Kommentarer till Pepparkakor - Sida 3

"Mina goda pepparkakor. Pepparkaksdegen är enkel att göra och kryddad med pepparkakskryddorna ingefära, kanel, nejlikor och kardemumma."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3
penna Skrivet av kana 2008-12-10 04:19
Extremt sent svar till nona.
Bor inte heller i "Sweden"
Gjorde degen igår, bakade första kakorna idag. Kanongott.
Hade att välja på "light, dark och golden syrup", blev golden syrup som verkar väldigt likt vår "sirap". Light är transparent. Majssirap, så den är inte som vår svenska gjord på invertsocker.
Men sött och sliskigt är det, precis som julgodis ska vara
penna Skrivet av Susanne 2008-12-07 12:43
Svar till Corny: Ja du kan använda elvisp genom hela receptet. Det är i recept som man har ägg i som man får vara lite försiktig med elvispen så man inte sliter sönder äggtrådarna. Men i pepparkaksdeg och en del andra kakrecept har man inte ägg och då är det bara att köra på.
penna Skrivet av Corny 2008-12-07 00:35
Så man ska alltså använda sig av en elektrisk handvisp genom hela receptet, inklusive när man sätter i kryddor, vatten och mjöl? Annars brukar ju elvisp vara det värsta man kan använda i alla recept när man sätter i mjölet...vill bara inte göra allt och sen rasar det ihop för att det blev för hårt ihoprört :)
penna Skrivet av Susanne 2008-12-05 23:35
Svar till Tildis: Klart man kan köpa pepparkaksdeg dock tycker jag att det är väldigt onödigt eftersom att göra degen är verkligen inte svårt och går väldigt snabbt om man jämför tiden med att kavla ut degen. Det är utkavlingen som är det jobbiga så att då köpa degen för att spara 20-minuters jobb när det tar flera timmar att kavla och grädda pepparkakorna är inget som jag skulle göra. Dessutom kan det hända att köpt pepparkaksdeg kanske inte är gjord på smör och den kan innehålla en del tillsatser, men det är olika så kolla innehållsförteckningen! Men självklart får alla göra som dom vill! Men min rekommendation är att göra degen själv för det är både enkelt och går snabbt att göra om man använder elvisp.
penna Skrivet av Tildis 2008-12-05 16:13
Heeej jag har inte smakat än men det låter goda !!! Fast vi har köpt degen.
Herrå från än som älskar pepparkakor
penna Skrivet av lena 2008-11-29 19:16
supergoda pepparkakor jag älskar dom!!! :)
penna Skrivet av Britt 2008-11-25 11:33
JÄTTEGODA! Lätta att kavla. Jag kommer att spara receptet.
penna Skrivet av Rebecka 2008-10-18 12:20
mmm så goda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
penna Skrivet av Bagarn 2008-01-16 22:19
JÄTTE GODA!!
penna Skrivet av Susanne 2008-01-06 05:04
Svar till nona: Man måste nog ha sirap. Kanske finns det andra pepparkaksrecept utan sirap, men klassiska pepparkaksrecept brukar sirap ingå i för att få den goda smaken.
penna Skrivet av nona 2007-12-11 11:21
hej! jag har inte sirap kan man gora den med socker,jag bor inte i sweden sorry har inte swedish bokstav..
penna Skrivet av Berne 2007-06-09 21:20
När jag var liten, fanns det en bok som hette "Klas klättermus".(mamma slängde den såklart) I den boken fanns ett recept på pepparkakor som innehöll peppar. Är det nån här som har DET receptet eller ett liknande, med peppar, för det heter ju "peppar"-kakor. Jag skulle gärna vilja prova.
penna Skrivet av Henna 2006-12-22 19:16
Sirap på engelska heter treacal eller molasses.
penna Skrivet av Susanne 2006-12-10 23:49
Svar till Sussie: Pepparkaksdegen får en annan konsistens så att den blir lättare att kavla då, skulle jag tro.
penna Skrivet av Susanne 2006-12-10 23:39
Maria: Ljus sirap som det är i pepparkakor kan bytas ut mot ljus majssirap (corn syrup).
penna Skrivet av MARIA 2006-12-10 23:23
VAD HETER SIRAP PA AMERIKANSKA? AR DET MOLASSES ELLER CORN SYRUP?? TACK!!!!!!
penna Skrivet av Sussie 2006-12-10 17:47
Hej! Jag undrar varför pepparkaksdegen måste vila över natten? Tacksam för svar!
penna Skrivet av Susanne 2006-12-09 16:41
Svar till "Kalle Anka": Pepparkakorna kan förvaras i plastburk eller plåtburk med lock i 1-2 månader i rumstemperatur eller svalare. De kan också frysas, då håller de 3-6 månader.
penna Skrivet av Susanne 2006-12-09 16:36
Svar till Agnes: Kryddnejlikor heter "clove" på engelska och bikarbonat heter "baking soda". Hoppas det hjälper.
penna Skrivet av Kalle Anka 2006-12-09 15:28
Hej min mini-söt ska baka pepparkakor till mig :) Men nu undrar vi hur länge dessa håller och hur man bäst förvarar dem?
penna Skrivet av Agnes 2006-12-09 12:24
hej pa alla !
Jag vill gärna baka pepparkor eftersom de påminer mig så mycket om Sverige. Jag har bott där och läst svenska. Nu är jag hem och vill att mitt hus lukta pepparkakor. Men vet inte vad betyder kryddnejlikor och bikarbonat..:( Snälla hjälp mig och förklara med andra ord vad betyder det, kanske då lyckas jag köpa detta ingridenter och baka världens godaste kakor. Tack i förrhand:)
penna Skrivet av pepparkakor 2006-12-08 17:33
de smakar gott
penna Skrivet av e s 2006-12-08 17:33
detta är en kanon bra recept på pepparkakor de e lätta att göra och smakar väldigt gott mums ! :) pepparkakor är väldigt mycket roliga att göra :) =) !!!! det finns en massvis av figurer att göra
penna Skrivet av marre 2006-12-07 08:48
ett kanon recept enkelt att baka ut behövde inget extra mjöl! ska kanske ha i lite mer kryddor nästa gång då sambon tyckte dom va för "tama" men jag e helnöjd!
penna Skrivet av Pepparkaksgumman 2006-12-05 23:56
Ett bra recept :)
penna Skrivet av Cissi 2006-12-04 14:44
vad Nice ;D
penna Skrivet av lollo och andrea noren 2006-12-01 15:00
detta var en jätte god pepparkaks deg kul och baka kul att göra alla figurer
penna Skrivet av Preben 2006-11-13 13:53
Fin bildtext. :) Nu skall vi baka en massa kakor. Mmmm
förra sidan   1   2   3