Kommentarer till Pepparkakor - Sida 1

"Mina goda pepparkakor. Pepparkaksdegen är enkel att göra och kryddad med pepparkakskryddorna ingefära, kanel, nejlikor och kardemumma."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
penna Skrivet av Linda 2016-12-13 21:40
Detta recept är helt underbart har bakat efter det i många år.
Du har inte möjligtvis recept på Cederpepparkakor oxså.
person Svar till Leila penna Skrivet av Susanne 2016-12-13 15:31
Jag tror att det går bra!
penna Skrivet av Leila 2016-12-13 15:13
Hej, kan man frysa in pepparkaksdegen efter den har varit i kylskåpet ett dygn och sedan ta fram och baka?
penna Skrivet av Elin 2016-12-01 23:25
Tack så mycket!
person Svar till Elin penna Skrivet av Susanne 2016-12-01 23:21
Pepparkaksdegen bör hålla sig minst 2 veckor i kylen, säkert ännu längre. Den bör också gå att frysa och då bör den hålla sig minst 3 månader. (Jag har inte provat detta just med denna deg men jag vet att ovan tider gäller för receptet på skurna pepparkakor och det är ju ungefär samma deg.)
penna Skrivet av Elin 2016-12-01 22:56
Hej!
Hur länge kan man ha degen i kylskåpet, och kan man frysa den? Tack!
person Svar till Josefin penna Skrivet av Susanne 2016-11-26 15:44
Så roligt att du tycker det och tack för bra tips!
penna Skrivet av Josefin 2016-11-26 09:59
Dags att göra årets pepparkaksdeg, har använt det här receptet sen jag hittade det och älskar det mer och mer för var år som går. En tsk malda pomeranskal i smeten är ett hett tips!
person Svar till anonymt penna Skrivet av Susanne 2015-12-31 10:47
Ok, bra att veta. Man ska inte göra pepparkakor utan sirap alltså, utan följa receptet helt enkelt. :)
penna Skrivet av anonymt 2015-12-30 15:14
det blev jätte dåligt. degen blev för tjock. och fick göra mjuk pepparkaka.
person Svar till anonym penna Skrivet av Susanne 2015-12-29 20:11
Jag vet inte hur det blir utan sirap. Sirap ger ju en god kolasmak och en viss konsistens till degen. Skriv gärna och berätta hur det blev!
penna Skrivet av anonym 2015-12-28 11:18
Jag undrar om man kan ta något annat en sirap.
Men jag tycker det låter jätte gott. Nu ska jag testa.
person Svar till Annika penna Skrivet av Susanne 2015-12-17 14:32
Hmm, lät du pepparkaksdegen ligga i kylen minst 1 dygn? Kan det bero på för mycket mjöl? 
penna Skrivet av Annika 2015-12-17 09:01
Hej!
Jag undrar vad jag gör för fel när mina pepparkakor är alldeles skrynkliga när jag tar ut dem från ugnen. De ser ut som huden på en mycket gammal människa.
person Svar till Emilia penna Skrivet av Susanne 2015-12-14 21:09
Bikarbonat eller bakpulver påverkar inte färgen utan bikarbonatet gör pepparkakorna lite sprödare än bakpulver. Om din deg inte blev brun och inte heller smakade pepparkakor så måste det blivit fel med kryddorna. Du måste ha mätt upp fel eller missat något av kanel, malda nejlikor, kardemumma och ingefära. Troligtvis nejlikor som är den kryddan som mest bidrar till den karaktäristiska pepparkakssmaken.
penna Skrivet av Emilia 2015-12-14 19:23
Jag bakade enligt detta receptet men istället för bikarbonat så tog jag bakpulver och min deg blev inte brun och själva kakorna blev inte bruna som pepparkakor brukar + smakade inte som det. Vad är det för fel som jag kanske gjorde?
person Svar till bakälskare penna Skrivet av Susanne 2015-12-13 21:08
Ja man kan göra det men det blir ju inte riktigt samma smak förstås men för övrigt påverkar det inte resultatet.
