingredienser.
Denna gång hade jag även handlat hem lite salami som jag la på, brukar variera mellan bacon och salami. Köpte även hem för att prova med Koops vanliga rivna ost för att testa, men gör inte om det.
-Det skall vara cheddar, ..skivad cheddar blir godast och enklast, så slipper man riva osten t.om.

18:40
In med pizzan i mitten av ugnen på 225 grader i 12 minuter

ca: 18:52
Färdig.. på med oregano, ev lite pepparmix, pizzakrydda och njut med ett glas rött vin som ex. "Chill Out" från Australien.
-Super..!!! ..Mmmmmm.. en kanonpizza på drygt en timma!!!)

-Du kan också få receptet uppstaplat i normalt utförande om du vill. Vill här bara vara noggrann med detaljerna och tidsmässigt sätt som du efterlyste!!!

mvh Ingemar
penna Skrivet av Susanne 2009-01-17 02:07
Svar till Ingo: Kan du inte beskriva lite mer detaljerat hur du bakar din pizzadeg med jästider och så? Jag provar gärna ditt recept. Skriv gärna här eller använd kontaktformuläret. Tack på förhand!
penna Skrivet av ingo 2009-01-15 18:09
-Tycker att det verkar för lite vätska, men skall väl inte opponera mej för mycket innan jag provat receptet. Gjort pizza i flera år här på riktig deg. Och min tar ca: 1 timma med jäsning och beredning. -Gör alltid dubbel sats här men använder mej av torrgäst istället,(1 påse 50g) och går lika bra.(ej för söta degar.. -men går också, testat) 3dl vatten och 1dl olja, salt och ca: 7dl mjöl, och blir precis lagom konsistens. (därför fundersam) Blir 2 degar utkavlade stora som en bakplåt. Och en till att frysa efter jäsning tills suget kommer åter.(ja det går alldeles utmärkt).
penna Skrivet av Susanne 2009-01-09 22:32
Svar till rami: Nej.
penna Skrivet av rami 2009-01-09 18:27
om man rör om degen me händer skall man då lägga nått extra
penna Skrivet av Krikka Och Basti Och Till Sist Rapa pelli 2009-01-04 16:25
Denna Recept E Denn Bästa Receptern av pizza :D Den Maistur av rööökki :D
penna Skrivet av nån 2008-10-21 11:31
Men hallå? dom kan ju skriva hur man gör en bra pizza utan att de blir sånna där bullar! :O
penna Skrivet av Ulf 2008-10-17 17:07
Hur gör man pizzadegen med det lilla extra i ? , ni vet det där gula.
penna Skrivet av Selenius.se 2008-10-08 11:09
Någon som har ett gott recept på pizzadeg med jäst för GLUTENINTOLERANTA? Ej mix!
penna Skrivet av johan 2008-10-03 16:52
vi e en familj på 7 pers så hor stor diameter har en tunn rund pizza ungefär
penna Skrivet av Mia 2008-09-26 10:13
Det går alldeles utmärkt att frysa pizzadeg. Jäs den och rulla små bullar, lägg i plastpåse och frys in. Ta fram och tina den, kavla ut den och gör pizza. Alternativt baka ut den till en platt botten, lägg på tomatsås och frys in den utbakad.
penna Skrivet av Susanne 2008-09-23 23:53
Svar till Aggi: Att frysa in degen vet jag inte riktigt hur det blir med jäsningen. Men du kan säkert baka ut degen till små bullar och grädda som bröd. Grädda i 225 grader, mitt i ugnen, ca 10 minuter.
penna Skrivet av Kurt Johansson 2008-09-15 19:53
Jag har hittat en flat sten som passar perfekt i in ugn. Gräddar pizzan på den. Tar ganska länge att värma upp - men pizzan blir underbart god.
penna Skrivet av Aggi 2008-09-12 21:04
Kan man frysa in deg om det blir för mycket? Eller om man kan göra andra små bröd grejer med degen som blir över?
penna Skrivet av Susanne 2008-07-16 00:56
Svar till Rebecka L: Gör en halv sats och/eller kavla tunnare.
penna Skrivet av Rebecka L 2008-07-11 17:22
Jättegod pizadeg! Men den blev lite stor. Hur gör man den mindre?? Jag har försökt allt! Hur?
penna Skrivet av Dalex S 2008-07-11 17:10
Till en början vill jag bara säga att detta är en underbar pizza deg! Sen vill jag komma med ett litet tips: När jag precis hade smulat ner gästen i bunken tillsatte jag några fingernyp chilipulver och lät allting sedan stå ett tag innan jag tillsatte vattnet, att sedan tillföra någon gnutta socker till det hela medför en usökt eftersmak! Bör provas!
penna Skrivet av Mikael 2008-07-11 15:47
Har för mig att jag läst att "riktiga" pizzerior använder en special deg där de bl.a. har ägg i, antagligen för att göra degen mer elastisk och bindande, så den inte ska spricka. Men jag tror de använder 1 ägg till en sats för 100 pizzadegar.
penna Skrivet av murkuli 2008-06-13 15:49
jag har använt mig av diverse kryddstarka fruktgodisar i min pizzadeg, det vart magiskt.
penna Skrivet av Anna 2008-05-18 09:06
Jag har frusit in pizzadeg - för att använda vid senare tillfälle...
penna Skrivet av Susanne 2008-04-27 14:30
Svar till Anita: Det skulle vara om gör kalljäst pizzadeg i så fall. Det har jag aldrig gjort själv så jag kan tyvärr inte säga så mycket mer.
penna Skrivet av Anita 2008-04-24 18:43
kAN MAN GÖRA PIZZADEGEN DAGEN INNAN
penna Skrivet av Susanne 2008-04-21 02:14
Svar till Jonas: Jag förstår inte riktigt din fråga.
penna Skrivet av Jonas 2008-04-19 15:42
bara gör en dubel sats?!???!???!??
penna Skrivet av Susanne 2008-02-02 18:10
Svar till Jacob: Du kan göra dubbel sats. Hur stor pizzan blir beror också hur tunt du kavlar ut degen.
penna Skrivet av samira 2008-01-17 16:42
den var suuper god....o så lætt att gøra...precis som jag ville ha det...tack recepten.se
penna Skrivet av Jacob 2008-01-08 20:52
Den var supergod! Den var lite liten, hur gör man för att göra den större?
penna Skrivet av Henrik 2008-01-06 16:50
Precis. 6 dl mjöl räcker gott och väl.
penna Skrivet av Gun 2007-12-30 10:13
Mycket god och luftig pizzadeg. Ett tips kan vara att baka ut den ganska tunn!
penna Skrivet av Victor 2007-12-12 17:46
Håller med mikael 6 dl var bra nog. tack recepten
penna Skrivet av mikael 2007-11-21 16:16
ska bara börja med att säga att det är första gången jag ger mig på bröd, men jag gjorde exakt som du har skrivit, fast bara 6 dl mjöl för degen är redan torr så att den knappt håller ihop:) men jag hoppas på det bästa! tack för receptet
penna Skrivet av grodman vikhed 2007-11-09 21:04
en lyckad pizza blev det :D

