Kommentarer till Pizza med pizzadeg med jäst - Sida 1

"Baka din egen pizza med det här receptet på pizzadeg med jäst. Bilder steg för steg! Hawaii, skaldjur, kebab och vegetarisk."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   nästa sida
person Svar till Josefine penna Skrivet av Susanne 2017-01-06 14:59
Varsågod! Roligt att höra! :) Tack för kreativa tips!
penna Skrivet av Josefine 2017-01-06 14:19
Tack för ett superbra grundrecept! Pizzorna häromkvällen blev kanon och degen var lättjobbad.

Jag använder ditt recept så fort det är lite bråttom, och varierar det efter humör och vad som finns hemma. Idag blev det lite grötrester i och jag bakar ut små bollar istället som ska användas som tillbehör till fiskgryta.
person Svar till Stefan penna Skrivet av Susanne 2016-10-26 12:37
Ta den olja du vill t.ex. olivolja.
penna Skrivet av Stefan 2016-10-23 18:16
Vilken olja?
person Svar till Snb penna Skrivet av Susanne 2016-04-21 17:17
Kul att du tycker om min receptsida! Jag får nog be att få återkomma om tomatsåsen! ;)
penna Skrivet av Snb 2016-04-21 09:43
Älskar dina recept, vänder mig alltid till din hemsida!

Undrar vad du använder för recept för att göra en god tomatsås till pizzan? :)
person Svar till nadia penna Skrivet av Susanne 2016-02-14 14:57
Tack för ditt receptförslag, jag skriver upp det! Kul att du gillar mina recept!
penna Skrivet av nadia 2016-02-11 15:50
Hej Susanne
Jag gillar dina recept kan du baka åt oss pumpa paj
Tack för bra recept
Med vänliga hälsningar
Nadia
person Svar till Lena penna Skrivet av Susanne 2015-03-20 13:49
En dag borde gå bra. Tänk på att plasta in degen bara så den inte torkar. Skriv gärna om du provar hur det blev! :)
person Svar till Annika penna Skrivet av Hasse 2015-03-19 21:14
Låter ju som ett helt annat recept, eller?!?!?
penna Skrivet av Hasse 2015-03-19 21:12
Den här kunde jag innan jag läste den här!
Jag kom på receptet!
penna Skrivet av Mikael 2015-03-19 21:10
Mycket god pizzadeg.
Gjorde den i en långpanna och den blev lite tjock, men jättegod!
Den här gör vi igen!
VAB-Micke
penna Skrivet av Lena 2015-01-17 14:53
Hej,
Den här pizzadegen tycker jag är jättebra.
Jag undrar om man kan spara den färdiga degen i kylen några dagar, eller måste man baka ut direkt.
Tack för ett bra recept.
person Svar till Anders penna Skrivet av Susanne 2014-01-07 03:32
Ja man får kavla ganska tunt. Jag kanske ska förtydliga receptet med mått på ungefärlig lagom yta att kavla ut till som jag får mäta upp.
Om det blev nästan pan-pizza kan du säkert göra dubbelt eller tredubbelt så stor pizza nästa gång. Lycka till! :)
penna Skrivet av Anders 2014-01-03 18:54
Hej!

Pizzan blev god, men den jäste lite väl mycket i ugnen så det blev lite pan-pizza över det hela. Vi bakade ut degen på en ugnspanna, nu i efterhand borde jag nog ha reagerat över att det var enkelt att kavla ut degen så att den nådde kanten av ugnspannan.

Ha det!
/Anders
person Svar till Ubax penna Skrivet av Susanne 2014-01-03 02:07
Hur många plåtar det blir beror på hur stora plåtar du har och hur tunt du kavlar ut degen. Så det är svårt att ge något exakt svar.
penna Skrivet av Ubax 2014-01-02 10:30
Hej!
Jag undrar hur många plåtar det blir om man gör två satser??
penna Skrivet av Christoffer 2013-06-19 23:04
Detta deg-receptet är klockrent och blir ännu bättre om man tar 3/4 paket jäst, degen blir ännu fluffigare och godare :)
penna Skrivet av Anna 2012-09-28 11:23
Gör denna pizzadeg idag :) Det är ju så himla enkelt!
penna Skrivet av Simon 2012-06-30 21:36
Vi körde med 500g riven ost, 600g köttfärs med taco kryddning. Lite bacon, diverse svampar samt ananas. 5-6 Chokladbitar med nötter i om jag inte minns fel. på denna härligheten hade vi även lite isbergssallad och 2 lökar (en gul lök och en röd lök). I tomatsåsen till botten hade vi tabasco, en gul chili, ketchup och lite barbeque sås. :)
person Svar till Sabina penna Skrivet av Susanne 2012-05-30 01:19
Ställ den kallt i kylskåpet eller matkällare så att degen kalljäser.
penna Skrivet av Sabina 2012-05-29 20:31
Hur gör man om man vill låta degen stå över natten ?
penna Skrivet av Malena 2012-05-05 13:42
pizzan är fantastisk go`! ang fyllning: 1/tomatsås,2/mozzarella riven blandat med grädde och majones,3/färska skivade tomater+skivat lök,4/älgfärs,5/ färsk basilikablad, pizzakryddor.