penna Skrivet av bakälskare 2015-12-11 16:39
Jag har funderingar på att baka egna pepparkakor då de ser så roligt ut. Min kille tål dock inte kardemumma så kan man ta bort de när man bakar med detta recept?
person Svar till Ingrid penna Skrivet av Susanne 2015-12-05 13:41
Jättekul att du gillar receptet på pepparkakorna! Vad glad jag blir! :)
penna Skrivet av Ingrid 2015-11-29 19:04
Nu har jag fått ett nytt favoritrecept. Lätta att baka ut och fantastiskt goda.
person Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne 2015-11-28 13:41
Så himla kul att du tycker det! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Jenny 2015-11-26 10:01
Helt fantastiskt goda pepparkakor! Hittade receptet förra året och kommer baka dessa varje år hädanefter.
Tack så mycket!
person Svar till Katrine penna Skrivet av Susanne 2014-12-27 13:40
Så roligt! God Jul önskar jag dig med!
penna Skrivet av Katrine 2014-12-26 21:27
Vi var i Malmø den 13 december og fik nogle gode pepparkakor. Fandt denne opskrift og det er de bedste kagefigurer vi har fået. De kommer i vores julebagebog.God jul fra Roskilde, Danmark.
person Svar till Nötskrikan penna Skrivet av Susanne 2014-12-26 13:38
Vad kul! Tack för tipset med att hänga i granen!
penna Skrivet av Nötskrikan 2014-12-26 09:34
Detta receptet var bokstavligen något att hänga i granen, för att det gjorde vi. Mycket enkelt, gott och vackert, och ursött att se hur barnen hämtar kakor. Tack för det.
person Svar till Gambi penna Skrivet av Susanne 2014-12-17 13:37
I'm very happy to hear that! Thanks for writing! :)
penna Skrivet av Gambi 2014-12-15 15:12
Thank you very much for this recipe. I have a swedish aunt and this pepparkakor was the sweetest memory I have from Christmas. Thank you.. thank you..
person Svar till lolo penna Skrivet av Susanne 2014-12-09 13:14
Man köper det eller så utesluter man det men det är inget jag rekommenderar eftersom nejlikorna ger den karaktäristiska pepparkakssmaken, så dina pepparkakor kommer inte smaka så som du är van vid att pepparkakor smakar om du utesluter nejlikorna, däremot kommer de säkert bli goda ändå.
penna Skrivet av lolo 2014-12-09 12:07
vad gör man om man inte har nejlikor
person Svar till Angela penna Skrivet av Susanne 2014-11-28 19:18
Varsågod! :)
penna Skrivet av Angela 2014-11-27 13:55
Tack tack! Tusen tack för detta recept!
person Svar till Felicia penna Skrivet av Susanne 2014-10-27 23:46
Ja om man inte använder bakplåtspapper bör smörja plåtarna med smör så att pepparkakorna lossnar lätt utan att gå sönder. Om man använder plåtar i non-stick-material så är det inte säkert att de behöver smörjas. Du kan alltid testa och provgrädda en kaka först så märker du om den fastnar eller inte.
penna Skrivet av Felicia 2014-10-27 23:05
om man inte ska använda bakplåtspapper, bör man smörja in sin form då?
person Svar till Guillaume penna Skrivet av Susanne 2014-03-24 16:23
Merci beaucoup! :)
penna Skrivet av Guillaume 2014-03-23 19:41
Hej ! Merci pour cette recette, j'aime beaucoup les biscuits suédois... Je crois que j'ai un peu loupé la recette, mais les biscuits sont quand même bons ! Il faut dire que je ne parle pas le suédois donc ce n'est pas facile. En tout cas, ce site est très clair, bien présenté et très riche, je tiens à vous féliciter ! Je réassayerai prochainement d'autres de vos plats.
