Pepparkakskladdkaka

Baka en ljuvligt god pepparkakskladdkaka och servera med vispad grädde och lingon. Kladdkaka med pepparkakskryddor är en oväntat trevlig smakkombination!

Pepparkakskladdkakan passar perfekt till adventsfikat och till juldessert!

pepparkakskladdkaka
En bit pepparkakskladdkaka serverad med lingon och vispad grädde.
Timglas Tid: ca 30 minuter
Portioner 8-12 bitar

Ingredienser:

Servering:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 20 minuter med över- och undervärme

Baka pepparkakskladdkaka så här:

  1. Smält smöret i en kastrull som är tillräckligt stor att rymma all smet.

    När drygt hälften av smöret smält, tag bort kastrullen från värmen och låt resten av smöret smälta av befintlig värme.

  2. Smörj en rund form ca 20 cm i diameter med smör och beströ den med ströbröd.

    (Ett tips är att använda en liten slickepott att smörja med så går det snabbt och kladdfritt.)

  3. Tillsätt ägg, strösocker, kakao, salt och pepparkakskrydda (eller kanel, ingefära, kardemumma och nejlikor).

    Vispa till en jämn smet. (Jag använder elvisp och kör ca 20 sekunder med den på högsta effekt.)

  4. Tillsätt vetemjöl och vispa eller rör ihop till en jämn smet.

  5. Häll smeten i formen.

  6. Grädda pepparkakskladdkakan mitt i ugnen i 175°C i ca 20 minuter.

    Observera att gräddningstiden är helt avgörande för hur kladdig kladdkakan blir. Mitt bästa tips är att öppna ugnsluckan och skaka lite lätt. Då kan man se hur den dallrar. När den börjar bli lite fast i kanterna och drygt mittersta hälften dallrar så är den klar och blir lagom kladdig tycker jag.

  7. Låt kladdkakan svalna och ställ sedan kallt i kylskåp och låt stelna minst en timme.

    Vid servering: Pudra över florsocker och servera med vispad grädde och färska (frysta och tinade) lingon.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara i kylskåp där den håller sig minst 2 veckor. Den går även att frysa.

Se även dessa recept

| Baka till jul | Efterrätter | Nyår |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Saga
Den var riktigt god, härlig julkladdkaka!
✏️ Skrivet av erikandersen
det kan va gott med pepparkakskladdigkaka
✏️ Skrivet av Ulla Ohlsson
Fantastiskt gott.Ska baka den igen

Visa alla kommentarer