mmmm.. otroligt gott och saftigt.

smakligt måltid!
penna Skrivet av albin 2012-04-01 14:38
Mycket gott och enkelt:)
person Svar till Degklumpen penna Skrivet av Degklumpen 2011-05-23 19:32
Tillägg : jag syftar på färskjäst.
penna Skrivet av Degklumpen 2011-05-23 19:29
Ser att du modifierat mjölmängden! Procenten vad gäller vattenmängden ser bättre ut (~52% om du kör på 8 dl mjöl / 480 g + 250 ml vatten). Salthalten kan ökas lite också, för att glutennätverket ska utvecklas optimalt...
Jästmängden är lite överväldigande tycker jag.
Testa gärna kalljäsning, med ca 0.5% jäst i.

http://pizzahemma.bloggplatsen.se/
penna Skrivet av Annie 2011-05-06 18:37
Lätt pizzadeg och även god. Dock är 7 dl för mycket. Räckte med 6 dl.
Halva degen räckte för vår lilla familj (två vuxna och ett barn som äter)

Vi gjorde 3 små runda pizzor med detta på:

Pizza 1: Tomatsås med origano, ost, rökt skinka, tonfisk och vitlök

Pizza 2: Tomatsås med origano, ost, rökt skinka och salami

Pizza 3: Samma som pizza 2 men även med färska champinjoner.

Alla valde dessutom att ha kall bea-sås på.
penna Skrivet av Annika 2011-03-18 16:23
Pizza är så gott, ska göra det ikväll! Men ska dock ta hälften mängden jäst, tycker det blir godare då, och 6-7 dl mjöl...
penna Skrivet av Art Brut 2011-02-26 18:23
Topping:
färska champinjoner, färsk chilli, soltorkade tomater som legat i olja, pesto

Efter ugn:
färsk basilika, isbergssallad
person Svar till linnea penna Skrivet av Magnus 2011-02-25 18:25
Eller så häller du inte i allt mjöl på en gång utan tar lite i taget till det verkar bra.
person Svar till linnea penna Skrivet av Susanne 2011-02-21 17:16
När du mäter upp mjölet ska du mäta upp det i litermått eller väga mjölet. Kanske grävde du med ett decilitermått i mjölpåsen? Då blir det alldeles för mycket mjöl eftersom det packas och då stämmer de mått du skriver.
penna Skrivet av linnea 2011-02-20 08:56
Receptet innehåller ju alldeles för mkt mjöl?
Jag gjorde en dubbel sats och hann ha i 11 dl innan jag upptäckte att degen höll på att bli väldigt hård. Skulle antagligen nöjt mig med 10 dl.
Förstår inte hur man ska kunna ha i 16 dl utan att degen blir helt förstörd..

Bortsett från det, bra recept :)
penna Skrivet av Pigga tjejen! 2011-01-28 16:37
Har ett tips på en annan fyllning: ost, tomatsås och (som jag kallar det) "Emil korv"! Toppa detta med lite oregano eller timjan. Domm som inte vet vad jag menar med emil korv, så kan jag faktiskt inte det riktiga namnet.. xD Eller, det kanske heter så?? Påminner om prickig korv, men som du måste skära upp själv!
penna Skrivet av Susanne 2010-12-28 14:47
Receptet är nu uppdaterat med större mjölmängd, nya bilder steg för steg samt 2 nya fyllningar! Hoppas det smakar! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-22 13:16
Tack själv. God jul!
person Svar till johanna penna Skrivet av Susanne 2010-12-21 03:40
Vad menar du? 15 dl glutenfritt mjöl? Ta så mycket mjöl att det blir en bra deg.
person Svar till Degklumpen penna Skrivet av Susanne 2010-12-21 03:36
Tack för alla dina svar! Intressant! Ska testa nästa gång jag bakar pizzan! Tack och God Jul! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-20 21:32
En annan sak jag glömde nämna var pizzans kanter. Om du har såna så tar det längre tid i ugnen innan pizzan blir färdig. Har du inte kanter så är det mycket möjligt att en deg med hög vätskehalt inte behöver nämnvärd längre tid i ugnen jämfört med en torrare deg.
Vi kanske talade förbi varandra.
person Svar till Mats penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-20 21:30
En nypa socker funkar bra, men om du vill testa kalljäsning kan du låta degbollarna jäsa i kylskåp i några timmar utan socker. Smaken blir något mognare och degen blir lite styvare = lättare att arbeta med.