Tacktack
person Svar till Xenia penna Skrivet av Susanne 2013-12-25 02:31
Tack för att du skrev, roligt att höra! :) God Jul!
penna Skrivet av Xenia 2013-12-24 02:18
Tusen tack för detta recept!
Jag och min syster bakade pepparkakorna färdig i går. Våra kakor är lite tjock men de smakar jättegoda! ^^
Vi använde färsk ingefära och bytte ut smöret mot margarin för min syster är vegan.
(Förlåt för fel. Min svenska är inte än så bra. ^^)
Hälsningar från Schweiz.
Jag önskar dig en god jul.
penna Skrivet av Juha Koh Samui. 2013-12-23 10:05
Eftersom jag inte har malda kryddor hät i Thailand så använder jag färsk ingefära kanelstänger och hela korn.
Stöter dem i mortel och sedan tilsammans med vatten i mixern.
person Svar till jasna penna Skrivet av Susanne 2013-12-17 12:55
Roligt att höra!
penna Skrivet av jasna 2013-12-15 12:06
hej! himmelska kakor! vi gjorde tjocka gubbar - mjuka pepparkakor och receptet passade perfekt! jag bakar med barnen som kunde inte vänta 24 timmar samt hade ingen ingefära men det blev succse ändå!
tack o receptet rekommenderas!!
person Svar till Josefin penna Skrivet av Susanne 2013-12-11 18:13
Vad bra! :) Roligt att höra! Bra tips med pomeransskal och bra att veta att även du tyckte det gick bra att göra pepparkakshus med samma deg! Är ju jättebra att man inte behöver göra en särskild sorts pepparkaksdeg till det!
penna Skrivet av Josefin 2013-12-11 17:32
Jättegoda pepparkakor! Jag hade i en tsk malda pomeranskal också, blev ett jättebra resultat.
Jag gjorde ett pepparkakshus av degen till och med. Det gick bra, kavlade ut lite tjockare plattor bara.
Det här receptet ska jag använda varje år.
person Svar till Alice penna Skrivet av Susanne 2013-12-10 18:30
Ja man kan ju inte ha hur lite mjöl i som helst för då fastnar degen som sagt. Men självklart ska man inte ha i för mycket heller för då blir pepparkakorna torrare. Sedan gäller det att man mäter upp mjölet på rätt sätt. Man bör hälla upp det i litermått eller väga det. Andra metoder som att gräva med decilitermått gör att man oftast tar för mycket eftersom mjölet då packas, så undvik det. Men bra att pepparkakorna blev goda iaf! :) Du kan alltid prova att ta mindre mjöl i degen och i så fall använda mer mjöl vid utbakningen om det behövs.
penna Skrivet av Alice 2013-12-09 20:24
Jag upplevde att mängden mjöl var i överkant. Fast det kanske var bra, för då fastnade degen inte i bordet och i kaveln.

Annars mycket goda pepparkakor :3
person Svar till Rossi penna Skrivet av Susanne 2013-12-03 12:13
Ok, good to know! :) Thanks for writing! :)
penna Skrivet av Rossi 2013-12-03 11:31
Hello, Susanne! In my opinion your recipe is perfect for pepparkakshus! For the last two years I have made at least 20 pieces using this recipe. The taste is great and the houses are build easily. Everybody likes them. Thank you!
person Svar till Rebecca penna Skrivet av Susanne 2013-11-30 16:16
Nej jag tror man brukar ha lite annorlunda deg till pepparkakshus. En deg som är lite mindre spröd som inte går sönder lika lätt men som å andra sidan inte blir lika god att äta som den här.
penna Skrivet av Rebecca 2013-11-24 20:20
Hej!
Fungerar den här pepparkaksdegen bra till att göra pepparkakshus också?
person Svar till amy penna Skrivet av Susanne 2013-11-23 12:34
Minst ett dygn vilket står i receptet. Vill du ha färdiga pepparkakor idag så rekommenderar jag att du gör skurna pepparkakor istället.
  1   2   3   nästa sida