passar ochså jättebra till tackopaj :P
penna Skrivet av Patrik 2007-10-14 18:41
Nu tänker jag ned provva dena pizzadeggen. Hoppas det bli got. Hoppas jag o tjejjen!
penna Skrivet av Malin 2007-10-14 15:29
Denna pizzadeg var jättebra och jättegod!
Den bakas varje gång vi ska ha pizza, för familjen och jag vill ha den:)
penna Skrivet av Två handbolls tjejer 2007-09-29 19:58
Deet smakade som typ gluten fri pizza. inte så lyckat tyävrr. men helt ok.
penna Skrivet av Emma 2007-09-27 22:23
Jag hade tänkt göra pizzan till helgen för att göra det lite mysigare, än med köpt pizza. Tror det kommer att bli riktigt lyckat!
penna Skrivet av Eva 2007-09-22 18:36
Håller på att baka just nu enligt receptet. Pizzorna är inne i ugnen, och det verkar helt klart lovande. Degen blev riktigt bra - tack vare de oerhört bra skrivna riktlinjerna i receptet! Fyllningen är dock enligt vår egna smak, men anjovis och rädisor.
penna Skrivet av KickanF 2007-09-22 16:26
Ska göra pizzabullar med degen. Ungarna tycker det är godare, samt perfekt att frysa in o ta fram till deras matsäck.
penna Skrivet av enenina 2007-09-17 17:19
den här degen blir riktigt god, väntar på att den ska jäsa nu. har även hällt i lite durumvetemjöl så får se hur det blir.
penna Skrivet av Louise 2007-09-07 15:23
Jag ska testa detta i dag =)
penna Skrivet av Camilla 2007-07-13 23:54
Riktigt gott och enkelt. Är bara 13år och klarade endå av att göra den. Fast matlagning är ju min passion :D Hela familjen tyckte det va gott. Gjorde den inte rund. Utan avlång