Jag brukar varmjäsa (i rumstemp) i ca 30 minuter för att aktivera jästen och sen kalljäsa i några timmar.
Plastfolie som övertäckning är mycket smidigare än fuktig bakduk, du slipper definitivt skorpor på degbollarnas ytor.
person Svar till susnet penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-20 21:25
Här är en pizza gjord på ca 53% vätskehalt.
Luftfickor bildas här och där trots "torrheten" :

http://img641.imageshack.us/img641/8941/luftficka.jpg
http://img339.imageshack.us/img339/8901/luftficka1.jpg

Degen, trots den låga vätskehalten, känns inte alls torr på något sätt.
person Svar till susnet penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-20 21:20
Min erfarenhet säger att högre vätskehalt = längre tid i ugnen. En våt deg tar ju trots allt längre tid att bli lagom bränd jämfört med en deg som är "torrare" om du bakar i samma ugnsvärme. Det du vinner med en våt deg är stora luftfickor, vilket iofs är eftersträvansvärt, men jag tror att en torr deg fixar luftfickor i samma storlek som de man får på pizzerior.
En tunn pizza... det är ju relativt. Mina blir ca 1.5 - 2 mm tjocka. Höjer jag vätskenivån ett par procent, så får pizzorna stanna kvar i ugnen i några minuter extra.

Angående topping : i början lassade jag på så mycket topping att det blev lite komiskt (och dyrt). Men nu tycker jag att det ska vara lagom ; man ska väl känna smaken på ost, tomatsås och övrig topping där ingen ingrediens överväldigar den andra... och så blir det billigare också.
Ett tips om man vill ha bra smak i osten, är att köpa den hemskt dyra västgötaosten (riven) och blanda ut det med vanlig billig goudaost. Gör bra skillnad och man blir inte skinnad på pengar. ^^

Ägg : möjligt att det är så. Jag vet inte om det kan bildas toxiner som inte försvinner av hög värme.
penna Skrivet av johanna 2010-12-18 18:55
det är inte bara att ändra till glutenfritt .... man får ha i ungefär 15 liter extra glutenfritt mjöl också ....
person Svar till Degklumpen penna Skrivet av Susanne 2010-12-14 03:02
Vätskemängden är i förhållande till mjölet och det ska bli en bra deg av det. Det tar inte längre tid i ugnen. Det gäller att man försöker kavla degen så tunn som möjligt. Tiden i ugnen avgörs framförallt av tjockleken på degen och på mängden pålägg på pizzan. Köpta pizzor har ju generellt lite pålägg. Jag tar själv 3 ggr så mycket pålägg än köpta pizzor. Det blir mycket godare och nyttigare. Dock är det ju pålägget som är dyrast särskilt om man tar fina råvaror och det är ju sällan man får på pizzerior. Därför blir hemmagjord pizza mycket godare!
person Svar till Degklumpen penna Skrivet av Susanne 2010-12-14 02:58
Om det är ägg i så dör ju eventuella salmonellabakterier i ugnen när pizzan gräddas så jag tror inte det är något problem. Det finns säkert \"riktiga\" pizzerior som gör sin pizzadeg både med och utan ägg.
person Svar till Mikael penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-10 17:39
Nån skrev att riktiga pizzerior använder ägg i degen, men det kan inte vara sant. Åtminstone inte tillåtet. Tänk på salmonellarisken. :-)
"Riktiga pizzerior" använder mjöl, vatten, salt, jäst och olja.
person Svar till Degklumpen penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-10 17:35
Ok, jag läste receptet igen och såg att man rekommenderar kavel till utbakningen. Det må funka, men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så mycket vatten i degen. En deg som innehåller för mycket vatten tar ju mycket längre tid i ugnen innan den blir färdig..?
penna Skrivet av Degklumpen 2010-12-10 17:30
Degen innehåller definitivt för mycket vätska.
För matbröd kanske det fungerar men inte för pizza.
Använder man 5 dl mjöl (300 g) + 2.5 dl vatten hamnar man procentuellt sett, på den smått absurda nivån 83% vatten i förhållande till mjölets vikt (baker's %). Hur lyckas man med att knåda en sådan deg?
Använder man 6.5 dl mjöl (390 g) och samma mängd vatten, hamnar man fortfarande på höga 64%. Hade man använt mjöl med extremt hög proteinhalt (t ex 14%) kanske det är en annan sak, men jag utgår ifrån att receptet vill att man använder vanligt kärnvetemjöl, dvs 10% proteinhalt.

Bakar man hemma med vanligt vetemjöl fungerar det bäst med att ha 50% vatten i baker's %. Använder du 400 g mjöl så testa att använda 200 ml vatten (plus ett par mts olja). Degen blir då stark och skön att arbeta med, och slutresultatet blir helt okay ; krispiga kanter med den rätta segheten. Gräddningstiden för en sådan deg är 7-8 minuter i en ugnstemp. på 220 grader, om man förvärmer ugnsplåten innan.
person Svar till Mats penna Skrivet av Susanne 2010-11-16 23:39
Den jäser faktiskt riktigt bra ändå kan jag intyga. Men vill du ha i en nypa socker så kan du ha det, kanske jäser det om möjligt ännu bättre då.
penna Skrivet av Mats 2010-11-15 21:15
Behövs inte en nypa socker för att den ska jäsa bra?
penna Skrivet av Tess 2010-10-29 18:39
Om man inte vet att man ska tvätta händerna innan lagar mat ska man nog inte vara i köket. Jättebra recept! Tack!
  1   2   3   4   nästa sida